Hos Mommer

1. marts 2020

Der er checket ind

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:35
Tags: , , , , , ,

SAS har udvidet vinduet for check-in. Det plejer man at kunne fra 22 timer før afgang, men mail og sms løb noget tidligere ind end sædvanligt, så jeg lå og klarede det hele inde i sengen fra telefonen. Det er fagre nye verden: Billetter og boarding cards ligger på SAS-appen, så vi ikke længere behøver alle de papirer, men skanner sin QR-kode på telefonen. Alene det, at man kan checke ind hjemmefra, så man ikke skal stå i kø for det ude i lufthavnen … men det har man nu kunnet i mange år, for jeg gjorde det også mens jeg stadig var i arbejde.
Af gode grunde kan vi ikke printe bagagemærker ud derhjemme; det skal stadig gøres i afgangshallen, men til det er der masser af self check-in-terminaler. Når mærket er sat på, går man bare hen og skanner det, hvorefter kufferten forsvinder for, i morgendagens tilfælde, at dukke op i London Heathrow nogle timer senere. Jeg ville så gerne kunne være en lille flue, der kunne sidde på kufferten hele vejen for at se, hvordan det foregår derinde i lufthavens formentlig snørklede tarmsystem. Selvfølgelig går det galt indimellem; det har det også gjort for os, men kun en enkelt gang for hver, og i langt, langt de fleste tilfælde ender kufferterne hvor de skal, selv om vi har været ude for at skulle skifte hele to gange for at nå vores destination.
Denne gang blev jeg ikke kun tvunget til at læse om håndbagagereglerne (eller i hvert fald lade som om), men også til at studere en længere smøre om hvordan jeg skal forholde mig mht. den alt for meget omtalte coronavirus. Det var jeg nok nødt til at læse, så det gjorde jeg – eller rettere: Jeg læste overskrifterne, hvilket vist nok var nok.

Hans' bjørn

Hvor er jeg dog træt af at høre om den forbaskede virus. Medierne kan ikke lave drama nok ud af det; det er kørt op på et niveau, så man skulle tro, hele menneskeheden var i fare for at blive udslettet.
Nogle få gør et stort arbejde for at nedtone panikken, men det er ikke nemt, når det først er kørt så højt op.
På FB så jeg følgende spørgsmål stillet: “Kan jeg blive smittet gennem fjernsynet, hvis jeg ser TV 2?”
Jeg håber virkelig, det var ment som en joke, men det er jeg faktisk ikke sikker på, at det var. Somme tider er jeg helt flov over at tilhøre menneskeracen, når visse eksemplarer af den kan være så uhyrligt dumme.
Der er dog en ting, der undrer mig: Når nu coronaen ikke er tilnærmelsesvis så farlig (= dødelig) som de influenzavira, der hvert år rammer os, hvorfor springer hospitalerne så med på vognen og står klar med hele det store beredskab, som tilfældet er? Og hvad skal alt det karantænepjat til for? Det forstærker bare folks frygt og usikkerhed.
I Europa dør der årligt omkring 50.000 af influenza. I DK mellem 1500 og 3000. Jeg tør godt spå, at man går i totalpanik, hvis der er bare nogle få, der dør af coronavirussen. Det største problem ligger vel i, at corona er ny, og at der derfor endnu ikke er nogen, der har udviklet antistoffer, således at der relativt vil forekomme flere tilfælde af sygdomsramte – men alt tyder på, at dødeligheden blandt disse er meget lille, så slap nu bare af, ikke sandt?
Det gør John og jeg i hvert fald.
Og vi flyver til England i morgen – i år vil jeg være sammen med min datter og mine børnebørn på min fødselsdag. Det første har jeg ikke været i over 20 år og det sidste endnu ikke prøvet, så nu skal det være.

24 kommentarer

  1. Jeg er enig med dig i, at mediernes dækning af corona er unødig sensationspræget og med fokus på meget irrelevant, men iøvrigt synes jeg ikke, at du rammer skiven.
    En vigtig grund til at sætte smittede i 14-dages karantæne, have nok isolationsstuer, opmærksomhed på at evt. smittede ikke besøger læge, apotek mm. er, at smitten kan brede sig meget hurtigt uden disse forholdsregler, da ingen har antistoffer mod den virus, og smitte i forvejen svækkede personer.
    Du kan ikke sammenligne med influenza ift. dødsfald, da mange i risikogrupperne for alvorlig sygdom og død som følge af influenzainfektion er vaccinerede. Hvis de ikke var vaccinerede, ville antallet af kompliceret sygdom og dødsfald være en del højere.
    Iøvrigt er der også et samfundsmæssigt perspektiv udover, at en stor udbredelse af smitten vil medføre et tilsvarende højt antal sygedage, indlæggelser på hospital mm., hvilket er dyrt, men værst er vel, hvis virussen kommer til at florere, så vitale sektorer rammes.

