Hos Mommer

27. april 2014

Tærte med ramsløg

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:27
Tags: ,

Vi har nydt sommervejret og gået en tur i lokalområdet.
Det var dagens oplevelser – ikke ligefrem noget, der vil sætte ny læserrekord, så i stedet får I opskriften på den ramsløgtærte, jeg kreerede i forgårs.
Fakta'ske pinjekernerIkke fordi den vil sætte nye læserrekorder, men der er i det mindste lidt fyld i.
Høhø …

Nej – jeg vil først vise et billede fra vores næsten helt nye Fakta, som vi besøgte for første gang i dag. Jeg skulle nemlig bare have en pakke bønnespirer, så vi benyttede os lige af chancen til at løbe butikken igennem.
For det første: Det tager ganske rigtigt kun fem minutter at handle i Fakta, for de har aldrig det, man skal bruge. De havde fx ingen bønnespirer, så denne gang manglede der 100 % på listen.
For det andet: De har verdens dyreste pinjekerner.
For det tredje: Ikke engang på toiletpapirsfronten kan de hamle op med Brugsen: 28 kroner for mit yndlingsmærke, hvor Brugsen tager 26 kroner. Ingen af dem er tilbudspriser.
Exit Fakta. De fik deres chance, som de forspildte. Jeg forbliver trofast brugskunde. Som naturligvis havde bønnespirer.

Tærte med ramsløg:
1 færdig mørdejstærtebund (det er nemmest, men hvis man er mere frelst end jeg er – eller mindre doven – er det naturligvis ikke forbudt at lave dejen fra grunden), 5 grønne asparges, en meget stor håndfuld ramsløg, 2 tomater, en pk bacon i tern, ca 1 dl mascarpone, 5 æg, det meste af en pakke revet gouda. Omkring 1 dl fløde, men kun hvis du har noget, der skal bruges alligevel. Ellers mælk. Salt og peber.

Ramsløgtærte (3)Ramsløgtærte (2)Ramsløgtærte (4)

Bred mørdejen ud i et fad. Husk at smøre formen. Det glemte jeg, og John bandede lidt over mig, da han skulle vaske den af igen.
Steg baconen. Hak tomaterne og ramsløgbladene groft. Skær asparges i cm-lange stykker og fordel dem, tomater, ramsløg og det stegte bacon.
Pisk æggene sammen med mascarponen og goudaen. Plus fløden, hvis du har noget, der … osv., ellers mælk. Lidt salt og peber i. Hæld det over og sørg for, at så meget som muligt af fyldet er dækket.

Ramsløgtærte (6)

Bag i 40-45 minutter ved 200°. Den voksede sig pænt stor, men faldt hurtigt lidt sammen igen efter den forlod den varme ovn – hvilket ikke gjorde spor, da den smagte suuupergodt alligevel! Ramsløgene giver tærten en ret karakteristisk, men rigtig god smag, som ikke rigtig ligner noget andet. Jeg har mest brugt ramsløg til pesto, men efter dette vil jeg ikke være bleg for at anvende det mere i gryde- og især i wokretter.
I virkeligheden var denne tærte bare lidt operation Tøm Dit Køleskab, men det gør ikke spor – man kan bruge hvad som helst som fyld. Næsten hvad som helst …

22 kommentarer

  1. Det må have været et meget meget lille stykke pinjekerne man så får for 20 DKK – det kan man jo slet ikke forestille sig 🙂

    Men ramsløgstærten lyder god; det er da i hvert fald en ting, der aldrig nåede til Belgien i min tid og som jeg kan putte på plus-siden for Danmark. Men det mindede mig faktisk også om det gode i tærter, som jeg laver alt for sjældent. Og det er jo rimelig god singlemad, der kan spises færdig dagen efter! Men jeg ville afgjort også købe dejen.

    Kommentar af Nille — 27. april 2014 @ 18:50

    • Der skal ret mange til, før det bliver synligt 😉
      Ramsløg ville jeg afgjort også sætte på pro-siden – det var godt, det blev moderne, så jeg lærte dem at kende.
      Tærter er altid godt, og ja: gode igen næste dag som mikroovnsvarmede. Jeg er ikke vild med dem som kolde.

      Kommentar af Ellen — 27. april 2014 @ 19:03

  2. Vi må se hvornår Fakta går nedenomoghjem. Det er nu også længe siden jeg har været der. Den ser god ud, tærten.

    Kommentar af Jørgen — 27. april 2014 @ 20:31

    • Mig imponerede de i hvert fald ikke 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. april 2014 @ 21:45

  3. Når man ikke har en Superbrugs så er Fakta altså ikke så ringe. I hvert fald på disse kanter.
    Tærten ser lækker ud, og det er en fejl du ikke udnytter ramsløgene. De er nemlig også gode i både wokretter, røræg, omelet, kartoffelmos og kuvertbrød. Der er mange muligheder.

    Kommentar af Pigen fra landet — 27. april 2014 @ 21:29

    • Jeg er med på, at hvis ikke man har en Superbrugs … men jeg har det generelt ikke så godt med discountbutikker 🙂
      Det har nemlig været en meget stor fejl fra min side, men det bliver der rådet bod på fra nu af!

