Hos Mommer

30. april 2024

Nogle vil kunne nikke genkendende til dette

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 11:55
Tags: ,

“Ingen strikkerske har brug for mere garn. Det er et faktum. Det burde være muligt at gå ind i en garnbutik, købe garn til en trøje og ikke mere, strikke trøjen færdig, hæfte alle tråde og først derefter købe garn til den næste trøje. Det er der ingen, der gør.

Et garnnøgle er en forsikring om, at alt er muligt, og hvis jeg ejer endnu flere nøgler, bliver endnu mere muligt. Derfor samler jeg mig et lager.

Jeg bliver inspireret, når jeg går i garnbutikker, og hvert nøgle er et løfte. Hvem kan lade være med at købe løfter, hvis de koster under 30 kroner stykket? Og jeg skal passe på, hvis jeg finder et usædvanligt garn, et pænt garn, et garn på tilbud, en farve, som er ved at være udsolgt, et garn, der passer til den der trøje, man har tænkt sig at strikke om fem trøjer, og så nogle ekstra nøgler, hvis det angivne antal skulle være for lidt.

Desuden siger jeg til mig selv, at det ikke spiller nogen rolle, om der bliver lidt restgarn, for jeg kan altid strikke en barnetrøje eller en restgarnstrøje.”

Det var nogle meget få af de mange ord, man kan læse i Det Blå Garn af Karin Erlandsson.
Det var helt uhyggeligt, så godt hun ramte. Jeg læste passagen op for John, fordi Erlandsson leverede en bedre beskrivelse, end jeg nogensinde ville kunne. Jeg ved ikke, om han forstod det af den grund, men det var en god forklaring.
Jeg har hermed besluttet mig til ikke at have dårlig samvittighed over mit garnlager!

Erlandsson har i løbet af bogen andre særdeles rammende beskrivelser af, hvad der foregår i en strikkers hjerne, så er man strikker i en eller anden grad, stor såvel som lille, kan bogen anbefales – og nej, dette indlæg er ikke sponsoreret.
Hun skriver også om strikningens historie og om, hvad strik har betydet historisk set. På et tidspunkt var det forbeholdt mænd – vidste I det?

Når alle de roser er uddelt til forfatteren, er jeg nødt til at sige, at jeg overhovedet ikke har den samme tilgang til det at strikke, som hun har.
Hun piller hellere en trøje op flere gange fremfor at lave en strikkeprøve. Hun kunne ikke drømme om at følge en opskrift og strikkefasthed er noget, andre går op i – hun har præsteret at lave den ene halvdel af et trøjeforstykke 50 % længere end den anden halvdel, og hun opdagede det først, da hun var i gang med at sy den sammen, så måle et arbejde undervejs er åbenbart også noget, hun ikke tager så højtideligt. Jeg kan dog godt se, at det med en strikkeprøve i hendes tilfælde er overflødigt, når hun alligevel svinger så meget inden for samme arbejde med samme garn og pindestørrelse.
Hendes mor kommenterede bogen med følgende ord: “Jeg håber da ikke, at den bog vil få nogen til at tro, at du er god til at strikke”.

Jeg har moret mig, jeg har hygget mig, jeg har nikket bifaldende, jeg har rystet på hovedet og jeg har himlet overbærende med øjnene over hendes bog, men jeg har nydt at læse hvert et ord og vil afslutningsvis erstatte Karl Marx’ proletarer med strikkere – “STRIKKERE I ALLE LANDE, FORENER EDER”.

strikket tankvogn

16 kommentarer »

  1. Nuser sad for mange år siden på sit hundehus i Politiken med en vaniljekrans i poten og forklarede, at han egentlig ikke burde spise den, men da den skulle være god mod skinnebenbrud, spiste han den. Hvorefter han sagde, at han kunne overbevise sig selv om hvad som helst. Sjovt nok var det netop den historie ovenstående aktiverede. God fornøjelse med dit garnlager, som vel stadig har en anselig vægt.

    Kommentar af Jørgen — 30. april 2024 @ 15:36 | Svar

    • Hehe, hvorfor kom du dog lige til at tænke på det? Men ja, man kan bilde sig selv rigtig meget ind – både godt og skidt.
      Garnlageret er svundet en anelse, men det kan såmænd knap nok måles – det er kun mit minutiøse regnskab, der afslører det 😀

      Kommentar af Ellen — 30. april 2024 @ 20:51 | Svar

  2. Haha sådan har jeg det med planter, jeg kan (næsten) ikke lade være med at købe en interessant plante eller træ.

    Kommentar af Lisbeth Klastrup — 30. april 2024 @ 17:11 | Svar

    • Man har vel sin passion – og lever den ud 😁

      Kommentar af Ellen — 30. april 2024 @ 20:52 | Svar

  3. Dejligt med gode forklaringer til ens vaner og hang til indkøb 🙂

    Kommentar af Lene — 30. april 2024 @ 17:51 | Svar

    • Ja, ikke sandt? Jeg synes i hvert fald, at den var god 🤗

      Kommentar af Ellen — 30. april 2024 @ 20:53 | Svar

  4. Hmm … ja og nej. Hendes præmis er forkert – i hvert fald set fra min synsvinkel. Jeg er ikke en plan-strikker (eller noget som helst andet). Jeg strikker ikke én ting færdig, før jeg planlægger og køber ind til den næste. Jeg har flere ting i gang, og så det sker ofte, at jeg lørdag eftermiddag får en idé. Og så skal den da testes NU og ikke først når garnforretningen åbner igen på mandag, så … Nej.
    Man skal have et lager; og ikke kun af garn, af alt muligt, der kan anvendes til ens kreative udfoldelser.

