Hos Mommer

24. maj 2021

Pludselig huskede jeg hvorfor …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 11:02
Tags:

På vej hjem fra Køge forleden dag kørte vi forbi en lang beplantning af hæg. Meget lang … John spurgte, om ikke han skulle stoppe, så jeg kunne få fat i en favnfuld, hvilket jeg syntes var en glimrende ide, og jeg havde ingen som helst skrupler over at plukke, for der var tonsvis af blomstrende grene.
Da vi kom hjem, arrangerede jeg dem i en masse vaser – jeg elsker at have huset fyldt med blomster og har det i videst muligt omfang altid – i hvert fald i sommerhalvåret. Nogle gange selvfølgelig flere vaser end andre gange, men her blev det til syv, plus de tre mini-Kählere, der altid står på vores spisebord.
Sus havde givet mig tre store og lange grene med lyserød kalanchoe, som kan holde sig virkelig længe, og som så fine ud blandt de lyse hægblomster.
Da jeg var færdig, gik jeg udenfor et godt stykke tid, og da jeg kom ind igen, ramte den mig som en mur.
Lugten.
For hæg dufter ikke. Hæg lugter. Hæg stinker! Af kattetis. Lige pludselig huskede jeg, hvorfor jeg aldrig satte hæg i vand, da vi boede i Havdrup og havde mange lige ved siden af rækkehuset.
Fy, for pokker! Men sjovt nok har John det ikke på samme måde – han synes de dufter dejligt og kan ikke forstå min association til kattetis.
Det er meget underligt. Hvad siger I? Dufter hæg godt eller stinker den?
Jeg lod dem stå, fordi John nyder dem så meget, men lovede mig selv, at det var sidste gang … heldigvis bliver lugten mindre slem efterhånden. I de første par dage åbnede jeg ofte døre og vinduer, men det blev mindre og mindre nødvendigt, og det var ikke fordi jeg vænnede mig til lugten.

P1050745

Nu blomstrer vores hvide syrener, så i dag har jeg skiftet samtlige hæg ud med sådanne, og se, det var jo en ganske anden snak. Lugt …

KaktusblomstNu vi er ved blomsterne, så er en af mine to kaktus i blomst lige nu. Den kaktus, jeg købte som så meget mini, at den faktisk var mikro, og om hvilken de på planteskolen sagde, at den skal kun have en teskefuld vand hver 3. måned.
Det lød ikke rigtigt, men i begyndelsen gjorde jeg – næsten – hvad de sagde og gav den meget meget lidt vand, men efterhånden så den ret lidende ud.
Så gav jeg den noget nyt jord og begyndte at vande den, som jeg ville have gjort, hvis ikke jeg i første omgang havde fået dette tilsyneladende dårlige råd, hvilket hurtigt gjorde en forskel, idet den begyndte at trives og gro!
Ved købet var der kun én ‘klump’, men der kom efterhånden flere. Nu har jeg taget af til stiklinger – det er derfor venstresiden ser lidt amputeret ud … det er nemlig lige hvad den er.
Kaktussen har troet, at jeg var ude på at slå den ihjel, for kort tid efter stiklingetagningen kom denne lille fine blomst. Mange kaktusblomster ser kunstige og papiragtige ud, så jeg har tit troet, at de på planteskolerne snød, når de solgte blomstrende kaktus, men den er god nok – min kaktusblomst er i hvert fald ægte.

24 kommentarer

  1. Jeg har hørt mange, som synes, at hæg stinker. Jeg har en stor en, men grenene sidder så højt oppe, at jeg ikke har prøvet at snuse til dem, derfor plukker jeg heller ikke ind af dem. Bent kan ikke have noget inde, der dufter eller stinker, som han synes, det gør, så det er sjældent at jeg plukker ind af den slags. Derimod synes jeg, at røn stinker – især de almindelige.
    Sikken en fin kaktus, jeg køber aldrig kaktus.

