Hos Mommer

31. januar 2017

Jeg er åbenbart sart for tiden … og andet …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:58
Tags: , , , ,

Jeg er en lille smule forelsket i en dommer. I dommer John Deed, som bliver vist hver hverdag klokken 14. Deed betyder bl.a. bedrift, så jeg tør vædde en del på, at det er pun indtended. Hvert afsnit starter temmelig kedeligt, og efter tyve minutter overvejer jeg, om jeg ikke bare skal slukke. Men så begynder det … ganske langsomt bygger man afsnittet og dermed spændingen op, og det ender hver gang med, at jeg sidder ude på kanten af stolen og er spændt på, hvordan Judge Deed dømmer de formastelige. Eller hvorfor han ikke gør det – hvilket i givet fald er fordi de alligevel ikke var så formastelige endda.
Inden da er der for øjeblikket nogle gamle Hammerslag og inden det Pricebrødrene.
Hvis madprogrammer jeg ellers godt kan lide at se, men uvist hvorfor generer det mig mere end tidligere, at Adam Price er ude af stand til at tygge med lukket mund. Det er ulækkert i forskellig grad, afhængigt af hvad han lige har proppet ind, men altid ulækkert. Han er dygtig, han har vid, jeg holder meget af hans sproglige evner, men jeg afskyr hans tyggen med åben mund og at han taler med mad i munden. Jeg koncentrerer mig lidt ekstra om strikketøjet, hver gang det sker.

Apropos strikketøj: Min niece har som sit andet strikkeprojekt (det første var et babytæppe) kastet sig over et par sokker. Jeg måtte yde lidt telefonisk hjælp i aftes … har I nogensinde prøvet at forklare med ord, hvordan man stikker en hæl? Det er altså svært, men det endte med at gå op i en højere enhed, bl.a. fordi hun internettede sig frem til en opskrift, som jeg mente ville være nogenlunde let forståelig. Den hun havde fat i, inden hun kapitulerede og ringede til mig, indeholdt tydeligvis en fundamental fejl, så jeg kan godt forstå, at hun ikke kunne gennemskue, hvad pokker hun skulle stille op med den hæl. Jeg måtte smile lidt over, at hun var ret sikker på, at det var opskriften og ikke hende selv, der var fejlbehæftet.
Jeg har nu set billeddokumentation for hælen; den ser fin og helt rigtig ud.
Hun strikker i øvrigt sokkerne vha. Magic Loop-metoden, som jeg har oplevet, at selv garvede strikkere ikke helt kan forstå konceptet til. Moster her er – stadig – imponeret, og YouTube er guld.


Ved kasserne i Meny kunne man i dag i det sædvanlige opbud af ugeblade læse følgende tre forsøg på forside-lokkemad fra tre sladderblade:

P1050771P1050772P1050773

Åh, jamen er det da ikke pragtfuldt? Jeg går ud fra, at kongehuset selv kun kan more sig over den slags.
Det bekræfter virkelig hvor seriøst man skal tage denne ‘lekture’ – det er sandelig godt, man kun læser det hos frisøren … og eftersom jeg kun kommer der hver 8. uge, når jeg at se meget meget lidt af al sladderen. I dag nåede jeg kun at se hvem der døde i 2016, samt gallakjolerne til nytårskuren. 
Mon ikke jeg overlever alligevel?

31 kommentarer

  1. Det er ikke så godt når man bliver opmærksom på et eller andet.Det lader sig nemlig ikke gøre at se bort fra fænomenet, i dette tilfælde den med åben mund spisende Price. Det er nu ikke så godt af en stjerne.
    Bladene lever vel blot post-faktuelt. Alt betyder det samme – eller det modsatte.

