Hos Mommer

9. juni 2024

Småt, men godt i Stavreby

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 10:52
Tags: ,

I går var der Havnens Dag i Stavreby havn, som må være en af Danmarks mindste. Dog ikke den mindste; her tror jeg, at bl.a. Kindvig lidt længere sydpå kan være med i den konkurrence – hvis der findes en sådan, men lille og hyggelig er Stavreby havn – med små bygninger med navne som Larsens Plads og Fremtidens Håb. Havnekontor er her også, men hvor ofte det er bemandet, skal jeg ikke kunne sige.

Stavreby - Havnens dag (3)

Vi blev fristet til at se hvad Havnens dag kunne være for noget, fordi jeg på FB så, at Lars fra Roneklint Kajakcenter ville tage nogle af sine kajakker dertil for at vise flaget. Vi føler efterhånden, at vi kender Lars, fordi to af mine englændere har lejet kajakker af ham hvert år, siden vi flyttede herned – med 2021 som eneste undtagelse, fordi det meste af verden havde udrejseforbud den sommer.
Han så første gang Aubrey som den lille, otteårige, seje fyr og kommer om en måneds tid til at se en høj, sportstrænet, syttenårig ung mand, der vil tage en magistergrad i wildlife filming, selv designer sin frisure og som planlægger at tage kajakmaratonet Devizes til Westminster næste år, hvor han så er 18 og derfor ikke behøver at sidde en toerkajak i selskab med en myndig person, men må tage turen alene. 201 kilometer og 77 overbæringer skal han klare. Mormor her er stolt over, at han overhovedet har mod på det – og en klippefast tro på, at han nok skal klare den!
Aubrey 20152024 - Aubie med frisure i eget design

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om hans nye hår, men han er selv meget glad for det, hvilket er hovedsagen (pun intended). Eftersom netop denne version af mandefletninger er hans egen ide, har jeg opfordret ham til at finde på et navn til den … hvis han nu skulle komme til at skabe en trend …

Nå. Tilbage til Stavreby havn.
Vi blev budt velkommen af nogle rejekællinger (deres egne ord), som sad og hyggede sig. Nogle gange passer det åbenbart, at rejerne er håndpillede – jeg tror nemlig ikke altid på den slags erklæringer, lige så lidt som jeg tror på håndskåret og håndsaltet bacon i industriøjemed. (Til gengæld troede jeg på det, da jeg engang på nogle baconpakker kunne læse, at det var “Skåret af et helt stykke”.)
Der var vel kun omkring 50 gæster, da vi var der. En størrelsesorden, der passer mig særdeles fint, for jeg er på ingen måde til store menneskemængder, hvor man går skulder ved skulder og ikke kan se en pind andet end … skuldre. Og hoveder.
Man fornemmede tydeligt, at mange kendte hinanden, men vi udefrakommende følte os velkomne og vi fik en snak med en jæger og selvfølgelig med føromtalte Lars.

Stavreby - Havnens dag (4)

Der var boder med smagsprøver på meget (ikke alt) godt fra havet: Røgede ål, hornfisk, laks og rejer. Røget blishønebryst og stegte rågeunger. En dame stod og stegte fiskefrikadeller og en anden havde selv lavet vildtspegepølse.
Som sagt kunne vi gratis smage på det hele, men ville vi have fx en hel fiskefrikadelle eller et helt stykke brød med røget ål eller laks, måtte vi, ikke urimeligt, betale for det, men det var yderst rimelige priser, de forlangte for det.
Det smagte alt sammen rigtig godt – jeg var spændt på både blishøne og rågeunge, og det viste sig at være en positiv overraskelse.
Og bliv nu ikke forargede – hvis I nogensinde har boet i nærheden af en rågekoloni, vil I nok være enige med mig i, at man så afgjort får en enorm lyst til at skyde hele bundtet, men man må altså kun skyde ungerne, og det kun efter tilladelse til regulering, så der er styr på det.
Som jægeren sagde, så kan alle fugle spises; de skal bare tilberedes på forskellig vis. 
Det røgede blishønebryst tog dog prisen og smagte virkelig godt. Det var smørmørt og lækkert – en sand delikatesse, som man nok sjældent får mulighed for at smage, hvis man ikke selv er jæger.