      Kommentar af Ellen — 27. april 2014 @ 21:47

  4. Jeg kan godt lide pinjekerner, men til 400 kr stykket må jeg nok prøve om jeg kan klare mig uden.. 🙂

    Kommentar af Inge — 27. april 2014 @ 22:12

    • Det kan hurtigt blive dyrt at skulle riste et par spiseskefulde 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. april 2014 @ 23:05

  5. Mums hvor den ser godt ud – tærten – Jeg har fundet et sted, hvor der vokser ramsløg, så det må prøves inden det bliver for sent.
    Vi har ingen Fakta i nærheden af, hvor jeg bor i Skodsborg, men i Helsinge køber jeg somme tider lidt ting i Fakta, men jeg kan bedre lide den store Kvickly i Helsinge eller for eks. Irma.
    Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 27. april 2014 @ 22:15

    • Det må du gøre – jeg tror ikke, du vil fortryde.
      Ja tak, de to foretrækker jeg bestemt også frem for Fakta. Eller Netto.

      Kommentar af Ellen — 27. april 2014 @ 23:07

  6. Jeg kender ikke Fakta særlig godt. Din beskrivelse giver heller ikke lyst til nærmere bekendtskab.
    Tærten ser rigtig lækker ud, og den er fuld af gode ingredienser, kan jeg se. 😉

    Kommentar af Betty Schou — 27. april 2014 @ 22:51

    • Det var godt, for jeg ønsker heller ikke at reklamere for Fakta 🙂
      Den var ikke helt tosset, den tærte …

      Kommentar af Ellen — 27. april 2014 @ 23:09

  7. Hehe, men hvis kernerne vitterlig var pinke, som du skriver, har man vel lov at tage overpris – sådan lidt à la Beluga-kaviar 🙂

    Kommentar af Eric — 27. april 2014 @ 23:00

    • Aaarrrgggh – Øv! Er rettet, og tak – men jeg kan godt se din pointe 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. april 2014 @ 23:11

  8. Hmm, jeg tror heldigvis at din Fakta ikke er fakta overalt. Jeg handler en del i Fakta, som jo faktisk er en del af Coop. Førhen var det altid Brugsen, men de gik nedenom og hjem i vores by. Sidenhen har det været SuperBest, da de har alle varerne, Fakta og Netto har ikke alt, så det er kun på ydertidspunkterne at jeg handler der (jeg er en af dem, der udnytter at de åbner klokken otte og lukker ved 21-22 tiden ) 🙂
    Og jeg må have fundet et sted med ramsløg, det kunne være spændende at prøve at smage.

    Kommentar af Lene — 28. april 2014 @ 07:40

    • De er nok ikke helt ens alle sammen, men fælles for dem er, at de stort set aldrig har alt, hvad jeg skal bruge, så jeg skal altid også i Brugsen. Jeg vil kun handle i ét supermarked – ad gangen, i hvert fald …
      At Fakta er en del af Coop gjorde, at jeg undrede mig over, at de byggede en som nabo til vores Brugs, men det må vel være fordi de håber i fællesskab at kunne udkonkurrere den tredje butik, som er Netto.
      Jeg er bange for, at du vil lede forgæves efter ramsløg oppe hos dig: “Vokser hist og her på fugtig og næringsrig muldbund i løvskove, parker og haver. Er sjælden i Nord- og Vestjylland.”

      Kommentar af Ellen — 28. april 2014 @ 08:12

  9. Din tærte lyder vel nok god. Tak for inspiration. Jeg har lidt ramsløg i haven, men har ikke været så flink til at bruge dem i år, som jeg var sidste år.
    Vi har for et halv års tid siden fået en ny Fakta, men jeg har ikke været der endnu ! Jeg kan bedst lide at handle i Føtex eller Kvickly. Også Netto får mit besøg af og til. Specielt hvis jeg går efter særlige Løgismoseprodukter. God mandag!

    Kommentar af Nonna — 28. april 2014 @ 17:22

    • Så var det da fint med et nyt forslag til anvendelse 🙂
      Føtex kender jeg slet ikke, men Kvickly er rigtig god – og så var jeg med skam at melde ikke klar over, at Netto er gode til Løgismoseprodukter.

      Kommentar af Ellen — 28. april 2014 @ 17:27

  10. Til påskefrokosten hos naboen blev der serveret hjemmelavet mayonnaise med ramsløg. Det var klart anbefalelsesværdigt især til kartoffel- og rejemadder. Skålen var slikket inden den forlod bordet 🙂

    Kommentar af Lone Nielsen — 28. april 2014 @ 19:06

    • DET lyder godt og skal prøves! 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. april 2014 @ 19:26

  11. Nå, så skulle jeg måske alligevel have plukket nogle af de mange ramsløg, jeg er gået forbi på de seneste ture – eller også må jeg bruge noget andet fyld til din dejlige tærte.

    Kommentar af conny — 29. april 2014 @ 10:40

    • Det er vist ikke for sent endnu at tage lidt ramsløg med hjem 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. april 2014 @ 14:13


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.