Hos Mommer

5. juli 2011

Hvis du er farveblind, er du sandsynligvis også dum

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:00
Tags: ,

Tag så lige den, du søde, men farveblinde boss…

Det er noget af en påstand, ikke?
Men hvis du er farveblind, er du dum. Det mener BT åbenbart – jeg kan ikke udlægge nedenstående spørgsmål, som poppede op øverst på BT’s hjemmeside, som værende andet end min overskrifts insinuation.

bt

IQ-test

Hvis man er farveblind, kan man ikke se, at der står tallet 74. Og hvis man ikke kan se, hvad der står, har man åbenbart [underforstået] en lav IQ.  Eller er jeg for overfølsom/overfortolkende?
Nogle ved måske, at det er plade # 7 i en Ishihara-test.

På visse af pladerne i testen kan man kun se tallet, hvis man er farveblind, men et eksempel på dette valgte BT sjovt nok ikke at sætte på.
Vores biologilærer udsatte os for hele testen i gymnasiet i 1971, så med den alder – og dengang var den ikke engang ny – kendes testen formentlig i dag af rigtig mange mennesker, men selvfølgelig ikke af alle.

Nedenfor plade 24  – kan I (alle I ikke-farveblinde, altså) se, hvad der står? Jeg kan ikke, men min chef ville kunne. For mig er det bare en snoet vej på tværs hen over pladen.
(Hvis der skulle være en farveblind læser til dette indlæg, vil jeg meget gerne vide, hvilket tal der står.)

Plate 24

Man er ikke nødvendigvis dum, hvis man ikke kan se tallet i reklamen på BT’s hjemmeside, men man er sandsynligvis farveblind, og jeg er derfor ikke helt tilfreds med de to indledende spørgsmål.
Det er ikke i orden, BT.
Jeg har brugt en halv times tid på at hoppe ud og ind af BT’s hjemmeside for at se et bredt udvalg af deres allerøverste og mangfoldige pop-up-reklamer, og de er alle næsten uden undtagelse platte og/eller billige. Jeg synes de spiller på folks selvUsikkerhed, hvilket giver dem lidt for billige point.
Det må de kunne gøre bedre…  for det kan da vel ikke være et udtryk for, hvad de mener om deres læseres intelligenskvotient?

(Og jojoda, jeg er skam på vej på ferie, når dette indlæg udgives – man kan heldigvis på forhånd angive en fremtidig udgivelsesdato  Smiley, der blinker )

12 kommentarer

  1. Ellen – jeg kan ikke følge dit link til BT. Ishihar-testen ser spændende ud og leder tankerne hen på denne pop-udgave: http://www.humorsphere.com/fun/color.php
    Jeg kan ikke se, hvad der står på Test Plate 24 🙂
    Efter skybrud har der været vrøvl med browsere rundt omkring – for mig har det medført, at jeg fx ikke direkte kan gå ind på din blog. Her er jeg gået ind via Teilman. M.h.t. browserproblemerne har ildkat.dk skrevet om den i dag.
    Du må have en rigtig god ferie 🙂

    Kommentar af Søren — 5. juli 2011 @ 18:20

    • Jeg beklager, men dette må høre ind under force majeure – oversvømmelser er jeg ikke dame over, 😉
      Du er i hvert fald ikke farveblind – så må du jo være meget intelligent 😉
      Tak for gode ønsker 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2011 @ 22:16

  2. Hehe.. tag den Hr chef.. du er nok nødt til at forklare ham det lidt skånsomt.. 🙂
    Nej spøg til side, det er useriøst af BT.. de burde kunne gøre det meget bedre. Jeg gider hverken BT eller EB, det vælter ud med popup reklamer, og langt de fleste af deres artikler er revolver journalistik. Jeg kan desværre ikke hjælpe dig, er heller ikke farveblind, men kender en del meget dygtige og skarpe mennesker som er farveblinde.. deres IQ fejler helt sikkert ikke noget alvorligt.
    Mon I fandt netforbindelse ombord på Englands færgen.. ??

    Kommentar af Inge — 5. juli 2011 @ 19:42

    • 🙂 Det gør jeg…
      Jeg gider heller ikke BT og slet ikke EB, men jeg var nysgerrig efter at se nogle vandbilleder, og så faldt jeg over dette…
      Der var frit internet på færgen, men det hjælper ikke så meget, når man lader pc’en ligge nede i bilen 😉

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2011 @ 22:18

  3. Åh jo den test husker jeg. Vi blev testet i folkeskolen.
    Den gang klarede jeg mig fint, så jeg kan heller ikke hjælpe dig.
    Men mon dit indlæg har gjort at de har taget den væk fra forsiden, testen altså, for den er der ikke længere…
    Men det må virkelig være agurketid, med sådan en overskrift. Det er jo temmelig mange de rammer!

    God sommeraften 🙂

    Kommentar af Kari - Septemberliv — 5. juli 2011 @ 20:51

    • Det var en pop-op-reklame, som ændredes, når man klikkede på ‘refresh’, så den er der sikkert endnu.
      God aften til dig – her i UK er det bestemt ikke sommervejr, men det håber jeg da, det er i DK 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2011 @ 22:20

  4. Kan også kun se en slange..
    Og det undrer mig ikke at du nævner denne reklame – den har irriteret mig meget længe af præcis samme årsag – hvorDAN kan farveblindhed have noget med intelligens at gøre??
    Ja – wordpress er god til at programmere senere udsendelse!! 😉 Kør forsigtigt!!

    Kommentar af Kong Mor — 5. juli 2011 @ 22:50

    • Næh, der er vist nogle reklamefolk, der ikke helt har forstået, hvad det drejer sig om…
      Vi kørte forsigtigt – er nu fremme, men jeg er omgivet af trætte folk, så huset sover lige om lidt 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2011 @ 22:21

  5. Nå, men så vil jeg ønske jer en rigtig god ferie og mange dejlige oplevelser med de søde børn – både de store og de små.
    ( jeg snød og sprang ned til sidste linie. ;-))

    Kommentar af betty — 5. juli 2011 @ 23:02

    • Tak, Betty – det får vi helt sikkert også – selv om vi er kommet over til efterårslignende tilstande…
      Man må da ikke snyde 😉

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2011 @ 22:24

  6. Hvis jeg skulle forvilde mig ind på BT’s hjemmeside, ville Adblock have spærret for den slags reklamer … Heldigvis 😉
    Fortsat god ferie 😀

    Kommentar af Per — 6. juli 2011 @ 8:04

    • Den dér Adblock lyder som om den er værd at undersøge nærmere. På den anden side gider jeg nok ikke BT og EB alligevel – dette var meget undtagelsesvis, og det blev straks straffet 😉
      Tak…

      Kommentar af Ellen — 6. juli 2011 @ 22:26


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.