Hos Mommer

24. januar 2016

Only in America

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:03
Tags: ,

På en grå, trist og kedelig dag som i dag, på den første dag siden i mandags, hvor vi ikke har set havørne jage, fange og spise, ganske enkelt fordi det er så tåget, at man ikke kan se ned til vandet, på sådan en dag kan man jeg godt forfalde til ikke at foretage sig ret meget andet end at strikke, mens fjernsynet kører og der er ild i brændeovnen.
Jeg tændte og slog over på BBC Earth, hvor der hele eftermiddagen er en udsendelsesrække, de kalder Fatal Attractions, som handler om, hvor livsfarligt det kan være at omgås vilde dyr. At man skal tænke sig om, inden man giver sig i kast med at forsøge sig med at tæmme dem, og at det ikke er noget for amatører.
Som om vi ikke vidste det … men det er en amerikansk serie, og ganske som i selvhjælpsbøger af amerikanske forfattere, skal man have alt ind med skeer, og det på drøvtyggermåden, med hvilket jeg mener, at det ikke er nok at sige tingene én gang. To eller tre er heller ikke nok, der skal helst en fire-fem gange til, før de er sikre på, at man har fattet budskabet.
Den første gang, jeg mødte fænomenet, var i Mænd er fra Mars, kvinder er fra Venus. Det var i og for sig en morsom bog, der forklarede forskellene på mænd og kvinder, men jeg fik aldrig læst den færdig, fordi John Gray sagde de samme ting igen og igen og igen. De enkelte eksempler var lærerige og morsomme, men hvis ikke jeg forstod det første gang, kunne jeg fx bare læse afsnittet igen.
Anden gang var i form af en bog, min søde chef gav sine ledere og mig, nemlig Følelsernes intelligens på arbejdspladsen af Daniel Goleman. Det var lektier til juleferien, sagde han; vi skulle alle have læst den, når vi mødtes igen efter nytår.
“Åh”, sagde jeg, da jeg læste på bagsiden, “han er amerikaner. Så behøver I bare at læse en femtedel, så har I læst hele bogen.”
Min chef skulede lidt, de fire ledere forholdt sig neutrale, men efter nytår kom de grinende og sagde, at jeg havde haft helt ret.
Jeg er i det hele taget ikke specielt begejstret for selvhjælpsbøger. De eneste de hjælper, er efter min ringe mening forfatterne …

IMG_5420

Nå. Det var et sidespring …
Indlæggets titel kom jeg på, da jeg så en bisonavler, der havde mistet hele sin bestand pga. mund- og klovsyge. Nu havde han kun én bison, som var blevet hans og konens kæledyr. De tog den med ind i huset, de byggede deres bil om, så de kunne tage den med i byen, og de tog den med på bar, hvilket kan ses på billedet jeg tog af vores tv.
Inden da havde jeg hørt om tiger- elefant- og krondyrtæmmere, der alle var blevet dræbt af deres ‘kæledyr’, men de tog dem da i det mindste ikke med ind i deres stuer. Dette her med bisonen slog hovedet på sømmet, så jeg slukkede forarget for fjernsynet og begyndte at skrive.
Sådanne tåbeligheder kan kun amerikanere finde på. Dixit!

17 kommentarer

  1. Det er da godt parret har en hobby. Bortset fra det virker det ganske tåbeligt med den bison.
    Har du læst Brinkmanns “Stå fast”? Det er en slags antiselvhjælpsbog, som er ret morsom.

    Kommentar af Jørgen — 24. januar 2016 @ 16:39

    • Nej, jeg kender ikke bogen, men en googling førte mig til en lang anmeldelse i dagbladet Information. Brinkmann er simpelthen my man: “man skal affinde sig med sig selv snarere end at finde sig selv”.

      Intervieweren: “Burde du ikke bare selv være lidt mere positiv og stoppe med at surmule så meget?”
      »Jo, måske. Men jeg synes faktisk ikke, at jeg surmuler nok. Jeg glæder mig, til jeg bliver lidt ældre og forhåbentlig bliver lidt mere gnaven. Jeg synes, der er en kæmpe værdi i at have den der lidt vrisne tilgang til livet og dets problemer, og at man står lidt på afstand og brokker sig over det,« siger Svend Brinkmann.

      Skønt. Det ville jeg ønske jeg havde sagt – må have fat i den bog 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 16:56

      • godt at du kan lide noget af det SB siger 😉 jævnfør din kommentar hos mig:
        http://underet-er-at-vi-er-til.blogspot.dk/2016/01/glden-ved-at-glip-af-noget.html
        jeg skal nu også ha fat i den bog, alle anbefaler den.

        Kommentar af Lene — 25. januar 2016 @ 15:25

        • HA – er det samme mand? Det var pokkers! Det havde jeg slet ikke tænkt over, men det bliver nu endnu mere spændende at læse bogen, for jeg holder fast i mit synspunkt om citatet fra dit indlæg, samtidig med, at jeg holder meget af de ord fra ham, jeg selv citerer her 🙂

          Kommentar af Ellen — 25. januar 2016 @ 15:41

  2. Jeg har den samme opfattelse som du af amerikansk “faglitteratur”. Der må være en ret stor del af den amerikanske befolkning, der temmelig tungnem. I øvrigt er de skøre, de amerikanere. Temmelig foruroligende, når man tænker på, hvor megen magt USA har …

    Kommentar af Rasmine — 24. januar 2016 @ 17:42

    • Danskerne – og andre – er vel så også tungnemme, siden de åbenbart bliver ved med at købe selvhjælpsbøger … men fint at læse, at du har den samme opfattelse som mig.
      Bare de har en fornuftig leder, som de har haft i Obama, går det nok, men når der så kommer en klump som Donald Trump på banen, kan man godt blive en anelse bekymret.