    Kommentar af Jørgen — 31. januar 2017 @ 18:11

    • Nej, det er nemlig næsten umuligt at abstrahere, når man først er blevet opmærksom på et eller andet.
      Kunne man ikke nærmere sige, at de lever ikke-faktuelt? 😉

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 18:54

  2. Jeg har også set nogle afsnit af dommer Deed og er lige så betaget som dig.
    Jeg ser dem ikke mere, fordi mit barn har købt hele serien på DVD, og dem har jeg fået lov at låne.
    Flot af niecen din. Sokker er jo ikke ligetil at strikke.

    Kommentar af Kisser — 31. januar 2017 @ 18:47

    • Ja, ikke? God serie, lækker mand, så er alt godt … heldige dig, at du så kan se alle afsnit – jeg går nødvendigvis glip af nogle af dem.
      Det er ikke så ligetil, nej, og da slet ikke for en nybegynder.

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 18:56

  3. Uh…der fik du lige mig helt med. At voksne smasker, spiser med åben mund og taler med mad i munden. Jamen altså det er sååååååå ulækkert. Fatter det ikke. En del af ungernes venner både smasker og spiser med åben mund. Nu er de fleste mellem 9 og 12 år så man skulle tro det blev bedre men nej. Åh, hvor er det træls. Faktisk kan jeg godt finde på, at bede dem lukke munden og vores egne unger plejer at sige de skal lade være at smaske. Sladderbladene er frygtelige… har aldrig læst dem. Lad nu folk være. Hørte forøvrigt David Beckhams Dessert Island Disc (en BBC podcast) Det var så godt men nu er jeg jo også lidt fan af Beckham:o) Mindstemanden havde en Real Madrid trøje på i dag med Beckham på ryggen. En af mine retro-trøjer. Lærerne på skolen synes det er sejt. Men de ved jo også hvem det er:)

    Kommentar af Mette — 31. januar 2017 @ 18:53

    • Ja! jeg kan slet ikke have det, og det er helt rart at se, at jeg ikke står alene med den sarthed 🙂
      Når de er 10 år, skal de simpelthen have lært at tygge med lukket mund. Punktum. C må stadig huske Aubie på at lukke munden mens han spiser, men det er heldigvis sjældnere og sjældnere.

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 18:59

  4. 👏👍 til nystrikkeren. Måske er distancevejledning godt, så hun ikke bliver smittet med SSS 😜.
    Rigelig tid giver mulighed for at gå i detaljer og irriteres, så mon ikke det er en effekt af, at vejret ikke indbyder (dig) til udendørs oplevelser, men til knap så adspredende indendørs som sofa, strik og “genbrugsfjernsyn”. Da intelligente mennesker ikke keder sig, så bliver de måske sarte 😉. Selv må jeg hanke gevaldigt op i mig selv på gråvejrsdage for at komme ud at bevæge mig udover det nødvendige, men det er rart, når jeg har taget mig sammen.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 31. januar 2017 @ 18:53

    • Hehe, jeg fortalte Malle om SSS i går. Hun grinede og sagde, at hun regnede med, at næste par sokker ville blive med at strikke begge par på én gang, men hun ville lige have styr på teknikken, inden hun begyndte at operere med to nøgler garn. Hun er lidt sej 🙂
      Du rammer nok meget godt, hvorfor jeg lader mig irritere, men vejret er da også bare SÅ gråt, diset og trist – og i disse dage oven i købet med en strid østenvind, så vi fryser halvt ihjel, bare vi skal tømme postkassen!

      Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 19:03

      • Hun er godt nok meget sej, når hun vil strikke BEGGE PAR på EN gang med kun to nøgler garn 😂.
        Måske skal I tage lidt mere tøj på og gå længere end til brevkassen i morgen, da det grå og disede vejr også har sin charme, når man først er kommet afsted, har jeg erfaret gang på gang i den forgangne måned.
        Mvh. og god tur 😇

        Kommentar af Kristine — 31. januar 2017 @ 19:33

        • Århh, din krakiler … begge to, selvfølgelig:-)
          Jamen du har jo fuldstændig ret – jeg har intet at sige til mit forsvar, men kors, hvor er det svært at tage sig sammen.

