Hos Mommer

2. september 2015

Naturister må være ret svagtseende

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:09
Tags:

I dag hørte vi en debat med meninger for og imod hvorvidt naturister skal kunne færdes nøgne i skove og parker og ikke kun på de badestrande og specielle campingpladser, hvor de allerede gør det.
Nogle af deres argumenter er lidt fjollede; bl. a. dette, som ikke  er et direkte citat, men kogt lidt ned: Vi er ikke skabt ens. Det må gerne kunne ses.
Altså … jeg kan da sagtens se, at vi er meget forskelligt skabt – selv når vi er klædt i tykt vintertøj. Hvis naturisterne mener, at forskellighederne bliver mere tydelige, når man ikke har noget tøj på, vil jeg anbefale, at de opsøger en, der kan hjælpe dem med at finde nogle passende briller. Hvorfor skal forskellighederne i øvrigt tydeliggøres?
Jeg synes ikke, at nøgenhed er smukt. Naturisterne påstår, at det ikke har noget med skønhed eller grimhed at gøre, men at “det er naturligt at gå rundt som Gud har skabt os”. Sludder, siger jeg. Det er også naturligt at gå på toilettet og at elske, men ingen af delene insisterer jeg på at gøre i fuld offentlighed af den grund.
Der er visse ting, der i mine øjne hører privatlivet til, og derunder hører (også) nøgenhed.
Jeg synes faktisk det er direkte ulækkert at få nærmest påtvunget fremmede personers mere eller mindre løsthængende attributter i en afstand, der ligger på indersiden af min komfortzone. Jeg har prøvet det. På en strand, hvor der færdedes både nøgne og badetøjsklædte kroppe, og en dinglende tissemand, der passerer tæt forbi i min øjenhøjde, vil jeg særdeles gerne have mig frabedt.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA Det er ikke snerpethed. John og jeg har gennem vores mange år sammen haft særdeles stor og gensidig glæde af hinandens nøgne kroppe – men igen: når vi er sammen med andre, klæder vi os på.
En modstander indvendte, at der er visse ting, mindre børn skal skånes for at se, inden de er gamle nok til at forstå den side af livet.
Naturisten indvendte, at nudisme og sex intet har med hinanden at gøre, og at man derfor ikke vil opleve, at mænd reagerer synligt og fysisk på andres nøgenhed.
Det passer jo ikke. For det har jeg set, at de gør. Ikke alle, selvfølgelig, men nogle. Og hvorfor ikke? Der er da ikke noget at sige til, at det kan påvirke på en meget synlig måde – jeg vil bare ikke have, at mine mindreårige børn skal overvære det. Det er muligt, at de allerede ved, hvordan man laver børn, men de skal ikke af den grund have det smidt lige i synet, for som mindre synes de oftest, at det lyder SÅ ulækkert.

I hvert fald nogle af dem … da Anna fik det at vide (af en skolekammerat før Charlotte selv nåede at fortælle om det), berettede hun om sin nye viden ved aftensbordet og spurgte først, om det var sandt, for hun troede tydeligvis ikke rigtig på det, men efter bekræftelsen (og lidt supplerende forklaring), spurgte hun med alle tegn på både vantro og væmmelse: “Vil det sige, at du og far har gjort det TO gange???”
Aubrey sad og lyttede med verdens største ører og var, i modsætning til Anna, dybt interesseret; sad med store, lysende øjne og sagde “REALLY?” et par gange i et tonefald, der ikke lod Charlotte i tvivl om, at dette var et meget spændende emne.
Men sådan er vi jo så forskellige. Der er nogen, der kan lide det og andre, der ikke kan, og sidstnævnte skal ikke tvinges til at deltage, så at sige.

Så vil jeg hellere på svampejagt … på billedet ses en Phallus impudicus, på dansk almindelig stinksvamp, men også kendt under navnet præstepik.
Det var den mest passende svampeillustration til dagens indlæg, blev jeg enig med mig selv om.

