Hos Mommer

14. september 2014

Amalfi a la carte

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 13:47
Tags: ,

Solnedgang over AmalfikystenDet er i orden, dette her.
Det var den korte udgave … den lange slipper I dog ikke helt for.
Vi blev mødt i lufthavnen af vores guide, som er en moden dame med en solid baggrund for at guide i netop dette område: Classical Archaeologist, Dr, Mag.Art, PhD, BA, Universities of Copenhagen, London og Roskilde.
Hvorfor hun gider være guide, aner jeg ikke, men hun er god! Det kan kun blive interessant at komme til Pompei og Vesuv med hende som fortælleren.

Turen herned fra Napoli lufthavn var i sig selv en oplevelse – betagende smuk og sommetider ret spændende, fordi vejen den sidste halve time var meget smal, så der var ikke plads til så meget som et frimærke mellem bussen og de modkørende biler.
Karina hævdede, at vi ankom til og i det allerbedste vejr, man overhovedet kan få hernede – Vesuv stod så klart som det kan lade sig gøre, og vi fik den åbenbart berømte rosa solnedgang over Capri med, lige inden ankomsten til Maiori, hvor vi bor. Capri er den bagerste, lillebitte grå top i centrum af billedet.
Udsigten fra vores terrasse på Hotel Sole

Lige nu sidder vi på vores terrasse og nyder livet og lidt frokost. Billedet herover er taget fra terrassen, så vi fortryder ikke, at vi købte os til den og havsudsigten.
Vi er ikke i tvivl om, at vi er kommet til et katolsk land – i dag er det søndag, og byens kirker (der er flere, selv i en miniby som Maiori) bimler og bamler til den helt store guldmedalje. Dog heldigvis ikke om natten, men i dag ved middagstid var det som at høre et helt orkester. Ikke ligefrem synkroniseret; det lød nærmest som om de forskellige diskuterede et eller andet i munden på hinanden. Indimellem var der en lille pause, hvor en blid kvindestemme manede til ro og fornuft. Stadig i form af klokkespil, forstås. Det var nu meget sødt at høre på.

Mit fantastiske ordforråd på omkring 25 italienske ord har indtil videre vist sig tilstrækkeligt, så det skal nok gå altsammen. Noget kan man gætte sig til, hvis man har haft latin, bilder jeg mig ind. Hvis jeg har gættet forkert, er der i det mindste ikke kommet pinlige episoder ud af det endnu.
John og jeg har kun været på charterrejse én gang i vores tid sammen – det var til Tunesien, hvortil vi ikke var meget for at tage på egen hånd. Vi var derfor lidt spændte på, hvilke typer vi ville få som rejsefæller, men jeg har lidt på fornemmelsen, at firmanavnet Kulturrejser Europa måske kan skræmme de værste væk, for vi har udelukkende mødt venlige, søde og imødekommende mennesker, ingen af dem af den påtrængende type.
Ingen lidt for feststemte unge og – bedst af alt – ingen støjende børn. Den yngste deltager er vel et sted i fyrrerne. Den ældste må være tæt på 90, for jeg hørte hende fortælle en anden, at hun er student fra 1944! Hun er godt nok imponerende frisk – virker som en et sted i halvfjerdserne.
Vi nyder det med andre ord … tænk, at man skulle nå dertil, men det måtte vel komme … vi glæder os i hvert fald meget til alt det, vi skal opleve i den kommende uge.

Vesuv

Et stort plus er, at der er kommet wi-fi på værelserne. Det er så nyt, at ikke engang guiden vidste noget om det, men behagelige overraskelser kan vi ikke få for mange af.

36 kommentarer

  1. En helt igennem perfekt start på ferien! Den udsigt er da pengene værd! (nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvad prisen var!)
    Er meget spændt på at se/høre om Pompei; mine to rejseglade veninder var ikke så imponerede, syntes der var for lidt at se… meget var spærret af pga. dårlig stand.
    Fortsat god rejsefornøjelse.

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. september 2014 @ 14:29

    • Udsigten er bestemt pengene værd 🙂
      Pompei bliver lidt spændende, så – vi får se, men mon ikke vores guide kan få alt til at blive spændende?

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 16:10

  2. Guidens begrundelse for at være guide er i følge rejsebureauets hjemmeside et ønske om at formidle, men det kan også være en omskrivning af behovet for at tjene til dagen og vejen jf. hendes uddannelse til turistfører på RUC i 2006.
    God ferie og håb om du – uden uddannelse som turistfører – fortsat vil formidle 😘

    Kommentar af Kristine — 14. september 2014 @ 14:51

    • Du har sandelig haft travlt med at tjekke Kulturrejseguiderne 🙂
      Jeg vil gerne formidle … og tak.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 16:11

      • Ikke travlt men nysgerrig og 🔎-kriteriet: 🎓 Karina kulturrejser, gav Bingo i første hug.

