Hos Mommer

31. maj 2018

Når kærligheden holder

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:57
Tags: ,

I går var vi til sølvbryllup. Det var Das Andere Mädchen, som har været gift med sin elskede Jan i 25 år.
Det er skønt at se, at kærligheden kan holde i 25 år – der er ingen tvivl om, at de to elsker hinanden og vil med størst sandsynlighed også elske hinanden i 25 år til. Eller hvor længe det nu kan blive til, men en sund levevis skulle vel nok kunne få dem om på den anden side af de 90 år.
Vi var 60, og lige godt halvdelen, nemlig 32, var også med til brylluppet, som blev holdt i Kong Hans’ Kælder i København.
Sølvbrudeparret holdt sig til det kongelige og gav frokost på Orangeriet i Kongens Have.

Sus og Jans sølvbryllup

Vejret kunne ikke forlanges bedre. Vi tog toget til København og var i god tid, fordi man altid hører om de mange forsinkelser, man kommer ud for, når man tager offentlig transport, og vi ville ikke risikere at komme for sent. Nok netop fordi vi havde rigeligt med tid, kørte alt på skinner (tøhø), så vi sad og fik en kop kaffe på en café lige over for Kongens Have og så garden trække op (spøjst udtryk, ikke sandt?) og standse trafikken, da den skulle krydse Gothersgade på vej mod Amalienborg.
Det var meget hyggeligt at sidde en lille halv time og se på det forbipasserende byliv – det er sandelig ikke ret ofte, vi gør det mere. Det er faktisk alt for sjældent, for det er sådan, at når vi sidder derhjemme i vores dejlige have, savner vi overhovedet ikke byen, men når nogen tager os sammen og tvinger os derind, så nyder vi det.

Sus og Jans sølvbryllup (1)

Det var også sjovt at se folk igen – nogle af dem har jeg set indimellem, når der har været holdt fest, men andre var det 25 år siden jeg sidst havde set. Det var dog skrækkeligt, så meget der var sket med folks ansigter på de 25 år! Til dels også kroppene, men nok især ansigterne!
Jeg er glad for, at jeg ikke kan høre, om de siger det samme om John og mig. Men vi har naturligvis ikke forandret os lige så meget som alle de andre.
Eller hvordan er det nu lige, det er?
Naturligvis har vi det, men jeg skal da lige love for, at aldringsprocessen bliver ekstra tydeliggjort, når der er 25 år imellem, at man ses.
Der var én kvinde som fuldstændig lignede sig selv fra dengang, men det synes jeg måske kun, fordi jeg har set hende en omkring halv snes gange gennem årene?
Og der var en anden kvinde, som også tydeligt var blevet 25 år ældre, men som på ingen måde havde tænkt sig at indrømme det, hvilket bl.a. afspejledes i hendes påklædning. Det er synd, synes jeg – det har den modsatte effekt end hun går og tror.
Nogle siger, at alder kun er et tal.
Det passer ikke. Alder er mange, mange ting. Nogle virker gamle allerede som unge, nogle holder sig unge på den gode måde, nogle tror selv, at de holder sig unge og gør sig dermed ældre end de er, og så er der de fleste, som bare er (og accepterer) deres alder, uanset hvad den måtte være.
Men kærlighed har ingen alder.

18 kommentarer

  1. Åhh, hvor fint! ❤️

    Kommentar af Maude — 31. maj 2018 @ 15:43

    • Ja, det var så 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2018 @ 16:55

  2. Sikke et fint sted til en fin fest i en dejlig anledning 😊

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. maj 2018 @ 16:21

    • Det var helt perfekt, især med det gode vejr.

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2018 @ 16:55

  3. Jeg synes altid, andre folk er kommet til at se så gamle ud. Det gælder naturligvis ikke mig selv. 😉

    Kommentar af henny894H — 31. maj 2018 @ 16:47

    • Det er altså underligt, at det kun er de andre, der bliver gamle at se på 😀

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2018 @ 16:56

  4. Kloge ord og overvejelser. Og så kan jeg godt lide din formulering: “…lignede sig selv FRA DENGANG”. Hvem har ikke hørt: “Du ligner dig selv!”, og hvem skulle man ellers ligne?

