Hos Mommer

13. august 2019

Nu skal jeg til at være forsøgskanin

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:58
Tags: , ,

Jeg skal til at være på den anden side af skranken, så at sige – jeg har nemlig meldt mig til at deltage i en klinisk undersøgelse. Det bliver interessant at opleve det fra den anden side. Det drejer sig om en ny vaccine mod lungebetændelse, og som nok de fleste ved, er det slemt at få, når man når op i en vis alder. Jeg har ikke nået den kritisk farlige alder endnu, men det er som bekendt bedre at forebygge end at helbrede.

Jeg ser det som udelukkende værende en fordel at deltage i den slags. Det værste der kan ske er, at det ikke virker. Jeg er dog ikke inkluderet endnu, men medmindre de indledende undersøgelser taler for at fraråde deltagelse, regner jeg med at blive accepteret – ved dog ikke, om det har noget at sige, at jeg har haft kræft, men uden at kende inklusionskriterierne kan jeg ikke se, at det skulle have noget med sagen at gøre.
Fordel 1, fordi jeg skal igennem en større undersøgelse – jeg skulle i hvert fald sætte to timer af til hele seancen.
Fordel 2, fordi jeg satser på, at det virker. 90 % af deltagerne får den nye vaccine, mens 10 % får en vaccine, man ved virker, og som allerede er på markedet. Ergo kommer jeg forhåbentlig ud derfra med immunitet overfor lungebetændelse.

Nervøsitet? Ingen. Det er et fase 3-forsøg, hvilket betyder, at man allerede ved, at vaccinen hverken er giftig eller smækfyldt med bivirkninger. Man går ikke ind i en fase 3 uden at være meget sikker på, at det virker efter hensigten, da det er vildt omkostningsrigt.
Der er nemlig en grund til, at ny medicin er så dyr som den er – det koster i omegnen af en milliard at udvikle noget nyt. Der skal forskes, der skal udvikles og der skal afprøves – det sidste i stor stil, for hvem af os er interesseret i noget, der enten ikke virker eller har frygtelige bivirkninger?
Det er derfor, at kopimedicin er så billig: De har ikke lige lagt en milliard i kassen for at finde frem til, udvikle og gennemprøve medicinen.
Jeg har skrevet om det før, og jeg gør det måske igen, for jeg bliver så harm, når folk bare blindt og i sørgelig uvidenhed langer ud efter medicinselskaberne som nogen, “der bare er ude efter at tjene penge”.
Jamen, naturligvis er de det! Hvor mange virksomheder kender I, der ikke vil tjene penge?
Hvis ikke de tjener udviklingsudgifterne hjem og lidt til, er der ikke penge til mere forskning og udvikling – så enkelt er det.
Det havde nær lagt Lundbeck ned, da en ny medicin mod skizofreni blev skrottet efter gennemførelse af et fase 3-studie – pengene er mistet, og aktierne styrtdykker – worst case scenario for enhver medicinalvirksomhed.

 I det hele taget går jeg all in for vaccination af enhver art. Jeg er så vred på den tosse, der af ren og skær hævntørst sendte falske nyheder ud om bl.a. mæslingevaccinen, men desværre var så effektiv med det, at mange stadig tror, at det nærmest er livsfarligt for deres afkom at lade det vaccinere.
Det er livsfarligt IKKE at gøre det, at I bare ved det! Basta!
Vil også lige nævne, at man ikke får influenza af influenzavaccine. Jeg ved godt, at mange er overbevist om det, men det gør man ikke. Spørg jeres læge, hvis ikke I tror mig. Det værste, der kan ske er (igen), at det bare ikke virker, eftersom den oftest ‘kun’ omfatter ca. 80 % af de influenzaforvoldende vira.
Jeg er blevet influenzavaccineret hvert år siden den blev tilbudt, og jeg er gået fri indtil videre. Det er nemlig heller ikke ufarligt at få, når man bliver ældre – der er en grund til, at man får den gratis, når man er fyldt 65.

