Hos Mommer

Nu mangler de igen vand i Den Botniske Bugt

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:01
Tags: ,

Det plejer at være sådan, at når vandet presses ud af Den Botniske Bugt, trænger noget af det ind i Præstøfjorden og forhøjer vandstanden bl.a. ved Den Stråtækte.
Således som vi opdagede det var sket i morges. Derudover blæser det en stiv vind fra øst, men vind kan ikke gøre det alene.
Vi har relativt ofte højvande, men sjældent så meget, som vi har i dag. Nysøvejen bør man ikke køre igennem, medmindre man har en Landrover. Eller bare er lidt smådum, som føreren af vognen lige bag redningsbilen her … der er altid nogen, der lige skal prøve om den går, men det gør den meget ofte ikke og da heller ikke for ham i grøften her. Han havde nok ikke opdaget, at vejen drejer let til venstre. John skulle da heller ikke nyde noget af at køre igennem, selv om det så okay ud for vores lidt høje bil; vi skulle bare hen og kigge, så bakkede han igen tilbage i sikkerhed, og vi tog vejen udenom for at komme ned for at se, hvordan det stod til med Præstø havn.

Nysøvejen oversvømmet

I havnen var vandet ved at kravle op over kanten, og ude ved jollehavnen så flydebroen ud til at være i alvorlig livsfare, som den blev kastet op og ned af vind og bølger.
Juletræerne havde blæsten smidt lidt rundt med. På bænken i midten af billedet sidder der ellers altid nogle nogle mænd og drikker bajere, men sjovt nok ikke i dag – de ville også bare få våde fødder.

5 december 2021 (5)

Det ville man også få, hvis man forsøgte sig ud på flydebroen. Jeg gjorde ikke …

5 december 2021 (7)

På vej tilbage til vores hus tog jeg et par billeder af de shelters, som består af omvendte, gamle robåde, sat op forskellige steder langs fjorden til glæde for båd- og cykelfolket.
Hvis man havde valgt at overnatte i nogle af disse i nat, ville man så sandelig få våde fødder – sandsynligvis også både en våd numse og sovepose, men heldigvis er de shelters ikke ligefrem overrendt på denne tid af året.

5 december 2021 (14)

Normalt kan man godt komme tørskoet ud til shelterne selv om man er til fods eller på cykel. Det kan man ikke i dag, hvor en kajak ville være eneste mulighed, men kajakroerne holder sig klogeligt fra at begive sig ud på fjorden i dag.

5 december 2021 (11)

Den østenkuling, vi har nu (middelvind omkring 14-15 m/s), har tænkt sig at fortsætte resten af dagen, og selve østenvinden helt til fredag aften, så det er en halvkold fornøjelse for vores stakkels, gamle hus, som ligger ret udsat. I vestenvind ligger vi fint i læ, mens østenvinden blæser direkte ind på huset.
Vi er, som altid, glade for, at vi har en brændeovn, for under disse omstændigheder kan vi godt fornemme, at vi har et sundt hus, der kan ånde!
Ild i brændeovnen, kaffe på bordet, en bog i øret og et strikketøj i hånden … eftermiddagshyggen er hjemme. I enhver forstand.

Opdatering mandag: Der kom mere vand!

20 kommentarer

1. Har tænkt på jer.. Med den østenvind, der må trække vandet om til jer!
    Det gjorde den så også… Hvor meget eroderer, når I har højvande? Skal der gendannes stier, kystlinje?
    Det er en pivekold ind i dag. Jeg var lige nede med skrald 🥶 brrrr….
    Varm kaffe, tv, strik… Jeg har det fint inde!

Kommentar af Anne Holtegård — 5. december 2021 @ 16:20

• Den trækker vand, ja, men der er ikke noget, der eroderer. Det er ikke som ovre på vestkysten; her stiger det bare ganske stille og roligt op ad noget, der er forvejen er strandenge, så ingen fare på færde.
      Vi klarer os også glimrende inden døre 🙂

Kommentar af Ellen — 5. december 2021 @ 20:03

2. Wow, der er godt nok meget vand hos jer. Her er det sne, som heldigvis ligger lige så fint omkring gården. Vi valgte at gå på vores lille gårute omrking vores lille skov og sø, så måtte vi bare tage den tre gange, men vi var i læ for blæsten.
    God hyggesøndag, det lyder skønt.

