Hos Mommer

5. december 2016

Trafikskole – 2-minus-1-veje

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:45
Tags: ,

Billedresultat for 2 minus 1 vej skilteDen opmærksomme læser vil have set, at jeg har tagget dette indlæg som ‘Videnskab’. Normalt skulle man ikke tro, at det at køre korrekt på de danske veje er den helt store videnskab, men 2-minus-1-vejen, der går forbi Den Stråtækte, er tilsyneladende meget svær at gennemskue.
Vi har ellers 88 af slagsen i Danmark, så mange af jer må være stødt på en på et eller andet tidspunkt – medmindre I holder jer til store byer og motorveje. Artiklen her siger 87, men eftersom vores ikke er med på kortet, må der være 88 (eller flere).
Der er tre forskellige illustrerende skilte hele tre steder på den cirka seks kilometer lange strækning, som blev etableret fordi turistforeningerne lagde pres på de tre kommuner, der ejer den. Cyklister levede virkelig livet farligt her, og da det er en del af en cykelrute fra København til Berlin, er her mange cykelturister i sommerhalvåret.
Hvis man er i tvivl om korrekt kørsel på 2-minus-1-veje, er nedenstående lille video god at se – den varer kun 45 sekunder.

imageMellem 50 og 75 % har lært det. Resten kører mere eller mindre alternativt. De fleste af ‘resten’ kører med højre sæt hjul på den forkerte side – den røde – af de tykke, stiplede linjer, som illustrerer, at inden for denne har de svage trafikanter forkørselsret. Eller hvad det nu måtte hedde, når man er gående.
Man burde som bilist lægge mærke til, at der ingen midterstriber er. Og så skal man, som jeg så tit prædiker, undre sig. Man skal undre sig over, hvorfor mon der ikke er det.
Jeg undrer mig mest over, at det er så svært at finde ud af at køre korrekt.
At man kan finde på at køre med det ene sæt hjul på den røde side forekommer mig direkte dumt. Sorry, men det mener jeg. Derude har man kun noget at gøre, hvis der kommer modkørende biler/motorcykler. Og man holder tilbage for cyklister eller gående.
Jeg har set bilister holde sig permanent så langt mod højre, at venstre hjulsæt var tæt på den stiplede linje. De turde knap nok overhale cyklister …
Jeg har som cyklist på strækningen oplevet lastbiler, der tvang mig i grøften fordi der kom en modkørende bilist og lastbilchaufføren på ingen måde havde tænkt sig at tage hensyn til mig.
Jeg har set motorcykler placere sig rigtigt – til gengæld mener de sig i deres fulde ret til at køre 150 km/t. Og/eller overhale mere eller mindre – mest mere – hasarderet. Det samme gælder for visse bilister.
En bilist jeg mødte i dag, præsterede en hidtil uset variant, hvilket affødte dette indlæg: Han holdt sig til midten af vejen. Og der blev han. Nøjagtigt på midten, og han flyttede sig ikke, da han mødte mig (som var i bil i dag). Han flyttede sig ikke en millimeter. Heldigvis overholdt han nogenlunde hastighedsgrænsen på 50 km/t, så jeg kunne nå at flå i rattet og nærmest køre i grøften for at undgå ham … jeg troede jo, at han ville flytte sig, men næhnej. Han havde nok kun set det ene af de tre oplysende skilte.
Gad vide om han var beruset? Hvad ville han have gjort, hvis jeg havde været en lastbil?

24 kommentarer

  1. Menneskenes dumhed er uendelig. Jeg har aldrig før hørt om 2-1veje, men selv jeg, der ikke har kørekort, ville godt være i stand til at afkode den afstribning.

    Kommentar af Henny Stewart — 5. december 2016 @ 16:52

    • Ja, det er imponerende, ikke? For ikke så længe siden havde jeg en gæst, som aldrig havde set sådan en vej før – “Men jeg går ud fra, at man bare skal køre i midten” – simpel logik.

