Hos Mommer

22. august 2018

Et par bump på vejen til Sverige

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:50
Tags: ,

På vej til torpet ville John i Silvan, Køge, for at få fat i noget mere snor til græstrimmeren. Det er en Flymo græstrimmer, så Jem & Fix eller XL-Byg kunne ikke klare den lille opgave. Altså Silvan eller Bauhaus, men førstnævnte er nemmest, fordi det ligger lige på vejen derop.
Jeg blev i bilen og undrede mig over, at så lidt kunne tage så lang tid.
Der var ingen service overhovedet. Ingen, han kunne spørge. Efter en rum tid, hvor ingen ansatte kom inden for synsvidde, gik John derfor til kassen og spurgte om hun ville kalde på hjælp til haveredskaberne.
Det har jeg gjort, men der kommer ingen!
Fantastisk … han gik tilbage og ledte videre efter den lille plastsnor, og langt om længe kom der en ansat.
Som kunne fortælle, at de fører græstrimmeren, men ingen reservedele til den.
Fantastisk.
Men prøv denne snor, den skulle passe.
Jamen det gør den ikke. Den skal være tyndere.
Nå, men så prøv denne her.
Okay. John gik til kassen, hvor det tog en krig, fordi kassedamen (som ikke var “Ny i job”) knurrede og mukkede og kunne ikke finde ud af en pind, hvorfor det selvfølgelig tog alt for lang tid.
Det er sidste gang, jeg kommer her!, sagde den ellers så fredsommelige og tålmodige John, og manden bag ham erklærede sig højlydt enig. Kunderne var ganske åbenlyst kun til ulejlighed for personalet. Exit Silvan!

Da vi var en god halvanden times tid fra torpet, var klokken blevet godt og vel frokosttid, så vi kørte ind på Elisefarm Golfklub, hvor vi bestilte dagens ret, som var rødspætte.
 Inkluderet i prisen var salatbar og kaffe bagefter.
Vi ventede og ventede på vores fisk; alle andre fik deres mad, men ikke os. Vi havde da ellers satset på, at dagens ret ville blive serveret forholdsvis hurtigt, men …
Til sidst kaldte vi på tjeneren.
Ja … vil Ni betala?
Øhh, næhhh, vi vil da sådan set hellere have noget mad …
Har I ikke fået noget???
Nej!
Nej, men dog, altså! Undskyld, undskyld, det beklager jeg virkelig meget!

Han kom lynhurtigt med vores rødspætter, som sjovt nok var varme endnu (eller også fik vi nogle andres og nyere bestilte). Han kom også med kartofler, som vi ellers selv skulle hente ved salatbaren, og han undskyldte endnu en gang og sagde, at der ville være et stykke luksuschokolade til os til kaffen som et lille plaster på [mave]såret.
Det er fin service med en god erkendelse af egne fejl, og denne oplevelse gjorde os ikke spor sure.

Der var i øvrigt vand i vores brønd heroppe – det havde vi været ret spændte på, for mange har meldt om tørlagte brønde, men altså ikke hos os, selv om der bestemt ikke er kommet meget vand fra oven – vi tømte regnmåleren for 23 mm, hvilket kun er halvdelen af, hvad vi har fået i Den Stråtækte.

Reklamer

18 kommentarer

  1. Jeg vil benytte lejligheden til at takke for din fine service i dag. Der er altså ikke noget som en lokalkendt rejseguide. Efter endnu en konsultering af kortet tror jeg, at vi går efter den mere barske version af Cornwall på nord-vest siden. Ellers får vi alt for meget uinteressant transport i overmorgen. Tror vi. Men nu må vi se – man ved aldrig hvilken vej bilen kører, får blinklyset blinker 😉

    Kommentar af Fru Z — 22. august 2018 @ 18:15

    • Velbekomme. Nordvestkysten er også smuk, men som sagt en smule barskere. Tidevandet er der dog ikke noget i vejen med 🙂
      Og du har lidt ret i, at Cornwalls landskaber måske ikke er de mest interessante – det er lige som på Stevns Klint: Der er fladt, og man skal ud til kanten for at se alt det skønne … det Cornwall, som Rosamunde Pilcher beskriver så levende.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2018 @ 20:40

  2. Det er ikke nemt at få hjælp i Silvan, det er også min erfaring, men om de er værre end andre byggemarkeder, aner jeg ikke.
    Der er ikke noget så afvæbnende, som folk der indrømmer og blankt undskylder, at de har begået en fejl. Den lektie er obligatorisk i politikeruddannelsen, men det kniber nok med indlæringsevnen.