          Kommentar af Ellen — 31. januar 2017 @ 20:18

  5. Jeg er altså også glad for ham dommeren. Utroligt at han kan holde styr på, hvem der er dagens damebekendtskab. Han skifter jo hele tiden.

    Kommentar af Anette — 31. januar 2017 @ 22:08

    • Årh, han kører vel kun med et par stykker plus ekskonen 😉

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 09:39

  6. Hmm, når din niece kan,så jeg også kunne strikke magic loop 🙂 hun er da sej, ligner vist moster.

    Kommentar af Lene — 31. januar 2017 @ 22:16

    • Man skal lige se lyset – jeg fandt det underligt første gang jeg prøvede, men anden gang kunne jeg ikke forstå, hvordan jeg havde levet uden Magic Loop 🙂
      Ja, måske … men også sin mor (dog ikke mht. strik) 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 09:41

  7. Hvis alle sladderbladene skrev det samme, ville vi (altså de andre, for vi køber jo ikke sladderblade) jo kunne nøjes med et, og det ville være en skidt forretning 😉 Hun er da virkelig en ukuelig strikkesjæl, din niece. Men hvad med at overveje at skype, næste gang moster Ellen skal hjælpe??

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. februar 2017 @ 12:20

    • En skidt forretning for hvem? Ikke engang frisørerne køber mere end ét af dem, så vidt jeg ved 🙂
      Skype er selvfølgelig en mulighed, men så skulle jeg først lige have gang i en hæl for at kunne illustrere strikningen. Det kunne jeg også have gjort, men hun er ualmindelig kvikt opfattende, hvad strik angår, og kan vi finde ud af en hæl, kan vi vist finde ud af alt pr. telefon – og gode opskrifter.

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 15:35

      • Virkelig mærkelig frisør, du har. Frisører skal da købe flere sladderblade 😉 Og det gør ‘de andre’ jo også rask væk. Har du ikke tit stået i din lokale Meny og set ‘de andre’ lige flå både to, tre og fire blade ned fra hylderne? Eller sker det kun i Jylland?

        Kommentar af Fruen i Midten — 1. februar 2017 @ 15:55

        • Hun er nu ellers rigtig sød … men har kun tre Billedbladet liggende – og ganske få andre ugeblade.
          Om det kun er i Jylland, skal jeg ikke kunne sige, men jeg har aldrig oplevet folk købe mere end ét sladderblad ad gangen. Et sladderblad og et andet ugeblad, måske, men det er ikke helt det samme, er det? 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 16:01

          • Sød og mærkelig udelukker ikke hinanden 😉 Næh, omend læseoplevelsen kan være lige ringe. Men jeg mener faktisk sladderblade, som dem på dit billede. Siger muligvis et og andet om kunde-underlaget i mit lokale supermarked?

            Kommentar af Fruen i Midten — 1. februar 2017 @ 16:07

            • Det var pokkers! Det mindes jeg altså ikke at have oplevet!

              Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 16:14

  8. Du er da ikke den eneste, der falder for den gode dommers charme; de fleste af kvinderne i serien har vist et blødt punkt for ham 😉

    Kommentar af fiberfryd — 1. februar 2017 @ 13:28

    • Hehe, næh, han er ret charmerende 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 15:36

  9. Nu bliver jeg nysgerrig, hvis man lider af SSS, hvordan har man det så? Betyder det mon:
    ‘Sygelig strik syndrom’ eller ‘Stress strik sygdom’ eller?
    Jeg strikker strømper, nej det er nok nærmere sokker og så klude. I mine yngre dage strikkede jeg gerne bluser og sweatre, men fåtal af dem er blevet syet sammen med succes. Så jeg har ikke mod på at gå i gang med et større projekt endnu.
    Til gengæld har jeg besluttet at lære at hækle. Ved hjælp af en kollega og Youtube har jeg indtil videre fundet ud af, at man skal gennem begge masker, når man hækler frem og tilbage. Ihh, hvor er jeg sej.