Stavreby - Havnens dag (1)

En hel, røget hornfisk kostede en tyver. Sælgeren af dem blinkede til mig og lagde to hornfisk i posen “fordi du ser så sød ud”. Ingen metoo her – uanset om han mente det eller ej, så labbede jeg det i mig, og i aftes fik vi hver en røget hornfisk med røræg til. Det var også godt!

21 kommentarer »

  1. Lyder som et hyggeligt arrangement med lækkerier. Jeg elsker røget ål, men i dag kan man dårligt spise det uden at få dårlig samvittighed. Hornfisk er heller ikke ringe, og de er mig bekendt ikke en truet art.

    Kommentar af Eric — 9. juni 2024 @ 11:34 | Svar

    • Det er sjældent, man kan få røget ål, men ser jeg det, køber jeg ofte en, for nu er den jo død alligevel …

      Og ja: Hornfisk smager godt, også i røget tilstand, og dem er der vist masser af.

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2024 @ 13:02 | Svar

  2. Det ser rigtig godt ud. Sikken en masse rejer!

    Kommentar af Donald — 9. juni 2024 @ 11:36 | Svar

    • Der var vist rejer nok til længere tids beskæftigelse 😁

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2024 @ 13:02 | Svar

  3. Vi kendte en jæger, der havde tilladelse til at skyde rågeunger, så jeg har flere gange tilberedt rågebryst stegt som gammeldags kyllingesteg. Det smager rigtig dejligt!

    Kommentar af ingermoll — 9. juni 2024 @ 11:48 | Svar

    • Det smagte overraskende godt, og det ville heller ikke skræmme mig, hvis jeg fik tilbudt rågeunger. Vi kender faktisk også en jæger … måske skulle man lige spørge, om rågeunger kunne være en mulighed … 🤩

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2024 @ 13:05 | Svar

  4. Ja sådan et marked er spændende, hvis der ikke er for mange mennesker. Spændende sager I fik serveret både blishønebryst og rågeunger. Jeg har flere gange været i nærheden af en rågekoloni, de er forfærdelige, vi boede en gang på et hotel, hvor der var en koloni i nærheden, jeg var lykkelig for ikke at have sådan en i nærheden af os.

    Det er en kreativ frisure 🙂

    Kommentar af Lisbeth Klastrup — 9. juni 2024 @ 16:46 | Svar

    • Det var spændende at smage noget helt nyt.
      Rågekolonier ER aldeles forfærdelige. Charlotte og Tim boede engang meget tæt på en rågekoloni, men de påstod, at de ikke længere hørte dem. John og jeg, som i sagens natur kun var på besøg en gang imellem, syntes de var rædsomme.

      Ja, den er kreativ – hvad enten man kan lide den eller ej 😎

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2024 @ 18:59 | Svar

  5. Lyder superhyggeligt!
    Mon ikke røget ål nu om dage kommer fra opdræt? I så tilfælde, behøver man vel ikke at have dårlig samvittighed for ålebestanden?

    Jeg har fået serveret rågeunder een gang, og som du siger, er de lækre.
    Jeg ved det ikke, men tænker at ungerne måske ikke bliver skudt, men derimod bliver “taget på reden”, som man gør med dueunger. De er bedst, når de er så unge, at de endnu ikke kan flyve.

    Tænker, at i “vores alder” forstår vi ikke, hvorfor de unge synes om diverse “mærkelige” frisurer. Jeg husker tydeligt, hvordan mine forældre for mange, mange år siden var dybt forargede over The Beatles med det “lange hår”.
    Vi ser Aubrey bagfra; men mon ikke han er en særdeles flot ung fyr?