    Kommentar af Eric — 31. maj 2018 @ 18:03

    • Næh, du har da selvfølgelig ret i, at det er et lidt fjollet udtryk, men er der egentlig ikke en del, der er det, hvis man først begynder at tage dem for pålydende?
      Jeg kan naturligvis ikke komme i tanke om et lige nu … 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2018 @ 18:28

  5. Jeg har fundet ud af at jeg har svært ved at bedømme andres alder, hvis de er omkring min egen alder. Jeg tror helt sikkert det er fordi, jeg har et indre billede af mig selv, som er yngre, og derfor tror jeg at alle andre er ældre 😉
    Dejligt med sådan en fest midt om dagen og hvor ser der bare dejligt ud.

    Kommentar af Lene — 31. maj 2018 @ 18:22

    • Hahaha, ja, det er nok derfor. Jeg tror ikke der er mange i vores alder, der synes vi er så gamle som vi i virkeligheden er. Det er kun alle de andre, der synes det 😉
      Det var så godt, det hele i går.

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2018 @ 18:29

  6. Det er altid dejligt når kærligheden holder – og smukkest, når folk er deres alder bekendt 😂

    Kommentar af Henriette — 31. maj 2018 @ 18:45

    • Det kan vi jo kun være enige om 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. maj 2018 @ 20:57

  7. Hvor ser det dog dejligt ud. København er så smuk i sommervejr og Orangeriet ligeså.
    Det er dejligt, når et par formår at holde fast i kærligheden hele livet og virkelig værd at fejre.
    25 år er vist det man kalder en generation, så det må næsten have været, som at møde hinandens forældre 😆 Jeg vil hellere være ung af sind end ung af skind, men derfor kan det jo godt være temmelig forbløffende, pludselig at at se sig selv, som andre ser en; f.eks i en butiksrude eller et spejl på et uventet sted. Min mor mente i sin høje alder, at hun stadig var 18 år indeni.

    Kommentar af fiberfryd — 1. juni 2018 @ 6:23

    • Sådan havde jeg ikke lige tænkt, men det er da rigtigt, det med at ‘se’ forældrene … pudsig tanke 🙂
      Jeg havde heller ikke hørt det ordspil med sind og skind, men det skal huskes – og ja, det er også rigtigt, at man skal være ung af sind. De fleste af os ser nok os selv på en anden måde end omgivelserne ser os. Jeg er dog kun alt for klar over, at jeg ikke er 18 år indeni, men det er jeg så heller ikke helt sikker på, at jeg ønsker at være – men jeg forstår godt hvad din mor mente 😉

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2018 @ 8:23

  8. Der er to ting, jeg ikke forstår i denne sammenhæng: Hvorfor er det så interessant med den dato på dåbsattesten eller tilsvarende (hvis man ser bort fra det offentlige?

    Og hvorfor skal man være sin alder “bekendt” – det kommer hos mig til at lyde, som om man skal tilstå et eller andet …

    Kommentar af Randi Stenstrop — 1. juni 2018 @ 9:03

    • Det har vi vist talt om før, og jeg kan ikke forklare det til dig – jeg synes bare det er spændende, som vi forandrer os, både fysisk og psykisk, med tiden.
      Man skal da være sin alder bekendt – det har ikke noget at gøre med at tilstå noget, men hvis man klæder sig som en teenager, når man er på den anden side af de 50, så opnår man ikke ret meget andet end at være til grin. Man skal være i livet, præcis hvor man er og ikke desperat prøve at få tiden til at stå stille, for det kan man som bekendt alligevel ikke.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2018 @ 10:12

  9. Orangeriet er et skønt sted, og det præsenterer sig jo forrygende flot i solskin.
    Alder er lige præcis en mærkelig størrelse. Nogle gange føler jeg overhovedet ikke, at jeg er 60 år klog, men jeg føler mig til tider 60 år træt. Men de 60 år har givet mig en større evne til at sige “pyt”. Og jeg håber, at jeg ikke klæder mig helt, ligesom da jeg var 18.

    Kommentar af Conny — 1. juni 2018 @ 9:18

    • Ja, det var et flot sted – jeg har ikke været der før, men det var en god oplevelse.
      Mon ikke det er meget almindeligt, at man har det som du beskriver her? Især det med at kunne sige ‘pyt’ er godt at lære – jeg havde også frygtelig svært ved det før, men det går bedre nu.
      Og du klæder dig så fint 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2018 @ 10:14


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.