Hos Mommer

22. februar 2017

Same procedure as last year?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:02
Tags: ,

Bloggen er ikke kun en blog; det er også en slags offentlig dagbog, og den har kvalt en del diskussioner i fødslen John og mig imellem mht. hvornår hvad er foregået. Således skulle jeg slå noget op i aftes, hvilket afslørede, at det åbenbart er på samme tid hvert år, jeg mister tålmodigheden med vinteren.
Overskriftligheden er bestemt ikke bevidst, men jeg måtte smile af mig selv, da jeg så dem.

imageimage

Mit skum er kommet. Mit Quilt Foam, som jeg ikke har prøvet før, men som jeg tror i visse henseender må være bedre end kraftig Veledon, som har en irriterende egenskab med at lave folder, der ikke vil foldes ud igen. Jeg har i hvert fald aldrig rigtig set lyset, hvad Veledon angår, så nu skal Quilt Foam stå sin prøve til Oslo Craft Bag, som jeg fik tiltusket mig opskriften til ved at acceptere Sew Swetness’ nyhedsbrev. To millimeter tykt er det (skummet, ikke brevet; det er trods alt elektronisk …), og det føles som det perfekte materiale til at afstive en håndarbejdstaske som den nedenfor viste.

IMG_5854Quilt-foam (1)

Quilt-foamVejledningen fylder 17 A4-ark! Uden at have nærlæst den vil jeg tro det er fordi forfatterinden er fra USA, og indvånerne i dette store land har en vis tilbøjelighed til at skære tingene ud i pap OG bøje dem i neonrør OG sige det samme på 17 forskellige måder, så de kan føle sig helt sikre på, at vi har fattet budskabet.
En strikke-undervisningsvideo kan fx tage 10 minutter for en amerikaner og tre minutter for en dansker – de tre minutter er nok, og er det ikke det, kan man se den igen – det er det visuelle der er vigtigt og ikke al den snak.

Nå. Ikke desto mindre er det en nydelig og tilsyneladende særdeles lommerig taske, Sara har designet, og jeg glæder mig til at skulle i gang med den … havde bare regnet med, at jeg skulle være færdig med Sørens sweater først, men det har jeg fortrudt og holder nok i stedet en pause. Jeg troede, åbenbart alt for optimistisk, at jeg ville være færdig med bullen, inden englænderne kom, men den er først nu ved at være færdig, og så mangler der jo lige som stadig to ærmer. Det var sejt at komme igennem, det mønster, og det har sikkert taget endnu længere tid, fordi jeg indimellem også skulle følge en lille smule med i, hvad der skete på tv.

26 kommentarer

  1. Det er da også vigtigt at følge med i hvad der sker på TV! 😝

    Kommentar af Maude — 22. februar 2017 @ 17:24

    • Nogle gange er det 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2017 @ 19:02

  2. Du er sandelig præcis, når der det handler om at være i humør til forår 🙂

    Kommentar af Randi — 22. februar 2017 @ 17:52

    • Åbenbart! 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2017 @ 19:02

  3. Du har helt ret med de strikkevideoer. I de amerikanske har man hele tiden lyst til at sige “Så kom da til sagen”. Heldigvis kan man jo spole frem.

    Kommentar af Kirsten — 22. februar 2017 @ 18:09

    • Ja, heldigvis – de er nok nok langtrukne.

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2017 @ 19:03

  4. Det er som med fødselsdage og andre årlige gentagelser. Det ser ud til at dit biologiske årsur virker fint.

    Kommentar af Jørgen — 22. februar 2017 @ 18:14

    • Det er vist et meget præcist ur, jeg har der …

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2017 @ 19:03

  5. Lommerige tasker er gode at have!

    Kommentar af Rasmine — 22. februar 2017 @ 18:24

    • Dem kan man ikke få for mange af!

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2017 @ 19:04

  6. Smart 🙂 Det er jeg spændt på at høre om – hvordan det er at arbejde med, og i brug.
    Ak ja, de amerikanske videoer/opskrifter er omfangsrige.

