Hos Mommer

8. november 2017

Jeg går stadig ind for vaccination

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:18
Tags: ,

For en uge siden fik vi vores årlige influenzavaccination. Den fik jeg af min arbejdsgiver, da jeg stadig var arbejdsramt; siden har jeg selv måttet betale, med undtagelse af det år, jeg var i kemoterapi, og hvor lægerne derfor mente, det var en rigtig god ide at forære mig den, så ikke jeg skulle blive hammersyg af influenza, hvilket hele mit system ikke ville have haft særlig godt af. Det vil dermed sige, at jeg reelt kun har betalt fire gange, og fra og med næste år er jeg folkepensionist og hører til dem, der får vaccinationen forærende.
Bortset fra det, er de 200 kroner ikke dem, der vælter budgettet, så jeg ville fortsætte under alle omstændigheder.

Man bliver ikke syg af den vaccine. På mit arbejde kom der med årene flere og flere, der takkede ja til vaccinationen, da det naturligvis ikke var tvungent. Der var ingen af de vaccinerede, der blev syge. Virusset er så svækket, at det ingen skade kan gøre, men er man i en gruppe på 10 personer eller flere, er der som regel en, der aldrig skal have den influenzavaccination mere, for jeg fik influenza af den!
Det passer ganske enkelt ikke.
Men ingen vacciner virker fra den ene dag til den næste, da immunforsvaret lige skal bygges op først, hvilket tager nogle få uger, så blev man smittet lige omkring tidspunktet for det lille stik, kan man godt være blevet syg – det var så bare ikke vaccinationens skyld.
Således var der da også en, der kom med påstanden, da jeg var til Røde Kors-strik i går, men der sad ikke mindre end tre forhenværende sygeplejersker, der gav mig ret i, at ja, du blev syg, hvis du siger, du blev syg, men det var du også blevet uden vaccinationen.

Dette var mit faste, årlige indlæg, hvor jeg argumenterer for at blive influenzavaccineret. Kan jeg overbevise bare en enkelt om, at det er en god ide, så er der vundet lidt.
Jeg gider i hvert fald ikke blive så syg, som man gør af den irriterende virus, hvis jeg selv kan gøre noget for at undgå at blive det.
Der er mellem 1 og 2 ‰ risiko for at dø af influenza – tallet stiger med ens alder, så hvorfor ikke formindske det tal ved at lade sig vaccinere?
(Jeg er klar over, at den kun tager cirka 80 % af de influenzavirus, der huserer hvert år, men endnu er jeg da gået fri, og det må være godt 10 år siden, jeg begyndte at lade mig vaccinere.)

Vores frygtløse rødhalsVores frygtløse rødhals (1)Vores frygtløse rødhals (2)

Det her kan så blive min årlige fremvisning af vores lille, men aldeles frygtløse rødhals.
Hellere kigge på en sød rødhals end selv have en øm og irriteret rød hals.

21 kommentarer »

  1. Jeg husker dit argument for at blive vaccineret sidste år, og her blev vi straks vaccinerede ved først givne lejlighed. Jeg mærkede intet.
    Lige nu er jeg forkølelsesramt med en smule feber, men det går vel i sig selv igen. Sidste gang var vist i 2012 eller året efter.
    Fin lille rødkælk.

    Kommentar af Jørgen — 8. november 2017 @ 16:40 | Svar

    • Det er jeg glad for at læse, Jørgen! Mindre glad for din forkølelse, men den er forhåbentlig snart overstået. Du ønskes god bedring herfra!

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 17:25 | Svar

  2. Og som jeg vist også skriver hvert år, så synes jeg det er en god ide. Men jeg har aldrig prøvet at have influenza, så jeg bliver ikke vaccineret. Jeg plejer at sige at jeg, før vi fik børn, havde en dag med høj feber og febervildelse, men folk vil ikke acceptere begrebet endags-influenza 🙂

    Kommentar af Lene — 8. november 2017 @ 17:35 | Svar

    • På en måde forstår jeg dig godt, hvis du aldrig har været ramt af influenza. Mere end en dag 😉
      Og på en måde ikke … selv om man aldrig har haft et biluheld, [kasko]forsikrer man jo alligevel sin bil, ikke sandt?
      At vente, til man (måske) en gang er blevet ramt af influenza, er vel et skoleeksempel på at kaste brønden til, når barnet er druknet 😉

