Hos Mommer

1. juni 2014

Så er vi præsentable igen

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:45
Tags: ,

Stemningsbillede fra kobberbrylluppetSå er vi præsentable igen – eller rettere: vores forhave er præsentabel igen.
Vi (bemærk det royale ‘vi’) plejer ikke at klippe hækken før et godt stykke ind i juli; så kan vi nemlig nøjes med at klippe den én gang.
Det er ikke det rene dovenskab – i hækken omme bagved er der op til flere fuglereder, og vi vil ikke risikere at ødelægge det fuglelige familieliv, men være sikre på, at ungerne er fløjet fra rederne inden vi kommer og raserer det hele med maskinparken.
Foran huset er der ingen reder i hækken, så John blev enig med sig selv om at klippe den i dag, så det kan se præsentabelt ud, hvis der skulle komme nogen for at se på huset. 
‘Vi’ kommer ind i billedet, fordi jeg gerne melder mig frivilligt til at samle hækafklip op.

Vores nye nabo kom ud og sludrede og spurgte, hvorfor vi egentlig havde hæk i sådan en lille have – “den fylder alt for meget, synes I ikke?”
JO, det synes vi bestemt, men vi har aldrig kunnet lokke de tidligere naboer med på ideen om at udskifte hækken med et pænt plankeværk, hvilket ville have fået de små haver til at både virke og og også reelt blive større.
Det fortalte vi ham, men nu må han vente og se, hvad de nye ejere siger, for som situationen er, bruger vi naturligvis ikke en masse penge på at sætte plankeværk op over det hele.

Billedet til højre har ikke meget med hækklipning at gøre, men det er så kedeligt at forevige, hvorfor jeg har valgt et kobberfarvet stemningsbillede fra Inges og Hasses kobberbryllup i fredags. Inge har, efter eget udsagn, ikke helt selv fået hovedet helt i orden endnu efter først kobberbrylluppet, efterfulgt af først dyrskue og til sidst en 60-års fødselsdagsfest i går.
Jeg ville også være en anelse træt i ansigtet, er jeg sikker på …


imageSå er krigen i gang igen mellem bilister og cyklister – her et klip fra en artikel i Berlingske.
Bortset fra, at der kun er ét l i karambolage, belyser artiklen problemet fra begge sider – og selvfølgelig skal der være plads til alle, men jeg synes, at jeg som bilist alt for sjældent oplever, at cykelrytterne trækker ind til højre, når der kommer bilister bagfra. Ikke før vi dytter og da kun modvilligt.
Jeg oplever også tit, at selv om der er gode cykelstier, tror cyklisterne, at så snart lycradragten er på, kan de bilde os ind, at der er et cykelløb i gang, således at de har forkørselsret.
DET kan virkelig irritere mig. Når der er en cykelsti, har de bare at bruge den!
Vi er dog aldrig gået så vidt som til korporlig eller verbal afstraffelse, som nogle tilsyneladende gør … det er en tand for barnligt – og farligt, selvfølgelig.
Krigen stopper nok aldrig.
Vi så forleden en tv-udsendelse optaget i flere byer landet over, som handlede om, hvor mange cyklister, der bøjer trafikreglerne efter eget forgodtbefindende.
80 % af dem gør det! Tænk, hvis 80 % af bilisterne ikke fulgte færdselsreglerne …  
Fornemmelsen af, at de fleste bilister kan cykle, mens det omvendte ikke gør sig gældende, er kraftig for mit vedkommende.

45 kommentarer

  1. Det skjer alltid noe med mennesker når de får en sykkel mellom benene og lycradrakt på.
    Sykkelstier SKAL brukes!!
    Så, ut for å se til tomater 🙂 Klem 🙂

    Kommentar af Mormor — 1. juni 2014 @ 15:52

    • Ja. Lycra burde forbydes 🙂
      Håber dine tomater trives!