    Kommentar af Lene R — 9. juni 2024 @ 18:28 | Svar

    • Både ja og nej til opdræt. Ålen yngler ikke i fangenskab, men gyder i Sargassohavet, så opdrættere er afhængige af at fange glasål – og alligevel er det mere kompliceret end som så. Jeg fandt denne artikel, og der er faktisk god grund til at have dårlig samvittighed over at spise ål – https://www.dn.dk/nyheder/antallet-af-unge-al-faldet-med-98-procent-alligevel-bliver-de-stadig-fisket/

      Selvfølgelig er det os gamle, der er forstokkede 😂 – min far var ret åben og tolerant, men jeg husker min mors forargelse over de langhårede Beatles – og senere i voldsom grad over en gymnasiekæreste, som havde længere hår end mig (nu er vi fremme i 1969). Hun gav ham ikke en chance og ville ikke tale med ham, udelukkende pga. hans hår. Jeg var vred og uforstående og huskede mig selv på aldrig at blive så fordømmende alene pga. folks udseende. Det er næsten lykkedes 😎

      Altså … jeg synes naturligvis, at han er en rigtig flot fyr, men det er der vist også nogle piger på skolen der synes – lige nu er han dog vistnok mere interesseret i fotografering end i at have en kæreste. Han er også ret god efterhånden. Han har lige oprettet en IG-profil for at kunne vise nogle af sine gode skud frem: aubreymaltinphotography.

      Kommentar af Ellen — 9. juni 2024 @ 19:12 | Svar

      • Hov – og det med reden: Jægeren forklarede, at man skyder dem lige præcis, når de er på vej ud af reden og kommet et lille stykke væk fra den, for man vil ikke risikere at skamskyde en, som så lige netop formår at kravle tilbage i reden for at dø – og dermed rådne op i reden, så de skal falde til jorden. Derfor holder de øje med, hvornår de første forlader reden og lægger sig derefter på lur for at få snuppet nogle af de næste, der kommer.

        Vi lærer heldigvis noget nyt næsten hver dag 🙂

        Kommentar af Ellen — 9. juni 2024 @ 19:25 | Svar

  6. Der sker noget med børnebørnene, og det er vel dem der illustrerer at tiden går. Jeg er helt enig i at rågeunger bør spises, ikke at jeg har smagt sådanne, men jeg hører i rigeligt omfang fuglene. Faktisk synes jeg de kommer nærmere og nærmere.

    Kommentar af Jørgen — 10. juni 2024 @ 7:18 | Svar

    • De illustrerer det i skræmmende tydelig grad. Måske fordi der sker så meget med dem hvert år, til de bliver voksne?

      Jeg spurgte jægeren, om det var rigtigt observeret, at der kommer flere og flere rågekolonier, hvilket han desværre kunne bekræfte. Det er sjældent noget problem at få tilladelse til regulering, især ikke, hvis det er tæt på beboelser, hvor de jo er til stor støjgene. Kender du mon en jæger, du kan kontakte?

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2024 @ 9:06 | Svar

  7. -men i Danmark er der et fast udtryk for det, dit barnebarn har foretaget sig med den frisure, ‘kulturel appropriation’.

    Kommentar af Elsebeth — 10. juni 2024 @ 13:22 | Svar

    • Joh, krænkelsesparatheden er stor hos mange – det har vi lidt for tit set, synes jeg, Det kunne jo tænkes – og det er også sådan, det er – at Aubrey ganske enkelt synes, det er smart og flot med disse fletninger, og som sådan er det udelukkende ment som en kompliment til ‘opfinderne’ af dem.
      Jeg håber du også mener det i positiv forstand – det gør Aubrey i hvert fald 🙂

      “I 2017 udtalte den canadiske kliniske psykolog, forfatter og professor i psykologi ved University of Toronto Jordan Peterson i en Q&A-session fra en tale med titlen Styrk Individet, “Ideen om kulturel appropriation er vrøvl, og sådan er det. Der er ingen forskel på kulturel appropriation og at lære af hinanden. De er den samme ting. Nu betyder det ikke, at der ikke er tyveri mellem mennesker; det er der. Og det betyder ikke, at når du først møder en andens ideer, har du en absolut ret til disse ideer, som om de er dine egne. Men ideen om, at det at manifestere et element af en anden kultur i din egen adfærd er amoralsk, er sindssyg. Det er faktisk et af grundlagene for fred.”[46]

      Ovenstående er kopieret fra Wikipedia-artiklen; sidste afsnit af ‘Kritik af begrebet’.

