Hos Mommer

13. november 2017

Sneglenes og mine vinterforberedelser

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:56
Tags: ,

Engang i forrige årtusinde, da jeg gik i folkeskole, havde vi noget, der hed biologi. Vi havde også en god lærer, der tog os med på småture i skolens nærområde for vise os naturen, som den ser ud i virkeligheden og ikke bare i en bog. Han vidste ALT, syntes jeg – ingen af os kunne stille ham et spørgsmål, han ikke kunne svare på. Samtidig var han en god formidler, så vi hørte alle sammen godt efter for ikke at gå glip af noget. Jeg kan ikke huske alt det, han lærte os, men nok langt det meste, vil jeg tro – men jeg kan ikke huske, hvad han hed … 
Snegl i vinterdragtJeg mener det var ham, der fortalte os, at vores havesnegle går i hi. De danner en kalkforsegling og lukker dermed døren til deres lille hus for vinteren.
Når jeg googler dette, omhandler det udelukkende vinbjergsnegle, men de almindelige små havesnegle kan også være med – jeg har set mange i disse seneste dahliaknoldopgravningsdage.
”Når vinteren kommer, da lukker vinbjergsneglene sit hus med en særlig kalkforsegling for at overvintre og klare sig mod kulden og frosten.”
Jeg er med på, at det er deres form for at gå i hi, men jeg har ret svært ved at forstå, hvordan kalkforseglingen kan hjælpe dem til at klare kulde og frost – det er jo ikke ligefrem en effektiv hulmursisolering, dyret har udført her, og i det blæser næppe heller ind, hvor dyret har anbragt sig i sin vinteropbevaring.
Nå. Det er ikke alt, man skal forstå, og en kendsgerning er det jo, at mange af de små kræ overlever vinteren. 
Jeg hører alle sige, at de ikke kan have deres dahliaer i fred, fordi sneglene æder dem. Jeg har SÅ mange snegle i dahliabedene, og de har ikke så meget som smagt på herlighederne. Har vi specielle dahliahadende snegle her på præstøegnen, eller smager mine dahliaer forkert for snegle?
Uanset hvad, lader de i hvert fald mine dahliaer i fred – men når jeg støder på disse snegle, kyler jeg dem over i sivene på den anden side af vejen, for jeg gider ikke have dem i så stort et antal, selv om jeg ikke synes de fortjener at dø lige som dræbersneglene.
Endelig er jeg færdig med bedet til roserne og med at tage alle de mange dahliaknolde op. Desuden har jeg flyttet alle montbretierne hen på ét sted, så der forhåbentlig kommer en koralrød og tæt lille ‘sø’ af de smukke blomster. De 25 løg, jeg satte sidste forår, har allerede firedoblet sig, så det blev til et pænt bed. Det var mine (sidste) vinterforberedelser.
Nu mangler vi bare at sætte vinterbelysningen op rundt omkring, men det får vente, til vi er vel hjemme fra Jylland.

IMG_8202

FasanbalancegangFasanbalancegangGrå- og skovspurve kan ikke gå i hi, så vi fodrer dem.
Det er lidt svært at se, men de sidder i kø på hegnet for at komme til både glaskuglen og ind i glasset med jordnøddesmør og melorme. Nogle gange er der over 20 i kø.
(Billedet illustrerer også ret tydeligt, hvilket fantastisk vejr vi har for tiden – det er en sand fornøjelse at gå ude og vinterforberede haven.)
Det, småfuglene spilder på jorden, kommer fasanerne og tager. De ville meget gerne gå til det glas også, men det kan de heldigvis ikke finde ud af – de kan ikke balancere mere end et par sekunder på pileflethegnet.

18 kommentarer

  1. Fasaner er flotte – og lidt larmende. Heller ikke SÅ almindelige i en have.
    Mht. snegle i dahlia er det hos mig dræbersneglene, der er skurkene.
    Det flotte vejr nyder jeg også – ud ad kontorvinduet 😉

    Kommentar af conny — 13. november 2017 @ 23:13

    • Ikke helt almindelige, nej, men der er jo ikke langt fra vores have til skov og mark.
      Har du prøvet spraymaltmetoden mod dræbersneglene? Den er særdeles effektiv; de nærmest løber hen til den: http://nyheder.tv2.dk/lokalt/2016-07-22-genial-sneglefaelde-supereffektiv-og-naesten-gratis
      Uh, jeg har sommetider ondt af jer arbejdsramte 😉

      Kommentar af Ellen — 14. november 2017 @ 9:15

      • Det er dog en meget enkel metode – og man undgår (næsten) at røre ved “skidtet”. Måske til næste sommer …

        Kommentar af Conny — 14. november 2017 @ 10:04

        • Det virker i hvert fald for os. Hvis du kommer forbi Den Stråtækte, så kom ind og få noget spraymalt af os. Jeg kunne ikke købe mindre end et kilo, og der skal bruges 25 gram pr. portion, som rækker til tre kartoner med blandingen.

          Kommentar af Ellen — 14. november 2017 @ 12:00

  2. Kan kalkforseglingen ikke beskytte mod udtørring? Samt måske i højere grad beskytte sneglen mod at blive ædt af fx fugle. Der kan som du selv er inde på ikke være megen isolering mod frost.

    Hos os er det ikke de husbærende snegle der æder vores dahliaer, men dræbersneglene.

