Hos Mommer

6. november 2017

England kom før os

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:28
Tags: , , ,

I morges tikkede der en sms ind fra Charlotte: Frostvejr derovre – ÷3° i nat – så hendes dahliaer er nu afgået ved døden. Nu ville hun lige høre hvordan det så ud hos os, hvortil jeg kunne sige, at vi havde haft næsten fuldmåne, klar himmel, men … mirakusløst nok ingen frost, så dahliaerne lever endnu i bedste velgående hos os. Det er naturligvis kun et spørgsmål om tid nu, inden de også går til, men det er usædvanligt, at de derovre har haft nattefrost før os.
Her er himlen flot, høj og blå; ingen vind, så det er den rene nydelse at kigge ud på den blanke fjord og på fuglelivet derude.
Hvad der ikke var nogen nydelse, var at komme ind i stuen og se duftgeranien ligge på gulvet. Den var åbenbart blevet for stor og for tung til potten og har væltet sig selv bare sådan uden videre.
Jeg bar den ud og gav den en større potte. En stor gren med mange sideskud var knækket helt af, så disse sideskud brækkede jeg af og satte i en anden potte. Da jeg ville sætte de resterende to trejdedele af den store geranium (og den var blevet meget stor) op i vindueskarmen oppe i systuen, fik den overbalance, faldt ned over kasser med garn (heldigvis med låg på) og landede på gulvet sammen med en masse jord.
SÅ blev jeg sur. Nu røg den helt ud, og kun stiklingerne er tilbage.
Den skulle ellers have pyntet i ‘døbefonten’ ude foran til foråret, men den gik altså ikke. Jeg satser på stiklingerne i stedet.

Baret - alkannaBaret - alkanna (2)Baret - alkanna (3)

Da vi var i England, viste Charlotte mig noget lækkert uldstof, hun havde købt til at sy en frakke til sig selv.
Hovedfarven var lilla, men med næsten usynlige nister i matchende farver.
Jeg sagde, at det var pudsigt, for jeg var næsten sikker på, at den farve havde jeg liggende derhjemme – nemlig det der var farvet med det sure alkannabad.
Hvis det holdt stik, og farven ramte, ville hun gerne have en baret, der passer til frakken. Sammen fandt vi en opskrift, der passede fruen, og det viste sig, at med tre tråde garn kom opskriften til at passe. Jeg tog tre alkanna-indfarvninger, med ovenstående resultat til følge.
Det blev vist lige tilpas nistret, men det er svært at vurdere, når jeg ikke har en prøve af stoffet.
Det var ellers en herlig ting at strikke. Det tog tre timer, så var den færdig. Flere af den slags bestillinger, tak …
Jeg kunne jo strikke en til mig selv. Jeg ser normalt aldeles tåbelig ud med hue, men denne var slet ikke så tosset på mig, så måske skulle jeg prøve.
For eventuelle interesserede er det denne opskrift, jeg har brugt som basis. Jeg strikkede den lidt større end billederne viser.

16 kommentarer »

  1. Virkelig flot farve med spil i!

    Kommentar af Fru Moll — 6. november 2017 @ 16:15 | Svar

    • Tak, fru Moll – farven er oven i købet pænest i virkeligheden 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. november 2017 @ 18:29 | Svar

  2. Vi er flere gange, i de seneste uger, stået op til rim på græsplænen. Så sent som i dag, men det er væk igen inden jeg skal på arbejde.
    Dit strik ser rigtig fint ud, og det må være en ekstra stor fornøjelse at få brugt noget af alt det garn, du har farvet.

    Kommentar af Pigen fra landet — 6. november 2017 @ 17:24 | Svar

    • John påstår også, at vi har haft nattefrost, men dahliaerne strutter stadig af sundhed, og de er da ellers sikre indikatorer på frost.
      Det gør det ret meget sjovere, at jeg selv har farvet garnet 🙂

      Kommentar af Ellen — 6. november 2017 @ 18:31 | Svar

  3. Det er godt med en fin hue til kolde tider. Det er sjovt at se et produkt af hjemmefarvet garn. Godt husket at farverne passede.