Reklamer

31 kommentarer

  1. Hold nu op som jeg grinede af Annas bemærkning, og af dit skønne indlæg. Tak 🙂 heroppe ender vi tit på den del af stranden hvor naturisterne holder til. Det skyldes at her ligger vi ikke lag i lag, men der er plads til alle. til gengæld var jeg glad for at jeg havde solbriller på, da vi gæstede stranden ved St. Tropez, for der var der naturister overalt og i fem rækker 😉

    Kommentar af Lene — 2. september 2015 @ 18:11

    • Velbekomme 🙂
      Det er selvfølgelig en fordel, at der er plads nok … den strand ved St. Tropez kunne jeg godt være foruden, men det var jo uhyrligt varmt, så vandet har sikkert været skønt at hoppe i 🙂

      Kommentar af Ellen — 2. september 2015 @ 18:18

  2. Hold nu op som jeg lo. Af både Annas kommentar og af din illustration 🙂 Men spøg til side. La os endelig huske at respektere hverandres grænser.

    Kommentar af udvandreren — 2. september 2015 @ 19:47

    • Det var en skøn bemærkning, som hun selv vil grine ad engang 🙂
      Ja, det skal vi huske – det gælder derfor også naturister!

      Kommentar af Ellen — 2. september 2015 @ 20:12

  3. Tak for et supergodt indlæg.

    I mine yngre dage havde jeg meget til overs for naturisterne og foretrak strande, hvor man kunne bade nøgen – det var noget lettere at finde sådanne strande for 20 år siden end det er i dag. Nu har jeg det sådan, at jeg ikke gider blive påtvunget andres nøgenhed. Det er selvfølgelig rigtigt, at det bare er som Gud har skabt os, men som du synes jeg nu om dage, at det hører privatlivet til.

    I øvrigt kan jeg godt lide Annas bemærkning.

    Kommentar af Stegemüller — 2. september 2015 @ 20:45

    • Velbekomme.
      Hvis man selv har de tilbøjeligheder, er det naturligvis helt i orden at færdes nøgen blandt andre nøgne – jeg kan bare ikke acceptere, at naturisterne ikke vil acceptere, at de fleste ser anderledes på det.
      Det var en skøn bemærkning.

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 09:25

  4. Hvorfor tror du jeg spiller tennis:http://i40.tinypic.com/2ibi5np.jpg
    🙂

    Kommentar af Søren — 2. september 2015 @ 23:08

    • Hehe Søren – den er sød, men det understreger netop, at det er sjovest, hvis der overlades noget til fantasien 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 09:26

  5. Jamen…… er kvinder ikke fra naturens side skabt med et vist antal anlæg for børn, der blot udvikler sig med tiden???? 😉

    —- hvor har du lært at holde sådan på en svamp(et) – eller, ligger det også bare helt naturligt for en kvindehånd? – i øvrigt, sikke en masse navne for sådan (ge-)vækst.
    Nåhhh ja, kan man ikke/bryder man sig ikke om at fremvise den ægte vare, kan man altid benytte en substitut !! 🙂
    Magnus

    Kommentar af Domus1 — 3. september 2015 @ 00:09

    • Hvor og af hvem holder jeg for mig selv, men synes du ærlig talt ikke, at ‘holdningen’ (af naturlige årsager) virker noget halvhjertet her på billedet? Vi var sammen med nogle venner, da vi fandt svampen, og der blev kogt en del suppe på og grinet en hel del på den teenageagtige måde, hvordan den skulle holdes, mens den blev foreviget 😀
      Jeg ville aldrig kunne fremvise den ægte vare, Magnus 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 09:28

  6. Ha-ha god humor med dit billede ;-). Og ellers er jeg helt på linje med dig – har mange gange været på stranden i Marielyst, hvor der er nøgenbadestrand (ja, det kalder vi det stadig, for det hed det, i gamle dage) og på trods af store skilte om at her starter / stopper hhv den alm strand og nøgenbadestranden er der ALTID nogle, der lige skal gå de der 100-200 meter i vandkanten med dinglende attributter. Mine børn synes det er så ulækkert og jeg, jeg bliver bare stødt over at man lige skal krydse grænsen selvom man har en kæmpe strand, hvor man kan udfolde sine lyster