      Kommentar af Ellen — 5. december 2016 @ 17:16

  2. Ja, Herrens veje er uransagelige, det er kompliceret når man kombinerer færdselsregler med menneskelig fornuft og logik eller mangel på samme… 😳

    Kommentar af www.skøreliv.dk — 5. december 2016 @ 17:17

    • Det er muligt, at herrens veje er uransagelige, men de kommunale er det altså ikke … jeg kan dog godt se din pointe 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2016 @ 17:23

  3. Det er jo så umoderne at tænke når man færdes. Heldigvis er ikke alle moderne. Sikke da en trafiktumpe du mødte. At færdes ordentligt forbi den stråtæfte burde være elementært.

    Kommentar af Jørgen — 5. december 2016 @ 17:19

    • Det har vist desværre altid været umoderne – der sker trods alt relativt færre ulykker i dag end for år tilbage, når man tager den stærkt øgede trafik i betragtning, men der er visse trafikanter, der bare er uhelbredeligt dumme.

      Kommentar af Ellen — 5. december 2016 @ 17:25

  4. Det er ingen sag, hvis man kører på lige vej med god oversigt. Men den tæt på mig forløber ned/op ad en bakke og med et skarpt sving, hvor man på et tidspunkt ikke kan se mere end en meter frem. På det uoverskuelige stykke anbringer jeg bilen helt ude ved vejkanten og kører meget forsigtigt frem, så jeg kan nå at stoppe for cyklister og gående. Det er jeg simpelthen nødt til, da der den ene gang efter den anden dukker en bil op, som – trods hastighedsbegrænsning – kommer fræsende midt på kørebanen. Jeg vil hellere i hækken end i sammenstød med en bil i høj fart …

    Kommentar af Elsebeth — 5. december 2016 @ 17:40

    • Én meter – det var godt nok ikke meget 😉
      Vores vej er ikke lige og derfor med dårlige oversigtsforhold visse steder – tror man, men der er en grund til hastighedsbegrænsningerne. Jeg har set alt ‘testskriveriet’ fra kommunen, og kører man hvad man må, kan man snildt nå at se den modkørende trafik i tide – også selv om man ikke tror man kan. Problemet er selvfølgelig dem, der ikke overholder fartgrænserne, men man kan nu godt nå at komme ind alligevel, bare man selv overholder dem 🙂 Jeg synes faktisk ikke, at det er i orden bevidst at køre, hvor man som bilist ikke hører hjemme. Men jeg har selvfølgelig ikke set din vej 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2016 @ 18:24

      • Nej det har du ikke, for så ville du gøre, som jeg har gjort. Af gode grunde kan jeg se, at der ikke færdes nogen inden for den stiplede line i min side. Men den person, der op imod mig kommer bragende i svinget, kan hverken se mig, eller om der er “fri” plads til at køre helt ind til højre, før det kan være for sent. Vedkommende skal være helt ude af svinget, før det er til at se inden for den stiplede linie. Derfor har jeg besluttet ikke at benytte den vej mere.

        Kommentar af Elsebeth — 6. december 2016 @ 12:34

        • Det lyder godt nok meget utrygt – vil du fortælle mig hvor den vej er, eller vil du helst være fri for at afsløre den slags?

          Kommentar af Ellen — 6. december 2016 @ 16:04

  5. God video du har med her.
    Jeg ryster meget på hovedet af folk, der ikke kan finde ud af at køre i rundkørsler – også simpel logik.

    Kommentar af Kisser — 5. december 2016 @ 18:19

    • Det burde være logisk for enhver – man man burde i det mindste have trænet det under ens kørelektioner 🙂

      Kommentar af Ellen — 5. december 2016 @ 18:25

  6. Jeg kender jo jeres vej.. Det burde ikke være så svært, men det er det så alligevel.. 🙂

    Kommentar af Inge — 5. december 2016 @ 20:56

    • Ja, underligt nok. Nogle er bare for dumme til at forstå konceptet, mens andre måske kører forkert pga. frygt, men det er jo testet igennem.