    Kommentar af Jørgen — 6. november 2017 @ 20:18 | Svar

    • Jeg håber i hvert fald, at jeg har husket rigtigt …

      Kommentar af Ellen — 6. november 2017 @ 20:55 | Svar

  4. Hun bliver så fin, din datter, med alle sin mors hjemmestrikkede huer 🙂 Her har vi haft nattefrost de sidste tre nætter. I nat blev det frostvejr allerede ved 21-tiden, og her til morgen er der hvidt allevegne, så eventuelle dahliaer må bestemt være klasket helt sammen nu. Heldigt for jer, at I bor i et mildt hjørne af landet 🙂

    Kommentar af Fruen i Midten — 7. november 2017 @ 08:23 | Svar

    • Det er ret underligt, for vi har haft frostvejr i nat, men dahliaerne står flot endnu! Billedkokumentation kommer senere på dagen.

      Kommentar af Ellen — 7. november 2017 @ 08:54 | Svar

  5. Hvordan mon de har det i dag, dine dahlia? Hos os var der en del rim på græsset og 1 grad på bilens udetermometer, da jeg satte mig ud ved halvottetiden.
    Lilla er lige min farve i øjeblikket, så jeg kan jo kun synes godt om jeres farvevalg. Hvis så farven også passer perfekt til datterens (kommende) frakke, så er det jo fremragende.
    De der overskuelige strikkeprojekter er skønne at have ved siden af de mere komplekse. Jeg er heller ikke noget hue/hattemenneske, og heldigvis fryser jeg sjældent om ørerne.

    Kommentar af Conny — 7. november 2017 @ 08:39 | Svar

    • Som jeg skrev til Fruen herover, har mine dahliaer, på trods af nattefrosten, det stadig glimrende, selv om jeg selv har lidt svært ved at tro på det.
      Det er en smuk farve, og jeg kan kun håbe på, at jeg har husket rigtigt mht, nuancen.
      Ja, der skal lidt små og overskuelige projekter til indimellem.
      Jeg har ellers ikke spor svært ved at se dig for mig se sød ud med en klædelig, strikket hue på 🙂

      Kommentar af Ellen — 7. november 2017 @ 08:56 | Svar

  6. Hvor er det en skøn hue. Når du skriver, du strikkede den lidt større end billederne viser, hvad mener du så med det? (overvejer om det kunne være et hurtigt julekalendergaveprojekt)

    Kommentar af Lene — 7. november 2017 @ 13:39 | Svar

    • Den er nemlig sød og enkel – og et godt lille julegaveprojekt. Jeg mener, at jeg slog fem masker mere op, fordi det på opskriftbilledet ser ud, som om den er lidt for lille. Det, at den blev lige de fem masker længere, gjorde en god forskel, synes jeg.

      Kommentar af Ellen — 7. november 2017 @ 18:08 | Svar

  7. Charlottes hue er blevet virkelig smuk, med de tre nuancer sammen og mønsteret ser ud til at have en fin pasform.

    Kommentar af fiberfryd — 8. november 2017 @ 00:16 | Svar

    • Tak – jeg håber også den passer hende. Er du kommet i gang med dit garn? Jeg har brugt stort set alt det kraprodsfarvede nu 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 09:05 | Svar

      • Du ER altså flittig! Jeg er i gang med Mysteriesjalet fra Filcolana, hvor jeg strikker med tre cochenillefarvede og tre salviefarvede garner. Mit Århussjal blev færdigt, npede du at se det? Og så er jeg i gang med det dominostrikkede tæppe i de tykke garner jeg farvede første gang. Ellers prøver jeg nu at rydde op i ufoerne – ikke de allemest interessante strikkeprojekter. Hvordan går det det med lavblandingen?

        Kommentar af fiberfryd — 8. november 2017 @ 19:56 | Svar

        • Jeg kan da på ingen måde slå dig i flittighed 🙂
          Lavblandingen står stadig og trækker; det skal den til helt hen omkring 1. december.

          Kommentar af Ellen — 8. november 2017 @ 21:27 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.