Kommentar af Lene — 5. december 2021 @ 18:09

• Jeg er nu glad for, at alt vores vand ikke faldt som sne, for vi har fået omkring 30 mm. Men jeg ved jo hvor glad du er for sneen 🙂
      Brrr – jeg havde også foretrukket den korte lætur, for den vind i dag er da bidende!
      Vi har råhygget. Med bl.a. Barnaby i tv 🙂

Kommentar af Ellen — 5. december 2021 @ 20:05

3. Vi har præcis samme oplevelse i vores gamle hytte fra 1800! Vi ligger nogenlunde fint i læ for den vestenvind, vi oftest har, men lige nu mærker vi også, at huset er velventileret 😁.
    Heldigvis har vi også brændeovn, så vores store spisestue midt i huset er dejlig lun, som altid.
    Det er spændende billeder af den høje vandstand og man kan ikke lade være at tænke på stormfloden i – var det? – 1872, hvor næsten al vandet i Østersøen først blev presset op i den botaniske bugt, hvorefter vinden vendte og sendte en veritabel tsunami ned over de lavere liggende områder her på sydsjællands, Lolland Falster og øerne i Østersøen. Selv på Ærø havde de oversvømmelser.
    Naturkræfterne er imponerende og frygtindgydende indimellem.

Kommentar af Henriette — 6. december 2021 @ 1:30

• Hehe – det er nok prisen for at have et sundt hus 🙂 – der er kun 20 års forskel på vores huses alder.
      Vi har nok alle hørt om stormfloden i 1872, og din kommentar fik mig til at bruge hele morgenen på at skimme rundt i litteraturen for at finde ud af, hvor slemme skaderne var her ved Præstø Fjord. Og ja, den stormflod berørte hele den sydlige del af Danmark, dermed også, som du skriver, Ærø, men den sydligste del af Jylland og det nordligste Tyskland havde faktisk højere vandstande (> 2,8 meter) end på Lolland-Falster, hvor den svingede mellem 2,4 og 2,8 meter. ‘Sydhavsøerne’ blev dog hårdest ramt, fordi de havde de lavest liggende jorder. Her i Præstøfjorden steg vandet mellem 2,6 og 2,8 meter. Det interessante kort fandt jeg her: https://www.tv2lorry.dk/koge/147-ar-gammel-perfekt-storm-skal-redde-husejere-fra-oversvommelser
      Nu ved vi dermed, at vores hus ligger over 2,8 m.o.h., og jeres må også befinde sig i sikker højde. Det er ret betryggende.
      Du kan nok fornemme, at du lige fik sat noget i gang her 🙂

Kommentar af Ellen — 6. december 2021 @ 10:38

• Jeg fik også tankerne i sving – jeg kan læse mig til, at på øen Fehmarn, som, om muligt, er endnu mere flad end Lolland, var 1/3 af øen oversvømmet i 1872!
        Vores hus ligger 5 km fra vandet, vi er mere plaget af at der – oftere og oftere – kommer enorme mængder regn, som giver nogle store søer på markerne omkring os.

Kommentar af Henriette — 8. december 2021 @ 2:49

• Uh ja, det tror jeg gerne – da vi kørte Fehmarn rundt, talte vi netop om, at den slog ‘Sydhavsøerne’ i fladhed. Jeg håber da ikke, at vandet på markerne kan genere jeres hus, for det med megen nedbør er vist ikke et fænomen, der forsvinder igen inden for en overskuelig fremtid. Det forudså de trods alt ikke, de go’e, gamle husbyggere. De havde kun styr på oversvømmelserne 🙂

Kommentar af Ellen — 8. december 2021 @ 10:12

4. Det er godt at være lokalkendt, når den slags sker. Bortset fra smågenerne er det nok ikke så dårligt for vandkvaliteten med lidt ekstra udskiftning i Østersøen og Den Botniske Bugt.

