Hos Mommer

11. november 2017

Hårdt arbejde – og det modsatte

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:23
Tags: ,

Som nævnt for 11 dage siden, måtte pæretræet lade livet til fordel for roser, som er en hel del flottere at se på. Planteskolen ringede i forgårs og bekræftede, at de havde fået alkymisten hjem til mig, men at han, som han også sagde i butikken, ikke kunne skaffe de to David Austin-roser.
Det forstår jeg stadig ikke, hvorfor han ikke kunne, men Rosenposten.dk har meldt mig, at de sender dem i næste uge.
Heldigvis kan man da klare tingene selv …
Det kræver nu, at jeg skal se at få nosset mig færdig med at rydde hele stykket, hvor pæretræ, vinca og sæbeurt dominerede. Det er hårdt arbejde, for der er maaaange rødder, der skal hives op. Derudover kommer alle de forårsløg, som har kæmpet en brav kamp for at få lys og plads nok for især vincaen. Dem har jeg delt og kommet i jorden igen.
Jeg har derfor været nødt til at dele stykket op i tre dages arbejde. Sikke et skrog, man er blevet … men nu hvor jeg alligevel var ude, besluttede jeg mig til også at dele dahliaerne op i tre grupper, taget op i tre omgange. Så er der nemlig plads nok til, at der kan ligge et hold ad gangen og tørre i fyrrummet, inden jeg pakker dem ned i kasserne.
Jeg er lidt imponeret over, hvor stor forskel der er på hvor meget en knold vokser eller formerer sig i løbet af sæsonen. De fylder forskelligt imellem tekopstørrelse og næsten gulvspandstørrelse.

IMG_8194IMG_8193

John synes, at det er grimt nu ude ved gavlen. Jamen det er det da bestemt også, men når først roserne kommer op og dækker, og der kommer et eller andet pænere end vinca i bunden, så bliver det flot. Ja, ligefrem smukt, vil jeg vove at spå. Jeg har ikke spor svært ved at visualisere det fantastiske, kommende rosenflor – bare en skam, at jeg skal stå ude på vejen for selv at se det til den tid, men så får de forbikørende da noget pænt at se på.

House MittensIMG_8189

“Hvordan vil du dog få brugt alt det garn?”, var der nogle, der spurgte i forbindelse med al vores plantefarvning.
Det går foreløbig ganske udmærket; jeg har allerede brugt 1682 gram af det, jeg selv har farvet – senest disse House Mittens og min egen afart af en de engang så populære Mary-huer. Dette var pilotmodellen, som jeg, med yderligere et par modifikationer, skal strikke flere af, for den er hurtig og nem, tager kun en aften at stikke.
Og den slags hører absolut ikke ind under kategorien ‘hårdt arbejde’ – tværtimod.

12 kommentarer »

  1. Den hue er virkelig pæn – og om det er hårdt arbejde at strikke sådan en kommer nok an på, hvem man sætter til at strikke den. For mig, som stort set kun formår at strikke halstørklæder og karklude, ville det nok være lidt af en hård opgave 🙂

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 11. november 2017 @ 16:52 | Svar

    • Det er selvfølgelig rigtigt, men hvis du overhovedet kan strikke, hvad du åbenbart kan, så kan du også strikke denne hue, vil jeg vove at påstå 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. november 2017 @ 17:01 | Svar

  2. Fint strik. Havearbejde er hårdt arbejde, så det giver god mening at dele indsatsen op. Det er da ellers nogle imponerende georgineknolde. Det er da fint det er muligt selv at bestille roser når planteskolen tilsyneladende ikke gider.

    Kommentar af Jørgen — 11. november 2017 @ 19:54 | Svar

    • Ja, jeg er for gammel til at kunne klare en hel dag i haven.
      Jeg ved ikke, om det er ‘gider ikke’, eller de har nogle (alt for) stramme aftaler med deres faste leverandør, men uanset hvad, er det for fjollet ikke at vise sig lidt mere fleksibel.

      Kommentar af Ellen — 11. november 2017 @ 20:25 | Svar

  3. Søde vanter! Og så bliver I nok snart nødt til at bygge til, hvis der fortsat skal være plads til at vinteropbevare alle dahlia-knoldene 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 12. november 2017 @ 08:28 | Svar

    • Det er ikke der, problemet ligger – det er, at haven snart ikke er stor nok 😉

      Kommentar af Ellen — 12. november 2017 @ 12:15 | Svar

  4. Du er godt nok flittig, både inde og ude.
    Mon du har en opskrift med din udgave af modellen? jeg håber stadig at energien findes til huser til mine to unge kvinder i familien 🙂

    Kommentar af Lene — 12. november 2017 @ 12:37 | Svar

    • Næh, jeg kiggede bare efter en og forsøgte med noget. Jeg har strikket retriller nederst og ikke ‘vrangpå retten’ som på originalen. Jeg har fundet en opskrift her, som du kan gå ud fra – den er endnu hurtigere strikket end min udgave 🙂 https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=4158&cid=3
      Man kan altid strikke med tyndere garn – det kræver bare en lille prøve og et lille regnestykke.

      Kommentar af Ellen — 12. november 2017 @ 15:16 | Svar

  5. Jeg deler også havearbejdet op… har ikke kondi til mere end en halv time af gangen!
    og nu venter jeg på, at der kommer en motoriseret havemand. Forhåbentligt på onsdag…
    Gammelt og forkrøblet skal væk, ny hæk skal plantes før der er luft til at skabe nyt.
    Det ser jeg frem til….
    Om jeg sætter dahlier.. næppe. Jeg vil have noget der passer sig selv!
    Flotte vanter. Huen er en god model til mange typer garn. Hvilke modifikationer er påkrævet?

    Kommentar af Anne Holtegård — 12. november 2017 @ 13:14 | Svar

    • Heldigvis kan jeg klare mere end det, men det er stadig ikke så meget – og så pyt, for vi har jo tiden til det.
      Herligt med fornyelse i haven, det kan jeg godt forstå, du glæder dig til.
      Jeg vil ikke strikke retriller forneden, men vrang på retten lige som resten, og så vil jeg tage ind på hver pind og ikke på hver anden, så toppen bliver næsten helt flad.

      Kommentar af Ellen — 12. november 2017 @ 15:19 | Svar

  6. Du må vist snart til at dele ud af dit dahliaoverskud; det er imponerende som de vokser.
    Lammeulden er noget hurtigere strikket op, end det tynde strømpegarn du storkøbte, så jeg har vist overgået dig i strikket (garn)vægt, men nok ikke i antal strikkede masker.

    Kommentar af fiberfryd — 15. november 2017 @ 07:20 | Svar

    • Ham der gav mig nogle af sine, har fået lidt, men du må også meget gerne få nogle.
      Det er vægten, det kommer an på, men nej, lammeulden rækker ikke lige så langt 😉

      Kommentar af Ellen — 15. november 2017 @ 13:22 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.