    Mvh. og god rejse og fejring af din fødselsdag sammen med dine kæreste

    Kommentar af Kristine — 1. marts 2020 @ 15:34

    • Du har ret – og alligevel er jeg ikke helt enig – lad den blusse op og blusse ud – det ville give mange flere de nødvendige antistoffer. Det er jo ikke alle, der lader sig vaccinere mod influenza – for os over 65 år er det stadig kun omkring halvdelen der gør det. Hvis vi kunne finde ud af at opføre os ordentligt, så at sige, dvs. lære god håndhygiejne og at lade være med at hoste og nyse ud i fri luft, kunne meget undgås uden at sætte landet i alarmberedskab. Disse simple forholdsregler kunne generelt trænge til et løft, så her er en glimrende lejlighed til at øve sig. Jeg oplever stadig skræmmende mange, der ikke engang har lært at vaske hænder efter toiletbesøg. Eller måske har de lært det, men finder det ikke nødvendigt …
      Du har i princippet også ret ang. det samfundsmæssige perspektiv, men jeg tror ikke på, at det går så galt endda. Naivt, måske – og vi behøver ikke at blive enige.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2020 @ 16:07

      • Vi bliver ikke enige og det er heller ikke nødvendigt, da jeg er lodret uenig i, at Covid 19 bare skal have frit løb i DK, når man kan forsøge at bremse smittekilder eller i det mindste udskyde den. Hånden på hjertet, ville du også, da du var i kemoterapi og dermed ekstra udsat for at få et alvorligt forløb eller dø af en covid 19-infektion have ment, at covid 19 skulle have frit løb, selvom man kunne bremse/udskyde udbredelsen af smitten, så danskerne kunne få gavn af de erfaringer, der ville være gjort i andre lande for ikke at tale om, at det kunne være, at der var nået at være blevet udviklet en vaccine?
        Mvh. og ønske om, at din fødselsdag bliver, som du har forestillet dig.

        Kommentar af Kristine — 3. marts 2020 @ 12:51

        • Jeg er ret sikker på, at jeg ‘bare’ ville have passet meget på ikke at udsætte mig selv for smitte, hvis dette var sket mens jeg var i kemobehandling. Når jeg har så stærk en holdning, dur det jo ikke at ændre den, fordi min situation er ændret; det kan kun gøre mig utroværdig. Da jeg fik kemo, var jeg naturligvis også udsat for smitte af forskellig art, men jeg undgik i videst muligt omfang at være sammen med syge.
          Tak – jeg har det dejligt 🙂

          Kommentar af Ellen — 3. marts 2020 @ 18:41

  2. Er helt enig – selvfølgelig skal corona tages alvorlig, men det er gået helt over gevind, og der er skabt en unødvendig stemning af panik, og det er takket være pressen! Så rigtig god tur og fødselsdag!

    Kommentar af Fru Moll — 1. marts 2020 @ 15:53

    • Ja, de pokkers medier – de er ofte mere til skade end til gavn, synes jeg.
      Og tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2020 @ 16:08

  3. Det er pressen, der pisker en stemning op. Jeg forstår sådan set godt, at myndighederne reagerer, som de gør – bl.a. for at undgå voldsomt pres på hospitalerne og sundhedsvæsenet generelt.
    Personligt er jeg kun nervøs for, om skidtet spænder ben for vores rejseplaner (til Sicilien) på den ene eller anden måde. Jeres rejse står for døren, så god tur!

    Kommentar af Eric — 1. marts 2020 @ 17:09

    • Italien har haft mange udbrud, så din nervøsitet er forståelig, men de kan da ikke lukke verden ned – jeg krydser fingre for, at der ikke kommer noget der spænder ben for jeres ferieplaner – og tak for gode ønsker til mine 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2020 @ 19:40

  4. Smart med check-in hjemmefra. Det bliver hyggeligt for en gangs skyld at blive fejret af din familie på selve fødselsdagen.

