Hos Mommer

2. maj 2015

Dippy Soldiers

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:04
Tags:

Efter børnebørnene kom til, har jeg lært en del engelske termer, som jeg af naturlige årsager ikke kendte før. Jeg skal skåne jer for deltaljer, som alligevel kun vil have de færrestes interesse, men der er ét udtryk, jeg er nødt til at bringe på banen, for jeg vil gerne vide, om det er mig, der har været uoplyst.
Jeg er i UK for at besøge familien. Det er søndag morgen, Charlotte har lavet blødkogte æg, og Tim spøger børnene, om de vil have dippy soldiers, hvilket de siger jaaaaaa til.
Dippy soldiers? Hvad pokker er det? Hvis I heller ikke kender udtrykket, kan svaret ses i følgende citat fra en journalist i London og i billederne herunder.
Jeg bestiller næsten altid blødkogte æg, der serveres med den klassiske britiske børneopfindelse ’soldiers’, ristet brød med smør skåret i passende strimler, så man kan dyppe dem i ægget, mens man sidder og bladrer aviserne igennem og lader roen falde.

001Jeg har set følgende varianter: soldiers, dippy soldiers og dippy eggs with soldiers.
Jeg har ikke selv fået soldater på denne måde. For det første har jeg aldrig brudt mig om blødkogte æg (jeg vender også mine spejlæg), og for det andet bliver det til noget værre griseri, inden man er færdig med at spise.
Jeg siger derfor pænt og høfligt nej tak til selv at deltage, når jeg er derovre, men ungerne elsker deres dippy soldiers.

Jeg har aldrig hørt om danske soldater. I forbindelse med blødkogte æg, forstås …
Indtil i går, hvor jeg kom hjem med en bakke æg, hvori det viste kort var lagt.
Soldater, skriver man. Og brødsticks. 
Er det bare mig stakkels forsømte barn, der aldrig er blevet tilbudt soldater i forbindelse med de blødkogte æg, jeg har nægtet at spise, så længe jeg kan huske tilbage?
Det kunne være, disse soldater ligefrem kunne have lært barnet Ellen at sætte pris på blødkogte æg?
Det der giver mig en lumsk mistanke om, at det er noget, man først for nylig har fundet ud af, er, at man aldrig i livet ville have kaldt det for brødsticks i min barndom, hvorfor det med stor sandsynlighed ikke er et gammelkendt fænomen i Danmark, men ret mig endelig, hvis jeg skulle tage fejl.
Man har sikkert ikke anet, hvad man skulle oversætte denne åbenbart “klassiske britiske børneopfindelse” til, og så nåede man frem til dette i mine øjne temmelig ynkelige og kluntede forsøg. Hvad er der galt med brødpinde? Eller fingerbrød?

24 kommentarer

  1. Det er lige gået op for mig at det da var dét jeg fik engang som helt ung i Grækenland eller var det Portugal en morgen på en café hvor jeg bare bad om lidt morgenmad og noget kaffe…men jeg vidste ikke man skulle dyppe dem i ægget..jeg spiste dem bare og da jeg kom hjem lavede jeg sådan nogen selv..for de var gode, det har da sikkert været deres version af en engelsk morgenmad.. og den unge turist vidste slet ikke hvor fin den var den servering!

    Kommentar af teakl — 2. maj 2015 @ 15:45

    • Haha – det har i hvert fald også været kendt uden for UK dengang, så. Meget pudsigt, at du har prøvet det i Middelhavsområdet. Eller noget … hvis det var Portugal.