    Kommentar af Lisbeth — 24. maj 2021 @ 13:23

    • Så er det John og ikke mig, der er underlig her 😀
      Røn har jeg ikke lugtet til, men har heller aldrig taget nogen ind.
      Kaktus har verdens smukkeste blomster. Jeg har en anden, som jeg fik forærende for mange år siden og som er i knop; den har en helt fantastisk blomst, som jeg sætter et billede ind af … hvis jeg når det, for den blomstrer meget kort.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2021 @ 14:48

  2. Hæg lugter grimt – ligesom andre smukke blomster. Lathyrus, påskeliljer, inkaliljer. Gør juleroser også? Det kan jeg ikke huske.
    Syrener dufter dejligt – men det kan hurtigt blive for meget. Som barn tog jeg alt9d syrener ind på værelset, men duften var ikke gode at sove i.
    Det er ofte en god ide at give planter en ordentlig forskrækkelse, så de går i gang med at sikre deres overlevelse – sætte blomst og / eller frugt.

    Kommentar af tingats — 24. maj 2021 @ 14:34

    • Nåh, det er ikke bare mig … juleoser ved jeg ikke hvordan lugter, for de holder kun 10 sekunder, hvis man tager dem ind.
      Hvorfor er det ikke godt at sove indhyllet i en dejlig duft? Jeg kan ikke forestille mig, at man kan tage skade af nogle duftmolekyler?
      Det er rigtigt – man kan også tørre dem lidt ud, men det nænner jeg ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2021 @ 14:51

      • Nej ikke ligefrem skadelig, men duften var for stærk – gav hovedpine. Måske er det mig, der er sart 🙂 Tidligere købte jeg altid hyacinter lige efter jul, men deres duft er også for stærk inden døre, synes jeg efterhånden.

        Kommentar af tingats — 24. maj 2021 @ 19:30

        • Okay – og du er ikke nødvendigvis sart – vi reagerer jo forskelligt på de samme ting 🙂

          Kommentar af Ellen — 24. maj 2021 @ 21:11

  3. Hæg har ord for ikke at stinke udenfor. Men der er så meget, der blomstrer udenfor på samme tidspunkt, så vi aldrig satte dem i vaser udenfor.
    Det er heller ikke alle, der mener, at deres urin lugter anderledes, efter at de har spist asparges.

    Kommentar af Elsebeth — 24. maj 2021 @ 15:06

    • Vi så heller aldrig sætte i vaser udenfor 😀
      Halvdelen af os mangler evnen til at lugte asparagussyre – det er genetisk bestemt.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2021 @ 17:42

  4. Jo det vidste jeg godt! Men altså — den af “naturelskere” forhadte Glansbladede Hæg (eller på norsk hegg) er lidt mindre slem, hvis man nøjes med at lugte til blomsterne udendørs (haha) – jeg siger som Elsebeth.

    De eneste grene, jeg ved at man kan tage ind, er birk (alm) og forsythia, og så kan det altså også være pænt med alm. pilegrene, når de er med gæslinger. Bøgegrene til udsmykning er for store, ikke?

    Kommentar af Donald — 24. maj 2021 @ 15:21

    • Det gør jeg så fremover – altså nøjes med at nyde hæg udendørs. Jeg vil ikke udsætte mig selv for den indendørs lugt igen!
      Jeg bruger tit kviste – ikke grene – til at give blomsterne i vasen lidt modspil 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2021 @ 17:44

  5. Jeg glemte at sige, at det kan være barken eller grenene, som lugter sådan, når man har klippet eller skåret dem over.

    Kommentar af Donald — 24. maj 2021 @ 15:22

    • Okay, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2021 @ 17:44

  6. Jeg var slet ikke klar over at hæg stinker  – jeg har ikke haft blomsterne inde i en vase, og det er åbenbart heldigt 🙂  
    Men syrener er fristende at have inde i en vase, fordi de dufter så dejligt 🙂 
    Det var da en fantastisk kaktusblomst du har! Jeg har netop ofte tænkt, om Plantoma snød med blomsterne. 

    Kommentar af huskebloggen — 24. maj 2021 @ 16:03

    • Det er åbenbart også værst, når man har skåret dem af og sat dem ind, så det vil jeg fremover undlade 🙂
      Det ser sådan ud, men det gør de nok alligevel ikke. Kaktusblomster er overraskende smukke, når man tænker på, hvor uindbydende planten ellers er.