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 18:00 | Svar

  3. Problemet med vaccinationsdebatten er, at den ofte udlægges som et enten- eller spørgsmål – enten er man for, eller også er man imod. Jeg ville ikke undlade at lade mig vaccinere mod stivkrampe eller andre alvorlige sygdomme, ej heller ville jeg lade være med at lade mit barn vaccinere mod børnesygdommene ( min storebror blev hjerneskadet efter mæslingesygdom engang først i 60’erne).
    Men jeg vælger – bevidst og informeret! – ikke at lade mig vaccinere mod influenza, for det passer simpelthen ikke, at det er risikofrit at få vaccinen, hvilket de neurologiske læger på etagen over os her på Rigshospitalet også giver udtryk for. De har i mange år undladt at lade sig vaccinere mod influenza, fordi netop de ser nogle af de neurologiske sygdomme, som heldigvis er sjældne, men udløst af vaccinen. Efter deres opfattelse er vejledningerne fra Sundhedsstyrelsen for unuancerede og de bivirkninger, som kan opstå så alvorlige, at det for raske ikke giver mening at tage risikoen.
    Det er jo et valg, som så meget andet i livet.
    Iøvrigt kan jeg sagtens forklare, at Lene ikke bliver syg – hun benytter ikke offentlig transport til arbejde og selv om hun er på en hospitalsafdeling, har hun en del administrativt arbejde og formentlig en god håndhygiejne – hvilket er det vigtigste tiltag, man kan gøre sig. Hun har også en mand, som er hjemmearbejdende, så her er heller ikke stor risiko for smitte.

    Kommentar af Henriette — 8. november 2017 @ 19:39 | Svar

    • Man kan vel i sagens natur heller ikke være midt imellem for eller imod – man er nødt til at træffe valget, så det er altid et enten-eller.
      Der er ingen form for medicinering, der er risikofri, således heller ikke influenzavaccination, men så vidt jeg kan læse statistikkerne, er risikoen for at dø af influenza større end risikoen for en bivirkning af vaccinationen. Men det er dit valg, og det er fint, at dit fravalg ikke vil gå på ikke at ville vaccinere børn mod børnesygdommene. Sikke da også en kedelig udgang for din brors mæslinger – puha.
      Lene har sikkert også et godt immunforsvar, for hun har haft små (og større) børn, der som bekendt er tilbøjelige til at slæbe alskens sygdomme med sig hjem fra diverse institutioner. Hun er også den, der står for indkøbene, og jeg er ret sikker på, at det er i supermarkederne, jeg har hevet de fleste af mine forkølelser hjem 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 21:36 | Svar

      • Nej, man kan sagtens vælge visse typer af vaccinationer og medicin til og andre fra ud fra en risikovurdering.

        Jo, jo – et godt immunforsvar – hvilket ikke nødvendigvis hænger sammen med udsættelse for smitte – er ikke uden betydning. Jeg kører hver dag i myldretiden med tog på en meget befærdet strækning, hvor vi ofte står så tæt som sild i en tønde og i influenzasæsonen er der her meget virus tilstede og en større risiko for smitte, end der feks er i bilen, som Stefan sidder i alene 🙂

        Kommentar af Henriette — 8. november 2017 @ 21:48 | Svar

        • Eks: min veninde som har været forskningslæge og arbejdet med godkendelse af medicin i mange, mange år har en søn, der som 10 årig desværre fik psoriasis. Hun er af sine lægekolleger på det nærmeste udlagt som heks, fordi hun ikke ville være med til at sætte barnet i behandling med methotrexat pga den – dog – meget lille risiko for nogle meget alvorlige bivirkninger. Hendes begrundelse er, at risikoen vil være for stor, fordi han vil skulle tage medicinen i frygtelig mange år. Istedet betaler hun af egen lomme ca 60 000 kr årligt for at sende ham til saltbadene på Læsø, hvilket har afhjulpet problemet. Det er desværre et fåtal, som har råd til det – i mit gamle speciale, dermatologi, oplevede jeg ofte patienter nærmest blive tvunget til at tage imod de nye og meget dyre biologiske lægemidler, selv om de hellere ville have de andre behandlingsmuligheder. Det synes jeg egentlig ikke er ok.