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 14:46

  2. Jeg har aldrig smagt det, set det eller hørt om det – kun læst om det her på din blog 🙂

    Kommentar af Randi — 2. maj 2015 @ 16:44

    • Du må prøve det af på Sander – det kunne da være, det var et hit 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 14:46

  3. Som barn elskede jeg blødkogte æg, men helst kun blommen. Heldigvis havde min bror det omvendt med blommen, så når hattene var kappet af, tømte jeg æggene for blomme, hvorefter han spiste hviderne. Vores forældre var ikke udelt begejstret for vores løsning, så ofte fik vi hver især et blødkogt æg i en kop, hvor hvide og blomme var hakket sammen og til dette fik vi stave af ristet rugbrød (uden smør), som var blevet for tørt til ellers at spise, som vi dyppede i koppen, men navn havde den ikke, så vidt jeg husker. Denne servering af blødkogt æg er fortsat min favorit.
    Hvordan har du det med bearnaise- og hollandaisesauce, når du nu ikke bryder dig om flydende æggeblomme?
    Personligt synes jeg, at brødstave er et dækkende ord, da stave refererer til at brødet er tilskåret, hvilket pinde ikke gør og fingerbrød refererer heller ikke til at brødet er skåret til, men bare at det nemt kan håndteres med fingrene.
    God weekend

    Kommentar af Kristine — 2. maj 2015 @ 17:40

    • Din måde har jeg heller ikke hørt om før, men den er meget dansk med rugbrødet.
      Jeg har det fint med saucerne – blommerne er jo varmede igennem og ‘opfører’ sig overhovedet ikke som æggeblommer – det er bare noget mad med æg i som så meget andet mad 🙂
      Brødstave er absolut det bedste ord for dem!

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 14:50

  4. Har aldrig hørt om fænomenet og er enig i al udansk ikke at oversætte brødstykkerne til dansk. Jeg synes i øvrigt Kristine rammer fint med brødstave. Jeg har det fint med blødkogte æg. Spejlæg vender jeg, men de skal være bløde. I øvrigt går jeg ind for enkelhed og husker en verdensberømt koks foretrukne spise. Spejllæg stegt i smør. Når ægget er færdigt tilsættes en spiseskefuld vineddike til smørret og det koges lidt ind før det hældes på ægget. Det smager godt og er lettere at lave end end smørstave.
    Herligt med nye indsigter. Således fik jeg en om apostroffer i dag. Tom’s Transport er jo bare et engelsk firmanavn – og det er jo vigtigt hvis man skulle få en transportopgave i UK hvert 5 år.

    Kommentar af Jørgen — 2. maj 2015 @ 19:44

    • Brødstave er det bedste ord.
      Lyder som en glimrende ide med vineddiken til at tage det fede af smagen.
      Tom’s Transport er ikke et engelsk firmanavn, hvis Tom er dansker og det er et dansk firma 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 14:52

  5. Blødkogte æg er da noget af det mest ulækre, og jeg har heldigvis aldrig set dem spist på den måde. Jeg vender også mine spejlæg.

    Kommentar af Rasmine — 2. maj 2015 @ 19:45

    • Uf ja, og hvis hviderne ikke engang er helt stivnede, hvad jeg sommetider oplever (med andres æg), så mister jeg fuldstændig appetitten, selv om jeg kun er tilskuer.

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 14:53

  6. Totalt ubekendt! Meeen jeg ved nu ikke, om jeg vil have mit morgenæg, som helst skal være smilende (ikke blødt med løs hvide) griset til med brødstænger….
    Synes det underbyggger mit indtryk af engelsk mad, som dyppet og dybstegt i alle variationer…

    Kommentar af Anne Holtegård — 2. maj 2015 @ 19:53

    • Enig i det med ægget, men jeg er ikke enig i det med engelsk madlavning – prøv at give det en chance og lad være med at tage madpakker med ud i det londonske byliv og dyrke restauranterne lidt mere, næste gang du kommer derover 😉 Det med ‘elendig engelsk kogekunst’ holder ikke rigtig længere; de har oven i købet en af verdens bedste restauranter derovre The Fat Duck – og tænk bare på folk som Jamie Oliver, Nigella Lawson, Nigel Slater, Gordon Ramsey, Hugh Fearnley Whittingstall (fra River Cottage) med mange flere … jo de kan skam godt lave mad i England 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 15:03