    Kommentar af Eric — 22. august 2018 @ 18:33

    • De ER værre i Silvan end i alle de andre, siger min byggemarkedserfarne mand!
      Og rigtigt, det har en fantastisk effekt, at man smider sig i støvet og erkender sin fejl med et hørbart undskyld – der er stort set ingen, der ikke accepterer dette.
      Tror du virkelig, at politikere lærer den slags? 🙂

      Kommentar af Ellen — 22. august 2018 @ 20:43

      • Det er bl.a. det, de har spindoktorer til at fortælle dem, for det strider mod deres natur.

        Kommentar af Eric — 23. august 2018 @ 17:46

        • Ja, okay, men spindoktorer er da vist også sommetider lidt uldne i kanten 😉

          Kommentar af Ellen — 23. august 2018 @ 20:02

  3. Her i huset køber vi i stigende grad små reservedele til diverse apparater på nettet. Det er nemmere og også gerne billigere end at skulle ind i et fysisk vareskur og lade sig fornærme af folk, der ikke gider gøre deres job, nemlig at yde service.

    Kommentar af henny894 — 22. august 2018 @ 18:36

    • Det gør vi egentlig også, Henny, men John kom først i tanke om det i går, så vi kunne ikke nå at bestille over nettet.
      Den der manglende service er s….irriterende, men det er nu (heldigvis) normalt ikke det, vi møder mest af – det er bare nemmest at købe på nettet.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2018 @ 20:45

  4. Hvor trist med sådan en service. Og godt at det ikke fortsatte på den anden side af broen. God Sverigestur til jer 🙂

    Kommentar af Lene — 22. august 2018 @ 19:34

    • Ja, det kan godt undre os lidt, at Silvan stadig eksisterer, for vi har mødt denne dårlige service i mere end én af deres butikker.
      Tak … svenskerne yder generelt en glimrende service, er vores erfaring.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2018 @ 20:46

  5. Det er jo en festlig historie om en tragisk inkompetent servicetankegang hos Silvan og en elegant kompetent do hinsidan.

    Kommentar af Jørgen — 22. august 2018 @ 20:28

    • Ja – og desværre – overordnet set – meget betegnende for begge lande, men nu skal vi jo passe på med ikke at skære alle over én kam.

      Kommentar af Ellen — 22. august 2018 @ 20:47

  6. Stort set hele byggemarkedsbranchens handel ender som nethandel.
    Der bliver 2-3 dages leveringstid på alt; men til gengæld sparer man sig for de negative oplevelser.
    Vi står der allerede med traktor- og maskindele. Med enkelte undtagelser ingen lokale smede længere, så det er om at være selvhjulpet og se 3 dage frem, samt have dele hjemme til at klare de oftest forekomne pludselige nedbrud.

    Kommentar af natural2222 — 23. august 2018 @ 02:39

    • Vi er i hvert fald godt på vej allerede til det scenarie, du beskriver. Jeg har personligt intet imod det, for det er meget nemmere, synes jeg, men samtidig synes jeg også, at det er synd for detailbranchen.
      Jeg husker høsttiden på gården, hvor den lokale maskinstation havde døgnvagt på, så det var ligegyldigt, hvornår man ringede efter hjælp, så stod de der kort tid efter.

      Kommentar af Ellen — 23. august 2018 @ 08:08

  7. Det er egentlig underligt, at Silvan (og andre) har så dårlig en betjening. Det er jo lige præcis den gode, kompetente betjening, der skal berettige de fysiske butikker i en tid, hvor nethandlen bliver mere og mere udbredt. Og der er også stadig tilfælde, hvor man altså godt kan bruge lidt assistance til at vælge den ene dippedut fremfor den anden.

    Kommentar af Fruen i Midten — 23. august 2018 @ 08:50

    • vi er ganske enige, og det var netop, hvad John og jeg talte om efter den lille oplevelse i går. Der kan vist ikke herske tvivl om, at butikkerne fremmer deres egen død ved at behandle kunderne så dårligt.

      Kommentar af Ellen — 23. august 2018 @ 09:41

  8. Øv for dårlig service 😦
    Jeg synes nu ikke, vores Silvan (Birkerød) er specielt slem.
    I har alle ret i, at i denne tid burde vi have storslået service i de fysiske butikker. Det er ikke til at holde ud at tænke på, at man i en (forhåbentlig fjern) fremtid ikke kan komme ind og mærke på den vare, man vil købe. Som et lille apropos kan jeg nævne, at i vores lokale Midtpunkt har de sat et sandwichskilt op med teksten (nogenlunde) “Hvis du vil have lokale butikker i morgen, må du handle i dem i dag”.

    Kommentar af conny — 23. august 2018 @ 09:48

    • Ja, øv, men det er vel – som altid – ledelsen i den enkelte butik, det falder tilbage på, vil jeg tro.
      Det er et fint skilt i jeres Midtpunkt, og de har jo helt ret, men det er vist desværre sådan, at man ikke rigtig bruger sine lokalbutikker, men er ked af det, når de forsvinder.

      Kommentar af Ellen — 23. august 2018 @ 11:00


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.