    Kommentar af Betty — 1. marts 2020 @ 17:44

    • Ja, det bliver dejligt for en gangs skyld at være sammen med dem lige den dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2020 @ 19:40

  5. Når det tages så alvorligt, er det fordi man ikke fuldt ud kender forløbet af virussygdommen, så man vil gerne have reduceret udbredelsen af den så meget som muligt. I følge Henriettes kommentar på mit indlæg i går, mener eksperter i Tyskland eksempelvis at da det er en ny virus, kan folk reagere kraftigere på den end de ville gøre på en kendt influenzavirus. Og det tænker jeg, uden at vide det, er lige nøjagtig derfor man gør et stort arbejde med at få folk i karantæne og have beredskabet klar. Det samme gjaldt for SARS.
    Men som du ved, er vi enige om pressens håndtering af informationerne.
    God tur og god fødselsdag 🙂

    Kommentar af Lene — 1. marts 2020 @ 19:15

    • Okay, tak for svar. Det stemmer fint overens med Kristines kommentar. Beredskabet er såmænd skræmmende nok i sig selv, så det er under al kritik, at medierne har haft trykket på katastrofeknappen hele tiden.
      Tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2020 @ 19:43

  6. Fordi det ikke passer, at den er mindre farlig end den almindelige sæsoninfluenza, ifølge den tyske virolog Prof. Dr. Alexander Kekule, universitetshospitsket i Halle.
    De, som påstår anderledes kan ikke regne.
    I 2017 var sæsoninfluenza særlig alvorlig. Her døde 20 000 mennesker i Tyskland ud af 10 millioner inficerede, det er en mortalitetsrate på 0,2 %, normalt regner man med en mortalitet på 0,1 ved sæsoninfluenza. Altså en ud af 1000.Hos det nye corona virus regner man med en mortalitetsrste på 1-2 %, altså 1-2 døde pr 100 inficerede. Læg dertil, at den nye corona virus er mere smitsom, bizart nok, ifølge chefvirologen på Berlins Charitehospital, som iøvrigt var ham, som udviklede test til at identificere sars og også denne nye virus, fordi den er mild. Det betyder nemlig, at folk ikke bliver hjemme, når de er smittende, men går ud i samfundet og smitter flere. Det sker som regel ikke med Sars og sæsoninfluenza, her bliver patienten meget hurtigt rigtig dårlig med høj feber og bliver derfor hjemme i sin seng.
    Begge tyske virolog er er dog overbevist om, at de i Tyskland kan få dødeligheden en del ned, i forhold til WHO’s estimat, sidstnævnte mener endda at 70 % af den tyske befolkning vil smittes med det nye virus i løbet af de næste par år, ikke samtidig, bevares, men alligevel.
    I Tyskland tester de iøvrigt heller ikke kun mennesker med rejsehistorik længere, de har forlænget Erle dt, at virus er løs i samfundet og fastlagt retningslinjer for risikogrupper, anbefalinger osv.

    Kommentar af Henriette — 1. marts 2020 @ 20:36

    • Jamen ved man overhovedet, hvor mange smittede der er? Man regner da vist med, at der er en hel del flere end der bliver registreret, netop fordi den er ret mild, som du også selv er inde på. Min hjerne kan ikke helt forstå, at mortalitetsraten skulle være mellem fem og ti gange større end ved sæsoninfluenza, hvis man generelt bliver mindre syg af coronavirus. Mon ikke det gælder lande med ringere sundhedssystemer end Europas? Det stemmer i givet fald overens med de tyske virologers teorier.
      Jeg ved ikke, hvad Erle dt er (Google vidste det heller ikke), så jeg forstår ikke helt hvad det er der er forlænget 🙂
      Tak for dit bedrag – selv om jeg prøver at argumentere lidt imod, så er jeg glad for at få det belyst fra flere sider – og jeg synes, uanset hvad sandheden er, at medierne skulle skamme sig!

