Hos Mommer

5. maj 2024

Den sidste gang …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:27
Tags: ,

For små 12 år siden skrev jeg et indlæg med titlen “Der er altid en sidste gang”, hvor det dengang handlede om, at jeg var ved at kunne se en ende på mit arbejdsliv. Jeg kan i øvrigt overhovedet ikke forstå, at det i disse dage er 11 år siden, jeg afsluttede mit erhvervsaktive liv, hvilket jeg talte med andre pensionister om i tirsdags, da jeg deltog i en afskedsreception for en gammel kollega. Hvor var det dog bare fedt at blive mødt med masser af “hej, Ellen!” og tale med mange af dem, jeg engang kendte så godt; både dem, der som mig er jobstoppet og dem, der endnu holder ud. Tænk at blive husket af så mange så mange år efter – jeg kunne selvfølgelig også huske dem, men der er velsagtens sket mere i deres liv i de 11 år end der er i mit. Måske … ved nærmere eftertanke er der vist egentlig også sket en del i mit liv på de 11 år …

Cochenille sidste gang (1)

Som jeg causerede lidt over allerede dengang for 12 år siden, er der i mit liv nu flere sidste gange tilbage end der er første gange.
Det lyder frygtelig negativt, men sådan er det ikke ment – det er bare en kendsgerning.

Som nu dette, illustreret på billedet: I går og i dag var sidste gang jeg farvede med cochenille.
Jeg er gået over til at farve med de såkaldte syrefarver, fordi … ja, hvorfor, egentlig? Jeg var nok blevet ret træt af plantefarverne, fordi de hovedsageligt kører efter princippet fifty shades of yellow or green. Syrefarver lyder farligt og giftigt, men er det overhovedet ikke, for den anvendte syre er ganske banal citronsyre i meget svag koncentration. Farvemulighederne er nærmest uendelige, og når jeg eksperimenterer, ses resultatet lynhurtigt – lige noget, der passer den ikke specielt tålmodige Ellen.
Jeg havde stadig materialer stående til plantefarvning; bl.a. 450 gram løgskaller, 300 gram tørstetræ, 200 gram cochenille og 100 gram indigo. Løgskallerne og tørstetræet er klaret, og i går blev cochenillen opbrugt. Man kan så undre sig over, hvorfor det traditionelt hører ind under plantefarvning, når det er en skjoldlus, der giver denne fantastiske farve.
200 gram tørrede lus rækker langt. Meget, meget langt. Jeg farvede omkring 2400 gram garn, og der er stadig en lille smule mere farve tilbage i badet. Det bliver dog ikke brugt, for jeg vil ikke bruge mere af mit farvegarn til det.
Men det var altså sidste gang. Nu er der kun indigopulveret tilbage, og jeg ved ikke, om jeg får det brugt, for jeg har i forvejen rigtig meget indigofarvet garn. Det lilla garn i midten er i øvrigt noget af dette, der ikke var blevet så pænt som ønskeligt, men det blev superflot efter denne overfarvning med cochenille.
Hvis der er en af læserne, der vil have indigopulveret, plus de nødvendige kemikalier til farvning med det, samt alun til bejdsning af garn, der skal plantefarves, så kontakt mig endelig. Der skal ryddes ud og op!

19 kommentarer »

  1. Det er forslidt at sige, at tiden løber, men det er åh så sandt!

    Min gamle arbejdsplads arrangerer er årlig fest for pensionisterne, og det er herligt at møde de gamle kollegaer.

    Kommentar af Eric — 5. maj 2024 @ 16:08 | Svar

    • Den flyver nærmest med overlydshastighed!

      Så I har også en veteranklub – det er nemlig herligt at møde de gamle indimellem.

      Kommentar af Ellen — 5. maj 2024 @ 18:35 | Svar

  2. Jeg stoppede på arbejdsmarkedet for snart 11 år siden, og i forgårs mødte jeg min tidligere rektor, som jeg ikke havde set i 5-6 år, og hvor var det hyggeligt med en sludder om gamle dage!