    Når det er sagt, så har jeg også for meget garn … ikke så meget fordi jeg har købt så meget, men fordi hjemløst garn har det med at ende hos mig … sådan her: “Du strikker og laver så meget andet, så du kan sikkert bruge det her.” Og det kan jeg da ofte, men nogen gange først efter adskillige år.
    Men jeg tror jeg ville nyde de historiske og teoretiske dele – og ja, jeg vidste godt, at strikning engang var for mænd – Hosebinderen hos Blicher er vel en sidste udløber af dette.

    Kommentar af Charlotte (Uglemor) — 30. april 2024 @ 22:20 | Svar

    • Vi har vist nogenlunde den samme tilgang til strik. Der skal da være flere arbejder i gang: Tv-strik, hygge/snakkestrik, bilstrik osv. Og så ufoerne, som ligger, men nok skal blive færdige. Måske. Engang … 😌

      Og du får også hjemløst garn! Så skal lageret da også bare vokse … jeg forærer sommetider noget væk og får heldigvis kun det tilført, som jeg selv køber.

      Bogen er dog, som sagt, værd at læse, synes jeg. Hun har tilligemed en fin humor.

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2024 @ 7:56 | Svar

      • Det lyder som en bog, jeg gerne vil læse. Heldigvis er mit hjemløse garn oftest noget, der falder i min smag – ellers giver jeg det videre. Jeg har bare for mang ideer og for mange projekter 😉 så ja, måske, engang 😀

        Kommentar af Charlotte (Uglemor) — 2. maj 2024 @ 22:23 | Svar

        • Nemlig. Og planer og/eller ideer må man aldrig gå ned på 😀

          Kommentar af Ellen — 3. maj 2024 @ 9:15 | Svar

  5. Ja, der er strikkeprojekter til mange anledninger. Jeg har f.eks. altid et lille strikkeprojekt liggende i bilen, hvis nu opstår en bilkø!

    Har lige reserveret bogen på biblioteket og er i kø! Glæder mig til at læse den! Jeg kan anbefale Kate Jacobs’ Walker & Datter!

    Kommentar af ingermoll — 1. maj 2024 @ 8:42 | Svar

    • Ha, det havde jeg også, Inger 😁 – med det og så min lydbog gik det bedre, når man sad i en mere eller mindre stillestående kø.

      Tak for anbefaling. Jeg har lige kigget på beskrivelsen, og den lyder god.

      Kommentar af Ellen — 1. maj 2024 @ 9:24 | Svar

  6. Jeg tror, jeg havde et forhold til strikning meget lig Karin Erlandssons. Måske ikke helt så ekstremt, den der med det ene forstykke 50% længere end det andet, det har jeg dog ikke præsteret. Jeg tror dog, det er slut med strikkeriet nu. Mit syn er stærkt forværret, jeg kan knap nok skrive, og havde det ikke været for blindskrift, havde det da aldrig gået. Man skal bare ikke se, hvad der sker, hvis jeg får skrevet i forkert grundstilling …

    Ved forskellige menneskers mellemkomst er det lykkedes mig, fremfor at få en aftale hos øjenlægen om et helt år, at få en aftale allerede den 8. maj, altså førstkommende, så forhåbentlig kan han/hun gøre et eller andet ved det, men nu får vi se … Det er ærlig talt ikke noget, jeg har brug for i øjeblikket, men det er der vel ingen, der ville have.

    Kommentar af henny894 — 2. maj 2024 @ 15:20 | Svar

    • Har du en fornemmelse om det kan være grå stær? For hvis det er det, kan du næsten være glad, for så er det en simpel laseroperation, og vupti, så har du igen et syn som da du var sytten år.
      Hvor er det godt, du kom hurtigt igennem, for uanset hvad din næsten-blindhed skyldes, skal der gøres noget ved det snarest, hvis det overhovedet kan lade sig gøre at gøre dit syn bedre. Det må være rædsomt at være næsten blind. Jeg håber og ønsker alt det bedste for dig. Du har ligesom haft dit bæger fyldt, synes jeg nok 🤗

      Kommentar af Ellen — 2. maj 2024 @ 17:16 | Svar

      • Det kunne godt være stær, for jeg ser dobbelt. Jeg har dog været til synsprøve hos en optiker, og det var ikke decideret, hvad han troede. Men hvad det så var, ville han ikke ud med, idet han jo ikke har lov til at smide om sig med diagnoser. Men han skrev en ekstra henvisning til øjenlægen.

        Manglen på speciallæger på de her kanter er så skammelig, så der skal mindst to henvisninger til for at man kan få en tid indenfor en rimelig fremtid. Nu går jeg med klap for det ene øje, så jeg kan blive fri for dobbeltsynet. Men det er også irriterende. Det er svært at bedømme afstande, og jeg går og ramler ind i ting og sager, samtidig med at min synsevne faktisk er faldet betydeligt siden jeg fik nye briller sidste sommer. Det er ikke så rart at tænke på, hvad der kunne være i vejen, og jeg er helt færdig med at finde artikler på internettet om det. Det bliver det hele kun værre af. Man skulle jo nødig blive som de gamle, der læste lægebogen fra første til sidste side og havde symptomer på samtlige sygdomme i alfabetisk rækkefølge.

        Kommentar af henny894 — 2. maj 2024 @ 17:41 | Svar

        • Nej, sådan skulle man nødig blive, men jeg tror og håber, at det ‘bare’ er grå stær. Der skete også en ret hurtig forværring med Johns syn, men så meget bedre føltes det, da han var blevet behandlet.
          Jeg krydser fingre for dig – og du må meget gerne holde mig underrettet.

          Kommentar af Ellen — 2. maj 2024 @ 19:25 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.