        Kommentar af Kristine — 14. september 2014 @ 17:00

        • Du er ikke helt tosset – og hvordan fik du lige den lup ind? Og oxfordhatten?

          Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 17:25

          • Øh, som alle andre emojier fra iPad 😇😇

            Kommentar af Kristine — 14. september 2014 @ 17:42

            • Nårh … Vi bruger ikke emojier 😉

              Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 18:34

  3. Nyt, så kan jeg nyte reisebrev 🙂

    Kommentar af Mormor — 14. september 2014 @ 15:15

    • Will do 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 16:12

  4. Jeg er ret vild med jeres terrasse og udsigten fra den – det ser bare så godt ud. Selvfølgelig skal der være Wi-Fi, ellers kan du jo ikke underholde os herhjemme, og vi kan ikke undvære dine skriblerier en hel uge.

    Jeres guide synes at være vildt overklassificeret, men måske har hun ikke kunnet finde arbejde og har derfor taget turistføreruddannelsen på RUC.

    Kommentar af Stegemüller — 14. september 2014 @ 15:35

    • Wi-fi er ikke nogen selvfølge på små italienske hoteller – se mit svar til Overleveren 🙂
      Skriblerier … hmmm. Jeg håber ikke, du mener det – prøv at slå ordet op – og jeg gætter på, at du mener overkvalificeret? 😉
      Hun har lige deltaget i en arkæologisk udgravning, så arbejde kan hun åbenbart godt finde …

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 16:16

  5. Ah, Limoncello-land! God fornøjelse. Og til ordforrådet: I skal nok bede om cafe americano, hvis I skal ha’ noget, der ligner hjemlig kaffe. Og velbekom hedder “prego” (den kan du jo fyre af, når John siger tak, fordi du rakte ham saltet eller lignende).

    Kommentar af Eric Bentzen — 14. september 2014 @ 15:44

    • Ja, og det smager godt! Vi fik en smagsprøve i aftes.
      Lige netop de to ord hører med til mine 25, men mon ikke jeg når at få et par nye med hjem? 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 16:20

  6. Det rette sted ser det ud til.. med det perfekte vejr og den fine udsigt… så ville det da have været dælens og sidde og mangle lidt net.. og den får I så osse serveret.

    I øvrigt er det mig en gåde at der ikke er net normalt sådanne steder.. (jvf tidligere hos mig om små tyske hoteller).. det koster stort set ingenting at etablere.. og er nemt…. og turisterne sætter stor pris på det…

    Kommentar af overleveren — 14. september 2014 @ 15:59

    • Det har ikke noget med penge at gøre, men italienske rengøringskvinder nægter at arbejde, hvis der er wi-fi, forklarede de på rejsebureauet, da jeg spurgte,, hvorfor der ikke var wi-fi på værelserne. De er bange for strålerne! Det hævder de hårdnakket samtidig med, at de taler i mobil i timevis …
      Jeg kunne godt forestille mig, at de hernede har fået en lodret ordre pga. større og større pres netop fra turisterne, men om det er den samme problematik i Tyskland, skal jeg ikke kunne sige.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 16:25

      • Rengøringsdamer er tovlige 🙂

        Kommentar af overleveren — 14. september 2014 @ 16:33

        • Hehe, ja, du må vel vide det 😉

          Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 17:22

  7. Dejligt med rejsebeskrivelser her midt i den travle sæson 🙂 Jeg drømmer og søger efter vandrerejser, det er godt at starte nu 😉 God ferie

    Kommentar af Lene — 14. september 2014 @ 16:20

    • Søgning og planlægning er en del af ferieoplevelsen 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 16:26

  8. Skøn udsigt I har – tak for at dele lidt blå himmel med os, der må nøjes med regnvejr 😉
    Rigtig god ferie!!

    Kommentar af www.bedstesblog.dk — 14. september 2014 @ 17:14

    • Den er ikke så ringe endda 😉
      Og regnvejret må I gerne beholde …

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 17:24

  9. Naturen synes åbenbart også, at I fortjener det bedste 🙂
    Perfekt vejr, dygtig guide og fantastisk udsigt fra terrassen – det tegner godt. Jeg tror bestemt at ‘Kulturrejser’ tiltrækker et særligt segment. Rejsebureauerne har uden tvivl helt styr på dres markedsføring. Bøvehovederne, strandløverne, de ekstremt sociale og familier med børn vælger ganske anderledes end videbegærlige seniorer som jer. Og gudskelov for det; så har alle mulighed for at få en ønskeferie.