18 kommentarer

  1. Det lyder spændende, og jeg var ikke klar over, at der allerede findes en virksom vaccine mod lungebetændelse. Og så kan jeg ikke lade være at tænke på, om det indgår i deres business case, at forsøgskaninen har eget drivhus 😉

    Kommentar af Eric — 13. august 2019 @ 21:08

    • Så har du lært noget nyt i dag – og jeg skal nok huske at nævne det med drivhuset 😀

      Kommentar af Ellen — 13. august 2019 @ 21:21

  2. Det der med at spørge egen læge. Er det ikke netop problemet med vaccinenægtere? De tror ikke på myndighederne eller lægerne. Derimod tror de på alle mulige og umulige selvbestaltede kvaksalvere og helbredere, med syv års skolegang en eller anden alternativ uddannelse.

    Man må godt tænke selv og stille spørgsmål til det etablerede. Og gamble med eget helbred. Grænsen går, synes jeg, når man gambler med andres liv og helbred. Og det er jo det, man gør, når man fravælger fx mæslingevaccinen.

    Spændende med forsøget. Jeg så godt, de søgte forsøgspersoner. Håber det virker.

    Kommentar af Lone Nielsen — 13. august 2019 @ 22:57

    • Hmm. Jo, det er jo sådan det er: Egen læge kan hoppe og springe, men nogle tror mest på rygter og cyberspam.
      Jeg er ganske enig: Man kan tage ansvar for eget liv – eller rettere egen død – men ikke over andres – det er vel nærmest kriminelt.
      Det håber jeg også 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2019 @ 9:03

  3. Jeg tror, det var den test, jeg også tænkte på at deltage i, men hvor man ikke måtte have haft pneumokok-lungebetændelse (tror jeg, det var). Jeg har haft lungebetændelse et par gange, men ved ikke hvilken type, så jeg opgav.
    Jeg spurgte engang min læge, om jeg kunne få den vaccine, der allerede eksisterer, men det var hun nu ikke indstillet på. Husker ikke hvorfor.
    Og så er jeg ikke helt enig med dig i, at man ikke får influenza af influenza-vaccine. Jeg er selv blevet vaccineret siden omkring 2005, altså mens jeg endnu arbejdede, og dengang var det en stående vittighed, at de, der lod sig vaccine, blev syge efter ca. en uge. Det kom ikke af ingenting, der var virkelig mange, der fik symptomer, så det var ikke så sært, at vaccinen var under mistanke. Symptomerne var ikke så voldsomme, men nogle havde sygedage.
    I de senere år har jeg ikke haft nogen bivirkninger af nogen art, men man udvikler jo også vaccinerne, og de er heller ikke ens år efter år. Og jeg har nok også selv udviklet nogen immunitet gennem årene.

    Kommentar af Kirsten — 14. august 2019 @ 9:18

    • Jeg forstår nok ikke helt hvorfor en læge kan være imod vaccination.
      Det er altså underligt, at nogle tilsyneladende får nogle symptomer – især efter der er gået en uge – kan man sige med sikkerhed, at de samme personer ikke var blevet syge uden at have fået vaccinen? Der er jo altid en del, der bliver syge netop på den tid, hvor vaccinationerne foregår. På min arbejdsplads blev vel omkring et par hundrede vaccineret, og mig bekendt blev ingen syge af vaccinen – jeg er ganske sikker på, at vi ville få det at vide, hvis det havde været tilfældet.
      På den anden side er der altid nogle, der får bivirkninger, som ikke blev fanget i selv en nok så stor undersøgelse, og ja, vaccinen bliver hele tiden både ændret og videreudviklet.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2019 @ 9:29

  4. Jeg vidste ikke, at der er kommet en ny vaccine mod lungebetændelse. Min mand blev vaccineret med to typer vaccine mod lungebetændelse sidste år (det må så være andre typer, end den du skal have). Lungebetændelse er ganske forfærdelig. Han blev syg for 1½ år siden, og det var noget af det værste, vi har oplevet.