    Kommentar af Moster Tulle — 3. september 2015 @ 07:31

    • Du bekræfter, hvad jeg ikke ville skrive i indlægget, nemlig, at der må være en vis portion exhibitionisme med inde i billedet, når man er naturist – hvorfor skulle de ellers finde det nødvendigt at provokere folk?
      Og ja: børn finder det nemlig ulækkert. Jeg har selvfølgelig været nøgen sammen med vores piger, men John har altid som minimum haft underbukser på for ikke at overskride deres grænser, og jeg tror ikke, man vinder noget ved at tvinge børn til at se på voksnes nøgenhed.

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 09:33

  7. De kære børn rammer plet – jeg tror børn, der præsenteres for emnet på et tidspunkt i deres udvikling vil reagere som beskrevet. Flot svamp. Har du bemærket delfinhovedet nedest? Det må være den lille antydning af mund, der giver den association.

    Kommentar af Jørgen — 3. september 2015 @ 08:34

    • Jeg tror også, at det er en ganske almindelig reaktion – kan huske noget tilsvarende fra mig selv. Jeg var otte år, da min mindste søster blev født, og jeg syntes, det var så flovt, at mine forældre viste hele verden, at de havde gjort “det”.
      Jeg ville da tro, at det var den anden ende af svampen, der har givet associationen …

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 09:36

  8. Tak for tankevækkende indlæg.
    Der bliver i alle mulige sammenhænge nemt sat lighedstegn mellem naturligt og godt, uskadeligt og ønskværdigt. Det er som om man glemmer at hele vores kultur er en regulering af det naturlige. Vi tager tøj på, for at gemme det intime og private, ligesom vi tilstræber at tale om tingene frem for at fare i kødet på hinanden. Det er vel noget af det som kendetegner civilisation. Ikke dermed sagt at naturisme ikke er både fint, sundt og helt i orden. Det skal bare foregå mellem ligesindede som aktivt har valgt det, og ikke i det offentlige rum, hvor vi nu engang i vores kulturelle kontekst (og klima) har valgt at være påklædte.
    Når det er sagt så er grænserne selvfølgelig ikke knivskarpe. For ikke længe siden blev jeg konfronteret af lidt stramtandet pædagog med bemærkningen “man kan godt høre han er lægebarn”. Det viste sig at min søn havde været ved at forklare sine kammerater i børnehaven hvordan hans nye lillebror var kommet ind i mors mave. Det gik tæt på pædagogens grænse, og sådan vil der selvfølgelig være individuelle forskelle i hvad vi finder acceptabelt.

    Kommentar af lauranga — 3. september 2015 @ 10:09

    • Velbekomme – og tak for indlæggets bedste kommentar!
      Du satte utrolig flot nogle ord på, som jeg ikke selv havde tænkt, men som jeg er enig i.
      Også en fin illustration af to opfattelser af samme emne. C syntes også, det var for tidligt at sætte børnene ind i forplantningens mysterier, men når andre forældre ikke er af samme mening, sker der episoder som den/de omtalte.

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 10:39

  9. Som en af mine bekendte engang bemærkede, så er de fleste naturister desværre så gamle, at det ikke er en fornøjelse at kigge på deres bare kroppe 😉 Annas bemærkning er så sød og fin, men, som du selv er inde på, nok ret almindelig. Donnaen har i hvert fald også været inde på noget lignende (og har samtidig kigget på børnehavekammerater med mange søskende og tænkt sit …). Du kunne nu godt have vendt den svamp, så den fik et mere – ahem – kækt udtryk 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 3. september 2015 @ 10:18

    • Hehe, din bekendt har jo ret 🙂
      Det er helt sikkert ikke en ualmindelig reaktion …
      Vi var seks(!) venner sammen, da svampen blev fundet, og vi diskuterede meget lystent (igen “!”), hvordan og i hvilken vinkel den skulle foreviges 😀

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 10:41

  10. Jouw da.
    Elsker din illustration. De svampe er klart bedre på billeder end i virkeligheden, for de bærer såsandelig ‘kælenavnet’ råddensvamp fuldt berettiget.