  7. Dem har jeg aldrig hørt om, selvom min mor var i huset, i England, i sine unge dage og prøvede at lave lidt af det overfra lærte.
    Og dog. Vi har tit spist ristet rugbrød, skåret i stænger, til det blødkogte ægte. Det er så også en af få måder jeg kan få rugbrød i min yngste 😉

    Kommentar af Kari — 2. maj 2015 @ 22:06

    • Den med rugbrødet kendte Kristine også, og det er da en fin dansk variation af soldaterne. Glider der samtidig lidt rugbrød ned, er det en ekstra gevinst 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 15:04

  8. De Dippy Soldiers har jeg heller aldrig hørt om, hverken på dansk eller engelsk. Jeg foretrækker nok mit blødkogte æg – blød blomme, hård hvide – spist med ske.

    Kommentar af conny — 3. maj 2015 @ 10:33

    • Enig, jeg synes også det er noget værre griseri 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 15:05

  9. Uh, elsker soldiers:) Og har altid svært ved at vælge mellem dem eller min svigerfars fantastiske scrambled eggs:) Trods soldater vil vores børn ikke spise æg men det overlever vi nok. I morges lavede faren små tykke pandekager og bacon til morgenmad og ingen savnede æg:) Selvom både manden og jeg elsker æg men i dag var det nok med pandekager og bacon. Vi skal til England i Kristiflyfartsferien og jeg glæder sååååååååå meget til farmors store lækre n
    english breakfast:) Ha’ en dejlig søndag:)

    Kommentar af Mette — 3. maj 2015 @ 12:13

    • Uha, de der morgenmadspandekager er altså også gode; især med ahornsirup til, men det er nok mere amerikansk. French Toast er heller ikke noget, jeg skal tvinges til at spise 🙂
      God tur derover – det er jo lige om lidt 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. maj 2015 @ 15:06

  10. Ha, saa morsomt, jeg har aldrig skaenket det en tanke at det ikke var en almindelig spise i DK, hvor bloedkogte aeg og ristet broed da ellers er meget almindeligt.

    Kommentar af Tina - omme i London — 3. maj 2015 @ 21:22

    • Det er rigtigt, men åbenbart ikke skåret ud som soldater 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2015 @ 11:03

  11. Første gang jeg hørte om fænomenet, var, da du skrev om det her på bloggen under et af dine besøg hos børnebørnene. Jeg har aldrig set det praktiseret, men jeg synes, det lyder hyggeligt. Kan godt forestille mig, det er noget gratværk (som vi siger her i Jylland).
    Fik I aldrig en rå æggeblomme rørt med sukker, da du var barn? Siden du ikke kan lide bløde æggeblommer? Det var som slik. Rørt godt og længe, så indholdet i koppen blev hvidt og skummende. 😉

    Kommentar af Betty — 4. maj 2015 @ 12:59

    • Det er kun den rene, rå æggeblomme, jeg ikke kan lide. Vi lavede masser af ‘røræg’, som vi kaldte det som børn. Jeg holder også meget af råcreme, fx.

      Kommentar af Ellen — 4. maj 2015 @ 18:49

  12. I min Londontid, i 1967/68, lærte jeg dippy soldiers at kende og har elsket det lige siden. Jeg smører bare strimler af ristet brød med smør, men steger dem ikke. Blandingen af sprødt brød, koldt smør og æggeblomme er himmelsk 😉 Jeg er vild med æg i alle afskygninger, dog ikke ‘flydende’ æggehvide i de kogte eller spejlede 😉

    Kommentar af fiberfryd — 13. maj 2015 @ 11:27

    • C steger dem heller ikke, men rister dem som du gør.Jeg holder også meget af æg og spiser dem ofte og gerne … har det bare lidt svært med de der bløde blommer, og flydende æggehvider får mig til at miste appetitten 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. maj 2015 @ 14:11


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.