Hos Mommer

3. april 2011

Traner i Vattenriket

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 11:56
Tags: , ,

Traner i Vattenriket - Pulken - 2011Så I nogle traner i Vattenriket?
Give me a   ‘T’ for True
I så måske rigtig mange traner i Vattenriket lidt syd for Åhus?
Give me an ‘R’ for Right!’
Så I mere end 1000 traner i Vattenriket?
Give me an ‘A’ for Absolutely!
Blev I skuffede, fordi det ikke lignede Hornborgasjön? 
Give me an ‘N’ for NO!
Var det fedt at se langt over 1000 traner?
Give me an  ‘E’ for an Excellent Experience
Bliver det svært at vælge mellem alle billederne?
Give me an  ‘R’ for Really, really difficult!

De ser meget stilfulde ud, når de flyver, men  når de skal til at lægge an til landing, ligner de nogen, der ikke har styr på noget som helst – benene stritter i alle retninger, og det ser temmelig kaotisk ud – hvofor kom jeg mon lige til at tænke på Disneys Bernard & Bianca med den ualmindelig gumpetunge albatros, der har brug for en meget lang start- og landingsbane?
(Billederne kan med fordel klikkes større.)

Traner i Vattenriket - Pulken - 2011

Holddaheltop, hvor var der mange. Mange, mange flere, end vi overhovedet havde turdet drømme om. Hvordan man tæller dem, kunne jeg godt lide at vide – hvis der nogen der ved hvordan, vil jeg meget gerne oplyses, men der må have været flere tusind i aftes – der er overhovedet ingen grund til at køre helt op til Hornborgasjön for at se mange traner; Pulken lige syd for Åhus ligger under to timers kørsel fra København – og der var da også en del danskere på tranekiggeri.

Traner i Vattenriket - Pulken - 2011Traner i Vattenriket - Pulken - 2011Traner i Vattenriket - Pulken - 2011

Der var også mange… ænder, tror jeg. Men hvilke? Jeg er altså meget fugledum. Kan det være gravænder?

Hva’ så, lille far? Har du udstyret i orden eller hva’? John gik rundt og følte sig meget underlegen på udstyrsområdet – der var flere, der havde nogle gevaldige linser. Som i 100000-kroners-klassen. Med camouflagetøj både til udstyret og dets ejermand. Blæret. Jeg var SÅ tæt på at spørge fyren, om han ikke kunne sende mig et billede, men så turde jeg ikke alligevel.

Udstyret er helt i ordenUdstyret er helt i ordenUdstyr i camouflagetøj

Et meget lille udpluk af de mange tranetilskuere.

P1010926

Vi fik en lille sidegevinst, da vi kørte hjemad: der gik to storke  og fouragerede inde på en mark. Vi kunne ikke komme tæt på dem, for der var en hel sø mellem dem og os, men der var jo heller ingen grund til at skræmme dem væk.

Storke ved PulkenP1010961

Vejret var bestemt ikke for godt, men det er helt sikkert ikke sidste gang, vi kører hertil for at se på traner, så en eller anden gang skal vi nok ramme en smuk solnedgang.

24 kommentarer

  1. Ja, gravænder er et godt gæt… 😉

    Hvor må det have været et flot syn, for én ting er billeder, en anden virkelighed. Jeg tog meget på fuglekiggeri, da jeg var yngre, men det kniber med komme afsted lige i øjeblikket. Men fremtidsplanerne indeholder mange af den slags oplevelser, så det skal nok komme… 🙂

    Jeg får også lidt mindreværdskomplekser, når jeg går rundt og fotograferer i haver og andre steder, for entusiasterne har jo de dér kæmpelinser. Men jeg synes nu sagtens, at resultatet kan bruges, så pyt. Jeg har ikke lige 100.000 til overs – og hvis jeg havde, så ved jeg godt, hvad jeg ville bruge dem til (læs: autocamper) …