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2024 @ 15:00 | Svar

  8. Der var også mange hornfisk her – min søns 50 års fødselsdagsmiddag var hornfisk, fileterede og rullet med krydderurter og stegt lige tilpas.

    Men angående det store i dette her indlæg: Devizes to Westminster, så er det vildt at man med rugbrødsmotor kan bevæge sig 200 km. Er det noget som man kan fordi der er medvind og strøm i den rigtige retning, eller hvad er ideen … jeg ser altså efter hvad der står på det link senere. Enhver kan regne ud at det ikke er i modvind på Nordatlanten. Engang jeg havde en kursist fra Grønlands Radio, fortalte han om kunsten at være på jagt i kajak, det var jo det, de gamle generationer innuitter kunne; han sagde at de kunne være nødt til at *overnatte* på kajakken, så tænk lige på hvad det medfører af kulde og mørke og holde balancen. Men det var jo ikke for sportens skyld dengang.

    Mon ikke han vælger en anden frisure senere – jeg ved det ikke, men jeg kan godt forstå at du er stolt og fortrøstningsfuld med det initiativ og den energi, han viser, fantastisk!

    Kommentar af Donald — 10. juni 2024 @ 15:16 | Svar

    • Oh, det smager altså også godt!

      Det er først på en kanal og senere på Themsen, men medstrøms og vindretningen kan man vist ikke sige noget om så lang tid i forvejen 🙂
      Det kan man, fordi man er i god fysisk form og har trænet. Det er ikke i ét stræk (det er det dog for nogle af de mere hardcore kajakkere), så Aubie skal overnatte to gange … eller er det kun en? Det kan jeg ikke engang huske … men sejt er det, at han har mod på det – mange unge mænd vil vist gerne prøve deres grænser af, og dette er i mine øjne en god måde at gøre det på.

      Inuitterne kunne/kan noget med jagt og kajakker, som vist ingen andre kan.

      Tak, og ja, det er sikkert kun en dille, og så pyt da med det 😄

      Kommentar af Ellen — 10. juni 2024 @ 15:26 | Svar

  9. Ja, mig generer han ikke, og jeg ville slet ikke være klar over, at det kunne opfattes forkert at sætte sit hår på en bestemt måde eller at spille personer, der ser meget anderledes ud end en selv, hvis ikke det var fordi, jeg har læst om disse emner i Weekendavisen. Det er helt andre ting, jeg beskæftiger mig med.

    Kommentar af Elsebeth — 11. juni 2024 @ 16:16 | Svar

    • Det er jeg lettet over at læse, Elsebeth! Altså, at det ikke var din mening om håret … jeg havde heller ikke tænkt over, at der kunne være noget som helst forkert ved frisuren, før jeg læste din kommentar.

      Kommentar af Ellen — 11. juni 2024 @ 17:04 | Svar

  10. Godt, når unge mennesker på en afbalanceret måde demonstrerer mod ældre generationers ofte konforme og ensrettede tankegang. Men måske er hans frisure blot mode blandt unge mennesker i dag, ligesom da vi unge i hobetal i 1968 tillagde os langthårsfrisure i protest mod krig, konformitet og ensrettethed. Smart er den, frisuren.

    Kommentar af Ib Hansen — 19. juni 2024 @ 8:56 | Svar

    • Jeg kan godt følge din tankegang og er i princippet enig med dig, men jeg tror nu ikke, det er en demonstration fra hans side – bare et forsøg på at være lidt anderledes end de andre fletningsrige unge mænd ved kun at have håret flettet på baghovedet.

      Det sjove er (som jeg også sagde til min mor dengang), at det jo faktisk blev noget enestående IKKE at være langhåret. Det havde kun været kort i godt 100 år, inden The Beatles kom og ‘ødelagde’ det hele 😁 Jeg havde derfor så svært ved at forstå, at det skulle være så forfærdeligt at være langhåret. Men det er en anden historie …

      Kommentar af Ellen — 19. juni 2024 @ 9:26 | Svar


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.