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 16:06

      • Virker slik, må pottes om tror jeg valgte for liten potte 🙂

        Kommentar af Mormor — 1. juni 2014 @ 16:13

        • Ja, så har de det godt 🙂

          Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 17:11

  2. Det er yderst sjældent at cykelryttere forføjer sig og jeg har alt for tit siddet og skumlet af irritation over at blive ophøjet (eller nedbøjet om man vil) til en slags følgebil for sådan et uautoriseret cykelfelt der tror at færdselsreglerne automatisk sættes ud af kraft blot fordi man har lidt stramt tøj på og kører på en cykel der i øvrigt ikke opfylder lovens krav mht udstyr.

    Vise hensyn til dem? Ja, gerne, men så skal de sgisme selv opføre sig som trafikanter og ikke som folk på en sportsbane. Og i øvrigt mener jeg sådan helt personligt at man kan sidestille dem med streetracerne der kører i biler… bare fordi man dyrker sport ( i ordets videre forstand – så gælder færdselsreglerne altså).

    Nå.. nok om det.. hader motionscyklister af et ondt hjerte!

    Jammen dog – er I hækdovne? Det er min kære gamle morbrors udtryk for dem der ikke klipper hæk i tide… men I har da en fin undskyldning kan jeg godt se.. de kære små fjedrede venner 🙂

    Kommentar af overleveren — 1. juni 2014 @ 15:55

    • Vi kan jo ikke være mere enige, Overlever – du har udtrykt dig lidt skarpere end mig, men det skal du ikke høre et ord for.
      Vi har nemlig en rigtig god undskyldning for at være hækdovne, som din morbror kalder det 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 16:09

  3. Mit indtryk som cyklist er sjovt nok, at langt de fleste bilister er hensynsfulde og kører pænt. Måske er det fordi, jeg bruger cyklen som transportmiddel, viser af og klæber til cykelstien, hvis der er en. Eksemplets magt? Hvis du kører pænt og viser hensyn, tror jeg, det smitter. Selvfølgelig er der multiresistente personer, men de er i mindretal.

    Kommentar af Eric — 1. juni 2014 @ 16:21

    • Det er jeg glad for at høre, Eric, men hvis cyklisterne overholder reglerne, er der jo heller ingen grund til ikke at tage hensyn.
      Du har ret i, at et godt eksempel smitter – men det gør det modsatte desværre også.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 17:06

  4. Jeg er som Erik inkarneret cyklist, jeg bruger cykelstierne og giver tegn – i det hele taget opfører jeg mig ordentligt i trafikken. Jeg synes, jeg oplever alt for mange bilister, der kører decideret råddent og farligt for cyklisterne.

    Hvor er det godt, at I passer på fuglenes familieliv i hækken.

    Kommentar af Stegemüller — 1. juni 2014 @ 16:33

    • Der taler en ikke-bilist, kan jeg høre – jeg synes nemlig, at jeg oplever alt for mange cyklister, der kører decideret råddent og skaber nogle møgfarlige situationer – men det er det med krigen … og selvfølgelig kører du ordentligt; det er jeg slet ikke i tvivl om.
      Selvfølgelig passer vi på vores fugle 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 17:08

  5. Ved du hvad Ellen, selv almindelige cyklister bliver generet af cykelryttere i Lycra.
    Jeg er indtil flere gange blevet nærmest skubbet af vindtrykket (hvis det hedder sådan) fra en gruppe cykelryttere, som med fuld fart er strøget forbi mig på cykelstien. Ikke noget med at ringe med klokken (kun hvis rytteren er alene).
    Men jeg tror at provokationen går begge veje, for har de været generet af en bilist/cykelrytter, så er alle bilister/cykelrytter sådan.

    Når der er fugle i hækken og den ellers ikke generer nogen, så må man godt være hækdoven 🙂

    Kommentar af Kari — 1. juni 2014 @ 16:48

    • Hvorfor er jeg ikke forbavset, Kari? De der lycrafolk har altså meget svært ved at acceptere andre trafikanter – og nu generaliserer jeg, jeg ved det, men det er jo altid de dårlige eksempler, der er de synligste.
      Ja, det må man nemlig godt være – alt andet ville da være en skrækkelig tanke 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 17:11

  6. Med en aktiv cikelclub! i byen møder vi jævnligt disse Tour de France aspiranter, der mener, at når de træner, skal de køre i blokke og så matcher de bilernes ret til asfalten! Det er træls!
    Desværre opleves cyklister som et mere og mere autonomt folkefærd… og det er ikke kun teenagere, det er rigtigt mange “voksne” der har glemt at færdselsreglerne er til fælles fornøjelse!
    Og de kan få mig op i det røde felt!!!!!
    Vi klipper også kun efter fugleformeringssæsonen er ovre….. Lige nu er gråspurveungerne ret underholdende ude på foderpladsen.

