Hos Mommer

19. juni 2024

Tilbage til normaltilstand. Næsten …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:46
Tags: , ,

Det er 10 dage siden, der sidst kom et indlæg fra min side, men jeg har været lagt så meget ned af sygdom, at jeg har måttet aflyse besøg af et par venner og et restaurantbesøg sammen med dem.
Det passede på ingen måde fruen, men det blev så slemt torsdag, at jeg måtte kapitulere og gå til lægen fredag formiddag. “Du har nok en forstoppelse”, sagde hun, og fortalte mig hvad jeg kunne gøre ved det, så fredag aften, da vi sammen med vejens øvrige beboere skulle hen til et af parrene for at spise, kørte den på sprut og piller. Nogle stærke smertestillende og så ellers vin … og det gik fint. Forbløffende godt, faktisk … lige indtil næste morgen. Lørdag, søndag og mandag lignede jeg, ifølge John, en hængt kat. Nu har jeg ikke set så mange hængte katte, men jeg havde på fornemmelsen, at det nok ikke var en kompliment. Det var så heller ikke for at genere mig, men jeg ved, at han har det skidt, når jeg har det skidt – og vice versa. Ingen af os har det godt, når den anden har det dårligt. Jeg tror så ikke helt på den med ‘bare en forstoppelse’, for jeg har været rigtig dårlig. Bliver man det af det? Lægen ringer på fredag for at høre hvordan det går – så har jeg lige et par spørgsmål til hende.
Ikke desto mindre går det nu den rigtige vej. I går havde jeg det bedre end i forgårs og i dag har jeg det bedre end i går. På et eller andet tidpunkt i en ikke så fjern fremtid kan jeg forhåbentlig igen føle mig normalt fungerende.
Det skulle jeg i hvert fald meget gerne, for om en uge skal vi på et seniorophold på Aspenäs Herrgård ved Göteborg i nogle dage, og det har jeg absolut ikke lyst til at skulle afbestille – hvilket jeg dog nu heller ikke tror bliver nødvendigt.

Honningbi i tidselkugle

Ellers er der ikke så meget nyt herfra – englænderne tror nu på, at de kommer som planlagt den 9. juli. De har ikke villet bestille transport før nærmest i sidste øjeblik, for de har (forhåbentlig inden alt for længe) gang i et større renoveringsprojekt på deres hus’ facade. Det tager bare lang tid for autoriteterne at få fingeren ud, for at sige det som det er.
“Listed building consent is similar to your general planning permission. You and your architect make an application, and the local planning authority approves or returns your application. The planning authority may also need to seek approval from Historic England and National Amenity Societies.”
Arkitekten har for længst sendt materialet ind, men der bliver ikke redet den dag der bliver sadlet. Der bliver formentlig ikke engang sadlet, før hesten er tæt på at dø af alderdom, men hvis miraklet skulle ske, og de melder deres ankomst for at inspicere, skulle det ikke være en ferie i Danmark, der skulle forhindre det. Det tror de bare ikke længere på, desværre. De er aldeles uacceptabelt langt bagud i deres sagsbehandlinger, og man må ikke gøre noget som helst ved et fredet hus uden tilladelse – ikke engang male det i den farve, det har haft i flere hundrede år. De skal jo være helt sikre på, at man bruger den rigtige maling.
I England er de oven i købet så meget skrankepaver, at hvis man gør noget uden tilladelse, og myndighederne finder ud af det, kan man blive bedt om at føre huset tilbage til, som det var før – også selvom de ville have givet tilladelse, hvis de var blevet spurgt. Det lyder absurd, men skrankepaveri er desværre ret udbredt derovre, så det er ikke nødvendigvis en and.

Det var lidt af en klagesang, og det hjalp dem sikkert ikke engang, at jeg fik lidt luft på deres vegne, men jeg kan godt forstå, at de synes det er yderst irriterende, at de ikke kan komme i gang, så det hele kunne være færdigt, inden efteråret sætter ind.