      Kommentar af Ellen — 24. maj 2021 @ 17:46

  7. Godt at jeg er så dårlig til at få buketter ind i huset, så risikerer jeg ikke at få ildelugtende blomster i min stue:-) Jørn spurgte mig hvorfor jeg dog tog rododendronblomsterne ind. Det var da bedre at de var på buskene udenfor. Til gengæld stod der en grøftekantsbuket i vase i dag, da jeg kom hjem, så han må åbenbart godt plukke buketter 🙂

    Kommentar af Lene — 25. maj 2021 @ 18:20

    • Der er jo forskel på folk, Lene 😀 – men både grøftekantsbuketter og rododendron er flotte at sætte i vaser, og jeg synes ikke det gør noget, at man tager fra både have og den vilde natur, når bare man holder måde med begge dele 💐

      Kommentar af Ellen — 25. maj 2021 @ 19:14

  8. Hæg har en ubehagelig lugt. Planten blev i min barndom kaldt en hund, nok med baggrund i lugten. Den anvendes tit i læhegn, da råbukke ikke fejer dem i stykker -sikkert grundet samme duftstof.

    Kommentar af natural2222 — 26. maj 2021 @ 7:51

    • Det er interessant, at den fæle lugt kan hold selv råbukke væk!

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2021 @ 8:41

  9. Nu er jeg ikke helt opdateret på, hvordan hæg ser ud, og jeg ved, jeg ikke har haft noget ildelugtende i vaserne 😉 Jeg googlede lige hurtigt og måtte kopiere denne sætning til dig: “Underbarken har en lugt, som nogle vil kalde stram, mens andre mener, den er marcipan-agtig.” Du hører nok ikke til dem, der mener, den er marcipanagtig 😉
    Man skal åbenbart ikke altid holde sig til det, man får at vide på planteskolen, men følge sin egen fornemmelse. Din kaktus er virkelig flot. Jeg har sjældent haft blomst i kaktusser.

    Kommentar af conny — 26. maj 2021 @ 11:13

    • Ha – det har du så ganske ret i, men John må høre til marcipangruppen 🙂
      Din googling understøtter Donalds udtalelse om, at det er barken, der lugter, og det er så også derfor, at man udenfor synes, at hæg har en dejlig duft.
      Det kan godt undre mig, at planteskolen ikke vidste bedre, hvad den kaktus angår, men måske er det netop fordi jeg gør hvad jeg selv synes er bedst, at der næsten altid kommer blomster i mine kaktus.

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2021 @ 11:50

  10. Det er meget individuelt med dufte – jeg og min John har fælles forkærlighed for den gule azalea, der dufter stærkt og skønt og minder os om Skotland, hvor vi oplevede den første gang. Andre dufte kan kun den ene af os opfange… Personligt elsker jeg duften af liljer, som andre finder “meget for meget” – og sådan er vi så forskellige.

    Kommentar af Mia Folkmann — 26. maj 2021 @ 11:18

    • Det er interessant, at evnen til at opfatte visse lugte/dufte kan være genetisk betinget … det er virkelig et mix af arv og personlig holdning, hvad man bryder sig om og hvad man ikke gør 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. maj 2021 @ 11:53

  11. Hæg har jeg ikke hat inde.. Men Ribes synes jeg stinker, det var kun forsythia der kom ind.
    For meget af det gode får jeg af hyacinter, de dufter så intenst at de bliver sat ud!
    Jeg lader blomstrrne stå ude og nyder synet på gåturene!
    Flot blomst i din kaktus.. Især med den forhistorie. Jeg er så stolt af, at mine orkidéer stadig kommer med nye stilke og blomster. Den store hvide har 6 flotte på en gren nu! En ny stilk er på vej op. Og jeg er ikke kendt for at have talent for blomster!!

    Kommentar af Anne Holtegård — 27. maj 2021 @ 7:54

    • Jeg synes det er dejligt med blomster både ude og inde, men de skal selvfølgelig ikke lugte 🙂
      Dejligt med din orkide – det er forskelligt, hvor villige de er til at genblomstre, synes jeg; nogle er umulige at få til det, andre er nemme.

      Kommentar af Ellen — 27. maj 2021 @ 11:10


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.