    Kommentar af Mia Folkmann — 3. april 2011 @ 12:47

    • Mia, det bliver skønt, når vi engang får tid til alt det, vi gerne vil 🙂
      Ja, mindreværdskomplekser kan man hurtigt få, men jeg skal da lige vinde i Lotto inden jeg investerer i den slags dyre linser… og jeg vil også hellere have en autocamper 😉

      Kommentar af Ellen — 3. april 2011 @ 13:07

  2. Jeg har en gang i mit liv set traner danse, og det var på vores egen mark. Jeg sad i traktoren med kameraet, det var en stor oplevelse. Men jeg kunne godt tænke mig at se dem i store flokke. Hvor længe holder de til der, hvor I var?

    Kommentar af Lene — 3. april 2011 @ 13:07

  3. Hvor har det været en stor oplevelse! Jeg har set traner, både i Sverige og her i området, men kun få sammen – og kun landfaste 😉
    Albatroser, de smukke smukke flyvere, er hylende grinagtige når de er på vej ned. Jeg mindes med fryd et gammelt tvklip med masser af albatroser der letter og lander. Aldrig har jeg grinet så meget; tårerne løb, jeg var ved at tisse i bukserne og fik nærmest mavekramper – de er så enormt klodsede.

    Kommentar af Ditte — 3. april 2011 @ 13:52

    • Ditte, du må en tur til Sverige og kigge på traner 🙂
      Ja, albatrosser er hylemorsomme at se lette og lande – og jeg kan faktisk godt huske det tv-klip, nu du nævner det… men når først de er på vingerne, er de utroligt elegante.

      Kommentar af Ellen — 3. april 2011 @ 13:58

  4. I Polen lægger jeg hvedemark til -måske samme- traners rast forår og efterår.
    Det påvirker hveden voldsomt i nogle dage; men den plejer at komme sig over at være kortvarigt besat.
    Smukt og storslået syn. Dernede er der ingen fotografer -endnu da, så der har vi sceneriet for os selv.
    Det er netop sært med dette klumpedumpe-agtige ved deres indflyvning.
    Dejlige billeder!

    Kommentar af Farmer — 3. april 2011 @ 17:56

    • Farmer, det forbavser mig, at en hvedemark kan overleve en så voldsom invasion. Men det er da dejligt, at den gør det, for så kan man vel ikke have noget imod, at de overnatter et par gange. Sjovt, at de vælger den samme mark hvert år. Jeg kan bedre forstå, at de vælger det samme vådområde, for her er de i sikkerhed for firbenede rovdyr, men en mark er vel bare en mark. Eller også er din hvede bedre end andres 😉

      Kommentar af Ellen — 3. april 2011 @ 18:57

  5. Hold da op, det må have været overvældende…Ja og flot udstyr nogle af fotograferne har…det ville jeg også blive lidt misundelig over…Men I klarede da meget godt at få nogle flotte billeder i kassen…sikken en oplevelse det må have været..;-D

    Kommentar af Rejen — 3. april 2011 @ 18:09

    • Annemarie, ja, man kigger lidt misundeligt til de linser, men det gik jo alligevel. Når vi så gennem vores gode kikkert, kunne vi se dem danse.

      Kommentar af Ellen — 3. april 2011 @ 18:59

  6. Øjj – det må ha’ været en stor oplevelse 🙂

    Kommentar af Per — 3. april 2011 @ 19:02

    • Per, det var det helt sikkert – du må godt være en lille smule misundelig 😉

      Kommentar af Ellen — 3. april 2011 @ 19:36

  7. Hold da op, sikke et syn, det ville jeg da også gerne have set 🙂
    Jeg er bestemt ikke nogen fuglekender, men blev så nysgerrig, at jeg googlede, gravand, og den ligner da grangiveligt dem du har indfanget.

    Kommentar af Pia — 3. april 2011 @ 19:10

    • Pia, det var bestemt en mindre rejse værd 🙂
      Ja, gravand var den, der lignede bedst i fuglebogen.