    Hvor er alt det farvede garn flot, Ellen – du er meget dygtig i ‘farveriget’.

    Kommentar af ingermoll — 5. maj 2024 @ 16:15 | Svar

    • Vi er jo så stoppet næsten samtidig, Inger. Det er så dejligt med sådan en hyggesnak, der lader nostalgien blomstre 🙂

      Tak for de pæne ord, men jeg følger jo bare forskrifterne. Sådan da … 😉

      Kommentar af Ellen — 5. maj 2024 @ 18:37 | Svar

  3. Ja det er altid vemodigt, når man skal sige sidste gang, men sådan er livet. Du er jo frisk, så du får nok meget anledning til at sige sidste gang til mange andre ting. Jeg undrede mig over, at du nævnte tørstetræet, det kan åbenbart bruges til at farve med, det vidste jeg ikke.

    Kommentar af Lisbeth Klastrup — 5. maj 2024 @ 17:22 | Svar

    • Det behøver bestemt ikke nødvendigvis at fremkalde vemod. Dengang på arbejdet var jeg bare glad, hver gang jeg kunne sige det.

      Tørstetræ er lidt besværligt at forberede til farvning, men til gengæld giver det nogle fine rosa/rosabrune farver og ikke de sædvanlige grønne eller gullige.

      Kommentar af Ellen — 5. maj 2024 @ 18:40 | Svar

      • Jeg var nysgerrig efter at vide, hvornår og hvad du bruger af tørstetræet.

        Kommentar af Lisbeth Klastrup — 5. maj 2024 @ 22:01 | Svar

        • Man bruger barken, og så vidt jeg ved, er der ingen sæson, men det er noget jeg køber, for det må vel være dyrket træ … man tager nok ikke barken fra et træ i vækst. Hvis man bruger søgefunktionen i øverste, højre hjørne, udføres en googlesøgning udelukkende på mine indlæg, og tørstetræ giver disse: https://mommer.wordpress.com/?s=t%C3%B8rstetr%C3% hvor nummer to hit fortæller en smule om processen.

          Kommentar af Ellen — 6. maj 2024 @ 9:07 | Svar

  4. Det er sandelig også længe siden jeg stoppede med at arbejde, sådan rigtigt.

    Jeg kan også godt lide at vide at noget er sidste gang, men erfaringen er nu den, at det ikke altid lader sig gøre at vide det er tilfældet, som f.eks. ikke at kunne foretage en rejse til et sted man gerne vil sige godt farvel til. Andre gange er beslutningen klar nok.

    Kommentar af Jørgen — 5. maj 2024 @ 20:20 | Svar

    • Næh, man kan ikke altid vide, om nogle af tingene er en sidste gang, og det er sikkert udmærket!

      Jeg håber, at du har nydt dit, nu allerede lange, pensionistliv lige så meget som jeg har, for så er du en glad mand 😃

      Kommentar af Ellen — 6. maj 2024 @ 9:03 | Svar

  5. Jeg har plantefarvet noget og har derfor også mindre vellykkede farver, men aldrig prøvet indigo. Det kunne være godt til at overfarve med. Så hvis du stadig har det vil jeg gerne overtage resten.

    Kommentar af strikforsjov — 6. maj 2024 @ 11:17 | Svar

    • Det er sandsynligvis allerede afsat – jeg svarer dig via mail 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. maj 2024 @ 12:47 | Svar

  6. Den kommentere via foreningens profil

    Kommentar af strikforsjov — 6. maj 2024 @ 11:20 | Svar

  7. Uha, Ellen. Alle dine overskrifter. emner og formuleringer. Den sidste gang, ringen er slutter, flere sidste gange end første gange, vort livs sidste safari, de sidste år efetr den stråtækte. Den sidste olie har du dog ikke skrevet om.. Men de får mig snart til at stoppe med at følge dig. .

    Jeg ved godt, at du bruger overskrifterne til at gøre os nysgerrige på at læse, hvad du skriver – og du skriver også selv, at du ikke oplever de mange sidste gange som ligeså vemodige, som jeg læser dem. Det er forskellen på, om man oplever glasset som halvt fyldt eller halvt tomt.

