Hos Mommer

13. april 2016

Det er ikke husbukke, men hvad er det så?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:35
Tags: ,

Larver

Når vi flækker brænde, dukker der sommetider hvide larver frem, som sidder langt inde i nogle af grenene.
Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvilket insekt de udvikler sig til.
Jeg har billedgooglet i én uendelighed uden at blive ret meget klogere, så nu gør jeg det, jeg så ofte før har gjort: Henvender mig til mine kloge læsere.
Hvad er dette for et dyr? Eller rettere: Hvad bliver det for et dyr? Larven er 2-3 mm tyk, men længden kan jeg desværre ikke sige noget om … jeg har ikke forsøgt at pirke en ud af dens hul – synes faktisk ikke, at larver er specielt delikate, men vil alligevel gerne vide noget mere om dem.
Det er ikke i alle grene, vi finder dem, men er der én larve, er der gerne flere.

På et tidspunkt under googlingen troede jeg til min skræk, at det var husbukke, og at det nu kun var et spørgsmål om tid, inden de fandt inden døre til os og begyndte at fortære Den Stråtækte fra en ende af.
Heldigvis stod der et sted, at husbukke kun går i nåletræ, så den teori blev aflivet igen, og jeg kunne ånde lettet op.
Jeg ved faktisk heller ikke, hvad det er for træ, jeg fandt dem i – det var hverken birk, bøg eller et nåletræ … måske elm. Jeg er ikke specielt god til at bestemme træer ud fra en nøgen gren på et par meter.
Identifikation ud fra løvet er jeg forholdsvis god til, men det var ikke i spil her.

Til gengæld gætter jeg på, at det er gode proteinkilder som denne, der får spætterne til at sidde og hakke i træerne. Disse små fyre må virkelig være en lækkerbisken for dem. De sad dog ikke helt ude tæt på barken, men nogle centimeter inde. Vinterhi?

Ude i skvalderkålen, som jeg har indledt sæsonkrigen mod, fandt jeg den grønne, fede larve, som jeg heller ikke havde helt nemt ved at bestemme, men jeg er nået frem til, at det nok er en eller anden art af dem, der går under fællesbetegnelsen natsværmere. Hvad siger man til det forslag? Billedet viser den tæt på naturlig størrelse.
Jeg kunne selvfølgelig sende begge billeder ind til et eller andet forum, men jeg prøver lige jer først. I plejer at være ret gode …

Larver (3)

Opdatering: En læser mente, at den hvide kan være en bøgebuk. Det er også den, der ligner mest, men jeg er på den anden side ret sikker på, at træet hverken var bøg eller birk.

28 kommentarer

  1. Adwr! Aner det ikke. Og for en gangs skyld føles det faktisk meget rart, at der er noget, jeg bare ikke ved en dyt om🙂 Håber for din nysgerrigheds skyld, at andre er klogere.

    Kommentar af Fruen i Midten — 13. april 2016 @ 14:15

    • Hehe, det håber jeg også, så😉

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 15:02

  2. Hvis de ikke har fødder, er jeg helt blank.

    Kommentar af Eric — 13. april 2016 @ 14:26

    • Jamen det har de skam, Eric – små bitte fødder, men de sidder på underdelen af kroppen😉
      Har dog på fornemmelsen, at det er lidt større ting med larvefødder, du er bedre til …

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 15:03

  3. Pas.

    Kommentar af Randi — 13. april 2016 @ 15:04

    • Ærgerligt.

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 15:04

  4. Adwr. Kan du ikke lige advare, inden du lægger sådanne billeder op? Jeg er jo let-kvalme-påvirkelig med sådan nogle kravl. Okay okay. Det er mig og ikke dig. Jeg ved det. Men alligevel …. Nå. Jeg vil i øvrigt slet ikke vide hvad det er – bare jeg ikke skal se på dem😉 sart er hun!

    Kommentar af Liv ☆ — 13. april 2016 @ 15:58

    • Hehe – hvis bare ikke jeg skal røre ved dem, synes jeg, at larver kan være meget flotte. Det er de hvide her så ikke, skal jeg gerne indrømme …

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 18:16

  5. Er det ikke almindelige borebiller – de findes både ude og inde. Jeg har da set huller i brænde, som har været stablet udenfor. Har du ikke forstørret ‘tingesten’?

    Kommentar af Elsebeth — 13. april 2016 @ 16:31

    • Jo, jeg har forstørret – som jeg skrev, er larven 2-3 mm tyk, så jeg tror ikke det er borebiller, som kun er 5-6 mm lange. Hullerne havde ca. dobbelt så stor diameter som dem, man ser i gamle møbler.