          Kommentar af Henriette — 8. november 2017 @ 22:00 | Svar

          • Man kan sikkert ikke undgå at blive påvirket af den specialviden, man måtte have af den ene eller den anden art – og det er under alle omstændigheder svært at være neutral og objektiv, især når ens nærmeste er involveret.
            Selvfølgelig er det ikke i orden at presse folk – information er bedre, men igen er den der informerer, sjældent neutral. Det er svært …

            Kommentar af Ellen — 9. november 2017 @ 11:28 | Svar

  4. Fik min i dag, betalte også selv og er ikke blevet syg 🙂

    Kommentar af udvandreren — 8. november 2017 @ 19:48 | Svar

    • Godt at læse – og selvfølgelig blev du ikke syg 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 21:36 | Svar

  5. Jeg er ikke blevet influenzavaccineret endnu. Sidste år ringede jeg, men fik at vide, at det var slut for denne gang. I år har jeg (igen) glemt at bestille i ordentlig tid, men jeg må vist ringe i morgen.
    Det er mange år siden jeg har haft ægte influenza (en betegnelse mange efterhånden bruger i flæng om enhver dårligdom, der varer mere end to dage …)
    Jeg har ikke tidligere overvejet vaccinen, da jeg ikke føler jeg hører til i risikogruppen, men som folkepensionist ‘bør’ man nærmest, med den høje alder man har nået 😉

    Kommentar af fiberfryd — 8. november 2017 @ 20:08 | Svar

    • Du kan i hvert fald sagtens nå det endnu.
      Du har ret – alt for mange kalder det influenza, når de ‘bare’ er snotforkølede, men det lyder selvfølgelig som om man er lidt mere syg, end man er, og det lyder også bedre over for arbejdsgiveren 🙂
      Vi er nemlig kommet i risikogruppen, fordi vi jo desværre bliver større og større svæklinge med årene …

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 21:39 | Svar

  6. Jeg er nok efterhånden blevet influenzavaccineret i 10 år. I de år, jeg selv betalte, fik jeg beløbet (det hele?) refunderet af Sygeforsikringen Danmark. Hvis jeg kunne få lov at blive vaccineret mod lungebetændelse, ville jeg også blive det, men det tilbyder mit lægehus ikke. Jeg havde ellers to slemme lungebetændelser sidste år. Det tog meget lang tid at komme over dem.

    Kommentar af Kirsten — 8. november 2017 @ 20:18 | Svar

    • Det skal man da huske, hvis man ellers er medlem af Sygeforsikringen Danmark. Det er jeg ikke – mere …
      Det ville give rigtig god mening at blive vaccineret mod lungebetændelse, som man kan blive virkelig syg af – som du åbenbart har oplevet lidt for ofte.

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 21:41 | Svar

  7. Tak for salven. Når de lærde slås (jf. Henriettes kommentar), skal jeg ikke kloge mig. Erfaringen siger dog, at der er en risiko ved alt, så når nogen siger, at et eller andet er risikofrit, bliver jeg automatisk mistænksom. Måske vil jeg i fremtiden lade mig vaccinere, det er en afvejning af risici, men da jeg (vistnok) ikke har haft influenza i 40 år, har det intet hastværk.

    Kommentar af Eric — 8. november 2017 @ 20:23 | Svar

    • Velbekomme.
      Som jeg svarede Henriette, så er der intet, der er risikofrit, men som jeg læser tallene, er risikoen for at dø af influenza større end risikoen for en bivirkning af vaccinationen.
      En vaccination er en slags forsikring … den er forebyggende, og i princippet kan du jo ikke vide, om du får influenza for første gang i 40 år i morgen 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 21:46 | Svar

  8. Der er for og imod, og hvis man gør sig den umage at træffe sit valg på baggrund af gode overvejelser, så synes jeg (lige nu), man må respektere det. Jeg må vist i gang med overvejelserne.

    Kommentar af Conny — 9. november 2017 @ 11:34 | Svar

    • Hehe, ja, for med i overvejelserne er jo desværre, at vi bliver hårdere ramt, jo ældre vi bliver 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. november 2017 @ 11:40 | Svar

  9. Jeg fik min vaccination i morges. Efter anbefaling fra sygeplejersken i lægekonsultationen har jeg haft skubbet den i nogle dage, fordi jeg har været snottet og haft ondt i halsen. Man skal være rask, når man modtager vacc. Men der går først 14 dage, før den virker, så hvis jeg får influenza om to, tre eller fem dage, så er det ikke vaccinationens skyld. Jeg begyndte, mens jeg endnu gik på arbejde, fordi nogle læger på medicinsk afd. anbefalede det. Jeg vil gerne undgå sådan et sygdomsforløb (selv om jeg godt ved, jeg ikke har fået en garanti med) men det er virkelig hårdt for hele ‘skroget’ med høj feber og hoste.

    Kommentar af betty — 9. november 2017 @ 14:41 | Svar

    • God beslutning, Betty, for det slår bare endnu hårdere end det gjorde, da vi var yngre – men det ville have været dejligt med en garanti. Jeg har dog ikke været ramt i de omkring 10 år, jeg har ladet mig vaccinere, så jeg er optimist 🙂

      Kommentar af Ellen — 9. november 2017 @ 15:06 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.