    Kommentar af Anne Holtegård — 1. juni 2014 @ 17:15

    • Det er bestemt ikke kun teenagere, næsten tværtimod, vil jeg sige – børn og helt unge kører pænest 🙂
      Det er herligt med alle de mange fugleunger lige nu, der også skal til at færdes i deres form for trafik.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 17:30

  7. Om der er mere end 20 % af bilister, der altid overholder færdelsreglerne, vil jeg nu nok stille spørgsmålstegn ved. Min oplevelse er, at fartbegrænsning på motor- og landevej, brug af mobiltelefon og af blinklys ved højre- og venstresving samt ikke køre ud i et lysreguleret kryds førend det er sikkert at det er muligt at passere krydset fuldstændigt for grønt lys, ikke er de færdelsregler, der overholdes af mest af bilister.
    Under alle omstændigheder er det en god ide at overholde færdselsreglerne og tage hensyn til hinanden i trafikken.
    God søndag.

    Kommentar af Kristine — 1. juni 2014 @ 17:18

    • Procenten kan vel diskuteres, men du har desværre ret i, at de nævnte er de almindeligste ting, bilister åbenbart ikke synes er særlig nødvendige at overholde – men de kører da i det mindste ikke den forkerte vej rundt i en rundkørsel, som cyklisterne ofte gør, sikkert fordi der er alt for langt, hvis man skal næsten hele vejen rundt. Jeg hader, når der kommer cyklister farende fra den forkerte side!
      Men ja, tænk hvis alle overholdt reglerne eller i det mindste bare tog behørigt hensyn til hinanden!

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 17:34

  8. Godt du er præsentabel igen 😉 Billedet i kobberfarve er dejlig stemningsfuldt eller er det fordi jeg kender værtsparret og et par af gæsterne, at jeg på forhånd mener at der må have været en god stemning 🙂

    Kommentar af Lene — 1. juni 2014 @ 18:42

    • Hehe, uanset hvad, var der i hvert fald en upåklagelig stemning til det kobberbryllup 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 18:52

  9. I aftenens tv-avis var der også en lycrist, der påstod sig særdeles hensynsfuld overfor bilister, mens han brugte lige så meget af vejen som en lastbil. Og det er jo noget vrøvl i sig selv: han skal ikke tage hensyn, han skal fan-me overholde færdselsloven! Lige som bilisterne skal! Og lur mig: de værste lycrister er bilister, der har fået hovedet i klemme i en cykelhjelm De er skiftevis motor-og cykelbøller. EPO? Ja, selvdopede, hvilket tydeligt ses i deres øjne lige efter et byskiltsopløb, som de jo lægger ind med jævne mellemrum på deres træningsture, og hvor de bruger HELE vejen. Som fodgænger må man springe for livet, som bilist ved man, at det altid er bilisten, der bliver dømt, uanset hvor fejlen ligger, pga det såkaldte objektive ansvar. Når nu vi bilister har betalt overpris via skatten, for at der også kan blive råd til cyklestier, SKAL disse selvfølgeligt bruges, hvor de forefindes.
    Og ja, lycra burde forbydes, da den tydeligvis hæmmer hjerneaktiviteten.

