Hos Mommer

14. juni 2015

Sofiero wannabe?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:23
Tags: ,

Da vi kørte hjem fra Sverige i torsdags, lagde vi vejen om Sofiero lidt uden for Helsingborg. Sofiero er kendt for sine mange rododendroner, men vi var lidt spændt på, om vi var ved at komme for sent.

Rododendron Sofiero

Det var vi ikke. Selvfølgelig var der nogle, der var afblomstret, men de fleste stod endnu i fuldt flor.
Der var alverdens farver, blomsterstørrelser og buskhøjder. Gad vide, hvor mange rododendronbuske der er plantet i den park?
Det var et hyggeligt sted at gå rundt. Dronning Ingrid tilbragte mange somre her i sin barndom, så jeg gætter på, at det var her, hendes store interesse for haver blev vakt. Kongefamilien, der grundlagde stedet, var ikke blege for selv at trække i arbejdstøjet og tage fat i haven.

Kraftigt duftende rododendron

Snebold Viburnum opulus 'Roseum'Den gule herover havde en næsten bedøvende duft. Det varede lidt, inden det gik op for os, at det var den, der duftede så voldsomt, for normalt forbinder jeg slet ikke rododendron med duft.
Og tænk … da jeg var på planteskole i dag igenigen, fandt jeg en gul rododendron, der duftede kraftigt. Klondyke hedder den. Jeg ved ikke, om det er helt den samme, men det er aldeles ligegyldigt. Den dufter, hvilket er det vigtigste.
Nu er der tre rododendroner i vores have: Den traditionelle lyslilla, en hvid og denne gule. Sofiero wannabe i meget lille målestok.
En snebolle kom der også med hjem – elsker den busk, når den blomstrer med sine hvide, kuglerunde snebolde. Jeg husker busken fra min barndoms have og har altid kaldt den for sneboldbusken – synes det lyder forkert at sige snebolle – på engelsk hedder den da også snowball.

Rododendron Sofiero

28 kommentarer

  1. Flot! Måske skulle man overveje en royal havemand? Med min sparsomme botaniske viden slog jeg Rododendron op på Wikipedia, og du milde, det er jo en videnskab for sig!

    Kommentar af Eric — 14. juni 2015 @ 17:59

    • Ja, det kunne du da overveje – det går heller ikke ud over ryggen 😉
      Der er bare SÅ mange forskellige rododendron – egentlig har de aldrig interesseret mig specielt meget, men det har havearbejde jo heller ikke. Før nu …

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2015 @ 18:15

  2. Meget passende med de smukke rododendron til jeres estate. Jeg anede heller ikke, at der var nogle med duft.
    Vi har haft snebollebusk i haven, men vi fik ikke avet den tide og den bredte sig helt vildt! Men smuk er den!

    Kommentar af Anne Holtegård — 14. juni 2015 @ 19:19

    • Yderst passende!
      Kan de virkelig blive så store? Den på gården var gammel, men jeg husker den ikke som stor … vi får se … foreløbig er den jo meget lille 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2015 @ 21:23

  3. Jeg har da aldrig hørt andet navn end sneboldbusk – men man skal jo hele tiden blive klogere 🙂

    Kommentar af Randi — 14. juni 2015 @ 20:01

    • Det er da også det eneste rigtige navn til den!

      Kommentar af Ellen — 14. juni 2015 @ 21:24

  4. For mig er den også en snebold. Flotte rododendro.
    Jeg har hørt så meget om Sofiero. Dit indlæg bekræfter, det er et smukt sted.

    Kommentar af Betty — 14. juni 2015 @ 21:46

    • Og blandt alle fagfolk hedder den snebolle. Underligt.
      Det er et virkelig smukt sted, men lidt mere besværligt for dig end for os at besøge.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 08:39

  5. Vi havde også en stor sneboldbusk i min barndoms have, og var -indtil for få minutter- siden overbevist om, at snebold var det rigtige navn.
    Så lærte jeg også noget i dag.

    Rodedendron kræver sur jord, så det må vi vist holde os fra med al den kalk vi har i jorden.
    Sofienro besøgte vi for år tilbage. Det er prægtigt, hvad årelang indsats og masser af penge kan skabe.

    Kommentar af Farmer — 15. juni 2015 @ 06:46

    • Tænk, at jeg kan lære dig noget – det plejer at være omvendt!
      Jeg pøsede en hel sæk rododendronjord i plantehullet i håb om, at det så går.
      Hehe, ja, det kræver begge dele, men det er da fint, at der er nogle der både gider og har råd 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 08:41

  6. Rhodedendron er smukke og sikken et farvespil man kan få, hvis man har pladsen. For mig er det også snebold, og i mit barndomshjem var det ikke noget der tog særlig meget plads, undtagen i højden.

