Hos Mommer

24. juni 2018

Nok min hidtil korteste sommerferie

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:52
Tags: , ,

Så er vi hjemme igen. Trondheim tur/retur: Præcis fire døgn.
Vores søde naboer kom farende og spurgte, om der var noget galt, hvortil John svarede: Næh, ikke andet end at i Norge var det 3°, blæst og slud og regn, så vi vendte hjem igen til sommervejret.
Det kunne de godt forstå.
Jeg nævnte på et tidspunkt, at hvis vi havde arbejdet endnu, havde situationen været en anden, og vi var nok ikke taget hjem igen, men vi talte om, at vi stadig helt sikkert havde lavet om på planerne, for det ville have været for dumt og for tåbeligt at være stædig og blevet ved – vi havde jo heller ikke det rigtige tøj med, selv om vi selvfølgelig havde medbragt en varm sweater, men vi skulle ikke have haft andet med end vintertøj!
Vi har set vej 17 før og ville se den under bedre vejrforhold end sidst. Det ville vi ikke komme til.
Vi har været på Lofoten før i godt vejr. Nu ville vi komme derop til vildt dårligt vejr.
Det er svært at få øje på de gode argumenter for at holde fast i den oprindelige ferieplan.
Man kan lige så godt indrette sig efter forholdene og få det bedste ud af det – havde vi arbejdet, var vi bare blevet i Mellem- eller Sydsverige, men fordi vi er pensionister, kunne vi lige så godt bare køre hjem.
John foreslog dog i går, at vi kunne tage til Bornholm i nogle dage – det har vi talt om i et par år uden uden at få det gjort. God ide. Jeg tjekkede, og der var masser af feriehuse og/eller -lejligheder at få, men det hjælper ikke så meget, når færgerne er udsolgt! Den eneste, vi kunne komme med, afgik kl. 00:20, og det gad vi ikke. Det må da være irriterende for Bornholms turisme, at færgen skal være en begrænsende faktor.
Bornholm må derfor vente lidt endnu på besøg fra vores side.

Det var en helt ny fornemmelse at kunne sidde ude og nyde frokosten, hvilket vi gjorde både i går og i dag, selv om det i går kun var omkring 15° (derfor trøje og vest), men det blev hele tiden varmere og varmere. Vi overnattede i Örebro og kom ud til bilen kl. 9 til 19° og strålende sol.

Det viste sig at være meget godt, at jeg kom hjem … visse planter stod allerede og gispede af tørst, for vores krukkevandere er væk i nogle dage – hvilket vi godt vidste, men regnede ikke med, at det kunne nå at blive et problem, men det kunne det altså.
Intet er så galt, at det ikke er godt for noget, for nu bliver haven i det mindste passet optimalt. Vi bliver simpelthen fremover nødt til at planlægge alle ferier til at ligge i vinterhalvåret, men man tager altså ikke til Norge i oktober.
Eller …  det kunne vi nok lige så godt have gjort i år … det havde ikke gjort den store forskel.

14 kommentarer

1. Velkommen hjem igen. Det var en fornuftig beslutning at vende næsen hjem. Norge kan dog være meget smuk i efterårsfarver. Jeg boede i Bergen engang fra september til jul. Jeg rejste med tog fra Oslo til Bergen midt i sept. Træerne var begyndt at få gyldne og røde efterårsfarver. Det var virkelig en flot tur og en stor oplevelse. Men man kan aldrig være sikker på, hvornår solen skinner :-), så jeg kan godt forstå, hvis I ikke satser på Norge i efteråret.

Kommentar af Betty — 24. juni 2018 @ 21:57

• Norge er ganske enkelt utrolig smuk altid, men som du siger, så kan man ikke lige forudsige, hvordan vejret er deroppe 🙂
      jeg har kørt med tog fra Oslo til Geilo i februar; det var betagende.

Kommentar af Ellen — 25. juni 2018 @ 10:59

2. Færgefarten er på én gang øers forbandelse og velsignelse.
    Nyd sommeren i haven. Det bliver aldrig flottere end i år -hvis ellers der vandes tilstrækkeligt.

Kommentar af natural2222 — 25. juni 2018 @ 03:01

• Ja, sådan er det nok – det er i hvert fald ikke smart at have større overnatningskapacitet end transporten kan klare.
      Vi nyder, tak – og jeg vander meget!

Kommentar af Ellen — 25. juni 2018 @ 11:00

3. Hyggeligt frokostbillede. I ønskes en god sommer herhjemme.

Kommentar af conny — 25. juni 2018 @ 08:35

• Tak – og i lige måde til dig, Conny.

Kommentar af Ellen — 25. juni 2018 @ 11:01

4. Velkommen hjem til sommer og nydning i haven

Kommentar af Lene — 25. juni 2018 @ 10:21

• Tak, Lene 🙂

Kommentar af Ellen — 25. juni 2018 @ 11:01

5. God sommer på den hjemlige matrikel 😀 Det tegner til at blive en solrig sommer, iflg Tanev…
    Godt du fik reddet krukkerne. Og nu kan pusle om stort og småt.
    Og lægge planer…
    Vi havde også kig på Bornholm. Men Erik har fået et væmmeligt, hårdnakket lændehold, så der varer nok en rum tid, før vi lægger planer!

Kommentar af Anne Holtegård — 25. juni 2018 @ 12:09

• Ja, intet er så galt, osv …
      Åh, stakkels Erik – god bedring til ham!

Kommentar af Ellen — 25. juni 2018 @ 14:40

6. Sådan, man skal ikke nødvendigvis finde sig i møgvejr! Hvad angår Bornholm, kan I så ikke flyve? Flueklatten er vel ikke større, end den kan klares på (el)cykel … Eller går der ikke en færge fra Sverige, hvis I absolut skal ha’ dytten med?

Kommentar af Eric — 25. juni 2018 @ 19:01

• Det var færgerne fra Sverige, der var (næsten) totalt udsolgt.
      Vi kunne sikkert sagtens cykle rundt på vores elcykler, men når man skal bo i ferielejlighed eller -hus og ikke hotel, er der så meget, man skal have med. Synes jeg 🙂

Kommentar af Ellen — 25. juni 2018 @ 19:54

7. Øv, det var ærgerligt I ikke kunne komme til Bornholm nu, men her er også rigtig dejligt i august, og ikke helt så overrendt som i juni og juli. Vi nåede lige et par dage i Traryd midt i juni, og så kommer vi ikke derop før sidst i august, så det bliver også sommer herhjemme for vores vedkommende. Rigtig god sommer til jer begge herfra 🙂

Kommentar af Kirsten Jensen — 26. juni 2018 @ 19:06

• Ja, det var rigtig ærgerligt, når nu vi lige havde fundet et sted at bo og det hele, men vi er blevet for gamle til at tage en færge kl 00:20 og derefter ikke have noget sted at bo før næste eftermiddag 🙂 Det bliver en anden gang …
      En sommer hjemme gør heller ikke så meget med det vejr, vi har, vel?

Kommentar af Ellen — 26. juni 2018 @ 20:22

RSS feed for comments on this post.