      Kommentar af Ellen — 3. april 2011 @ 19:44

  8. Øhhhh jeg savner ord.. Nyd det, det sker ikke så tit..;-)
    .
    .
    .
    .
    Pust ud.. sug ind.. pust ud.. sug ind..

    Nu har jeg fået vejret igen.. mine baskende måger fra Karrebæksminde og Enø er NADA.. jeg vil se traner.. jeg vil se.. jeg vil..

    Beslutningen er taget, vi kører derop næste weekend, jeg vil også se traner.. 🙂 Vil I med igen..??

    Kommentar af Inge — 3. april 2011 @ 19:16

    • Inge, hahaha, afsted med jer 🙂 Og havde jeg ellers været i Danmark… øh, Sverige… eller… så kunne vi sagtens have lavet en fællesudflugt næste weekend, men jeg rejser til England på fredag. Vi er på ødegården hele påsken, men på det tidspunkt er tranerne sikkert væk for længst.
      Rigtig god fornøjelse til jer – husk at tage jeres bedste kamera med – plus en god kikkert 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. april 2011 @ 19:42

  9. Hellige banan, der er mange – helt vildt mange!!! Gad godt nok ikke stå nedenunder når de får omgangssyge..
    Fantastisk flot – også storkeparret!
    Ham der paparazzirambo er da lidt sjov.. Og måske en anelse for meget. Så går man altså op i fuglebilleder!

    For mange år siden.. sådan.. starten af firserne – var der en program hvor de havde filmet nogle albatrosser i færd med at lette og lande – og havde sat stemmer på! Urkomisk!!
    De er heller ikke så elegante at det gør noget..

    Kommentar af Kong Mor — 4. april 2011 @ 7:25

    • Kong Mor, det må være samme albatrosfilm, som Ditte nævner, og som jeg også husker – den var nemlig hylemorsom 😀
      Omgangssyge, haha, det har jeg slet ikke tænkt på… skal ikke kunne sige, om det findes i traneverdenen…
      Og udstyret – vi mener nok, at ‘paparazzoen’ må være professionel fotograf, men voldsomt ser det godt nok ud – han må kunne fotografere øjet på en myg på to kilometers afstand 😉

      Kommentar af Ellen — 4. april 2011 @ 18:25

  10. Dejligt at I fik set så mange og at du nød det så meget. I år har jeg ikke engang set dem flyve over huset. øv. Jeg så sidst storke i sønderjylland, Ribe, men det er jo kun 1-2 stks man normalt ser.
    Da vi var på ferie i Østrig for år tilbage var der utrolige mængder af storke i en lille by der hed Losdorf (tror jeg vist den hed). Vores bil gad ikke køre mere da vi nåede til denne flække, så i venten på Falck opdagede vi et område med utrolig mængder af disse dejlige fugle.

    Kommentar af havehyrden — 4. april 2011 @ 7:32

    • Havehyrde, jahhh, og tak for hjælpen 🙂
      Sjovt, at der også er storke i hobetal i Østrig – jeg kender dem mest fra Alsaceområdet. Vi besøgte engang en ualmindelig smuk lille by, der hedder Riquewihr, og hvor der var masser, masser af storke. Den må I også se engang 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. april 2011 @ 18:28

  11. Nej, hvor skønt at se så mange traner i flok. (Jeg har, så vidt jeg husker, aldrig set så meget som een). Jeg kan godt forstå, at folk tiltrækkes med deres kameraer – ikke kun de halv- eller helprofessionelle fotografer.
    Lene

    Kommentar af salix — 4. april 2011 @ 15:55

    • Lene, så store mængder af én art tiltrækker sikkert, bare man er den mindste smule interesseret i fugle – tænk også på ‘Sort Sol’ i Sønderjylland – også meget fascinerende 🙂

      Kommentar af Ellen — 4. april 2011 @ 18:30


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.