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 18:17

  6. Pas og pas.. Har ingen anelse, men hvis man er til larver er de ret lækre.. tror jeg.🙂

    Kommentar af Inge — 13. april 2016 @ 17:41

    • Det er helt sikkert labre larver. Hvis man er en spætte🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 18:18

  7. Sikke en tillid til dine læsere. Det er dejligt, men jeg har (heller) ikke forstand på larver.

    Kommentar af Stegemüller — 13. april 2016 @ 18:52

    • Jeg har en stor og velbegrundet tillid til mine læsere🙂

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 20:09

  8. Borebiller måske?

    Kommentar af Susanne I — 13. april 2016 @ 20:06

    • Det tror jeg ikke – som jeg skrev til Elsebeth herover, så er borebillelarver meget mindre end disse.

      Kommentar af Ellen — 13. april 2016 @ 20:09

  9. Ved den nederste tænkte jeg “kålorm”. Den øverste, som er gået i træ, er for stor til at være en møbelorm, af den slags vi udryddede for mange år siden ved at sprøjte naphtalin i alle hullerne og se om der kom flere huller! Det gjorde der, men efter anden runde vandt vi!

    Jeg synes man får mange bud ved at google – den hvide kan være larven af en art stankelben, – eller tovinge-insekt af en slags. Tanyptera atrata. Men da den har boret i træ er det vel mest sandsynligt en borebille – og så er det om at sprøjte noget i hullerne. Jeg har ikke hørt at de kun går i nåletræ, men fyrretræ er jo nåletræ. English Wikipedia siger at den kun går i gammelt træ ikke hårdt kernetræ. Der står “sapwood”, ikke nåletræ eller spruce.

    Held og lykke med opklaringen!

    Kommentar af Donald — 13. april 2016 @ 21:35

    • Jeg tænkte også kålorm, men er det ikke alt for tidligt?
      Google er min ven, men den ven er sommetider lidt for gavmild, forstået på den måde, at der på én gang kan være både modstridende og mangelfulde oplysninger, så man i virkeligheden ikke bliver spor klogere.
      En af mine læsere har foreslået bøgebuk, og det tror jeg hun har ret i.

      Kommentar af Ellen — 14. april 2016 @ 08:45

      • Ja Google-billeder er jo ikke systematisk sorteret, så man skal selv være kritisk.

        Kommentar af Donald — 14. april 2016 @ 09:19

        • Ja – og sommetider står der noget værre sludder, så det handler i høj grad om kildekritik🙂

          Kommentar af Ellen — 14. april 2016 @ 09:58

  10. Sapwood oversættes til “splint-træ” d.v.s. det yderste af en tømmerstok. Det inderste er hårdere og rødligt.

    Kommentar af Donald — 13. april 2016 @ 21:36

    • Der lærte jeg et nyt ord. To, faktisk😉

      Kommentar af Ellen — 14. april 2016 @ 08:46

  11. Eew.. Så ved du hvad det er, der smælder inde i luerne… Ligesom popcorn, du! Den grønne larvebasse er næsten nuttet. Så længe den er udenfor og ikke i/på noget man skal sætte tænderne i

    Kommentar af linda — 13. april 2016 @ 22:24

    • Enig mht. den lille grønne fyr – og det andet lyder da helt festligt😉

      Kommentar af Ellen — 14. april 2016 @ 08:46

  12. Den er ikke let at klare, den med den træborende larve, men hvis du vil se nærmere på emnet, kan svaret muligvis findes her:
    http://www.fugleognatur.dk/art.asp?mode=familieliste&id=166&level=
    Den nederstelarve kan jeg ikke klare. Hvad mon den laver på denne tid?

    Kommentar af Jørgen — 14. april 2016 @ 17:45

    • Du godeste, sikke en masse jeg skal kigge igennem — men bøgebukken er ikke nævnt, og en læser mener, at det kan være sådan en´- hvilket passer fint med, hvad jeg kan google mig frem til om den.
      Nej, det er meget tidligt, vil jeg også mene.

      Kommentar af Ellen — 14. april 2016 @ 17:52

  13. Fessor kiggede på billedet og sagde noget på latin, som han så oversatte til ” træbuk”. Min mand kan mærkelige planter og dyr 😏

    Kommentar af linda — 15. april 2016 @ 21:15

    • Det er en træbuk, men dem er der 100 arter af i Danmark (har jeg lige læst), men det er også ligemeget, hvad det er for en af dem.

      Kommentar af Ellen — 16. april 2016 @ 08:58


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.