Hos Mommer

14. august 2011

En græshoppe gør ikke sine hoser grønne…

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:00
Tags: , ,

Græshoppe med røde ben… men den har meget røde ben. Måske er den bare blevet solskoldet – vi har jo haft godt vejr i weekenden, hvor vi har befundet os.

Den græshoppe, jeg så i går eftermiddags nede ved åen, var så venlig at blive siddende i et pænt stykke tid og havde ikke spor imod, at jeg plantede kameraet lige foran næsen på den flere gange.
Jeg har aldrig studeret en græshoppe så indgående før, for normalt hopper de langt væk, bare man kigger på dem.
Jeg ved ikke, hvad det betyder, når den står som her og vifter med det ene ben – man kan se, at det er i bevægelse, men den spillede ikke musik, hvilket som bekendt kræver, at begge ben er i spil (!)

P1050250

Den var halvstor – næsten 3 cm. Hvad mon den hedder? Nok ikke Jesper, for jeg tror ikke, det er en fårekylling. Det er egentlig en ganske flot fyr at se på.
Klik billederne større og se selv.

I formiddags kørte vi til Olufström for at investere i et nyt min-max-termometer. Det gamle er gået i udu, og vi kan ikke leve uden at vide, hvor varmt eller koldt det har været udendørs og indendørs siden sidst, vi var her. Det hører med blandt vores ankomstritualer.

Når vi går rundt i det store ICA Maxi, opstår der gerne nogle behov… i dag blev der investeret, foruden termometret, i sweatshirts til ungerne og et par ballerinasko til mig. Vi så et lille 20”-fjernsyn med indbygget DVD-afspiller til 1800 svenske kroner. Det fyldte ingenting og havde et knivskarpt billede – for under 1450 kr. Det er da billigt, er det ikke? Eller har jeg ikke fulgt med?

Der var linet op med remedierne til det store kräft-kalas, som altid foregår i august. Og nej – det har intet med hverken den væmmelige sygdom eller muskelstyrke at gøre; kräft betyder krebs, og svenskerne går højt op i deres krebsegilder.
Man kan købe kräfthattar – men jeg tror ikke, det krebsene, der skal have dem på…

P1050260P1050262

 

PorseblomstEn porseblomst. Det er ret sjovt at lege med makrofunktionen – i går begyndte jeg at fuske lidt med ISO-indstillingerne bare for at se, hvad der skete…

Her er der gået lidt koks i fokus, men hele motivet var heller ikke større end på det lille billede, så det var vel på forhånd dømt til gå galt et eller andet sted, når motivet er tredimensionalt og linsen næsten rører ved det.

P1050254

14 kommentarer

  1. Det er eller noget af et pletskud, det første af græshoppen. Jeg tror det er en sumpgræshoppe. Ikke at jeg aner noget herom, men en hurtig søgning medfører et billede af en der ligner.

    Kommentar af Jørgen — 14. august 2011 @ 17:34

    • Jeg er også en anelse stolt af billedet, må jeg indrømme. Det passer meget godt, at det kan være en sumpgræshoppe, for jeg opdagede den nede ved åen, hvor der meget smattet altid.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2011 @ 19:00

  2. Wauh, han er flot, ham græshoppen. Sikke et pletskud.

    Kommentar af Susanne — 14. august 2011 @ 17:45

    • Tak Susanne – indimellem har man lov at være heldig 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2011 @ 19:01

  3. For et par år siden havde vi flere kæmpe græshopper som den viste i vores have. Dvs. jeg så dem ikke på maven, kun fra ryggen. De var meget grønne og MEGET store.
    Allan siger at det er billigt for det TV, endda meget, meget billigt 🙂

    Kommentar af Pia — 14. august 2011 @ 18:51

    • Det var da ærgerligt, at dine græshopper ikke var så fotovillige som min.
      Det er altså en skam, at vi ikke har brug for et fjernsyn lige nu, hvis det er sådan et fund for pengene… 😉

      Kommentar af Ellen — 14. august 2011 @ 19:03

  4. Flot billede af græshoppen, meget imponerende og pænt af ham at sidde stille…Hmmm gad nu godt se krebs med hatte på…;-D

    Kommentar af rejen — 14. august 2011 @ 19:28

    • Hehe, ja, det kunne se sjovt ud, og de ville nok være for store til græshoppen 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2011 @ 19:36

  5. Fedt billede af både græshoppen og jeres terrasseporse.. krebse med hatte det er nemt at opleve, man skal bare deltage i en kräftkalas.. 🙂 hvis man ellers bliver inviteret.. hvis ikke, tja så er det ingen skam at blive væk.. 😀

    Kommentar af Inge — 14. august 2011 @ 21:03

    • Thanks, Inge … men … på terrassen er det humle. Porsen bor nede ved åen, men pyt med det – det er nok fordi, det er ved at være alt for længe siden I har besøgt os. Det må vi lave om på 😀
      Har du også oplevet et kräftkalas? Jeg må indrømme, at jeg godt kan leve uden disse 😉

      Kommentar af Ellen — 14. august 2011 @ 21:21

      • Ja selvfølgelig er det humle på terrassen.. og porse ved åen.. 😀 og jeg ved det jo godt, men jeg har ferie og er helt nulstillet.. høhø.. går det som undskyldning for at se golf samtidig med at læse og skrive kommentarer på gode indlæg.. 🙂
        Nej jeg har ikke oplevet en svensk kalas.. men tror også godt jeg kan undvære det.. har hørt dem i nabolaget når de har kalaset hele aftenen.. 🙂

        Kommentar af Inge — 14. august 2011 @ 21:48

        • Undskyldning godtaget 😀
          DET er de værste! Altså dem i nærheden, som man ikke selv deltager i. Det har vi ikke prøvet på Spjutatorpet, men i et sommerhus, vi engang lejede i en uge i august. En fejl 😉

          Kommentar af Ellen — 14. august 2011 @ 21:57

  6. Så utrolig flott bilde av gresshoppen. Forresten det er ikke bare dette bildet som begeistret meg. Du har mange flotte bilder her på bloggen din. Her skal jeg jammen innom ogjen

    Kommentar af qehenne — 17. august 2011 @ 18:22

    • Ihh – tusind tak for dine pæne ord – sådan noget gør mig så glad 🙂

      Kommentar af Ellen — 17. august 2011 @ 18:35


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.