    Kommentar af AagePK — 1. juni 2014 @ 20:36

    • Det var den samme, som udtaler sig i Berlingske, så jeg. Han var ret hellig 🙂
      Det er også især de hold-træningsture, der irriterer mig – cyklister er – som det så ofte er tilfældet – værst, når de optræder i flok. Og ja, det kan få mig helt op i det røde felt, når de ikke gider bruge en eksisterende cykelsti.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 21:24

  10. Nu er sandheden nok en anelse mere nuanceret end nogle af kommentatorerne giver udtryk for her, dog er jeg ganske sikker på, at problemet er større på Sjælland end herovre. Når jeg, i mit cykeltøj som jeg ikke vidste var lavet af lycra, er ude for at motionere på min racercykel, 99 ud af 100 gange helt alene, bliver jeg faktisk ret ofte chikaneret af bilister på vejen og fodgængere incl. uansvarlige hundeejere på cykelstien 😉
    Men sådan er der jo så meget …

    Kommentar af perteilmann — 1. juni 2014 @ 20:46

    • Jeg havde set frem til en kommentar fra dig, Per 🙂 – og jeg er ikke i tvivl om, at du kører ordentligt, men du kører jo også mest alene, siger du 🙂
      Det er da pinligt og jeg er flov på bilisters vegne, hvis de ligger og chikanerer cyklister, bare fordi de er cyklister – så bliver det netop til en skyttegravskrig, hvor parterne til evig tid står aldeles uforsonligt over for hinanden.
      Dine ord siger dog noget om, hvor upopulære cyklister generelt er, og det er der desværre en grund til, selv om det måske – igen som så ofte før – er de få, der ødelægger det for de mange.
      Og dog … selv om jeg gør mit bedste for at være objektiv, vil jeg hævde, at det er en del over halvdelen af de lycraklædte (sorry 😉 ), der ikke overholder færdselsreglerne på landevejene.

      Kommentar af Ellen — 1. juni 2014 @ 21:34

  11. Uha uha, det er ikke de finere nuancer, der får mest plads her 😉 Mon ikke der er cirka lige mange fejl på begge sider? Vi har vel alle oplevet tovlige cykelryttere (som ikke er det samme som tossede cyklister i al almindelighed), men der er dælme også mange splittergale bilister. Manglende forståelse og/eller indsigt kan nok forklare meget. Cykelrytterne har ikke et center, hvor de kan træne landevejsløb. Det gøres nu en gang bedst på landevejen. Og nej, det duer ikke på cykelstien, hvor man fx ikke kan træne at ‘ligge på vifte’. Og når der så ligger sådan en flok på vejen, så har de opmærksomheden rettet fremad for ikke at ende i store bunker, så snart, der er et hul i asfalten. Desuden er det med pulsen helt oppe i ørerne svært at høre, hvad der sker bagude, før bilisten er så venlig at trutte i hornet. Du gør altså både dig selv og cykelrytterne en tjeneste ved at dytte med det samme i stedet for at sidde og blive småarrig over, at de ikke fluks trækker ind. Endvidere er der mange bilister, der simpelthen ikke fatter, hvor hurtige cykelrytterne er. Det er ikke så få gange, at Gemalen er kommet hovedrystende hjem efter en nærdødsoplevelse med en højresvingende bilist. Og sådan er der, som Per T skriver, så meget. I øvrige har samme Per T nok ret i, at problemet er størst på Sjælland, hvor der er mange flere cykelryttere pr kvm end her ovre i det mørke. Det bliver nok bedre, når I kommer lidt længere væk fra storbyen. Kærlig hilsen cykeltossens kone 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. juni 2014 @ 22:58

    • Vidste at du ville gå ind i det her.. men på offentlig vej gælder færdselsloven. Uanset påklædning. Og jeg minder om at det er forbudt at dytte af uartige cyklister i flok med mindre man er ved at køre dem ned og det er forbudt at overhale over dobbeltoptrukne linjer.

      Ligge på vifte lyder som en forbudt manøvre på offentlig vej 🙂

      Kommentar af overleveren — 2. juni 2014 @ 5:13

    • Jeg havde helt glemt, at du er gift med en af slagsen – jeg havde nemlig regnet med den modsatte holdning fra dig, som er så sikkerhedsorienteret 😉
      Vi bor skam langt væk fra storbyen – jeg er ikke københavner, selv om jeg bor på Sjælland 😉
      Det er så heller ikke i byerne, man ser flokkene af de cyklister, vi taler om her, men netop ude på landet, så det bliver ikke spor bedre af at flytte.
      Det kan godt være, at de ikke kan træne vifter på cykelstierne, men det berettiger dem altså ikke til at overtræde reglerne. Jeg synes også det er hammerirriterende at skulle overholde hastighedsbegrænsningerne, men den holdning legaliserer ikke, at jeg kører for stærkt.

