Hos Mommer

27. november 2017

En død telefon, plus en levende og en halvdød

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:25
Tags:

Som jeg skrev for fem dage siden, så døde min telefon ganske pludseligt. Ikke noget med efter kort tids sygdom, bare bum, død, men den kunne åbenbart ikke tåle at være aktiv på Instagram, for det var kort tid efter, jeg endelig fik taget mig sammen til at følge Dittes vedholdende opfordringer til at bruge IG, at den døde.
imageDen sagde en for mig høj og ukendt lyd, hvilket jeg kort tid efter kunne konstatere var en dødsrallen. Den gav derefter bare en kaleidoskopisk udseende skærm, som ikke reagerede på noget som helst.
John og jeg tog til Elgiganten i Holstebro for at købe en ny telefon og for at se, om sagkundskaben kunne gøre et eller andet for at få mine kontakter overført; de var nemlig det værste at miste, men den var stendød, og det de kunne hente ned fra skyen, indbefattede naturligvis netop ikke kontakterne. Dammit.
Jeg købte en Galaxy J7 (mage til Johns nye) og lod dem klargøre den, men der var lige et problem: Simkortet skulle være et nanokort (hvorfor skal de partout være mindre og mindre, når telefonerne bliver større og større?). Det skal udbyderen levere, og der var ingen 3-butik i Holstebro. Den søde og empatiske sælger nærmest forærede mig en særdeles lille ikke-smartphone, hvortil simkortet passede – han syntes det var dumt, at jeg ingen telefon havde i nogle dage. De 50 kroner gad jeg slet ikke diskutere, så de gjorde to telefoner klar til mig.
Det viste sig så bare, at antennen på usmartfonen er så dårlig, at jeg nærmest skal sidde på en sender for at få den til at sende og modtage opkald, så det kunne have været ligemeget med den. Den virkede kun i byerne i Jylland.
Det var henholdsvis den døde og den halvdøde telefon. Johns lever, men … se senere.
Den nye J7’er fungerede perfekt; var lynhurtig, og alle mine apps var der, hentet fra skyen. Den havde bare ikke noget simkort …
Det er en dejlig skærm, så på trods af, at jeg blev tvunget til at købe en ny, er jeg ret glad for den. Det er bare ren Murphy, at det ikke er meget mere end en måneds tid siden jeg besluttede mig for ikke at investere i en ny.
Da vi kom hjem i lørdags, satte vi det gamle simkort i Johns gamle telefon, så nu kunne jeg ringe og blive ringet op. Men ingen kontakter; de var, som jeg var næsten sikker på i forvejen, gemt i telefonen og ikke på simkortet.
I dag kørte vi til 3-butikken i Næstved for at få nyt simkort. Det blev klaret, telefonen afprøvet og … den virkede ikke! Ingen forbindelse til netværk, lød beskeden. Jamen … ???
3-manden kiggede og undersøgte, men sagde, at kortet var aktiveret, så det var telefonen, den var gal med. “I må hen og have fat i Elgiganten.”
Han prøvede at sætte simkortet i Johns telefon, med det resultat, at hans telefon låste totalt og krævede McAfee-pinkoden, hvad den også skal iflg. samme McAfee, så telefonen ikke er noget værd, hvis man stjæler den og sætter et andet simkort i. John anede bare ikke, at han havde den sikkerhedsforanstaltning, så kan kunne ikke låse den op igen. Dér blev han lidt bleg, men vi gik hen i Elgiganten.
Supporten der sagde, at han ikke kunne hjælpe John, men min telefon tændte og slukkede han igen, så virkede den!
Dammit igen. Det ved vi jo godt, at man altid skal som det første. Det burde 3-gutten også have vidst, i stedet for bare at sende aben videre.
Det var lidt mere spændende, om John derhjemme havde nogen papirer på det der McAfee-noget.
Det havde han ikke.
Men fordi han havde prøvet med en masse pinkoder, lå der en mail og ventede på ham med, hvordan han fik låst sin telefon op.
Så nu har vi hver en telefon, der virker efter hensigten, og som er god.
Jeg mangler dog stort set alle mine kontakter, så kan alle jer, der har mit nummer, ikke lige sende mig en sms, så jeg kan få jer ind igen? Pft.

Reklamer

14 kommentarer

  1. Ingen har sagt det skulle være let *host*!! Det lyder som en omgang, der kunne ha’ bragt mig pænt meget ud af flippen! Håber du får genskabt alle dine kontakter!!