      Kommentar af Ellen — 5. december 2016 @ 22:10

  7. Aldrig før hørt begrebet. … men tror jeg har set sådan vej… ikke tænkt over det da de virker logiske på mig… der er jo linjer. …
    men føj nogle oplevelser med andre trafikanter

    Kommentar af Anette — 5. december 2016 @ 21:43

    • Ja, jeg synes jo også, at det er logisk, hvordan man skal gebærde sig, men tumper findes alle vegne .-)

      Kommentar af Ellen — 5. december 2016 @ 22:10

  8. Faktisk undrede vi os over konceptet, men da havde jeg lige læst om det hos dig, og vi kørte ordentlig 🙂
    http://www.underet-er-at-vi-er-til.blogspot.com
    Ja det er den her computer, det er galt med, det fungerer fint på de to andre, men nu sidder jeg her og øver mig på min holdning 🙂

    Kommentar af Lene — 6. december 2016 @ 08:35

    • Det var godt 🙂
      Underligt … men det er så ikke WP, den er gal med … har du nogle særligt skrappe sikkerhedsindstillinger på den computer?

      Kommentar af Ellen — 6. december 2016 @ 09:26

  9. Hvad mon der ville være sket, hvis der havde været en cyklist i din side af vejen?
    Det er egentlig ret indlysende, hvordan man bør køre, men jeg synes ikke, de veje er uproblematiske, hvis der er megen trafik og/eller dårlige oversigtsforhold. Og/eller dårlige trafikanter.
    I mit område er der mange problemer med vigepligten. Der er højrevigepligt adskillige steder, og det er der altså mange, der ikke kender.

    Kommentar af Kirsten — 6. december 2016 @ 09:31

    • Jeg kunne sagtens overskue vejen, så der var ikke sket nogen cyklister noget – havde der været en, havde jeg bare holdt stille, som jeg alligevel havde skullet. Forskellen her var, at jeg måtte helt ud i rabatten i stedet for at kunne holde højre hjulsæt på den røde del.
      Man laver slet ikke sådanne veje, hvor der er meget trafik, og oversigtsforholdene er der taget højde for ved hastighedsgrænserne. Problemet er, at hvis folk ikke kan se vejbanen fx ved en lille bakke, så kan de heller ikke se en bil, men det kan de altså godt – selv lave sportsvogne rager højt nok op 🙂
      Den med højrevigepligtsproblemer har jeg også oplevet nogle steder.

      Kommentar af Ellen — 6. december 2016 @ 11:15

  10. Jeg er heller ikke så godt bekendt med denne type vej – og kunne muligvis godt blive kategoriseret i den trælse kategori, er jeg bange for. Super med videoen, du har plottet ind. Dog ville jeg ikke vide, hvor jeg skulle lede efter den type oplysninger (ud over den store Google, selvfølgelig, men det er jo lidt med spredehagl) – og måske ikke engang AT jeg skulle lede efter oplysninger om nye veje. Men jeg er også stor tilhænger af (bortset fra at det ville blive dyrt), at man med jævne mellemrum skulle have testet sin “kørekortviden”. For så ville man blive tvunget til at holde sig opdateret.

    Kommentar af conny — 6. december 2016 @ 12:21

    • Det kan jeg godt se – det er en ret stor fordel at vide, at sådan en hedder en 2÷1-vej – ellers er det svært at google sig frem til oplysninger om den. Jeg fik dog faktisk samme artikel op, som jeg linker til, ved at google “vej uden midterstriber”, så det kan godt lade sig gøre.
      Det er ikke nogen dårlig ide at skulle friske sin teori op med et eller andet antal års mellemrum. Men skal selv betale – det må vel bare høre med til det at have kørekort. Det betaler man jo også selv.

      Kommentar af Ellen — 6. december 2016 @ 16:09

  11. Den ligger i Nøffel – eller Nybøl på rigsdansk!

    Kommentar af Elsebeth — 7. december 2016 @ 15:48

    • Tak. Den vej vil jeg altså se, hvis vi nogensinde kommer i nærheden af den 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. december 2016 @ 16:38


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.