      Kommentar af Ellen — 2. juni 2014 @ 10:09

      • Hehe, ja men det er jeg altså 😉 Jeg var også nærmest bange for cykelryttere, ind til jeg selv fik lidt mere indsigt i forholdene. Nu tænker jeg så lidt anderledes … Jaja, regler er regler, men hvis alle viser lidt hensyn og forståelse for hinanden ude i trafikken, så kan det godt gå at bøje reglerne – lidt – og fx dytte, selv om det er helt forbudt – synes jeg. Ellers kan man lige så godt nedlægge disciplinen landevejsløb på cykel. (Hvilket jeg fornemmer, mange i dagens kommentarspor også ville have det helt fint med). I bor skam overhovedet ikke langt væk fra storbyen. I forhold til alle de mange, mange cykelklubber, der ligger i Københavns periferi, (som sjovt nok ikke søger mod Rådhuspladsen på deres ture) plus dem i Køge og Roskilde, bor I faktisk i et område, der er helt ideelt for en træningstur. Det bliver bedre, når I flytter. Er jeg sikker på 🙂

        Kommentar af Fruen i Midten — 2. juni 2014 @ 11:47

        • Jeg er nu også aldeles ligeglad med, om det er forbudt at dytte. Jeg dytter, gør jeg – og hvis jeg får en bøde for at dytte, så får cyklisterne nok også en for at give mig grund til det 😉
          Jeg har ikke nogen god løsning (heller ikke en dårlig, såmænd) på problematikken, og om disciplinen skal nedlægges, må andre afgøre, men der køres fx bilræs på svenske skovveje en gang imellem, og hvor der naturligvis bliver spærret af efter alle kunstens regler, og det er altså ikke tilladt racerkørerne at øve sig på løbet inden, medmindre de kører på specielle øvebaner. Kan ikke helt se, at der i princippet er den store forskel.
          Okay – jeg håber så at støde på færre Tour-træningsryttere, når vi flytter 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. juni 2014 @ 13:29

  12. Uha. Vi havde cykelløb gennem landsbyen forleden aften. ALLE skar T-krydset med hajtænder og det hele. Selv da der lå en ambulancekrævende væltet rytter 50 meter længere fremme og skreg af smerte.
    Det er hinsides al fornuft, at der ikke gribes ind, og et rent tilfælde at kun een kom alvorligt til skade.
    INGEN i løbsledelsen greb ind.
    I et land, hvor det giver 10.000 i bøde at rense sin egen tagrende fra en frontlæsser, er det utroligt, hvad der accepteres af lovbrud, når det blot sker i sportens tegn.

    Almindelige cyklister kører derimod generelt rigtig pænt herude på landet.
    Men rytterne må jo på narko stort set hele bundtet. Det må være forklaringen, for det kan da ikke være muligt at samle så mange hjernetomme mennesker til eet arrangement.
    Var der ikke noget med, at selv et af cykelamatørudvalgets egne medlemmer dumpede i narko-testen for et eller to år siden?

    Kommentar af Farmer — 2. juni 2014 @ 6:37

    • Jamen Farmer … jeg elsker da at blive kaldt narkoman 😉 men for ikke at sænke niveauet yderligere skal jeg nok lade være med at generalisere landmænds og jægeres opførsel!

      Kommentar af perteilmann — 2. juni 2014 @ 9:12

      • Jeg søger blot en forklaring på, hvorfor så megen tåbelig og livsfarlig adfærd var samlet på eet sted den pågældende aften.

        Kommentar af Farmer — 3. juni 2014 @ 5:38

    • Hvis det var et rigtigt cykelløb, var der formentlig vagter på til at advare bilister og få dem til at holde tilbage? Det synes jeg er helt i orden; det er de ukontrollerede trænings’øvelser’, der irriterer mig.
      Du har muligvis en pointe mht. frontlæsseren, men det er jo altså også forbudt ikke at overholde færdelsreglerne – både for cyklister og andre trafikanter. Jeg er sikker på, at politiet ville skride ind, hvis de oplevede en flok trænende cyklister, som er en gene for den øvrige trafik.