Kommentar af Eric — 6. december 2021 @ 10:37

• Det har du ret i – det bliver mere og mere brakvand, jo højere op vi kommer i bugten.

Kommentar af Ellen — 6. december 2021 @ 10:39

5. Ja den er strid den østenvind, så er det godt at have en brændeovn. Jeg har bemærket på DMI, at det blæser slemt hos jer. Her prøver solen at skinne nu, men varme kan den nu ikke på denne tid af året.

Kommentar af Lisbeth — 6. december 2021 @ 10:50

• Ja, vinden kunne godt mærkes i går. Solen er også lidt fremme her, men varme giver den ikke noget af, som du skriver.

Kommentar af Ellen — 6. december 2021 @ 11:04

6. Der er noget dejligt ved at opleve “ekstrem” vejr. I forholdsvis mild udgave. Det får du flot frem. Godt, når vi engang imellem bliver mindet om, at verden hænger sammen som forbundne kar. Og det gælder ikke kun vand. Det gælder også i overført betydning.

Kommentar af Ib Hansen — 7. december 2021 @ 7:01

• Ja – vi er meget fascineret af den slags vejr her i lille Danmark, men det er selvfølgelig fordi, som du siger, at vi kun har de milde udgaver. De slemme er nok kun fascinerende på tv.
      Forbundne kar … det er jo lige præcis sådan det er, men der er desværre rigtig mange, der ikke accepterer det i den overførte betydning.

Kommentar af Ellen — 7. december 2021 @ 12:22

7. Sikke nogle flotte billeder. Hvad var det med den bil bag redningsbilen? jeg kan dårligt se den, åh, nu forstår jeg, der er en bil i grøften bag redningsbilen på den strækning ad Nysø-vejen, som går lige langs med fjorden. Og den vej ser lige ud, men slår et sving, og dér røg han så i grøften. (Først troede jeg at han kørte bag redningsvognen for så var man da i sikkerhed — stå aldrig til søs, lad de andre stå -princippet.)

Et sundt hus, der kan ånde! Her må gerne smiles, ja, jeg har tit tænkt det samme, hvordan finder man balancen mellem at huset bliver gennemblæst og at der er en smule luftfornyelse!!

Her er det vestenvind, der – når den kommer – står lige på. Mon ikke jeg bør se fugerne efter?

Kommentar af Donald — 7. december 2021 @ 13:12

• Næ, redningsbilen måtte ud for at hive fjolset op af grøften. Man skal ikke køre ud i vand, man ikke kender dybden på …
      Du må gerne smile – og vores hus bestemmer helt selv, hvor den balance ligger 🙂
      Mon ikke dine fuger holder? Kommer måske nok an på husets alder.

Kommentar af Ellen — 7. december 2021 @ 17:43

8. Uh, hvor meget vand I har!
    Østenvinden så vi ved selvsyn i søndags, da vi kørte fra Rødvig Feriecenter og hjemover. Det var næsten som at se Vesterhavet (næsten) med skumsprøjt og høje hvide bølger. Vildt.
    Godt, I ligger højt nok.

Kommentar af conny — 7. december 2021 @ 16:42

• Der var en del vand, ja 🙂
      Østersøen kan være barsk, når det stikker den, selv om Vesterhavet til hver en tid har rekorden.
      Huset er fra 1780, så de har nok vidst hvad de gjorde, da de byggede det – der var vist også nogle store oversvømmelser både i 1600- og 1700-tallet.

Kommentar af Ellen — 7. december 2021 @ 17:45

9. Man skal undgå at få bilen dyppet i havvand. Det hævner sig! Havvandet er ud over saltindholdet også fyldt med bittesmå sandkorn og finere partikler, som ødelægger lejer og alle andre bevægelige dele.

Kommentar af natural2222 — 7. december 2021 @ 23:19

• Det skal man bestemt helst undgå! Præstøfjorden er godt nok brakvand, fordi den har ringe udskiftning og mange ferskvandsudløb, men salt er der da i – og med den østenvind er der nok lidt mere end normalt.

Kommentar af Ellen — 8. december 2021 @ 10:04

RSS feed for comments on this post.