Hos Mommer

11. september 2013

Chilimarmelade kan stærkt (!) anbefales!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:33
Tags: ,

Efter opholdet i det nordjyske trængte der til at blive høstet i drivhuset. Tomater til tomatsuppe og chili til syltning og … tadaaaaa … chilimarmelade.
Kender I det?
Charlotte lærte mig at bruge det, forrige gang jeg var i England, og det var langt bedre, end jeg umiddelbart forestillede mig.
Det er ikke nødvendigvis noget, der trækker tænder ud eller får folk til at miste vejret; det er slet ikke meningen, men selvfølgelig skal den have lidt ‘bid’, og laver man den selv, bestemmer man jo selv styrken.
I cheddarostudsalget i Cheddar Gorge kunne man købe chilimarmelade i flere varianter og styrker, og det er da også det perfekteste til ost.

 Chili sept 2013 (1)Chili sept 2013 (2)Chili sept 2013 (3)
Herover har vi den milde (styrke 3) Czechoslovakian Black (et par Hungarian Hot Wax (spøjse navne, nogle af dem …) har sneget sig ind oppe til venstre), Aji Benito (4-5), Citronchili og Criolla Sella (begge styrke 7 og dermed pænt stærke). Navnet Czechoslovakian Black, fordi de starter med at være kulsorte, men ender med at have en fantastisk flot, mørkerød farve. Chilien kan bruges direkte i salater, fordi den er forholdsvis mild. 
Jeg havde desuden to store, modne Espelette (styrke 5), som jeg hakkede og kogte i 20 minutter sammen med 12 Aji Benito, to røde peberfrugter, 1 æble, en finger frisk ingefær, 2½ dl. æblecidereddike og 8 dl sukker. Det blev blendet og yderligere kogt i ca. fem minutter, hvorefter jeg kom lidt geleringsmiddel i og hældte det på glas.
Jeg vil lige nævne, at jeg, uanset hvad jeg bruger dem til, altid fjerner frø og frøstole fra alle mine chilier, medmindre de er under et par centimeter lange. Det er et stort arbejde, men er det værd. Synes jeg.

Chilimarmelade 1Chilimarmelade 2

Prøv at tage to stykker godt toastbrød, læg brieost imellem skiverne og smør chilimarmelade på. Gerne et pænt lag. Kom det i en godt varm ovn til osten er smeltet. Spis og nyd! I England bruger de brie. Jeg kunne godt forestille mig at bruge en camembert i stedet for, men har endnu ikke afprøvet det.  
Man kan med fordel smøre et tyndt lag chilimarmelade oven på en ostemad. Det højner en lidt kedelig ost og fremhæver en god ditto. Jeg skal helt sikkert have lavet mere end hvad jeg fik lavet i går. Det er ret små glas, og jeg har tænkt mig at bruge de fleste af dem som værtindegaver for at promovere chilimarmelade.  
Hvis man googler chilli marmalade, kommer der et hav af opskrifter, så det burde være muligt at finde frem til en, der passer til ens temperament og smagsløg. Jeg googlede på engelsk, fordi de er meget bedre til det derovre end vi er her i Danmark. Endnu i hvert fald.

Hjemmelavet tomatsuppeimage

Tomatsuppen er ikke særlig tomatsupperød; sikkert pga. gulerødderne – men den smager rigtig godt.
Svits tre finthakkede gulerøder og to ditto løg. Kom en liter hønsebouillon, bladene fra et par stilke timian, en god håndfuld basilikum, 5 hvidløg og et kilo tomater i. Kog det i 30 minutter og blend det. I med 2 dl fløde. Server med en spsk creme fraiche og lidt brødcroutoner. Ikke så ringe endda …

28 kommentarer

  1. Det lyder meget lækkert, men håbløst at tilberede! Jeg kan slet ikke tåle rå chili, det giver mig problemer med vejrtrækningen; selv peberfrugt kan undertiden drille lidt… Hvis du gider rense hyben så kan jeg anbefale min brors hybensyltetøj med chili: http://fodertruget.dk/hybenkradser-hyben-med-jalapenos. Ham og hans kæreste er også helt vilde med chilidyrkning 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 11. september 2013 @ 17:40

