Hos Mommer

7. september 2019

Der forsvandt lige en uge

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:28
Tags: , , ,

Tørfisk i TórshavnSådan går det åbenbart, når man rejser sammen med et vennepar, hvilket var første gang for vores vedkommende. Vi har tit rejst med familien, men aldrig med venner. Det gik dog rigtig godt. Så godt, at jeg ikke fik blogget så meget som en linje – delvist fordi vi ikke bare, som vanligt, var John og mig, og delvist, at jeg ikke gad investere en masse penge i en dårlig internetforbindelse på skibet.
Jeg ved derfor hverken hvor jeg skal ende eller hvor jeg skal begynde – det bliver jo ikke den dagbog, som mine rejsebeskrivelser oftest er. Enten bliver det en samling rodede beskrivelser, eller også kommer der nogle temaindlæg. Det ved jeg ikke helt endnu.

Vi lagde ud med at tage afsted kl. 07 sidste lørdag. Vi skulle checke ind i Hirtshals senest kl. 14, så vi planlagde at være der kl. 13:30. Vi var der kl. 13, men kunne i første omgang ikke finde passagerterminalen. Det var et nyt område, så vores fire år gamle Garmin kendte ikke adressen.
Vi fandt den dog og satte Ditte, Peter og bagagen af, hvorefter John og jeg skulle finde Skaga Hotel, hvor bilen skulle holde en uge.
Der var bare lige den hage, at gps’en hverken vidste hvor vi var eller hvor vi skulle hen. Aldrig har jeg oplevet så forvirret en gps.
Så kom jeg i tanke om Google Maps. Det hjalp …
Den bestilte taxa hentede os, og snart var vi fire lykkeligt genforenede og kunne checke ind.

Færøerne

Vi havde bestilt luksusudgaven af rejsen, hvilket bl.a. inkluderede samtlige måltider om bord, heraf de to i a la carte-restauranten Simmer Dim og resten i buffetrestauranten, som vi skulle spise i lørdag aften.
Det var vi ærlig talt ikke specielt imponerede over. Det var selvfølgelig ikke dårligt som sådan, men bare ikke særlig inspirerende mad – måske delvist på grund af, at vi efterhånden var blevet grundigt trætte, da vi var sat til at skulle spise kl. 19:45. Færøtid, hvilket var 20:45 dansk tid. Skibet kørte på færøtid, uanset om vi var i Danmark eller i Island, som er hhv. en time foran og en time efter Færøerne.
Vinen var heldigvis udmærket, og da vi var færdige med den og med maden, var klokken 21. Færøtid. Vi blev enige om, at med vores tidlige “opstandelse” om morgenen kunne vi godt tillade os at gå i seng, så det gjorde vi.

Færøerne

Hele søndagen var vi på havet. Det tager laaang tid at sejle til Færøerne, hvor vi lagde til tidligt mandag morgen. Meget tidligt mandag morgen, så John og jeg var nede for at spise morgenmad allerede kl. 07:10 – da var den jo over otte for os.
P1030598Morgenmadsbuffeten var klasser bedre end aftensmadsbuffeten; her var alt til faget hørende, så ingen klager over morgenmaden.
Kl. 9 blev vi hentet af en guide og blev først vist lidt rundt i Tórshavn til fods, hvorefter vi blev kørt lidt rundt i en bus for at få et indtryk af området.
Finansministerieskiltet sad på en helt almindelig dør i et helt almindeligt hus i en helt almindelig gade.
Det var ret hyggeligt.

TórshavnTórshavn

Allerede midt på mandag eftermiddag gik turen videre mod Seyðisfjörður på Islands østkyst, hvor vi skulle opholde os et par dage.
Mere om det senere.

14 kommentarer

1. Nu var Island vel målet; man alligevel en skam, at Færøerne fik så lidt tid. De øer kunne jeg godt have undt jer et par dage på. Vi var der en lille uges tid for rigtig mange år siden -endda med eget køkken. Hvilken oplevelse!
    Nå, i fik da lov at snuse til atmosfæren.
    Vi er også stoppet med at bruge vores Garmin. Google Maps er altid opdateret.

Kommentar af natural2222 — 8. september 2019 @ 5:22

• Vi rundede Færøerne igen på vej tilbage, så vi fik en dag til deroppe – og ja: de er bestemt værd at (gen)se. Vi har talt om at tage bilen med derop engang og så køre rundt selv. Eget køkken er altid en god ide – det vil vi helst have, hvis vi har mulighed for det.
      Der er bare det, at bilen har indbygget gps, og den er altså nemmere for føreren at se, synes vi – jeg skal bare have taget mig sammen til at få den opdateret; det koster os ikke en krone, kun lidt tid.

Kommentar af Ellen — 8. september 2019 @ 10:18

2. Så sad vi måske og kiggede ud til jeres bil, da vi boede på Skaga fredag/lørdag?
    Jeg har droppet GPS’en. Opdatering en gang om året er for lidt.. Og Google maps kan jeg bedre finde rundt i! Mobilen sidder fint i holderen med trådløs opladning og jeg nyder at få hjælp til ruten.
    Kigger nu altid ruten efter inden afgang. Vil måske en anden vej..
    Hvor er der grønt og smukt. Har tænkt at Færøerne lignede naturen på Lofoten?

Kommentar af Anne Holtegård — 8. september 2019 @ 12:55

• Ja, det har I gjort – hvis I kiggede ud mod bagsiden af hotellet 🙂
      Vi skal måske bare til at tænke i nye baner, men i udlandet kan det godt blive dyrt med mobil-gps, og det er også irriterende hele tiden, som alternativ, at skulle downloade kort i småbidder ad gangen.
      Og ja, Færøerne kan egentlig godt minde en smule om Lofoten.