    Kommentar af Kisser — 22. februar 2017 @ 18:57

    • Det er jeg også. Rapport følger.
      Hehe, det er der bred enighed om, kan jeg se 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2017 @ 19:04

  7. Sådan er det da med mange amerikanske diy videoer, eller fag bøger… tror forfatteren til en jeg læste på seminarer brugt tæt på 2 sider (store sider) på at sige hvad en danske ville bruge 3 sætninger på…..
    den taske ser vildt lækker ud til arbejds taske, sad og tænkte den ville være god til male taske, eller trimmetaske. … glæder mig til at se den færdige

    Kommentar af Anette — 22. februar 2017 @ 19:39

  8. Og du inspirerede mig til at gå tilbage i tiden og se om jeg havde det samme indre årsur. Det havde jeg så ikke 🙂
    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com

    Kommentar af Lene — 22. februar 2017 @ 20:21

    • Det var godt! Det er da irriterende at være så forudsigelig -)

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2017 @ 20:32

  9. Jeg er af den opfattelse, at en for langtrukken instruktion er værre end ingen instruktion. Muligvis er nogle af mine gamle elever ikke helt enige, men dem om det. Nu om dage møder jeg især problemet, når jeg har googlet på en eller anden computerrelateret problemstilling. I stedet for tekst, er mange af “rådgiverne” gået over til Youtube-videoer, og jeg kan nærmest gå bananas over, at alle synes, de bør starte helt tilbage i det gamle testamente, inden de kommer til sagen. Og det er umuligt at regne ud, hvor langt man skal “spole frem”, inden man kommer til det, der kunne være nyttig information. Hvis der er tale om tekst, kan man i det mindste skimme hurtigt igennem alt det, der handler om, hvordan jaquard-væve er en slags forløbere for moderne computere, om hvor man henter programmet og installerer det – til hvordan man får en bestemt egenskab ved programmet til at te sig, som den skal.

    Kommentar af henny894 — 22. februar 2017 @ 20:50

    • Tak for en skøn kommentar!
      Muligvis er visse elever uenige, men ikke jeg – jeg kan slet ikke klare, når man ikke hurtigt når frem til kernen i et eller andet, men mister tålmodigheden, når de skal starte med Adam og Eva.
      (Jeg blev i øvrigt såre forbavset, første gang jeg så en jaquardvæv, som kørte på hulkort – og som var fra 1700-tallet!)

      Kommentar af Ellen — 22. februar 2017 @ 22:03

  10. Hehe.. ja bloggens søgefunktion kan ødelægge mange gode diskussioner.. 🙂

    Kommentar af Inge — 23. februar 2017 @ 9:01

    • Det er nu udmærket, synes jeg 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 9:18

  11. Hehe, er du lige så ens i dine indlæg 12. maj og 23. september? Næppe. Det er et forårsfænomen, at vi alle går og bare venter på, at det skal indfinde sig. Tror jeg 🙂 17 sider! Jeg hader manualer og brugervejledninger og undgår helst at kigge i dem. Det betyder selvfølgelig, at der er masser af funktioner i min mobil, i vores biler og mange andre steder, jeg ikke aner noget om. Men jeg er lidt ligeglad, for hvis jeg nu havde tyret instruktionsbogen til bilen igennem, ville jeg så kunne huske, hvor knappen til tågelygterne sidder, hvis jeg en dag skal bruge den? Næh vel?

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. februar 2017 @ 9:01

    • Det håber jeg sandelig da heller ikke, at jeg er 🙂 Men du har ret: Vi går nok alle og bare venter på forår.
      Det er heldigvis ikke 17 tætskrevne sider; der er masser af billeder, men er det ikke kun elektronik- og mekanikting, der har manualer? Til sy, strik og mad kalder jeg det opskrifter, og det er nødvendigt for mig at have – i hvert fald til de to førstnævnte – jeg kan ikke sådan noget pr. instinkt 😉

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 9:27

  12. Det er nu lidt sjovt at du er så forårsprogrammeret…. Nu er jeg spændt på hvor meget sne i får… det må da køle dig lidt af?
    Jeg købte noget Soft and Stable hos Cathrine Axelsen på messe sidste år. Iflg hendes bog skulle det kunne købes i patchworkbutikker rundt i landet…
    Det skulle gerne i brug til næste projekt. Vil prøve en pose/taske med lidt mere “hold” i…
    God syfornøjelse med dit projekt.

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 23. februar 2017 @ 14:52

    • Ja … det er allerede begyndt at regne … nu må vi se, hvor slemt det bliver, men jeg er forberedt på ikke at kunne komme ud i nogle dage.
      Dit Soft and Stable ligner vist til forveksling mit Quiltfoam, og ja, det kunne være rart med en superstabil taske.

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 15:42

  13. I min verden dur åbne udvendige lommer ikke, hvis tasken skal bruges til transport, da indholdet ubemærket falder ud før eller siden, men sådan er behov så forskellige.
    Med lommefilosofisk hilsen og ønske om, at din taskes afstivning bliver som ønsket.

    Kommentar af Kristine — 23. februar 2017 @ 16:25

    • Den er ikke beregnet til offentlig transport, men bare til at stille på bagsædet i bilen 🙂

      Kommentar af Ellen — 23. februar 2017 @ 16:37


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.