Hos Mommer

16. januar 2022

Langt ude og bare lidt for sjov

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:39
Tags: ,

Noget skal man jo lave på en grå søndag. Jeg har strikket meget, men jeg skulle lige have en pause, som bl.a. blev fyldt ud med at kigge på lagerbilleder, som ikke rigtig passer ind i andre sammenhænge, så nu kommer de her i en rodet blanding.

Nogle gange kan man virkelig undre sig over, hvad det er som går galt og hvorfor.
Som fx i dette googlehit, som skal få mig til at krydse Atlanten og kigge på Amazon i USA. Måske burde intet, der kommer fra over there, undre mig, men det gør det så alligevel.

Batterier til strygevliseline

Skærmbillede 2022-01-16 153152

Det er et materiale, som på ingen måde kræver et batteri. Det er noget, man stryger på stof til at give det stabilitet og fylde; meget ofte brugt af patchworkere som mig.
De fremturer med det batteri hver gang man googlesøger på “fusible fleece by pellon 45 x 60” – prøv bare selv.
Der er dog intet nævnt om det, når man går ind på Amazon.com; det kommer bare som det første googlehit. Underligt …

Stonehenge

Og nu, hvor vi befinder os i USA: Hvem andre end en amerikaner kunne finde på at tro, at Stonehenge hedder Stone Hedge? Pffft. Det er i ét ord, og ‘henge’ er gammelengelsk for ‘hang’. Det har ikke en pind med en hæk at gøre.
Det kommer fra de puslespil, jeg lægger på min iPad. Amerikanerne roder også, som jeg har oplevet flere gange, en del rundt i de Skandinaviske stednavne og har meget svært ved at finde ud af geografien på vore breddegrader. For dem er Skandinavien ét enkelt land, hvilket måske ikke er så mærkeligt alligevel, når man tænker nærmere over det.
“Danmark … hmmm … jojo, det er da det lille land med de høje bjerge, ikke sandt?” Den fik jeg serveret dengang jeg arbejdede i New York.

Bemærkningen om 1. april er så sand, som den er sagt skrevet.
Hvis folk var lige så kildekritiske de resterende 364 dage, ville der måske være færre der rendte rundt med sølvpapirshatte.
Og måske ville der ikke …
Den med kulturen syntes jeg bare passede fint ind sammenhængen.

Skulle vi ikke også have et lille historisk tilbageblik? En gammeldags site map og – apropos dens archive – et billede af googling i tiden før ordet overhovedet fandtes.
Somme tider, når jeg ser billeder af kilometervis af hylder fra fx Rigsarkivet, tænker jeg på, at hvis noget bliver arkiveret forkert, finder man det aldrig igen. Det vil kun ske ved et tilfælde, fordi man leder efter noget andet.

Five rules of life

Til sidst fem gode huskeregler. Anna viste dem til mig, da vi var derovre i julen.
Vi sad ved aftensbordet og snakkede om løst og fast.
På et tidspunkt – man kan jo selv gætte sig til emnet – sagde Anna regel nummer fem, og det lød fuldstændig som om det var hendes egne ord. Jeg spruttede af grin, men hun indrømmede straks, at det ikke var noget hun havde fundet på; de kom fra et meme, hun med jævne mellemrum morede sig over.
Det gør jeg også nu … de fem regler er morsomme og faktisk også skræmmende sande.
Det burde jeg nok slet ikke have sagt – gør det mig til et dårligt menneske?

12 kommentarer

  1. Ja det er langt ude, men huskereglerne er ret gode.

    Kommentar af Lisbeth — 16. januar 2022 @ 19:21

    • Ja – de er i hvert fald sjove 😀

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2022 @ 9:55

  2. Hmm, jeg håber ikke at regel nr 3 kommer ind under det du seriøst mener 😉 Det ville være trist for vores måde at være sammen på, hvis ikke vi vil hjælpe andre.
    Men ellers fik du mig lige på en googlevandring for at finde ud af hvad site map er. Jeg opgav 🙂 Selv om jeg fandt ud af at det havde noget med websider at gøre.

    Kommentar af Lene — 17. januar 2022 @ 8:33

    • “Et sitemap er en oversigt over indholdet på dit website. Sitemappet hjælper brugerne og Google med at finde alt dit indhold”. Nogle skriver det i ét ord, andre i to.
      Det er – næsten – det samme som ‘Menu’.
      Hehe, så negativt opfatter jeg nu ikke nummer tre, men som “Ellen hjalp mig sidst jeg havde problemer, så hun kan/vil nok hjælpe igen denne gang”. Jeg mener derfor stadig seriøst, at reglen er sand, men den vil ikke af den grund afholde mig fra at hjælpe andre, for selvfølgelig skal vi det 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. januar 2022 @ 10:03

      • Site map er et ‘kort’ over et website – på dansk kalder vi det en indholdsfortegnelse 😉

        Kommentar af fiberfryd — 29. januar 2022 @ 10:20

        • Nemlig, men så er det vel også det samme, som på de fleste hjemmesider – også de dansksprogede – kaldes for ‘Menu’?

          Kommentar af Ellen — 29. januar 2022 @ 10:27

          • Tæt på, men ikke helt. De fleste menuer indeholder ikke links til alle siderne på websitet, kun et udvalg og oftest overkategorier. På et sitemap, skal alle sider og undersider kunne findes og derfor er de tit meget omfattende.

            Kommentar af fiberfryd — 29. januar 2022 @ 14:28

            • Aha – tak for uddybning 🙂

              Kommentar af Ellen — 29. januar 2022 @ 16:29

  3. Det var en dejligt samling “lagerbilleder”.

    En af huskereglerne er lidt problematisk, many people are alive — men tolket som en konstatering af at der er mange, der ønsker andre døde, så er det måske … måske … sandt nok.

    Jeg kan bedst lide den med at “Alkohol løser ingen problemer, men det gør mælk heller ikke.”

    Kommentar af Donald — 18. januar 2022 @ 2:17

    • Den med mælk og alkohol er så absolut også min favorit blandt de fem. Og nr. fire: Jo, den virker lidt barsk, men tænk på en vis Mr T. Og Mr P i Rusland. Mr. L i Belarus. Verden ville være et bedre sted uden dem 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. januar 2022 @ 9:37

  4. En af arbejdsopgaverne på biblioteker og arkiver er regelmæssige revisioner, hvor man gennemgår hylderne nøje – netop for at finde de forputtede bøger og dokumenter. Bibliotekspersonalet er sjældent begejstrede for, at flinke mennesker, i god tro, selv sætter bøger tilbage på reolerne ☺️

    Kommentar af fiberfryd — 29. januar 2022 @ 10:31

    • Det kan jeg godt forstå – det har været noget af et arbejde at gå et helt bibliotek igennem!

      Kommentar af Ellen — 29. januar 2022 @ 10:34


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.