    Kommentar af Pernille — 14. november 2017 @ 11:00

    • Det lyder meget rigtigt, det med udtørringen, men jeg ved ikke med fuglene, for sneglene har samtidig gemt sig virkelig godt af vejen – og kalken er meget tynd og skrøbelig.
      Det er nok mig, der har misforstået det, så det i virkeligheden kun er dræbersneglene, der går til angreb på dahliaerne.

      Kommentar af Ellen — 14. november 2017 @ 12:02

  3. Jeg har ingen dahliaer, så ved ikke, hvordan sneglehussneglene har det med dem, men de er hårde ved mine liljer, som de gnasker i sig i det sekund, de – altså liljerne – kommer op 😦 Her er der allerede flere, der er gået jule- og jeg mener JULE – belysningsamok, og det har jeg det altså lidt stramt med. Lys er ok, men nisser mm. må gerne vente til 1. december.

    Kommentar af Fruen i Midten — 14. november 2017 @ 13:24

    • Det var pokkers. Med liljerne, altså – det har jeg ikke hørt før. at de er liljeelskende. Surt.
      Mht. julebeysning, nisser o.l., er vi ganske enige! Selv almindelige lys synes jeg bør vente til den sidste uge i november.

      Kommentar af Ellen — 14. november 2017 @ 13:30

  4. Mon ikke en del af de indelukkede snagle dør om vinteren? Jeg veddet ikke, men vil tro det. Nogle overlever at være i hi.
    For et par uger siden “ordnede” jeg jorden ved nogle stikkelsbærbuske. Der var en del luguster og andet der skulle væk, og det viste sig at der under det lag mos, der blev løsnet ved arbejdet, gemte sig utallige snegleæg. Jeg går ud fra det var dræbersneglens æg. Der blev ryddet godt ud i dem – og mere mos skal vendes.
    Fasanhjernen synes ikke at været ret udviklet – det er vel derfor de ikke kan holde balancen.
    Jeg skal lige se lidt på det link du henviser du.

    Kommentar af Jørgen — 14. november 2017 @ 20:11

    • Jeg kan heller ikke forestille mig, at de alle overlever – afhængigt af vinterens strenghed, naturligvis.
      Det må have været en ret god fornemmelse at have taget så mange snegleæg – I kunne ellers have fået rigeligt mange dræbersnegle til næste år – og gå endelig til mosset igen; der gemmer sig sikkert mange flere, men prøv alligevel den enkle fælde fra linket; den er virkelig effektiv.

      Kommentar af Ellen — 14. november 2017 @ 21:35

  5. De snegle lukker for fordampning og har måske evnen til at ændre kropsvædsken til alkohol eller det andet, glucol, frostvædske. Jeg ved det ikke, det er et gæt!

    Kommentar af Donald — 14. november 2017 @ 21:57

    • Det sagde Pernille også, så det tror jeg på 🙂
      Det med frostvæsken tror jeg nok ikke helt på, men jeg ved det lige så lidt som du!

      Kommentar af Ellen — 15. november 2017 @ 13:25

  6. Det er dejligt, at du kan drage til Jylland med bevidstheden om, at alle vinterforberedelser i haven er på plads. Snegle er i det hele taget nogle sære væsner. Jeg ved ikke hvordag det er med almindelige havesnegle, men hvis man afmærker vinbjergsnegle (evt. med lidt neglelak på huset), opdager man, at de kan leve i adskillige år. Her er de godt nok lidt svære at genfinde, vi har myriader af dem. 😉

    Kommentar af fiberfryd — 15. november 2017 @ 7:46

    • Der er nok en grund til, at man siger, at en eller anden er en underlig snegl 😉
      Har I så mange vinbjergsnegle? Det kan du jo lave en hel forretning ud af, så … men du behøver ikke at servere dem for mig 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. november 2017 @ 13:26

      • Jeg vil hellere sælge garn end vinbjegsnegle – og det er også lige før jeg hellere vil spise garnet 😉
        ‘Viskelæder’ er ikke min livret, selv om det er garneret med smør og hvidløg. Jeg har prøvet at høste og spise dem en gang; det var rigeligt 🙂

        Kommentar af fiberfryd — 15. november 2017 @ 19:48

        • Vi dropper bare de snegle og holder os til garnet, Ditte. Den er jeg helt med på 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. november 2017 @ 21:12

  7. Vinbjergsnegle og andre mindre snegle med hus har aldrig angrebet vore dahlia. Det er altid dræbersnegle. I år har de tre landænder holdt dræbersneglene godt nede, så vore dahliaer for første gang i 10 år har været nogenlunde i fred. Nu går der -efter en anbefaling- dværghøns og vender rundt i bedene, så snegleæggene ikke får et øjebliks ro. Samtidig er det en nydelse med de meget aktive høns i haven.
    Kalkproppen tror jeg også er en fugt- og infektionsbeskyttelse. Kulde kan dyr tåle ved at frostsikre kropsvæsken; men fordampning er farlig. Kalkproppen kan -ligesom en æggeskal- sikre luftskifte samtidig med, at proppen kan holde bakterier ude.

    Kommentar af natural2222 — 16. november 2017 @ 5:20

    • Okay, så er det derfor, at mine dahliaer ikke bliver spist – jeg har af ukendte årsager ikke dræbersnegle foran huset; kun omme bagved. Det er nu også rigeligt, og i mangel af muligheder for fjerkræhold bruger jeg min spraymaltmetode, som heldigvis virker.
      Æggeskal! Selvfølgelig! Den parallel havde jeg ikke tænkt på.

      Kommentar af Ellen — 16. november 2017 @ 10:08


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.