Hos Mommer

7. november 2017

Frosttålende dahliaer

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 19:43
Tags: , ,

Da John stod op i morges, lød hans kommentar, at nu var det nok slut med dahliaerne, for græsplænen og strandengen var hvide. Jeg tænkte, at han vel måtte kunne se, om det var slut – de står jo lige udenfor, hvor han kiggede ud.
Da jeg lidt senere fik maget mig ud af fjerene, kunne jeg konstatere, at ja, frostvejr var det umiskendeligt, men også at dahliaerne stadig så friske og ufrysende ud. Sidste år bukkede de under med det samme under årets første frost, men det må vel have frosset mere, end det har gjort i nat.
Beviset er herunder. Jeg plukkede flere buketter og tog ind, bare hvis nu det skulle være sidste dag, de lever, men resten får lov at stå, så længe de kan – jeg nyder jo synet hver eneste dag, så knoldene bliver ikke gravet op, før de ligger sammenklaskede hen ad jorden.

IMG_8174

Bortset fra det halvkolde vejr, så var det en aldeles vidunderlig og smuk morgen – og dag. Hele dagen.
Sikke et vejr. Det fås ikke flottere, ikke på denne årstid: Høj, klar himmel med kun få skyer i formiddags og helt blå himmel efter frokost. Ikke en vind rørte sig indtil ved 16-tiden, så fjorden var spejlblank det meste af dagen.
Solen stod lavt over fjorden et par timer endnu efter vi stod op, og med morgendisen hængende en rum tid, var der masser af tid til at nyde synet, hver gang, vi kom forbi et vindue.
Har jeg fortalt før, at jeg vist aldrig bliver træt af at bo her? Og at jeg aldrig bliver træt af udsigten over fjorden? At den aldrig er ens to dage i træk?
Nå. Har jeg det? Mange gange før, oven i købet?
Sorry. Dette bliver sandsynligvis ikke den sidste gang af den grund.
Jeg ELSKER stedet her.

image

image

14 kommentarer »

  1. De skulle vel ellers være lidt sarte, dahlierne, men det har vel ikke været frostvejr i deres hovedhøjde. Her var der mere smæk for skillingen, idet hortensiabladene ikke kunne klare temperaturen her. Den var på frysepunktet i carporten og givet vis lavere uden loft over.
    Udsigten og variationerne kan I ikke klage over.

    Kommentar af Jørgen — 7. november 2017 @ 21:06 | Svar

    • Næh, det kan det nok ikke have været, men vi bor jo også tættere på vandet end I gør.
      Enig, det ville være utaknemmeligt at klage over naturen hernede 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 09:07 | Svar

  2. Hvor er det dejligt, at du er så glad for at bo, hvor du bor. Det er også en helt fantastisk dejlig udsigt, I har – og vejret i dag var virkelig fint. Jeg nød en gåtur her i eftermiddag, for solen nåede helt til Lolland 😉

    Kommentar af Mia Folkmann — 7. november 2017 @ 21:20 | Svar

    • Den er vidunderlig, den udsigt – og det er solen også, måske især på denne årstid, fordi man sætter så meget mere pris på den – både her og på Lolland 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 09:08 | Svar

  3. At græsset på eng og plæne er rimdækket, mens dahliaerne ikke er, skyldes nok, at græsset har en større overflade i forhold til dets masse end dahliaernes tilsvarende, så dahliaerne har indeholdt nok varmeenergi at afgive i tidsrummet med frost uden at blive afkølet til under nulpunktet.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 7. november 2017 @ 21:39 | Svar

    • Kan det være en forklaring? Måske, men Dahliaer med en masse (lyse) kronblade må da også have en ret stor overflade.

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 09:10 | Svar

  4. Du bor vist et rigtigt dejligt sted 😉 Udsigten er der i hvert fald ikke noget i vejen med. Heller ikke udsigten til dahliaerne. Jeg kan godt forstå, du plukkede nogle ind til vaserne, for hvem ved, hvor længe de holder derude. Jeg håber på en fin dag også onsdag, for da har jeg fri.

    Kommentar af conny — 7. november 2017 @ 22:15 | Svar

    • Det gør jeg, ja, og jeg elsker at kunne have egne blomster i vaserne ni måneder af året 🙂
      Vejret er lunt hernede i dag (9°), men skyet – du får forhåbentlig en god fridag alligevel!

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 09:12 | Svar

  5. Jamen det kan jeg sørme godt forstå, det virker som paradis!

    Kommentar af marianne bentzen — 7. november 2017 @ 23:10 | Svar

    • Det er det også – for os i hvert fald, Marianne 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 09:12 | Svar

  6. Det er også en meget betagende (og varieret) udsigt! Dine dahliaer er godt nok standhaftige 😊

    Kommentar af fiberfryd — 8. november 2017 @ 09:26 | Svar

    • Ja, det er, og ja, de er 🙂 Men nu er nogle af dem hevet op i dag. Jeg orker ikke at tage dem alle på én gang.

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 11:14 | Svar

  7. Sært tilfælde med dine standhaftige dahliaer 🙂 Kunne du virkelig nænne at hale dem op, mens de stadig var i live, eller er de faldet om i nat? Og udsigten; den er ikk’ så ring’ endda 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 8. november 2017 @ 15:09 | Svar

    • Udsigten er rigtig fin, og de dahliaer, jeg hev op, var af én slags, og de havde ikke flere blomster. Det er alligevel rart ikke at skulle tage dem alle på én gang, fordi jeg efterhånden har ret mange 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 17:24 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.