    I den fantastiske bog, jeg skrev om, De glemte ords bog, som du absolut må læse, er der et citat, jeg vil prøve at holde mig for øje: Hovedpersonen Hovedpersonen Esme spørger Lizzie, som har været tjenestepige, siden hun var elleve år og stadig tjener den samme famile, om hvad hun tænker om sit liv. Lizzie svarer noget i retning af, at valg er ikke altid vore egne, men vi må sørge for at få det bedste ud af de valg, livet træffer foir os.  

    Men jo, selvfølgelig vil jeg bleve ved med at følge din blog. Men lige nu vil jeg gå tilbage til 2019 og genlæse beretningen om vores fantastiske rejse rundt om Kap Horn.

    (Og blive lidt vemodig over, at det blev vores første og sidste cruise.) 🙂

    Kommentar af tingats — 7. maj 2024 @ 10:11 | Svar

    • Det var altså ikke meningen at gøre dig i dårligt humør! Men som du siger, opfatter vi nok tingene forskelligt, og mange af de “sidste gange” kan da snildt være positive ting, selv om der naturligvis også er en del, om hvilke jeg ikke vil vide hvornår det er sidste gang … 😊

      Jeg skal helt sikkert have fat i den bog, og Lizzie er en klog kvinde.

      God fornøjelse med genoplevelsen af krydstogtet – jeg er dog lidt ked af at høre, hvis det var jeres livs sidste af slagsen og kan godt forstå, hvis den tanke kan gøre dig vemodig, for det er en dejlig ferieform. Er det fordi I ikke kan/vil være så længe væk ad gangen mere? For der findes jo kortere krydstogter. Lige hvad dem angår, håber jeg ikke, at vi har været på det sidste endnu – der er flere vi godt kunne tænke os – bl.a. til Alaska, men indtil videre er det kun en drøm.

      Kommentar af Ellen — 7. maj 2024 @ 12:04 | Svar

  8. Altid godt at konstatere, hvor meget fællesskaber betyder i vores liv. Arbejdsfællesskaber, der rækker langt tilbage og langt ud over den erhvervsaktive alder. Og klassefællesskaber, hvor man efter 5 minutters samvær klikker sammen med de samme klassekammerater, når vi mødes, selv om det måske er over 50 år siden, vi gik i klasse sammen. Gamle fodboldkammerater, der sammen kan grine over en finurlig ting på fodboldbanen for over 50 år siden.

    Kommentar af Ib Hansen — 7. maj 2024 @ 21:01 | Svar

    • Du fik mig lige til at filosofere lidt, for du har ret i, at fællesskaber er vigtigt – og mig, som går rundt og bilder mig selv ind, at jeg er en rigtig enspænder … det er jeg jo nok slet ikke alligevel.

      Kommentar af Ellen — 8. maj 2024 @ 9:48 | Svar

  9. Det er så skønne farver, både den karminrøde og de lyserøde, men især kan jeg godt lide den indigo.

    Når jeg ser dine tanker om første og sidste gange, – det er jo rigtigt – så tænker jeg på at det måske var første gang, du prøvede med citronsyre, og hvis vi er lidt opfindsomme, så er der ret mange ting, som er første gang. Der er bare en overvægt af “gamle, forgangne førstegange”, sådan må det være.

    Jeg havde jo den oplevelse af min grandkusine sagde til mig “Det er første gang du besøger os – du er begyndt på en ny tid …” –

    Det var jo en sød måde at sige “op på hesten og kom igang med at opleve noget” ❤

    Kommentar af Donald — 16. maj 2024 @ 0:37 | Svar

    • Vi må se i øjnene, at der er flere sidste gange tilbage end der er første gange, desværre – og det var ikke første gang, jeg brugte citronsyre i forbindelse med garnfarvning, men forhåbentlig heller ikke sidste …

      Din kusine havde en sød måde at sige det på. Jeg håber for dig, at der er flere USA-besøg tilbage i dig endnu 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. maj 2024 @ 7:58 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.