      Kommentar af Ellen — 2. juni 2014 @ 10:13

      • Der stod en, efter min bedste vurdering, 16-årig knægt på hjørnet, som naturligvis ikke evnede nogen form for regulering.
        Er færdselsloven sat ud af kraft, fordi man kalder det man foretager sig for cykelløb? Der er jo ingen mærkninger eller afspærringer.

        Kommentar af Farmer — 3. juni 2014 @ 5:42

        • Øhhh – pas. Jeg var sikker på, at det skulle være afmærket, hvis det var et anmeldt cykelløb. Og omvendt ja: at det skulle anmeldes, hvis der skal tages et ekstraordinært hensyn. Hvad der så var tilfældet ovre hos dig, ved jeg naturligvis ikke.

          Kommentar af Ellen — 3. juni 2014 @ 9:12

          • Ingen annoncering. Ingen afmærkning. Vi kom blot løbende til fra den anden ende af landsbyen fordi vi kunne høre den styrtede kvinde skrige.
            Men pyt med det alt sammen. Løbet er kørt. 🙂

            Kommentar af Farmer — 3. juni 2014 @ 14:41

            • Ja, det kan du med fuld ret sige 🙂

              Kommentar af Ellen — 3. juni 2014 @ 17:40

  13. Nu er jeg både cyklist og bilist og er mest imponeret over alle de bilister der hver morgen kører over for rødt….Det er ikke 1 eller 2 hver dag, det er 3-4-5 bilister, og hver dag, på den strækning jeg cykler. alternativt kører man 70km/timen hvor der står 50km/timen. Jeg har ikke oplevet at cyklister kan være med på det beat. Ikke at der ikke findes dem der kører vildt på cykel, men det er da virkelig i småtingsafdelingen set i forhold til de mange bilister der laver lov overtrædelser. At der ikke sker flere ulykker er helt utroligt. Når jeg kører på cykel skal jeg være helt utrolig opmærksom, kører jeg ud i et kryds kigger jeg mig altid bagud, der er så mange der blot svinger til højre uden at kigge efter cyklister. Også selvom de ligger bag ved cyklisten i krydset. Jeg oplevede desværre sådan en episode for ikke så længe siden og det var mere end held at jeg ikke blev ramt af bilen.
    Jeg har nu aldrig oplevet cyklister der ikke kører på cykelstien? Heller ikke cykelklubber. Hvis de er der bruger folk dem jo gerne, det er da det eneste sikre (eller næste sikrede) sted hvor vi cyklister kan være. Jeg har som sagt, også oplevet cyklister der ikke lige kender færdselsreglerne, senest en cyklist der trak fra cyklesti ud på vejbanen, uden at se sig for. Og der kørte jeg så og fik et chok. Hornet i bund….og pludselig blev han opmærksom på at der var en bil lige ved siden af. Jamen det var vild at jeg ikke kørte ham ned……ubevidst havde jeg nok registreret hans “træk” langt før og sad derfor allerede på bremsen. Men sikken en oplevelse, hjertet pumper max og jeg var meget rystet i lang tid derefter. Men det er nu sjældent at jeg oplever de store lovovertrædelser fra cyklister. Jeg ser lige bort fra: Kørsel i fodgængerfelt, drejning til højre for rødt og kørsel på fortorv. Det hører efter min mening i småtingsafdelingen 😉

    Kommentar af Havehyrden — 2. juni 2014 @ 7:59

    • Jamen de nævnte ting er da i småtingsafdelingen. Det synes jeg også, at det er, når jeg kører 90 km/t på en øde landevej, eller 120 km på motorvejen 🙂 Det er bare stadig ikke lovligt.
      Der er helt klart fejl på begge sider – det er heller ikke alle de ‘almindelige’ cyklister, jeg er ude efter her, men cykelrytterne, der sætter sig uden for loven, når de træner i flok.
      Højresvingsproblematikken er voldsom, desværre, og der er mange bilister, der er alt for uagtpågivende her. Det er uendelig vigtigt at have øjenkontakt cyklist og bilist imellem, inden cyklisten kører ligeud og/eller bilisten drejer til højre. Det hjælper ikke meget at holde på sin ret – det kan man dø af som den svage trafikant …
      Cyklister uden for cykelstierne oplever jeg heller ikke i storbyområderne, men meget, meget ofte ude på landet, men da bilisterne her må køre stærkere end inde i byområderne, er det ikke mindre farligt ude på landet.