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 18:03

      • Bøgerne er jo ikke skrevet for danskere. Ar der er danskere, der læser de bøger, skyldes vel i det mindste i nogen grad, at de ikke ved, hvad de går ind til, og så, at man gerne vil være med på det sidste nye.

        Kommentar af Rasmine — 25. januar 2016 @ 09:55

        • Selvfølgelig er de ikke skrevet for danskere, og førstegangskøb er forståeligt nok – det kan bare undre mig, at man kan finde på at købe mere end én bog, skrevet af en amerikaner 🙂

          Kommentar af Ellen — 25. januar 2016 @ 10:05

  3. De er altså skøre de amerikanere.. i hvert fald nogle af dem.. 🙂
    Det kunne da lige ha’ passet at vi var kørt til Præstø fjord, og så var der ingen havørne, eller rettere.. det ville ha’ været helt som det plejer. 🙂

    Kommentar af Inge — 24. januar 2016 @ 19:11

    • Ja, nogle er temmelig skøre.
      Det tænkte jeg også på, Inge – lige som jeg i aftes tænkte, at nu har vi set dem hver dag i seks dage, så nu er Inge nødt til at komme. Det var så på en måde heldigt, at I ikke kunne 🙂

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 21:02

  4. Da jeg var ung læste jeg mange selvhjælpsbøger, sikkert også amerikanske, men jo ældre jeg er blevet, jo mere har jeg indset, at de ikke hjælper mig en disse.

    Tænk at tage en bison med ind i huset. Jeg er enig med Inge, de er skøre de amerikanere.

    Kommentar af Stegemüller — 24. januar 2016 @ 19:36

    • Næh, de hjælper vist kun penge ned i forfatternes lommer 🙂
      Ja, de er tossede, nogle af dem …

      Kommentar af Ellen — 24. januar 2016 @ 21:03

  5. Har aldrig læst en selvhjælpsbog… Man masser af gør-det-selv til hobby og håndarbejde.
    Jeg forestiller mig, at når der har været en (reklame)pause er man nødt til at lave resume, for nu har alle(!) glemt alt(!). Jeg oplever det, når amerikanske/engelske udsendelser skæres til for at passe til danske sendeforhold, så kommer der pludseligt umotiverede gentagelser…
    De er i hvert fald ikke som danskere! Pudsigt så forskellige synet på verden kan være… Men spændende at diskutere med amerikanere. Vi havde 3 par som venner/bekendte i vores unge dage. Peter blev passet hos det ene par.

    Kommentar af Anne Holtegård — 25. januar 2016 @ 10:24

    • Den med at repetere kan de nu også på den nye danske serie “Bedrag”, men det er rigtigt, at der er mange flere gentagelser i amerikanske serier, fordi de enkelte afsnit oftest er ret korte … og så synes jeg jo ikke helt, det kan sammenlignes med en bog, for den kan man repetere for sig selv så mange gange det er ønsket!
      Jeg holder såmænd meget af amerikanerne – i USA … når de bliver turister, sker der altså noget med dem 😉

      Kommentar af Ellen — 25. januar 2016 @ 11:59

  6. I must admit, that being Danish living in North America, doesn’t feel so good these days!

    The reason! Reading about the Danish Government taking valuables from refugees. It is very hard to explain to people here in Canada, a country that always have taken in immigrants and refugees.

    What is it about Denmark the best country in the World to live in and the Danes being the happiest people in the World!!

    I for one do not understand this and I am so glad we immigrated 35 years ago to a country with a different attitude.

    Our neighbors south of the borders ! Most of them are kind welcoming people, we have met lots of them on our extensive travels in the US. We have also met Danes there, who didn’t behave that well as travelers in a foreign country.

    Sorry, just had to get it out!

    ann

    Kommentar af Ann — 30. januar 2016 @ 20:04

    • You get the stories, the media want you to read, and it’s not even half the true story. If the refugees/migrants come with a lot of money, we don’t want to support them fully, but, just like we would expect of any Dane with money, want them to pay for their food and such. We do NOT take their wedding rings and whatever you’ve heard about those things. Do you really expect us to fully support a family that comes with pockets full of money? Would you do that? Do you, btw, let anyone into North America now? No, you don’t. We aren’t allowed to enter USA without the ESTA electronic papers being filled in, so I think it’s a bit easy for you to say that we have to take in the hundreds of thousands that come from Africa and the Middle East these days. Another problem is that there is only a certain amount of ‘real’ refugees (who we do want to help), but many, many more migrants, and Europe can’t just take them all in. Yesterday Sweden decided to send back 80,000 people that weren’t refugees, just migrants. Leaders of countries in Africa have turned to Europe and asked us to send back the people, because they can’t survive as a country when all of their young men flee.
      It is a very complex situation, and I understand your problems of explaining, but you haven’t heard 10 % of it. I suppose you know as well as I know, how journalists want to sell a story and not necessarily want to tell the truth.

      And, as I mentioned in a comment, I very much like the Americans in the US, but I think something happens to them, when they go abroad – as it apparently happens to Danes as well 🙂
      Last, but not least: I’m very glad to see that your’e still reading my blog 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. januar 2016 @ 20:58

      • PS: did anyone tell you that Norway and Schwitzerland have a much more strict immigrant policy than Denmark? Why isn’t that interesting? Because there’s no story in it. EU-politicians talk seriously about closing the EU-borders. I do not understand why this apparently isn’t known to everyone.

        Kommentar af Ellen — 31. januar 2016 @ 09:04


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.