Hos Mommer

29. januar 2022

Jeg er SÅ vred på SAS

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:02
Tags: ,

Bare fordi vi har booket bonusbilletter, mener SAS åbenbart, at de kan ændre vores bookninger i ét væk efter deres forgodtbefindende.
Jeg er ikke skuffet, jeg er voldsomt vred – det er vi begge – og nu er det flyselskab i videst muligt omfang droppet fra vores side, og vi må finde ud af at bruge vores mange opsparede bonuspoint på andet end flyvning.

Den 26. september 2021 bookede jeg en businessclass-billet til Tromsø for nogle af vores bonuspoint. Allerede der er der ikke så mange muligheder, som hvis man betaler, men det er sikkert fair nok. Vi i hvert fald oplevet flere gange, at der ikke er frit valg på alle hylder til bonusrejser. Jeg fandt dog en tur, der passede til vores ønsker.
Den 17. november, 11. december og 28. januar ændrede SAS på vores afgange. Første gang var det bare lidt irriterende, fordi vi fik længere transfertid og at vi derfor ankom senere.
Anden gang syntes de, at vi skulle have et døgn mindre i Tromsø end vi havde planlagt. Det var meget irriterende, for vi havde da lagt planer, hvoraf en nu måtte skrottes.
Tredje gang røg kæden af. Nu skulle vi flyve hjem kl. 06:50 den 4. marts – dvs., at vi skulle være i lufthavnen senest kl. 05 om morgenen, og det efter den bookede nordlystur den 3. marts, hvor man kan risikere at komme hjem på den anden side af midnat, hvis der skal køres langt for at se lyset, så at sige.
Som tak for at stå så tidligt op, får vi lov til at sidde og glo i Bergen lufthavn i over seks timer …
No way!
Vi blev med det samme enige om helt at droppe turen. Det der gider vi simpelthen ikke at stå model til, for det var aldrig sket, hvis vi havde betalt for vores billetter med penge i stedet for bonuspoint. Og hvem siger, at de er færdige med at ændre vores billetter? Der er jo over en måned endnu, til vi skal skulle have været afsted.
Det, der virkelig slog hovedet på sømmet for os var, at der for alle tre ændringers vedkommende stadig gik de oprindelige fly.
Hvis flyene aflyses, er der selvfølgelig ikke noget at gøre ved det, men jeg er af natur skeptisk, så jeg tjekkede alle tre gange, om det var det, der var årsagen.
Det var det ikke, så hvad kan man udlede andet, end at der har været nogle, der ville ind og booke billetter og betale for dem med rigtige penge?
I synes måske, at det er i orden. SAS synes det helt sikkert.
Jeg gør ikke. Hvis ikke et flyselskab kan respektere bonusbilletkøb, så må de stoppe med at have en sådan ordning. Jeg vil i hvert fald ikke finde mig i den kosten rundt med mig.

Skemaet herunder behøver I ikke at nærlæse; det er udarbejdet til en klagemail, jeg har tænkt mig at sende til SAS. Jeg har forsøgt at ringe, men det er umuligt at komme igennem. Det er vist desværre også umuligt at kontakte dem pr. mail, men jeg har tænkt mig at prøve at finde en vej!

Under skemaet ses nogle af de mulige fly til hjemturen. Der var stadig pladser tilbage på alle fire muligheder både for 4. og for 5. marts, og hvis det bare drejede sig om, at afgangen kl. 14:15 er ændret til 13:50, og at turen i stedet gik via Oslo, så havde det naturligvis været i orden, men at vi partout skulle flyttes til et urimeligt tidligt morgenfly, er bestemt ikke i orden – og slet ikke, når der er ledige pladser kl. 13:50.
Er jeg vred? JA! Føler jeg mig til grin? JA.
Heldigvis kunne både lufthavnsparkering, nordlystur og hotel afbestilles uden omkostninger, og SAS’ bookingsystem hævder, at vi får alle bonuspoint retur. Jeg er spændt på, om det også gælder lufthavnsafgiften, som skal betales, selv om det er en bonusrejse.

Flyændringer til Tromsø

Fly til Tromsø 4 OG 5 marts

Så: Hvis det kan lade sig gøre at flyve med andre selskaber end SAS, er det det vi gør fremover. Det er muligvis ikke et mærkbart tab for dem, men jeg har da tænkt mig at udbrede denne deres besynderlige politik til så mange som muligt.

8 kommentarer

  1. Det er noget svineri, er det. Norwegian flyver til Tromsø, men det er jo ikke der, I har jeres bonuspoint.

    Kommentar af Eric — 29. januar 2022 @ 16:16

    • Det er nemlig at p…. på folk, og når vi på et andet tidspunkt beslutter, at vi vil til Tromsø, så vil vi da se på mulighederne hos Norwegian.

      Kommentar af Ellen — 29. januar 2022 @ 16:31

  2. Jeg noterer mig din oplevelse, og vil ha’ det med, når jeg skal vælge flyselskab. Og så hører jeg gerne, når/hvis du får svar!

    Kommentar af Anni — 29. januar 2022 @ 17:29

    • Jeg skal nok melde, hvis …
      SAS – og alle andre flyselskaber – har haft en vildt dårlig tid de sidste to år, men de skyder da oven i det sig selv i foden, når de opfører sig på den måde.

      Kommentar af Ellen — 29. januar 2022 @ 18:22

  3. Jeg er nok farvet af min egen arrigskab over ikeas minimale service og leveringstider i ørepropper!
    Men for hulan da.. Det frustrerer mig (den høflige version), når store firmaer ikke har en anstændig behandling af de kunder, de trods alt skal leve af.
    Som om de er så store, at intet kan ramme dem… Og det er nærmest umuligt at komme ind med reklamation..
    Sådan en tur til Tromsø 😍 Håber I kommer af sted alligevel.

    Kommentar af Anne Holtegård — 29. januar 2022 @ 19:29

    • Velkommen i de frustreredes klub! Vi bliver nemlig vildt frustrerede, netop fordi, som du også skriver, at de store firmaer har gjort det umuligt for os at trænge ind til dem og forlange en forklaring på deres arrogante opførsel.
      Vi kommer sandsynligvis ikke afsted i denne sæson, men vi håber da på, at det så bliver til den næste.

      Kommentar af Ellen — 29. januar 2022 @ 20:06

  4. Ups, ja det lyder bestemt ikke rimeligt, hvad er der så ved bonuspointene. Jeg kan godt forstå, at I er vrede, det er for dårligt.

    Kommentar af Lisbeth — 29. januar 2022 @ 20:37

    • Det er bare ikke en ordentlig kundebehandling fra SAS!

      Kommentar af Ellen — 29. januar 2022 @ 20:58


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.