      Kommentar af Ellen — 2. juni 2014 @ 10:21

      • Jeg syntes nu ikke at en overskridelse af hastighedsgrænserne i bil er i småtingsafdelingen. Reaktions evnen og bremselængden forøges kraftigt ved blot en smule højere hastighed, så kommer der en pludselig fare kan det jo ende helt galt, for alle parter. For cyklisterne er det jo ofte dem selv det kommer til at gå ud over, hvis de ikke følger loven….de ulykker jeg har set, hvor cyklisten selv var den skyldige, de går kun ud over cyklisten.

        Kommentar af Havehyrden — 2. juni 2014 @ 12:50

        • Der er en grund til, at cyklister (og fodgængere) kaldes de svage trafikanter – det er nemlig altid dem, det går ud over, hvor end skylden for uheldet ligger.
          Reaktionsevnen er nok den samme, men den tilbagelagte strækning bliver længere på det sekund, det tager at reagere på faren – og ja, længere bremselængde, selvfølgelig 🙂

          Kommentar af Ellen — 2. juni 2014 @ 13:21

  14. Tillykke med Inge og held og lykke med plankeværk. Kan I ikke få naboen til at betale 🙂 ?
    Cyklister cyklede langsommere dengang i 50’erne hvorfra der findes et fantastisk billede af Nørrebrogade med 3 biler, 4 sporvogne og 1000 cyklister 🙂 (ca.)

    Måske skyldes hovedløsheden og halsbrækkende vovemod blandt de lycraklædte at de er trætte af livet.

    Kommentar af Donald — 2. juni 2014 @ 15:06

    • Vi skal ikke have sat noget plankeværk op nu, hvor vi snart flytter. Det må naboen som sagt klare med de nye der kommer.
      Tempoet var vist på alle måder noget andet for 60 år siden 🙂
      Det tror jeg nu ikke, Donald 😉

      Kommentar af Ellen — 2. juni 2014 @ 15:11

  15. Spændende diskussion. Jeg synes selvsagt love og bestemmelser skal overholdes og kører ikke ret meget for hurtigt selv. Jeg griner lidt af de gamle mænd i stramt tøj med maver så store at lårene svinger udad når de træder i pedalerne, da der elles ikke er plads til maven. Må være blevet tolerant på mine gamle dage, idet jeg ikke synes jeg er generet ret meget af cyklister sammenlignet med bilister. Generelt hænger lovumedholdeligheden vel sammen med tidens selvcentrerede selvoptagethed, hvor vi kunne have brug for en dosis andreoptagethed. Det ville vel medføre ordentlighed i modsætning til den aktuelle øvelse i at øge dødeligheden i trafikken.

    Kommentar af Jørgen — 2. juni 2014 @ 15:39

    • Ja, der var stærke meninger oppe her … herligt 🙂
      Man bliver vel generelt lidt mere tolerant med alderen – og med hensyn til dødeligheden, så gælder det sikkert her som alle andre steder: “Det rammer de andre, ikke mig!”

      Kommentar af Ellen — 2. juni 2014 @ 16:10

  16. Tillykke med at du endnu engang har fået skrevet et indlæg, der får os alle sammen ud af starthullerne. En god debat er herlig – også selv om jeg ikke er enig i mange af indlæggene 🙂

    Kommentar af Stegemüller — 3. juni 2014 @ 7:47

    • Det er altid godt at få belyst tingene fra flere sider – også selv om det måske ikke ændrer mine holdninger, så får det i det mindste mig til at tænke lidt mere over ‘hjørnerne’ i sagen.

      Kommentar af Ellen — 3. juni 2014 @ 9:14


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.