Hos Mommer

31. december 2023

Nu lakker det mod enden

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 10:25
Tags: , ,

Nu lakker året mod enden. 2023 forsvinder og er snart kun historie.
Gad vide, om der er nogen der finder på at skrive den historie om – det er jo blevet så moderne. Man ændrer i bøger og river statuer ned, fordi de i dag er blevet politisk ukorrekte. I Bristol i England rev man en statue af Edward Colston ned, fordi han havde været slavehandler tilbage i 16-1700-tallet, og man valgte at overse, at “Colston donated considerable sums to good causes in Bristol. He founded two almshouses (fattighuse) and a school and gave money to other schools, churches and hospitals. He also lent money to the Bristol corporation and was MP of the city for a short time.”
Jeg håber I kan fornemme, at jeg er lodret imod den slags ting. Selvfølgelig var slavehandel da ikke orden, men dengang var tiden hvad tiden dengang var og det giver ingen mening at forsøge at ændre på historien. Vi skal lære af historien, skal vi, og det kan vi ikke, hvis alle de nu uacceptable ting bare bliver skrevet ud af den. Når man gør den slags, minder det mig i uhyggelig grad om tiden efter 2. verdenskrig, hvor de nazister, der stadig var (og er!) tilbage, benægtede (og benægter) holocaust. Jeg synes ikke, det er meget forskelligt fra at smide statuer i havnen.
Det tidligere Sovjetunionen skrev historien om, så den passede med det, man ville have, folket skulle vide. Endnu i dag vil visse, særdeles problematiske, statsledere have kontrol over, hvad folket skal vide. Hvad er forskellen? Hvorfor synes nogle, at det er i orden? Slaveri findes stadig; det bliver bare ikke kaldt sådan, og jeg synes hellere man burde sætte ind for at forbedre livet for dem der lever i dag frem for at skrive historien om.

2023 var det år jeg rundede de 70 år, hvilket jeg ikke syntes var særlig sjovt. På den anden side er jeg alligevel ret glad for, at jeg 1) lever, og 2) ikke er ung i dag. Generationerne yngre end mig har en kæmpe opgave foran sig. Jeg gider ikke undskylde for, at klimakrisen er et faktum. Vi vidste ikke bedre, og undskyldninger er til bevidste handlinger. Jeg gider ikke høre på Greta Thunberg, som er fanatisk og dermed ikke får min respekt. Heller ikke en hel del andres, er mit indtryk … men selvfølgelig skal vi gøre noget for at bremse den globale opvarmning, og jeg synes det er fint, at Danmark går nogenlunde pænt i spidsen for det, men det er som at slukke helvedes flammer med en isterning, så længe Kina og USA står for 45 % af klodens totale forurening – og de tilsyneladende ikke ligefrem brænder (tøhø) for at ændre på den kendsgerning.
Japan is the biggest consumer of fossil fuels in the world and the fifth largest emitter of greenhouse gases. Det kom lidt bag på mig, for japanerne er jo så renlige og ordentlige … statistikker kan være ret så interessant læsning.

Jamen hurra – sikke en omgang at fyre af her på årets sidste dag.
Det går da virkelig ikke. Vi skal være glade og optimistiske.
Det er jeg sådan set også det meste af tiden. Jeg er i hvert fald glad for at leve i Danmark, som i mine øjne er et af de bedste og tryggeste lande at bo i.
P1030130

Jeg har dog for længst besluttet mig til, at jeg vil være englænder i mit næste liv, alene på grund af deres skønne landskaber og deres fantastiske huse. At der så er så meget andet man kan være utilfreds med derovre, vil jeg helst ikke tænke på … men måske var det alligevel en god ide at vente nogle flere liv, inden jeg snupper et i England? Nu har husene stået i 4-500 år, så holder de nok også et godt stykke tid endnu.

Godt nytår, alle sammen. Må 2024 blive et godt år i enhver henseende.

15 kommentarer

  1. Jeg er enig med dig i meget. Man ændrer ikke historien ved at slette passager i bøger eller ved at kalde ting noget andet, som politisk er mere korrekt.
    Korrektheden kan dog (heldigvis) også give bagslag. I flere amerikanske stater er det lykkedes de hellige at få fjernet bøger med for børn “upassende” indhold. Det er vist i Utah, at en forælder (i protest) har fået fjernet bibelen fra skolebiblioteket ved at henvise til, at den er fuld af sex, vold osv. – præcis de kriterier “bogbrænderne” selv har formuleret.
    Sådan er der så meget – fanatikere vil der altid være.

    Kommentar af Eric — 31. december 2023 @ 11:36

    • Nå, den holder så ikke mere, man har omgjort beslutningen om at fjerne bibelen fra skolebiblioteket. Se: https://edition.cnn.com/2023/06/21/us/utah-davis-school-district-reversal-bible-school-libraries/index.html

      Kommentar af Eric — 31. december 2023 @ 11:44

      • Nej, det gør man ikke, men det er forkasteligt at prøve på det. Bare at få tanken …
        Det var da ærgerligt, at det ikke blev gennemført – det var en fin måde at protestere mod den slags på. Verden ville være et bedre sted uden de mange (skin)hellige og (dobbelt)moralske amerikanere, som vi godt kan undvære, hvis du spørger mig.

        Kommentar af Ellen — 31. december 2023 @ 14:08

  2. Også ✨🌟GODT NYT ÅR🌟✨ til dig og TAK for interessante, spændende opslag med tydelige meninger om forskelligt. Jeg nyder dem!!