    Kommentar af Tina — 1. februar 2017 @ 14:56

    • Det står for Second Sock Syndrome. Kan også bruges for Second Sleeve Syndrome – forstået på den måde, at det næsten virker uoverkommeligt at skulle strikke præcis det samme én gang til. Det er så keeeedeligt.
      Nu ved jeg ikke, hvor gammel du er, og om ‘dine yngre dage’ var før YouTube, men der kan man finde næsten alt – også gode måder at sy strik sammen på.
      Du er også sej, og du skal nok komme videre med hæklingen 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 15:40

  10. Er der noget, jeg ikke gør, så er det at se fjernsyn med personer, der irriterer mig – som f.eks. Adam Price. Deres program døbte jeg hurtigt om til ‘Spise med Grise’. Selvom der var sjove episoder iblandet, så fik jeg hurtigt nok af hans simple sprog og meget uskønne adfærd, når han spiser. I gamle dage truede man børn med dårlige bordmanerer med, at de kunne komme ud og spise sammen med grisene, hvis de ikke tog sig sammen. De to brødre spiser ikke – de voldæder. Samtidig sad jeg og var nervøs for, at James’ skjorteknapper skulle flyve af og hans mave eksplodere.

    Kommentar af Elsebeth — 1. februar 2017 @ 16:40

    • Haha, ja, de – eller rettere Adam, for jeg synes ikke James er så slem – kan man godt sige voldæder, men jeg synes de har en god humor og nogle gode programmer, så jeg lader bare være med at kigge, når de skal spise. Et strikketøj kan skåne en for mange grimme syn 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 16:50

  11. Jeg er helt enig i dine betragtninger om spiseriet hos Price brødrene. Jeg kan slet ikke holde det ud. Og de er da ellers både begavede og charmerende, men altså slet ikke når de “smasker” i sig.
    Og John Deed! Jamen han skulle løbe meget stærkt, såfremt jeg ikke skulle indfange ham, nå det er så bare en gammel piges udtalelser. Kh Marianne

    Kommentar af marianne bentzen — 1. februar 2017 @ 18:44

    • Det ville klæde især Adam vældig godt at få sig nogle pænere spisevaner!
      Hahaha – som vi (Die Drei Mädchen) siger: “Han skulle ikke rende to gange rundt om min seng, før jeg spændte ben for ham!”

      Kommentar af Ellen — 1. februar 2017 @ 20:09

  12. Jeg følger hverken John Deed eller Price. Sidstnævnte blev jeg mæt af(!) Synes de bliver exponeret for ofte.
    Din strikkeniece er simpelthen skøn… hun overhaler dig inden om! Snart med to sokker på loopen. (skulle der apostrof efter loop?) Der skal nok r i hvordan man stikker en hæl 😉

    Kommentar af Anne Holtegård — 3. februar 2017 @ 01:10

    • Johh, måske nok, men nu havde jeg ikke lige set de udsendelser, der lige er blevet genudsendt 🙂
      Det skulle ikke forbavse mig, om hun gjorde – og tyrkfjelen med det manglende ‘r’ havde Kristine slet ikke set 😀
      Det hedder faktisk et loop – loopet – uden apostrof …

      Kommentar af Ellen — 3. februar 2017 @ 15:10

  13. Jeg synes godt de kunne koordinere lidt bedre, det der med om de kongelige er sammen eller gået fra hinanden. Mon ikke bladende kan indgå en form for kartelsamarbejde?! Nå skidt. I øvrigt … jeg kan næsten ikke holde til Judge Deed’s endeløse kysseri med den ene og så den anden. Nå skidt til det også. Har ikke tid til at se det alligevel 😉

    Kommentar af /ks — 5. februar 2017 @ 10:07


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.