    Kommentar af fiberfryd — 14. september 2014 @ 20:55

    • Det er virkelig pænt af naturen 😉
      Jamen det er jo sådan det er, Ditte – kort og koncist forklaret! Og ja, heldigvis godt for alle kategorierne hver for sig.

      Kommentar af Ellen — 14. september 2014 @ 21:08

  10. Hvor ser der vidunderligt ud på billederne. Jeres meget velkvalificerede guide har selvfølgelig mødt en lækker italiensk mand, der bor der i området 😉

    Kommentar af Betty Schou — 14. september 2014 @ 22:54

    • Hehe, romantikeren Betty 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. september 2014 @ 7:19

  11. Hvor ser det dejligt ud, især udsigten fra jeres hotel. Vi var derned i sommers og der er bare så smukt. Vores guide var bare super god.Men hold da op hvor var vi mange turister dernede. Vejene, og mange af dem er meget små, var propfulde og der var sket flere uheld. I har vel knapt så meget trafik og turiststrøm, september er vel udenfor sæson? eller er det sæson dernede , det meste af året, ligesom i Rom? Mht wifi så har vi nu haft det på alle hotelller vi har boet på i italien, mange cafeer og restauranter har det også. Det er måde at få kunder ind, og vi gik da faktisk også efter dem med wifi 😉 Fortsat god ferie!

    Kommentar af Havehyrden — 15. september 2014 @ 8:06

    • Det er betagende smukt hernede!
      Der er færre turister nu, og flere ting er så småt ved at lukke ned, men her er stadig mange og jeg kan godt forestille mig hvordan det er i højsæsonen.
      Rengøringsdamerne må være blevet efteruddannede, så ikke de er så bange længere 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. september 2014 @ 16:29

  12. Ih, hvor ser det altså dejligt ud. Godt, man ikke har tendens til misundelse (min lysegrønne farve må skyldes noget, jeg har spist) 😉 Fiberfryds rammende kommentar får mig til at tænke på en gang, hvor bussen gik gennem Athen og ud til en kystdestination, og man pludselig, mens vi kørte forbi Akropolis, kunne høre nogen beklage sig højlydt over grækernes rodede tilgang til det med byggerier …

    Kommentar af Fruen i Midten — 15. september 2014 @ 13:08

    • Du må altså være lidt mere påpasselig med, hvad du spiser, kære Frue 😉
      Aj altså, det er da bare ikke rigtigt? Hvis jeg var sammen med sådanne personager, ved jeg simpelthen ikke, hvad jeg ville gøre!

      Kommentar af Ellen — 15. september 2014 @ 16:31

  13. Nøj!!! Amalfikysten er noget af det smukkeste i hele Italien. I må rigtig nyde jeres tur der. Rigtig dejligt med en guide og især hvis hun er god. det får man rigtig meget ud af.
    Vi boede i Agropoli, syd for Salerno, for nogle år siden og tog på 1 års-bryllupsdagtur til Amalfikysten. vi boede i Sorrento, tog båden over til Capri og ellers bussen rundt og besøgte alle byerne. Også Maiori den by I bor i. Jeg husker at der var en rigtig flot strand promenade. 🙂
    Men vejene på Amalfikysten kan godt være lidt skræmmende. De er ikke brede og meget snoede og buschaufførerne kører med kun en hånd på rattet.
    Glæd jer til Pompeji. Det var en oplevelse.

    Kommentar af Linda — 15. september 2014 @ 21:54

    • Det havde vi jo også hørt, så derfor valgte vi den til vores sølvbryllupsrejse.
      Vejene ville skræmme mig meget, hvis jeg selv skulle køre, men jeg har fuld tillid til de lokale chauffører.
      Det er klart, de kun har en hånd på rattet – den anden bruger de jo til hornet 😉

      Kommentar af Ellen — 17. september 2014 @ 17:58

  14. WAUW for en udsigt.
    Jeg er lidt på bagkant – så blot en kort kommentar.

    Kommentar af conny — 16. september 2014 @ 21:44

    • 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. september 2014 @ 17:59

  15. Prægtig udsigt fra terrassen, I har. Og Kaiserwetter.

    Kommentar af Jørgen — 18. september 2014 @ 21:25

    • Ja, vi har. Kaiserwetter??

      Kommentar af Ellen — 19. september 2014 @ 19:11


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.