Hos Mommer

25. september 2016

En flettet lurendrejer

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 23:51
Tags:

I dag var dagen, hvor Lene skulle forsøge sig med at sætte mig ind i pilefletningens mysterier. Hun foreslog, at vi skulle starte med en dims, der snor sig om sig selv. Det var da overhovedet ikke svært – faktisk overraskende nemt, hvilket Lene også havde sagt det var, og det var selvfølgelig derfor, jeg skulle starte med netop den, så jeg kunne få en fornemmelse af pilegrenene og hvordan de er at arbejde med.

P1030958P1030956

I løbet af … en halv times tid og bestemt ikke de ti minutter, det tog Lene at lave en tilsvarende, var dimsen færdig.
Den dims, som jeg senere fik at vide meget malende kaldes en lurendrejer.
Man skal lige vende billedet 90 grader inde i hovedet. Måske. Men den kan hænges op i et træ og duve blidt i vinden.

P1030973

Den kan også anvendes som bordpynt, hvor man anbringer fx fyrfadslys i buerne. Med en smule fantasi er den skam meget anvendelig – og om ikke andet, er det noget, jeg selv har lavet, og så bliver jeg lige pludselig Ellen, otte år, som i skolen har lavet en ‘fin’ julegave til far og mor.
Det var straks værre med den kogle, jeg skulle lave som mit andet arbejde. Lenes forskellige udgaver – som jeg slet ikke vil vise her, det ville være alt, alt for pinligt for mig – er så smukke og regelmæssige, mens min … tjah, døm selv.
Jeg har dog naturligvis tænkt mig at fortælle gud og hvermand, at det lige fra starten har været meningen, at den skulle se sådan ud.

P1030974

Men en kogle er det altså! Uanset hvad I måtte mene om den.
Lene sagde meget diplomatisk, at hun nok mente, at jeg havde brug for mindst to kogler, da den slags altid er pænest i par.
Det var en meget sød måde at sige på, at jeg skal lave en til, inden jeg får lov til at fortsætte op i næste klasse.
Det bliver i morgen, for lige om lidt skal vi ind til Niagara for først at spise et godt sted og derefter se fyrværkeri over faldene.

22 kommentarer

  1. Ellen, hvis alle kursusdeltagere var lige så lærenemme som dig, ville det være meget let at undervise i pileflet!

    Kommentar af Lene R — 26. september 2016 @ 06:34

    • Hahaha, hvor er du sød, Lene🙂 – men du kunne selvfølgelig ikke finde på at lyve😉

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 15:52

  2. Hvor er det bare fint! Jeg er meget imponeret, og sidder lige nu bag skærmen, og sukker ved tanken om at tage på en pilefletsretreat hos Lene… Jeg tænker det må være alt hvad man kan drømme om!

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 26. september 2016 @ 07:50

    • Tæt på, Skøreliv, tæt på – pilefletsretreat er et rigtigt godt ord for det🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 15:53

  3. Din lurendrejer OG din kogle er smadderfine. Og jeg er sikker på at koglen er mindst lige så fin som Lenes – på sin helt egen måde😀
    Det lyder bare så fantastisk med alle de skønne oplevelser. Håber at Horse Shoe så fantastisk ud med krudt over.

    Kommentar af LS ☆ — 26. september 2016 @ 09:05

    • Det var godt, du fik “på sin helt egen måde” med, 🙂
      Fyrværkeriet blev aflyst pga. for megen blæst😦

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 15:54

      • Nedtur. Tror ellers det er en flot oplevelse med krudt over Horse Shoe.

        Kommentar af LS ☆ — 26. september 2016 @ 18:53

        • Det sagde de, at det er, men sådan skulle det altså ikke være😦

          Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 22:09

  4. Vissevasse, dine forældre ville være blevet meget imponerede over dine kreationer🙂 Hvor stor er koglen? Er det sådan en, man hænger på juletræet, eller skal den op i noget mere solidt? Og så vil jeg gerne med Monster-mor på pilefletsretreat (godt ord)🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 26. september 2016 @ 09:08

    • DET ville de helt sikkert🙂
      Koglen er lidt mindre end på billedet, måske 6-7 cm. Den vil være sød at hænge op i en lille, rød sløjfe.
      Ja, det var et godt ord, hun lige fandt på der.

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 15:56

  5. Jeg synes, det er så flot med de forskellige farver pil. Held og lykke med arbejdet.

    Kommentar af Kirsten — 26. september 2016 @ 10:00

    • Ja, det er, og jo tak🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 15:57

  6. Godt begyndt… Og fortsat god flettefornøjelse. Det er spændende at arbejde med pileflet; jeg fik en lille smagsprøve på messe for et par år siden… har ikke fået gjort mere ved det… men det er på listen over detviljegogsåprøve!

    Kommentar af Anne Holtegård — 26. september 2016 @ 11:39

    • Jeg kunne bestemt også godt tænke mig at gøre noget mere ved det, men det går bare ikke – jeg har så rigeligt med ting i forvejen og behøver i princippet ikke mere. Men man ved jo aldrig…🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 15:58

  7. Din lurendrejer er vældig flot. Jeg kender intet til pileflet, men ud fra hvad du viser frem, kan jeg bestemt godt se mulighederne.
    Koglen ser svær ud! Og så har den så mange flotte farver.

    Kommentar af Stegemüller — 26. september 2016 @ 12:53

    • Du har nok set masser af pileflettede kurve af alskens slags, mon ikke? Der er oceaner af muligheder, og jeg er hurtigt blevet grebet af det.

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 15:59

  8. Det er noget af en tur, I er kommet ud på! Hvad med John – skal han slet ikke pileflette? Skal I mon til at dyrke pil hjemme ved den Stråtækte?

    Kommentar af conny — 26. september 2016 @ 15:06

    • Det er indtil videre en dejlig, dejlig tur, og til de sidste to spørgsmål; nej og nej🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 16:01

  9. Ingen tvivl om at du er en pilfinger🙂

    Kommentar af Eric — 26. september 2016 @ 15:44

    • Hahaha, Eric – selvfølgelig skulle den komme fra dig😀

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 16:02

  10. Pilefletsretreat for pilfingre – jeg er med🙂 Du er da skrap til det.

    Kommentar af Lene — 26. september 2016 @ 19:00

    • Vi bliver en hel klub, så … Hyggeligt🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2016 @ 22:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.