    Kommentar af Madame — 14. august 2019 @ 11:13

    • Den ene kan jo godt være den samme, eftersom 10 % får en, der virker.
      Jeg kan godt forstå, at din mand vælger at lade sig vaccinere efter sådan en omgang – det er rædsomt, og det er nok nogenlunde sådan, jeg har det med influenza – jeg bliver SÅ syg. Eller blev … 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. august 2019 @ 12:25

  5. Mht. bivirkninger ved vaccination mod influenza oplyser sundhed.dk (for fagpersoner) følgende:

    “Bivirkninger hos voksne

    Voksne har generelt svagere og færre bivirkninger end børn

    Forventede bivirkninger

    De første 1-2 døgn kan man opleve utilpashed, hovedpine, svimmelhed og generel sygdomsfølelse
    Rødme, hævelse og ømhed på indstikstedet kan forekomme efter alle vacciner og varer som regel nogle dage
    Utilpashed, bleghed eller besvimelse efter vaccination kan forekomme
    Er næsten altid en vasovagal reaktion på nålestik eller selve behandlingssituationen

    Usædvanlige bivirkninger

    Feber er usædvanligt efter vaccination af voksne
    Men feber forekommer, hvis der er meget kraftige, lokale reaktioner af vaccinen
    Feber, muskelsmerter og hovedpine (influenzalignende gener) forekommer efter influenzavaccine
    Høj feber – over 39 grader – bør føre til lægekontakt på mistanke om underliggende infektion
    Vasovagale reaktioner med utilpashed og besvimelse forekommer; mere end 80 % kommer indenfor 15 minutter efter vaccinationen
    Kan forveksles med anafylaksi med bleghed og lavt blodtryk
    Der er imidlertid ingen andre allergiske symptomer ved vasovagale reaktioner
    Spasmer, kortvarige kramper eller trækninger kan forekomme hos 25 %
    Store lokale reaktioner
    Reaktioner med diameter >10-15 cm eller eventuel hævelse af hele armen
    Debuterer oftest i første døgn, men kan komme indtil en uge efter vaccination
    Varighed almindeligvis nogle dage, sjældent over en uge
    Kan forårsage feber over 39 grader
    Kan ligne erysipelas, men CRP er lav eller normal
    Sjælden, men registreret først og fremmest efter vacciner, som indeholder aluminiumssalt
    Efter en meget stor reaktion kan det være rigtigst at undlade yderligere vaccinationer”.

    Så vaccinerede kan opleve, at de er blevet syge af vaccinationen, da bivirkningerne ligner influenzasymptomer.
    Om almindelige raske vil lade sig vaccinere mod influenza, når vaccinens dækningsgrad er usikker og man udsætter sig for bivirkningerne, må den enkelte afveje, hvilket Sundhedsstyrelsen egentlig allerede har gjort, da den målgruppe ikke er omfattet af anbefalingerne.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 14. august 2019 @ 11:41

    • Ja, det er sandsynligvis bivirkningsreaktioner, folk får – og misforstår som værende rigtig influenza.
      Jeg meldte mig selv ind i målgruppen. Jeg har haft influenza tre gange i mit liv; jeg var hundesyg i otte dage med 40+ i feber i over fire dage i træk, inden den begyndte at falde. Jeg blev så syg, så syg, og hvis jeg kan gøre bare det mindste for ikke at få det sådan igen, gør jeg det gerne.
      80/20 synes jeg er okay og ikke så usikkert, at jeg vil fravælge vaccinationen.

      Kommentar af Ellen — 14. august 2019 @ 12:31

  6. Jeg glæder mig ret meget til at høre om forsøget du skal deltage i. For der findes jo mange forskellige former for lungebetændelser…. og lige så mange forskellige former for medicin.
    Jeg har deltaget i et andet forskningsprojekt om man skulle screene befolkningen for lungekræft. Jeg synes det var vildt spændende og specielt at få deres rapport. De fortalte efter vi havde deltaget i projektet i 5 år, at der ville gå mindst 10 år inden de kom med en rapport. Lungefunktionstest og skanning. Spændende.
    Jeg fik at vide i maj, at neurologisk i Roskilde ville indlede et forsøg i denne sommer med at finde ud af årsagen til min diagnose – eller finde ud af hvorfor og hvordan den opstår. Jeg er ganske villig til at deltage i sådan et projekt. Der bliver nemlig ikke forsket i den. Der er kun 400 på landsplan og heraf bor de 8 i Køge. Tankevækkende.