    Mht. nøgenhed eller ej.
    Jeg er ret ligeglad med andres nøgenhed, folk må for min skyld (i naturen) være på/afklædt som de vil. Bryder jeg mig ikke om synet har jeg altid den mulighed at se væk!
    Det var en fin radioudsendelse, jeg hørte den også.
    Jeg morede mig rigtig meget over den lytter, der leverede en meget grundig beskrivelse af et tysk par, der dyrkede nøgen akrobatik, med både håndstand og spagat. Jeg fik nogle meget underholdende billeder på nethinden ;-D. Igen: hvis det var så forfærdeligt at se på, kunne den forargede så ikke have vendt sig væk?
    I vores ungdom var nøgenhed (og menneskelige funktioner) meget mindre dramatisk end det er i dag. Men måske nok mest i de kredse jeg færdedes i dengang. Det var helt naturligt, og børnene blev ikke skræmt, hverken af hængepatter eller tissemænd.
    Det naturlige skræmmer ikke.

    Heldigvis er vi alle forskellige, og en diskussion mellem uenige er nu én gang sjovere end mellem enige.

    Kommentar af Den Gamle Krage — 3. september 2015 @ 10:34

    • Det bærer sit (officielle) navn med fuld berettigelse!
      Uenighed er naturligvis helt i orden, og som voksenindivid kan jeg godt følge din tankegang, men børn kan ikke vende blikket væk, og jo: det naturlige kan sagtens skræmme dem, fordi de ikke forstår det.
      Men tak for din kommentar – min indvending skal ikke forstås som, at man ikke må være uenig med mig i sine kommentarer 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 10:44

  11. Åhhhh… herligt… Jeg kan lige se de to A’er ved middagsbordet…!
    Jeg er nok mest enig med dig… Folk må dyrke deres interesser/tro/lyster sammen med ligesindede. De behøvs absolut ikke involvere mig….
    Samtidig mindes jeg strandlivet ved Tversted i 66-70’erne Topløs var almindeligt og omklædning foregik kvikt og uden at “prale”… Så jeg har ikke problem med bar hud… Det kommer an på tid og sted og udtryk….
    Tiderne skifter.. og i dag er der jo nærmest en hellig puritanisme på strande, i stærk kontrast til det offentlige rum og reklamernes billedstrøm…
    Mennesker er ambivalente!!!

    Kommentar af AnneHoltegård — 3. september 2015 @ 10:56

    • Ja, ikke? Charlotte morede sig også indeni 🙂
      Det er netop kodeordet: ligesindede! Og så den gode måde, du beskrev omklædningen på: Uden at prale, for man behøver netop ikke at flashe noget som helst i mere end få sekunder.
      At nogle så er blevet for forskrækkede, er nemlig en anden sag – jeg har fx også svært ved at forstå, hvorfor ammende kvinder er så ildeset nogle steder. De viser jo mindre bryst end en selskabskjole afslører.