    Kommentar af Pigen fra landet — 15. juni 2015 @ 07:11

    • Det er snebold for alle andre end fagfolk, tror jeg. Lidt underligt, faktisk … men det kan måske sammenlignes lidt med rød hestehov, som bliver kaldt skræppe – lige indtil man har mødt Allan 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 08:43

  7. Kan du blive ved med at finde nye huller til buske og planter? Duftende rhododendron er jeg heller ikke stødt på, det lyder som en vinder – og sne’bolde’busken dufter jo også skønt 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 15. juni 2015 @ 07:51

    • Nu kniber det godt nok snart, men der var plads skråt til venstre for pavillonen til både rododendron og snebold.
      Jeg elsker dufthaver – og har næsten lige fundet ud af, at vi har en uægte jasmin – den vidunderligste duft af alle!

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 08:44

  8. Sofiero er et must for rododendroninteresserede. Vi har været der et par gange.

    Kommentar af Jørgen — 15. juni 2015 @ 07:58

    • Ja, det er – havde vi hørt længe, så nu skulle det være. Kan sagtens forstå, at man kommer der flere gange!

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 08:45

  9. Vi har flere forskellige rododendronbuske, det er jo oplagt i en mose 🙂 men har heller ikke mødt den gule før. Vi har Brønderslev i nærheden med deres rododendronpark, desværre har vi kun været der en gang, men det var også utroligt alle de arter, de havde der.
    Sneboldbusken kender jeg slet ikke, den kunne jeg godt forelske mig i. Vi har også tre uægte jasminbuske, hold da op sikken en duft, der er på gårdspladsen, når de blomstrer 🙂

    Kommentar af Lene — 15. juni 2015 @ 09:45

    • Ja, hvis ikke I skulle have rododendroner …
      I må anskaffe en sneboldbusk, de både dufter godt og er smukke.
      Duften fra uægte jasmin har siden barnsben været min absolutte yndlingsduft.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 09:55

  10. Sofiero og så i Rhododendronsæsonen er næsten uløseligt for mig. Jeg ville ellers vildt gerne se den!
    Heldigvis har vi Geografisk Have i Kolding, de vælter sig også i Rhododendronener.
    Engang fik jeg at vide at mange af dem, jeg troede var Rhododendroner i virkeligheden er Azalier. Eksperter kan se forskel, jeg gider ikke rigtig ;-). Tror nu nok, det kunne læres.

    Kommentar af Den Gamle Krage — 15. juni 2015 @ 11:13

    • Mon ikke det kan lade sig gøre, nu hvor I ikke længere er arbejdsramte? Den er absolut et besøg værd.
      Den Geografiske Have er også smuk og spændende, men jeg lagde slet ikke mærke til rododendronerne – sikkert fordi vi var der udenfor den sæson.
      Ja, nogle af dem er azaleaer, og det forklarer selvfølgelig den store forskel i blomsternes udseende, men jeg er nu også ret ligeglad med, hvad der er hvad 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 12:55

      • Èn af forskellene er, at azalea er løvfældende, hvilket rododendron ikke er.
        Magnus

        Kommentar af Domus1 — 15. juni 2015 @ 16:36

        • Det er da en forskel, der er til at forstå … måske er den Klondyke, jeg købte i går, en azalea. Det vil vise sig til efteråret, så.

          Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 17:44

  11. Hvad skete der lige med h’et i rhodondendron? Jeg kan se, at du skriver det uden, men at mange skriver det med. Rodondendroner er enormt flotte, men bare alt for kort tid, og resten af året – dvs. 11 måneder – er de faktisk ret kedelige. Jeg synes, de kræver en stor have, hvor der også er plads til en hel masse andre ting, som man så kan fornøje sig over resten af året. Sneboldebusken kender jeg ikke. Jeg må prøve at lægge mærke til, om den findes i nogle af de mange haver, som Kamelen og jeg kommer forbi.

    Kommentar af Fruen i Midten — 15. juni 2015 @ 13:20

    • I 1955 var det uden h, kan jeg se i ordbogshistorikken, men det latinske slægtsnavn er med h, og så er fejltagelsen jo lige så oplagt, som den er ‘uslem’ 🙂 Det er værre med te – de fleste tror også, det er med h, men det har det ikke været siden den første retskrivningsordbog udkom i 1872 🙂
      Jeg synes de er mange år om at blive store, så det vil jeg lade de næste ejere af Den Stråtækte om at bekymre sig om.
      Du kan sikkert finde snebolde i haverne omkring dig, men de er ved at synge på sidste vers nu.

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 14:28

  12. Vi har ikke været på Sofiero endnu, men min ikke der pludselig er et skilt mod den park, på vores vej rundt i Skåne. 🙂

    Kommentar af Inge — 15. juni 2015 @ 16:01

    • Det er der sikkert, men skal I se rododendron i år, skal I nok være ude snart 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 17:42

      • Vi har lige set Danmarks største af slagsen på Dragsholm, og de gror vildt og voldsomt i skoven i Sverige, så vi er ikke i underskud.. 🙂

        Kommentar af Inge — 15. juni 2015 @ 19:07

        • Nej, okay – det haster ikke så, men varianterne er legio på Sofiero … jeg har ikke set Dragsholms 🙂

          Kommentar af Ellen — 15. juni 2015 @ 19:11


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.