Kommentar af Ellen — 8. september 2019 @ 13:16

3. Det er en fantastisk tur, I har haft, og jeg nydt dine billeder både her og på Instagram. Vores GPS er lige så meget bagud som jeres, så det var et fint fif at bruge Google Maps.

Kommentar af Madame — 8. september 2019 @ 13:12

• Ja, det var en oplevelsesrig tur, selv om meget af tiden var på havet.
      Uopdaterede gps’er er hammerirriterende, og kører man overvejende i DK, er databrug normalt ikke et problem. I udlandet skal man downloade kort for ikke at bruge mobildata, og så er det, at det begynder at blive omstændeligt, synes jeg.

Kommentar af Ellen — 8. september 2019 @ 13:19

4. Velkommen hjem. Gemalen har lige købt ny varebil, og der er der ikke GPS, men plads til mobiltelefon, som automatisk oplades, så man kan bruge google map
    Jeg glæder mig til at høre om turen, men kan godt forstå du har det sådan hvor skal man lige starte. Sådan har jeg det jo hver gang vi er af sted, Og jeg mangler stadig to indlæg fra motorcykelferien 🙂
    Hvor var det godt at I havde godt vejr på Færøerne denne dag.

Kommentar af Lene — 8. september 2019 @ 18:39

• Det er smart nok, hvis den automatisk oplades og hvis der er et godt sted til mobilen. Det er der bare ikke rigtig i vores bil, desværre – og der er jo stadig det med mobildataforbrug …
      Det er faktisk en anelse irriterende, at jeg ikke kunne komme til at blogge løbende – det var jo ikke kun Dittes skyld, men primært, at jeg ikke bare kunne få forbindelse, når det passede mig. Jeg kan ikke lide, når indlæg hober sig op 🙂
      Vi havde godt vejr den dag og dårligt vejr om torsdagen, men sådan er det deroppe.

Kommentar af Ellen — 8. september 2019 @ 19:56

5. Glæder mig til billederne fra Seydisfjordur. Spændt på om jeg kan genkende den. Har sovet på vandrehjemmet og fisket torsk til aftensmad for herrens mange år siden. Før I beslutter jer for at tage bilen med til Færøerne, så tjek lige flypriser og lejebil. Der er brandtilbud på flyrejser med jævne mellemrum. Sidste år skulle jeg sende en pakke derop. Det kostede 300 kr. Samtidig kunne jeg få en flybillet t/r for 499. Det var fristende selv at levere gaven. Hvordan var sejlvejret. Stille eller fik I en lille gyngetur?

Kommentar af Lone Nielsen — 8. september 2019 @ 19:26

• Mon ikke du vil kunne genkende den? Der er vist ikke sket særlig meget forandring deroppe 🙂
      Tak for tip – vi tjekker inden vi eventuelt beslutter os for en tur – det er jo ret dyrt at sejle derop.
      Jeg kender godt det med pakkeporto kontra flybilletter – sådan har jeg det også, når jeg skal sende pakker til England.
      Vi fik en temmelig pæn gyngetur på vej til Færøerne og en lidt blidere til Island. Ingen nævneværdig søgang på vejen hjem.
      Ingen af os blev dog søsyge på udturen, men to tredjedele af Simmer Dims gæster meldte afbud til deres bord til aftensmaden – de var blevet syge. Det var på sin vis en fredelig tur, for der var ikke mange mennesker udenfor kahytterne den aften og nat 🙂 – jeg synes faktisk, det var skønt at blive vugget om natten af søgangen, men det var s….svært at balancere med morgenkaffen næste morgen 😀

Kommentar af Ellen — 8. september 2019 @ 20:02

6. Det er dejligt at sejle, når man ikke skal skure dæk, og rejsemålene var jo interessante. Hvis man vil spare på dataforbruget, er der en app, “maps.me”, der fungerer som Google Maps, man downloader bare kortene, mens man er på WiFi.

Kommentar af Eric — 9. september 2019 @ 8:38

• Jeg har ikke prøvet at skulle skure dæk, men jeg giver dig ikke desto mindre ret 🙂
      Tak for app-tip … der findes flere af slagsen, bl.a. kan man også downloade kort fra google maps; vi har afprøvet et par stykker, men ikke denne app, så jeg har hermed lige afprøvet ‘maps.me’, men ulempen er, som med de tilsvarende, at alle lande skal downloades i de bidder, man skal bruge, ellers fylder de for meget (fx fylder Tyskland næsten 3 GB, hvis man loader alle områderne). Så er en ‘rigtig’ gps, der indeholder hele Europa, meget nemmere at anvende. Google maps er fin at bruge som gps i DK, når man har fibernet hjemme og kun bruger mobildata når man er på farten. I udlandet synes vi det er ret omstændeligt – jeg skal simpelthen have taget mig sammen til at få opdateret bilens gps – det er oven i købet gratis, så det er bare mig, der er doven …

Kommentar af Ellen — 9. september 2019 @ 9:28

7. Det har været spændende at følge dig (og Ditte) på Instagram – og nu får vi så lidt mere tekst på. Det lyder som en rigtig fin tur.

Kommentar af conny — 11. september 2019 @ 10:29

• Det var en virkelig fin tur – den kan både Ditte og jeg anbefale 🙂

Kommentar af Ellen — 11. september 2019 @ 10:30

RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.