    • Jeg har lige kigget på brormands opskrift – den skal helt sikkert afprøves, for den lyder virkelig lækker – jeg ææælsger hyben, så det er oplagt. Desværre er det nok for sent for i år, men det er rart at have noget til gode 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. september 2013 @ 18:11

  2. Det lyder lækkert, men sikke et arbejde.. Jeg holder mig nok til købeglas.. 🙂

    Kommentar af Inge — 11. september 2013 @ 17:57

    • Sludder, Inge – du får alverdens tid, når du ikke længere skal passe have, og arbejdet belønner sig selv med en faktor 10, fordi det smager SÅ meget bedre end købetingene 🙂 Chilimarmeladen tager under en time fra start til slut, og du skal ikke ordne ret mange chili.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2013 @ 18:13

      • Høhø.. Ikke at passe have vil ikke frigøre tid for mig.. 😉

        Kommentar af Inge — 11. september 2013 @ 18:16

        • Hihihhh – så har du da slet ingen undskyldning 😉

          Kommentar af Ellen — 11. september 2013 @ 18:21

  3. Hvor ser det altså indbydende ud med alle dine fine små glas, også tomatsuppen ser særdeles lækker ud. Det er godt du altid har kameraet ved hånden, så vi kan få lov at komme med på en kigger.

    Er det ikke sådan, at det der kan smage rigtig stærkt i forbindelse med chillier er frøstol og kerner?Jeg spørger fordi, jeg nemlig også står og flår ‘indvoldene’ ud, og det måske i en grad så mine chilli fra Føtex slet ikke smager af noget mere.

    Kommentar af Stegemüller — 11. september 2013 @ 18:04

    • Jo. Ikke så meget kernerne, men frøstolen. Jeg kan bare ikke lide at se på de kerner i min mad, så ud med dem. Kan du ikke gå til en såkaldt etnisk grønthandler? De har som regel flere slags chili at vælge imellem.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2013 @ 18:15

  4. Hvor ser det indbydende ud – både marmeladen og suppen.
    Jeg får lyst til at prøve chilimarmeladen, men hvor mange gram chili sådan ca. til den mængde eddike og sukker, du bruger? Jeg er kun fortrolig med den slags chili, der bliver solgt i supermarkeder. De lange spidse røde.

    Kommentar af betty — 11. september 2013 @ 18:24

    • Puhhh, det er svært at sige – jeg vejede dem ikke, og det er jo også styrken, der tæller. Jeg ville umiddelbart gætte på mindst 15 af de lange, røde supermarkedschilier, for min erfaring er, at de ikke er særlig stærke. Start eventuelt med ½ portion og se, hvordan du synes om smagen.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2013 @ 18:33

  5. Chilimarmelade har jeg ikke lavet, men chilihotsauce. Det kan også bruges på ost. Chilierne vælter frem derude lige nu. Tomatsuppe har vi fået mange gange i forskellige udgaver, både med chili, krydderost og meget andet til lidt afveksling. Kun fantasien sætter grænser.

    Kommentar af Pigen fra landet — 11. september 2013 @ 19:10

    • Ja, med så mange tomater, som I har, er man nødt til at tænke lidt kreativt – men det er du jo også god til 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. september 2013 @ 19:31

  6. Elsker chili men ikke ost ;-D

    Kommentar af Rejen — 11. september 2013 @ 19:29

    • Slet ingen slags ost? De er jo vidt forskellige, og det er aldrig for sent at prøve noget nyt 😉