      Kommentar af Ellen — 3. september 2015 @ 16:02

  12. Præstepik i nonnegreb 😉
    Naturister er mennesker med en sag, så selvfølgelig vil de gerne missionere og udbrede deres ‘religion’. Den slags er altid irriterende, efter min mening.
    Meget af det her handler om personligt rum og underliggende motiver. Jeg er også fra den tid, hvor nøgenhed og strandliv nærmest var to sider af samme sag og ingen spekulerede så meget over det. Dog var der også en mere foruroligende type (mænd), som stolte spankulerede rundt, frembærende deres ædlere dele, som var de selveste kronjuvelerne (hehe). Eller de stod med godt spredte ben og kikkerter på toppen af klitterne, helst ved gryder med fyld af solbadende mennesker. De fik afløb for deres tilbøjeligheder uden det store postyr.
    Det her er jo kulturelt betinget. Vokser børn op blandt mennesker med en naturlig nøgenhed og endda åbenlys seksuel udfoldelse, så tror jeg ikke de finder det ulækkert. Det ses jo i andre kulturer.
    Jeg finder det naturligt, at vise min kærlighed med et kys, når det kommer over mig – og her mener jeg ikke et langt vådt ‘snav’, men et rigtigt og varmt kys. Nogle, både børn og voksne, finder det derimod grænseoverskridende, at ældre mennesker kysser offentligt (adr, så ‘gør de det’ nok også). Når folk er så gamle, at det i stedet bliver ‘kært’ at de kysser, er det måske fordi, man ikke regner med, at de ‘gør det’ mere 😉

    Kommentar af fiberfryd — 4. september 2015 @ 08:34

    • Fnis, Ditte 🙂
      Enig: ingen missionering, tak!
      Du kommer med nye vinkler på sagen – tak for det.
      Nøgenhed på stranden kan jeg bedre acceptere end nøgenhed alle mulige andre (offentlige) steder. Underligt, vil nogen måske mene, men det er jeg vist ikke ene om.
      Det er kulturelt betinget, ja, men vores kultur kan ikke sammenlignes med naturfolkenes fra Borneo – det må være enten-eller – man kan ikke øverføre dele af en kultur, så det virker naturligt. Man kan i hvert fald ikke påtvinge det …
      Der er forskel på kys og kys, som du også skriver – de dybe, hvor man nærmest er ved at æde hinanden, synes jeg heller ikke hører hjemme i et gadebillede, men selvfølgelig må folk kysse – unge som gamle 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. september 2015 @ 09:05

  13. Hahaha, fin illustration til dit indlæg 😉 Jeg havde i en årerække sådan et par ildelugtende eksemplarer i min have. Men ikke mere. Måske er jorden blevet forbedret? men det er et sjovt fænomen, der begynder med en hvid bold.
    Sjov reaktion fra dine børnebørn. Jeg hørte engang Johs Møllehave fortælle, hvordan hans børn (eller måske var det børnebørn) reagerede, da de blev fortalt om forplantningens mysterier. “Kunne I godt lade være med at grine?”, spurgte de. 😉

    Kommentar af Betty — 4. september 2015 @ 10:26

    • Den hvide bold hedder et hekseæg, og det skulle være spiseligt – jeg har dog ikke spor lyst til at forsøge mig!
      Hahaha – jeg kunne i hvert fald ikke lade være med at grine, da jeg læste din kommentar om de børns reaktion 😀

      Kommentar af Ellen — 4. september 2015 @ 10:59

  14. Jeg blander vist to ting sammen. Hekseægget er ildelugtende, ikke? Men det er stinksvampen også. Vokser stinksvampen ikke ud af hekseægget? Nå, det er lige meget 😉

    Kommentar af Betty — 4. september 2015 @ 17:24

  15. Åh, nu blev jeg nysgerrig og slog det op. “Stinksvampe begynder alle i en juvenil tilstand, der kaldes hekseæg”, står der. Illustrationerne ligner præcis dem, jeg havde i haven engang. Ærgerligt, de ikke er der mere. 😉

    Kommentar af Betty — 4. september 2015 @ 17:28

    • Du har selv fundet svaret 🙂
      På trods af lugten er det en lidt spændende svamp.

      Kommentar af Ellen — 4. september 2015 @ 17:50

  16. Vi er meget enige, Ellen. Jeg vil meget foretrække kun at møde dyr “au naturel” i skovene… 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 8. september 2015 @ 09:56

    • Ja, ikke? De fleste af dem er oven i købet påklædt. I pels 😉

      Kommentar af Ellen — 8. september 2015 @ 10:01


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.