    Kommentar af Maude — 27. november 2017 @ 18:05

    • Næh … men den kunne altså godt have givet mig et varsel, inden den kreperede!
      Jeg tog det helt roligt, men hammerirriterende er den slags da helt bestemt – og kontakterne tikker vel ind efterhånden, håber jeg – der er dog nogle stykker, jeg ikke kan retablere, for de ringer ikke til mig; det er mig, der ringer til dem.

      Kommentar af Ellen — 27. november 2017 @ 18:41

  2. Sikken redelighed, men sorg er til glæde vendt. Din historie understreger dog igen, at det er en god ide at have sine passwords m.v. gemt i en database som fx KeyPass og have en kopi på en USB-nøgle, ifald PC’en sætter ud.

    Kommentar af Eric — 27. november 2017 @ 20:13

    • Jeg fik da, om ikke andet, så en dejlig telefon ud af det …
      Ja, det er godt med backup, kan atter en gang konstateres. Jeg har mine passwords liggende på google, så jeg kan logge ind from anywhere på min googleaccount og se mine passwords.
      Og nu har jeg også mine kontakter i skyen 😉

      Kommentar af Ellen — 27. november 2017 @ 21:36

  3. Sikke en masse bøvl, man kan få, når man nu er blevet så afhængig af sin smartphone. Udsigten til at skulle igennem en overgangsperiode får mig til ikke at bede om en ny telefon fra arbejdet (som jeg også betaler for at få lov til at bruge privat), selvom jeg vist er en af de sidste med en iPhone 4S. Men den kan stadig ringe og sende/modtage sms, og så er jeg dækket ind arbejdsmæssigt.

    Kommentar af Conny — 28. november 2017 @ 10:50

    • Ja, en masse bøvl, men jeg ville så langt have foretrukket en overgangsperiode end at miste data, som skete her!

      Kommentar af Ellen — 28. november 2017 @ 16:30

  4. Fagre nye verden!

    Kommentar af Kirsten — 28. november 2017 @ 12:20

    • Ja, men dejlig at have, når den ellers ikke dør lige pludselig for en:-)

      Kommentar af Ellen — 28. november 2017 @ 16:32

  5. Besynderlig opførsel af din gamle mobil. Jeg har også måttet have ny mobil, men min rallede da i det mindste i lang tid, så vi kunne nå at gøre noget, før den stod endeligt af. Men derfor gik der selvfølgelig noget tabt alligevel. Gør der ikke altid det??

    Kommentar af Fruen i Midten — 28. november 2017 @ 14:29

    • Det plejer de da også. Altså melde, at de ikke har det så godt og gerne vil stedes til hvile. Det her ønsker jeg ikke gentaget!
      Jeg mener at have gjort mit for, at jeg ikke mister data i nogen form igen, men det må tiden vise 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. november 2017 @ 16:33

  6. Det ser ud til at du har fået en telefon lidt billigere fordi det ikke er sidste nye model. Er det sådan? Min skal udskiftes fordi der ikke laves opdateringer til den mere, men den holder ikke bare op med at virke, så det kunne aktivere handling.

    Kommentar af Jørgen — 29. november 2017 @ 8:42

    • Jeg ved ikke, om der er kommet en nyere, men det er en 2017-model jeg købte. Samsung har S-, J, og A-modeller, hvor S er den dyreste og A er den billigste.
      Du må hellere se at få udskiftet din telefon, så ikke det samme sker for dig! Det er altså rarest at kunne få overført sine data.

      Kommentar af Ellen — 29. november 2017 @ 11:29

  7. Ja, selvfølgelig er jeg skyld i den pludselige og dramatiske telefondød 😉 Men jeg er meget glad for at se dig på IG (så glad, at jeg rent har glemt at skrive kommentarer på din blog, åbenbart). Jeg håber du får genetableret dine kontakter; mine har jeg på min gmail, så er de til at bruge fra alle mine dimser 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 29. november 2017 @ 23:22

    • Klart … jeg så straks sammenhængen 😉
      Jeg har dem nu i skyen. Forhåbentlig … men jeg er også begyndt at supplere mine gmailkontakter med telefonnumre. Livrem og seler, du ved 😉

      Kommentar af Ellen — 30. november 2017 @ 9:44


RSS feed for comments on this post.

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.