      Kommentar af Ellen — 11. september 2013 @ 19:32

      • nej slet ingen slags ost ;-D

        Kommentar af Rejen — 12. september 2013 @ 8:01

        • Okay, men mon ikke chilimarmelade kan bruges uden ost under? 🙂

          Kommentar af Ellen — 12. september 2013 @ 9:28

  7. Jeg tror hvert ord; men jeg kunne også forestille mig, at en rejemad kunne være et fint underlag for en skefuld af den marmelade. Eller krabber, hummer, whatever af de der pansrede fyre. Skaldyr og chili passer bare sammen!
    I Bolivia og Peru må aji ikke mangle på bordet: det er chili kværnet med tomat, løg, hvidløg og så krydderier efter husmoderens lyst: oppe i Andesbjergene mindre stærkt, nede ved junglen rigtigt hot: den fremprovokerede transpiration skal hjælpe med at regulere kroppens temperatur, det er mindre vigtigt oppe i kulden. Jeg glemmer ikke et lille “hotel” i Chaunaca, midt i Maragua-krateret: menuen var quinoa-suppe, kogt på vand, salt og quinoa, derefter ris med 1 æg og en skefuld aji: det sidste var de eneste grønsager, hehe! Men vi blev mætte, og sov godt efter flere timers vandring.

    Kommentar af AagePK — 11. september 2013 @ 19:39

    • Det er rigtigt! Marmeladen må også lige afprøves på skaldyr 🙂
      Ikke så underligt, at I har fået masser af chili i Sydamerika – er det ikke chiliens eget hjemland? Er Aji råt, siden du skriver ‘kværnet’? Det lyder ellers godt.

      Kommentar af Ellen — 11. september 2013 @ 19:42

      • Aji kan være rå eller kogt, grøn eller rød eller beige, det er op til husmoderen. Den grønne har meget koriander, som jeg ikke er så begejstret for. Der er en million-milliard opskrifter. På quechua kaldes den også Llajwa, prøv at slå den op på engelsk wiki. Der kan du også læse om Aji sauce og alle varianterne.
        Vi har selv prøvet at lave llajwa, efter hukommelsen, så den bliver ny hver gang! 😉

        Kommentar af AagePK — 11. september 2013 @ 21:42

        • Hehe, jeg kender godt det med at prøve at rekonstruere en opskrift. Det kommer der oftest en ny slags ret ud af, hver gang man prøver 😉 – men det er ikke nødvendigvis af det onde, selv om det kan være lidt ærgerligt ikke at kunne genskabe den bedste af varianterne …

          Kommentar af Ellen — 12. september 2013 @ 9:31

  8. Tomatsuppen ser lækker ud, men jeg ved ikke rigtig med den chilimarmelade. Jeg kan godt finde på at bruge chili i hovedretter, men i marmelade? Jeg fik en gang nogle chilibolcher i en firmajulegave. De lignede helt gammeldags, blandede købmandsbolcher, smagte også sådan de første to sekunder, man havde dem i munden, men så stod dampen ellers ud af ørerne. Jeg brød mig slet, slet ikke om dem.

    Kommentar af Henny Stewart — 11. september 2013 @ 21:48

    • Jeg var lige så skeptisk som dig, men man adlyder jo sin datter 😉
      Chilibolcher har jeg aldrig smagt … at kunne spise (og lide) stærk chili er en tilvænningssag, og for en novice i ‘faget’ skal der ikke meget til, før der kommer røg ud af ørerne, men jeg har efterhånden lært at sætte stor pris på chili.

      Kommentar af Ellen — 12. september 2013 @ 9:33

  9. Tak for tip om antal ‘supermarkedschilier’ 😉

    Kommentar af betty — 11. september 2013 @ 23:02

    • Velbekomme – jeg håber ikke, jeg gættede helt forkert. Hvis jeg gjorde, må du sende mig din adresse, så sender jeg et glas af min chilimarmelade 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. september 2013 @ 9:38

  10. Brugt med varsomhed er chili et forunderligt krydderi, men det kræver øvelse. Der er så mange styrkegrader, at der skal mange eksperimenter til for at ramme spot on, men så er det også super.

    Kommentar af Eric — 12. september 2013 @ 7:04

    • Rigtigt. Til gengæld lærer man hurtigt doseringsmængden, hvis man kender styrken på chilien, synes jeg.

      Kommentar af Ellen — 12. september 2013 @ 9:39

  11. Spændende med den marmelade.

    Kommentar af Jørgen — 12. september 2013 @ 7:22

    • Spændende og anderledes. Prøv den 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. september 2013 @ 9:39


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.