23 kommentarer »

  1. Du ønskes god og snarlig bedring. Sprut og piller kan åbenbart være en god kombination.

    Kommentar af conny — 19. juni 2024 @ 16:35 | Svar

    • Hehe, ja, det er der nogle der synes. Det holder bare ikke helt i længden, men det holdt i fredags … 🤢

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2024 @ 18:44 | Svar

  2. Stakkels dig, men godt at du tilsyneladende er i bedring.

    Bureaukrati og skrankepaver er skrækkelig irriterende, men kontrol af hensyn til kulturarv og meget andet er i sig selv ikke af det onde – bare det ikke tog så lang tid.

    Kommentar af Eric — 19. juni 2024 @ 16:37 | Svar

    • Tak for sympati; jeg har også haft ret ondt af mig selv!

      Det er helt, som det skal være mht. kontrol, men over et års behandlingstid er nærmest grotesk!

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2024 @ 18:46 | Svar

  3. Jeg var så småt begyndt at tænke på om I var havnet i en eller anden fjernøstlig lufthavn uden forbindelse til omverdenen på vej et eller andet sted hen, men det er selvfølgelig ikke nødvendigt når I skal til Göteborg.

    Det er afgjort ikke sjovt at blive blæst omkuld af en lidelse, der ikke er forstoppelse, men det må være rart at mærke, at bedrigen er mærkbar. God videre bedring.

    Hvilket herligt livgivende billede.

    Det er ikke fordi jeg har nogen formodning om, at skrankepaveri for alvor er afskaffet i Danmark, men det synes mere dominerende i England. Det er til tider en særpræget magtudøvelse, myndighederne udsætter borgerne for. Jeg kommer konsekvent til at tænke på, at en medarbejder i 1964 tillod sig den nederdrægtighed at spørge mig om jeg nogensinde havde modtaget fattighjælp i Københavns kommune, da jeg skulle have stemplet et feriemærkekort. Han havde ikke opdaget at begrebet var afskaffet i 1933.

    Jeg håber de gode englændere får lov til at male huset som det var været malet siden 1400-tallet.

    Kommentar af Jørgen — 19. juni 2024 @ 16:40 | Svar

    • Det ville i hvert fald være noget af en omvej!

      Tak – og det er måske forstoppelse, jeg ved sikkert bare ikke helt hvordan sådan noget udvikler sig – og går i sig selv igen.

      Skrankepaveri er ganske rigtigt desværre meget udbredt i England. ‘Små’ mennesker tiltager sig magt på den måde, og man kan ikke stille noget op mod det – andet end at klage til en overordnet myndighed, hvilket da også er sket, men det har ikke ændret noget som helst.
      Gudfader – sikke da et uvidende fjols. Han har nok virkelig nydt at stille pinlige spørgsmål.

      De får næsten helt sikkert lov – det nytter bare ikke at tyvstarte, desværre, medmindre de bevisligt kan stille op med en akutsituation, der vil ødelægge huset, men det kan de ikke. Endnu …

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2024 @ 18:53 | Svar

  4. Arj altså … det lyder ikke som forstoppelse … Man bliver rigtig dårlig, ja, men ikke så meget og så længe synes jeg. Jeg håber lægen tager sig lidt sammen og kommer op med en bedre forklaring. I hvert fald godt, at det går den rette vej, og fortsat god bedring.
    Pyhh for engelske skrankepaver – det lyder strengt. Jeg håber, de kommer herover og at det løser sig … jeg er vist en evig optimist.

    Kommentar af Charlotte (Uglemor) — 19. juni 2024 @ 17:00 | Svar

    • Det er lige præcis varigheden, der også undrer mig, samt det, at det vist ofte kommer i forbindelse med inaktivitet, og det kan man ikke beskylde mig for – og tak for gode ønsker.