    Kommentar af Karen-Vibeke Olsen — 31. december 2023 @ 14:17

    • Tusind tak for de søde ord, som varmede dejligt her i en kold tid 🙂

      Kommentar af Ellen Nielsen — 31. december 2023 @ 16:38

  3. Du ønskes et rigtig godt nytår. Jeg glæder mig til at læse med i 2024 og høre om din hverdag og dine indlæg om diverse emner! De er ikke kedelige!

    Kommentar af Fru Moll — 1. januar 2024 @ 8:56

    • Tak og tak for dine pæne ord 🤗
      Det er dejligt, hvis jeg har succes med at være ukedelig, for kedelige mennesker er så … kedelige 😴

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2024 @ 9:10

  4. Godt nytår 🎉 ovenpå gårdagens nytårsbombe. Havde du luret den?

    Kommentar af Pollyanna — 1. januar 2024 @ 11:13

    • Tak, og nej, det havde jeg ikke – huskede kun hendes ord om, at det at være regent var man til man døde. Men jeg synes det er en rigtig god beslutning, for de to ‘unge’ skal nok klare det fint 😀

      Kommentar af Ellen — 1. januar 2024 @ 12:27

  5. Kære Ellen, Godt Nytår til dig også, nu vi går ind i vores 72. år snart. Uha!
    Du har næsten altid de samme holdninger til tingene, som jeg har, og netop dette med at prøve at ændre historien ved at omskrive bøger. Her tænker jeg altid på “Dræb ikke en sangfugl”, som blev fjernet fra biblioteker, og så vidt jeg ved, også blev omskrevet og trykt igen. Jeg er ikke sikker på, om filmen vises i Nordamerika mere.
    Også i Canada har man spenderet mange, mange millioner dollars på at fjerne statuer og ændre gadenavne, fordi nogen af datidens politikere sagde eller gjorde noget forkert. Ha, som om det ændrer historiens fakta.
    Også med hensyn til forureningen: Ikke alene er Kina sandsynligvis det mest forurenende land, fordi de er ligeglade; men formentligt hele den vestlige verden forsætter med at importere langt de fleste forbrugsvarer derfra, bare fordi alt er billigt, hvilket igen fører til overforbrug og spild.
    Nå nok! Jeg bliver helt arrig af det her.
    Må 2024 bringe alt godt til dig og dine. Verdenssituationen kan vi jo nok ikke gøre så meget ved du og jeg.

    Kommentar af Lene R — 1. januar 2024 @ 18:20

    • Tak – og ja, det er ikke nogen rar tanke, men du behøver da heller ikke at gøre det værre med at få det til at se ud, som om vi er et helt år ældre – selv om du selvfølgelig har ret i det med vores 72. år 😁
      Vi hør før oplevet at have samme holdninger og livsværdier, og nu også her. Hvor er det synd for “Dræb ikke en sangfugl” – og hvor er det noget pjat at ændre den. Men nu bliver vi nok bare kaldt privilegieblinde … 🙄
      Er I lige så slemme i Canada som i England? Det er jeg ked af at læse, men det er nok generelt over store dele af den vestlige verden.
      Og Kina: Her har du desværre (også) ret. Jeg gør mit for IKKE at støtte varer fra Kina; det er dog ikke altid til at vide, om man gør, men man kan lade være med at købe billigt tøj og andet kram … og undgå kinesiske webshops.
      Nu må du ikke blive arrig – som du skriver, hjælper det ikke, (men gid det gjorde) – jeg glæder mig til vi ses i løbet af 2024 😘

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2024 @ 9:23

  6. Ja men vi er helt enige både i det ene og det andet, ældre bliver man, hvis man er heldig, forkølet bliver man, hvis man er uheldig, nå ja det har ikke noget med historien at gøre. Vi lever så længe, vi kan og håber at vi slipper for at komme på plejehjem. Jeg har lige set to dele af Margrethe, den synes jeg var vældig god. Har du set den. Jeg synes, den er passende at se nu.

    Kommentar af Lisbeth Klastrup — 1. januar 2024 @ 22:10

    • Jeg er desværre så uheldig lige nu 😄
      Nej tak til plejehjem også herfra – medmindre man kan betale sig fra et godt et, hvor ikke alle sidder som grønsager. Den bro krydser vi når vi kommer til den.
      Jeg skal da også lige love for, at dronningen bliver bakket op i den kontroversielle beslutning. Vi så dog ikke udsendelsen, men streamede en walisisk krimi i stedet for.

      Kommentar af Ellen — 2. januar 2024 @ 9:27

  7. Godt nytår til dig og John. Det er altid inspirerende at læse dine indlæg. Jeg får ikke kommenteret så meget, selvom jeg troede, jeg skulle “binge” blogs, når jeg nu fik mere tid på mine hænder. Men sådan er det altså ikke gået.
    Du har helt ret i, at det er uacceptabelt at prøve at skrive historien om. Den bliver jo ikke anderledes af den grund.

    Kommentar af conny — 3. januar 2024 @ 10:18

    • Tak, i lige måde og tak for de søde ord.
      Det tager meget mere tid at være fuldtidspensionist, end vi troede inden vi blev pensionister, ikke sandt? 😀
      Aldeles uacceptabelt! Den bliver ikke spor anderledes, men kan risikere at blive glemt, hvilket bestemt ikke er godt.

      Kommentar af Ellen — 3. januar 2024 @ 10:47


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.