    Kommentar af kisser — 14. august 2019 @ 19:52

    • Ja, det bliver spændende at få resultatet – hvis jeg altså får lov til at være med 🙂
      Jeg kan godt forstå, hvis du vil være med i en undersøgelse om netop det, du fejler … og ja, lidt underligt, at 2 % af jer bor i Køge!

      Kommentar af Ellen — 14. august 2019 @ 20:13

  7. Jeg er så enig med dig, og kan blive virkelig harm på vaccine-nægtere. Det går jo ud over alle andre. Mht. influenzavacc. har jeg aldrig i mine mange år på sygehuset hørt, at folk blev syge af vaccinen. Men det er ikke sådan, at vaccinen beskytter dagen efter, man har fået den. Bliver man syg i dagene efter vaccination, er man blevet smittet inden vaccinen virker, eller også er det en anden type, man bliver syg af.
    Tillykke til John, der har taget fat på år 74 🙂

    Kommentar af Betty — 14. august 2019 @ 21:42

    • Det skal man nemlig også lige huske: At man allerede kunne være blevet smittet inden vaccinationen. Det er i hvert fald ikke af vaccinen, at man bliver syg.
      Tak – tiden flyver. Alt for hurtigt 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2019 @ 9:26

  8. Det bliver spændende (hvis du får lov at deltage). Får I besked om, hvilken vaccine I får? Det er vel ikke en blindtest, når de er nået så langt i forsøget.
    Det er ganske uansvarligt, ikke at få sine børn vaccineret. Alle forældre bekymrer sig selvfølgelig om deres børn og informationsmængden om, hvordan og hvad man ‘bør’ gøre for at være en god forælder er overvældende. Det er vrøvl og fornuft i et sammensurrium, så jeg kan sådan set godt forstå, at man kan komme i tvivl og må vælge sit eget standpunkt. At man samtidig spiller hasard med andres liv i sine bestræbelser; det går bare ikke!

    Kommentar af fiberfryd — 15. august 2019 @ 7:00

    • Det er altid blindet – dobbeltblindet endda, så sundhedspersonalet ved heller ikke, hvad man får. Placeboeffekten skal i videst muligt omfang udelukkes, og man ved, at hvis sundhedspersonalet ved, at man får fx kalktabletter, så smitter deres viden på manglende virkning af på patienten, selv om det er ubevidst fra deres side. Der er mange ‘sjove’ mekanismer i spil – jeg har været på flere kurser, hvor man har talt om den slags – det er virkelig spændende.
      Vacciner kan man roligt have tillid til – det er straks værre med alle de mange kvaksalvere, der prakker folk alt muligt underligt og især udokumenteret stads på – men det indtager nogle uden blusel – mig ikke forstå 🙂

      Kommentar af Ellen — 15. august 2019 @ 9:32

  9. Hvor lyder det spændende med dette projekt. Min mor og ja, alle hendes søskende var alle ramt hård med lungebetændelser. De sidste år min mor levede lå raten på 6 til 8 stykker pr. år, trods vaccine. Så jeg er stor tilhænger af udvikling af nyt medicin på dette område.
    Selvfølgelig koster det penge. PT får jeg selv noget diabetes medicin, der endnu ikke er blevet frigivet til kopi produkt. Det var overlægen der tog beslutningen om jeg skulle bruge dette, da jeg blev meget syg af noget andet.
    Det er brug for udvikling og dermed økonomi – det koster at forske.

    Kommentar af Abildjyden — 15. august 2019 @ 8:41

    • Lungebetændelse er virkelig noget skidt at få, og din mor med familie var åbenbart særlig modtagelige.
      Jeg er glad for din forståelse for, at medicin er nødt til at koste (sommetider mange) penge, så der kan blive råd til forskning og udvikling.
      Jeg håber, du tåler den nye diabetesmedicin bedre.

      Kommentar af Ellen — 15. august 2019 @ 9:35


RSS feed for comments on this post.

Blog på WordPress.com.