      Det må være skønt altid at være optimistisk. Det kan jeg ikke prale af, men jeg er fuldt optimistisk mht. deres opdukken her om tre uger.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2024 @ 18:56 | Svar

      • Som sagt, håber lægen har et bedre bud … og optimist, jo, men om den lidt fjernere fremtid. Jeg tror altid der indtræffer en katastrofe i morgen eller senest i den kommende uge, men om en måned er det hele fint. Det er lidt trættende, for de fleste af den slags katastrofer har det med ikke at materialisere sig, g så har jeg gået det og været nervøs for ingenting. At jeg kæmper for at være optimist, ville vist være det rette udtryk.

        Og så håber jeg da din optimisme slår til her – og at du er fuldt restitueret til den tid.

        Kommentar af Charlotte (Uglemor) — 19. juni 2024 @ 21:27 | Svar

        • Bare det går helt over, det er det vigtigste, men jeg ville selvfølgelig gerne have en sikker diagnose.

          Det må ganske rigtigt være ret trættende hele tiden at gå og vente på en katastrofe, der aldrig indfinder sig 😳
          Jeg har, af min datter, lært at spørge mig selv: “Hvad er det værste der kan ske?” Den virker ret tit, for de ‘katastrofer’, jeg forestiller mig, er som regel af overskuelig karakter. Krig og dens slags uhyggeligheder gider jeg overhovedet ikke tænke på, for sker det, så sker det, og jeg er aldeles uden indflydelse. Den slags frygt har jeg altid været rigtig god til at fortrænge fuldkommen fra mit eget univers.

          Tak, jeg skulle sandelig gerne være fuldt restitueret – der er jo næsten tre uger til!

          Kommentar af Ellen — 19. juni 2024 @ 21:36 | Svar

  5. I Danmark kan man heller ikke altid få lov at bygge, en af mine sønner er udsat for byggestop, de stod med en fuldstændig arkitekt tegning, men der var byggestop i kommunen, så der går nok et år, inden de får lov, børnene er ved at være store, så hver sit værelse og et ekstra badeværelse ville være rart, men det bliver nok ikke i år. Godt du er ved at have det bedre, når først man ligner noget katten har slæbt ind, har man det ret dårligt. Jeg håber, det bliver ved at gå den rigtige vej.

    Kommentar af Lisbeth Klastrup — 19. juni 2024 @ 21:27 | Svar

    • Øv for din søn – det må virkelig være ærgerligt – og hvorfor en kommune laver byggestop, forstår jeg heller ikke. Jeg kan forstå, hvis de ikke selv vil finansiere noget, men folks private byggerier??? 🙄 Jeg ville nok overveje at flytte, men det er sikkert blevet diskuteret i familien – og afvist.

      Ja, jeg er glad, for jeg har godt nok haft det skidt – tak for gode ønsker.

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2024 @ 21:39 | Svar

      • Det var arkitekten som ikke mente, de havde travlt, min søn ville gerne snarest have sendt tegningerne, men det blev for sent. De er glade for at bo der, det er et godt sted for dem, jeg ville også have flyttet. Men de har været heldige at få et mindre hus i Rungsted, de hænger ikke på træerne, det var så ikke helt så dyrt, som det normalt er i den by.

        Kommentar af Lisbeth Klastrup — 19. juni 2024 @ 21:56 | Svar

        • Det er overhovedet ikke noget, en arkitekt skal bestemme eller have en mening om. Han skal bare gøre hvad han bliver betalt for!

          Næ, Rungsted er dyr – som hele Nordsjælland er, så et billigt hus er ikke noget man ser hver dag – men det var så åbenbart også for småt i længden.

          Kommentar af Ellen — 20. juni 2024 @ 10:06 | Svar

          • Ja med 2 børn på 8 og 6

            Kommentar af Lisbeth Klastrup — 20. juni 2024 @ 15:11 | Svar

  6. Af personlig erfaring kan jeg fortælle dig, at man kan blive utroligt “vag” af forstoppelse, men sådan i flere dage ville nu også forurolige mig. Især for en aktiv person som dig.

    Skrantepaveri er noget skidt. Det er godt, at de relevante myndigheder passer godt på uerstattelige bygninger. Men de må jo ikke gøre det umuligt for de mennesker, der bor i bygningerne og i øvrigt også betaler for vedligeholdelserne, at bo der. Men der er visse personer, der ikke kan tåle at få magt over andre mennesker på den måde, desværre.