      Kommentar af Ellen — 1. marts 2020 @ 20:54

  7. Sorry, slåfejl 🙂
    Forlængst erkendt, skulle der stå.
    Tyskerne har forlængst erkendt, at virus er frit i samfundet. Alexander Kekule siger, at han som virolog kan måle og teste, at virus af de italienske stammer er dukket op i mennesker, som er syge, men ingen rejseaktivitet har haft.
    Som vi ser her i DK har patient nr 2, som kom hjem fra Italien midt i februar, gået rundt med symptomer i 9 dage, før vedkommende henvender sig til myndighederne. Jeg synes, vi har påfaldende få registrerende tilfælde, men vi tester jo også kun, hvis der har været rejseaktivitet.
    Jeg ved ikke om medierne skal skamme sig, jeg er af den opfattelse, at vore myndigheder tager lidt for let på dette, bla i forhold til at uddanne almindeligt hospitalspersonale i at håndtere dette, samt skaffe nok værnemidler til dem.
    Hysteri er skadeligt og hjælper ingen, men ifølge de tyske læger er det modsatte, nemlig den overdrevent nonchalant og nedvurdering af risikoen direkte farlig for befolkningen. Det er en situation, hvor både befolkning og myndigheder gerne skulle kunne have tillid til hinanden.

    Kommentar af Henriette — 1. marts 2020 @ 21:12

    • Ha, det burde jeg have kunnet se, men det kunne jeg altså ikke 🙂
      Jeg kan nok heller ikke helt se, hvad myndighederne kan gøre mere … eller … de kan måske nok, men det synes jeg vil blive for meget af det gode. Det behøver vi ikke at være enige om, og jeg har fuld tillid til, at de gør tilstrækkeligt.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2020 @ 6:33

  8. Rigtig godt tur. Det bliver da dejligt at blive fejret sf den store, nære familie. Mon ikke de har fundet på lidt god forkælelse til dig 🙂

    Jeg har også netop checket ind (hvis man må blande engelsk og dansk på den måde) og er klar til morgendagens rejse.

    Kommentar af Fru Z — 1. marts 2020 @ 22:08

    • eg vil nu nok nærmere kalde den min lille familie, men dejligt bliver det 🙂
      Også god tur til jer, hvor I så end skal hen denne gang.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2020 @ 6:37

  9. Hvor er det dejligt, at du omsider kan holde fødselsdag med familien. Jeg håber du får en rigtig dejlig dag.
    Ja, den virus. Måske er jeg meget kynisk, men i det helt store perspektiv er infektionssygdomme med til at gøre arter (også menneskeheden) så stærke og levedygtige som mulig, ved at sorterer de svageste individer (og gener) fra. Vi bliver bedre og bedre til at reparere, afhjælpe og kurere hinanden, så mange flere overlever og lever længere, men på en eller anden måde skal vi jo herfra …
    At medierne går i selvsving er jo nærmest dagligdag – vejret, de kongelige og hvad ved jeg; selvjustits er ikke just det, der plager dem.

    Kommentar af fiberfryd — 2. marts 2020 @ 1:44

    • Tak for gode ønsker 🙂
      Du er i hvert fald ikke mere kynisk end jeg er, og jeg er enig med dig i det hele!

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2020 @ 6:39

  10. Hm, ja, det er nok meget godt at komme af med nogle af de ældre og andre svage, der bare er en byrde for samfundet. Det skal bare helst ikke være dem i min bekendtskabskreds!
    Jeg synes altså, I er lige kyniske nok, Fiberfryd og Ellen.
    Til gengæld er jeg ligesom Henriette ikke ganske tryg ved myndighedernes håndtering. De har haft vældig travlt med at berolige befolkningen, men reel information skorter det på. Alene det, at Sundhedsstyrelsen startede med at melde ud, at virussen næppe ville komme til DK. Rimelig enfoldigt, synes jeg.

    Kommentar af Kirsten — 2. marts 2020 @ 10:34

    • Vi er måske nok umiddelbart lidt kyniske, ja, men det er lidt svært at være mere nuanceret her i kommentarfeltet.
      Jeg er til gengæld enig i, at det var en temmelig fjollet udtalelse, for de må have vidst bedre – John og jeg rystede på hovedet over den, da vi hørte den.

      Kommentar af Ellen — 2. marts 2020 @ 10:45

  11. Jeg læste et sted, at 8000 børn dør af sult hver dag!

    Kommentar af Lone — 3. marts 2020 @ 22:13

    • Puha, så er coronaen jo nærmest det rene vand ved siden af.

      Kommentar af Ellen — 3. marts 2020 @ 22:54


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.