    Kommentar af henny894 — 20. juni 2024 @ 2:46 | Svar

    • Du bekræfter mine anelser. Der er noget andet galt, og jeg er lidt spændt på, hvad hun siger i morgen.

      Selvfølgelig skal man ikke skalte og valte som man vil med fredede bygninger, men som du siger, så skal det også være muligt at udføre forbedringer uden det når at blive yderligere tiltrængt i ventetiden.

      Apropos skrankepaver: Kender du denne: https://www.youtube.com/watch?v=6lweOai_s7E
      og andre de har begået? Charlottes læge har sådan en siddende i sin reception. Der er heldigvis to, som skiftes, og den anden er god nok 😃
      Det er nærmest blevet et slagord for dem derovre at sige The computer says ‘no’ på helt samme måde som i sketchen.

      Kommentar af Ellen — 20. juni 2024 @ 10:18 | Svar

      • “Computer says …” minder mig om den assistent hos øjenlægen, der skulle udføre den maskinelle del af min undersøgelse, som når jeg sagde “hvis jeg skal holde mit hoved sådan, kan jeg jo slet ikke se noget”, svarede med “maskinen foretager undersøgelsen”. Jeg var for godt opdraget til at svare “sq da ikke, når jeg holder mit hoved i den forkerte retning.

        Kommentar af henny894 — 20. juni 2024 @ 11:10 | Svar

        • Du godeste. Vi bliver tit mindet om, at 50 % af befolkningen er dummere end gennemsnittet 😁
          (Og sommetider er man nødt til midlertidigt at glemme sin gode opdragelse og svare igen 😘)

          Kommentar af Ellen — 20. juni 2024 @ 11:21 | Svar

  7. Jeg prøver lige igen. For nylig da jeg kommenterede, kom kommentaren to gange. Da jeg prøvede i går, kom den slet ikke.

    Jeg ville blot skrive, at det var godt at høre fra dig. Vi var begyndt at tænke, om der var sket noget, da du ikke havde bragt indlæg i over en uge.

    Fortsat god bedring.

    Skal I ud og vandre lidt (John træne) i Sverige eller bare spise, drikke, sove godt?

    Mon I har været på næsten alle deals i Danmark, så I er nødt til at udvide reviret 🙂

    Kommentar af tingats — 21. juni 2024 @ 5:50 | Svar

    • Nogle gange tager det virkelig lang tid for WP at registrere en kommenter, men hvorfor det slet ikke sker, har jeg (heller) ingen anelse om, men irriterende er det!

      Tak for omsorg og gode ønsker. Jeg blev klar over, at jeg nok burde give et livstegn fra mig, da en veninde kontaktede mig for at høre, om jeg var okay.

      Hehe, nej vi har så langtfra prøvet det hele i Danmark, men det er ved at være længe siden vi har været i Sverige, og vi savner det lidt en gang imellem 🙂
      Vi bliver nok på selve herregården og går ture i nærområdet, for det ser rigtig skønt ud. Vi har kun én hel dag deroppe, og da der er 4-5 times kørsel hver vej, synes jeg John fortjener en kørefridag.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2024 @ 8:57 | Svar

  8. håber virkelig du har det bedre og at din læge har andre bud på hvad der kan være i vejen. Man kan ret blive dårlig af forstoppelse, men har aldrig oplevet nogen som skulle tage stærke smertestillende i længere tid.

    Kommentar af Lene — 21. juni 2024 @ 10:04 | Svar

    • Tak! Jeg har det bedre, men det svinger lidt fra dag til dag, og jeg er spændt på, hvad lægen siger, når hun ringer.

      Jeg tog kun de smertestillende midler i fredags, for de virker stoppende (i hvert fald på mig), men sådan skulle det være, når vi skulle ud at spise.

      Kommentar af Ellen — 21. juni 2024 @ 10:22 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.