Hos Mommer

1. november 2017

De sidste havesysler … eller …?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:34
Tags: ,

Montbretierne skal flyttes, så der kan blive plads til endnu flere dahliaer næste år.
Hvad skal det dog ikke ende med? John er vist lidt bekymret for, at hele haven bliver inddraget til ét stort dahliabed, men det behøver han nu ikke at være – jeg flytter bare lidt rundt på det bestående, så der forhåbentlig kommer lidt mere system i rodet. Ikke fordi jeg er vild med meget systematiske og ligekantede haver, og der er sikkert heller ingen andre end mig selv, der kan gennemskue mit system.
De sidste kartofler er gravet op; det er fint, for vi skal have kartofler i weekenden, da vi får gæster i Sverige.
Alt er faktisk hakket af på min lange efterårs-to-do-liste – man er helt stolt … dog er jeg ikke færdig med de montbretier; jeg har kun forberedt jorden, hvor de skal flyttes hen, de er endnu ikke gravet op og flyttet. Det bliver næste uge.
I dag hev jeg en død rose op med rod und alles fra rosenbedet langs muren. I stedet skulle David Austin-rosen Gertrude Jekyll hen og stå på den ledige plads, men man må ikke plante roser, hvor der har stået roser uden at give noget rosenforbedringsjord som ernæringstilskud. Måske er det noget pjat, men vi kørte ikke desto mindre på planteskolen for at få fat i noget. Jeg vil ikke risikere, at Gertrude dør for mig – hun er så smuk og velduftende.

IMG_6544IMG_6552

Samtidig bestilte jeg en alkymist-rose (den fantastiske rose, vi så på Rønnebæksholm (herover)) og to David Austin-roser (A Shropshire Lady og Tea Clipper (herunder. Er de ikke flotte?)) Førstnævnte kunne han godt få hjem til mig, men de to sidste vidste han ikke, om han ville kunne skaffe.
Så var jeg nødt til at fortælle ham, at jeg sagtens kunne købe dem på internettet, men at jeg helst ville købe dem af ham, for jeg vil gerne handle i hans dejlige planteskole. Så kan han tygge lidt på den, kan han – jeg kan ikke forstå, at hvis jeg kan få fat i dem, hvorfor skulle han så ikke kunne?
Roserne skal stå op ad gavlen på huset. Der har indtil nu stået et espalieret pæretræ, men det giver ikke rigtig noget og har irriteret mig i et par år.
Jeg vil hellere have noget smukt at se på.

A Shropshire Lady  Tea Clipper

John har fjernet pæretræet i dag, hvilket afslørede, at der skal gøres noget ved muren til foråret, for den er bestemt ikke køn. Udgifter, udgifter, udgifter, men samme pæretræ forhindrede, at der blev gjort noget, da resten af husets mure blev ordnet, så nu må det gøres, så snart det bliver muligt.
Men så bliver der også bare SÅ pænt derude.

16 kommentarer »

  1. Hvor er de roser smukke. Håber de slår rod og vokser godt til.. og at planteskolen finder lidt kundeservice i værktøjskassen!
    Det var vist godt det pæretræ blev elimineret, så huset kan vedligeholdes.. selv om det koster…
    Dahlier er kønne. Men montbretia er min favorit; de var en del af min brudebuket😍

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 1. november 2017 @ 19:45 | Svar

    • Det kunne være dejligt, hvis roserne også kunne lide vores gode udsigt og gode jord.
      Planteskolen er faktisk virkelig serviceorienteret; jeg tror, han er bundet op på faste leverandører, men det må han jo se at finde ud af …
      Flot brudebuket, du har haft – montbretiea er en meget, meget smuk blomst.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2017 @ 21:06 | Svar

  2. Heldige asener, at I er vinterklare. Jeg håber stadig på, at der en dag ringer en havemamd på min dør, og spørger om han ikke lige skal ordne det …. venter i spænding

    Kommentar af Fru Z — 1. november 2017 @ 21:48 | Svar

    • Jeg kan da godt få en havemand til at ringe på din dør, hvis det skal være … men du kommer nok til at betale ham nogle penge, inden han går igen efter udført arbejde 😉

      Kommentar af Ellen — 2. november 2017 @ 09:00 | Svar

      • Det er jeg på alle måder indstillet på, men det er faktisk ikke så nemt at finde nogen, der gider almindeligt lugearbejde – og som dukker op som aftalt

        Kommentar af Fru Z — 2. november 2017 @ 13:00 | Svar

        • Ham, vi havde til at hjælpe os med stensætningen og få forårsbund i haven første år, vi boede her, tror jeg godt gider. Men Murphy har ikke levet forgæves, for jeg har lige smidt hans visitkort ud! Han boede oven i købet nær dig …

          Kommentar af Ellen — 2. november 2017 @ 16:45 | Svar

          • Til hel…. med han Murphy!

            Kommentar af Fru Z — 2. november 2017 @ 17:51 | Svar

            • Ja, det må du sandelig nok sige!

              Kommentar af Ellen — 2. november 2017 @ 18:25 | Svar

  3. Gode planteskoleejere er sjældent gode forretningsfolk.
    Det er mit indtryk, at få af dem følger med tiden og køber ind internationalt. De har deres grossister, som leverer varer fra deres kataloger, og det er så udbuddet. Over and out!
    Men det de har, ved de så til gengæld noget om, og er villige til at give viden videre.

    De mere specielle ting skal vi selv tilvejebringe enten ved at finde tingene som stiklinger et eller andet sted eller ved net-køb osv.

    Kommentar af natural2222 — 2. november 2017 @ 06:40 | Svar

    • Jeg tror du rammer spot on – det er den eneste forklaring på hans (måske) manglende evne til at efterkomme mit ønske.
      Bortset fra det er det en planteskole, jeg er ret glad for, netop fordi jeg kan spørge dem om næsten alt, men de er nødt til at lære at være fleksible, hvis de vil beholde deres forretning.

      Kommentar af Ellen — 2. november 2017 @ 09:02 | Svar

  4. Fine roser, men hvad nu, når muren skal sættes i stand? Nogen kunne gå hen og blive rimeligt upopulære, hvis de træder på fru Nielsens roser!

    Kommentar af Fruen i Midten — 2. november 2017 @ 11:50 | Svar

    • Det er rigtigt, men de forstår (forhåbentlig) dansk, og de kan vel for pokker se to planter i et ellers bart bed …

      Kommentar af Ellen — 2. november 2017 @ 16:40 | Svar

  5. Det er jo stadig godt vejr til havearbejde og jeg synes din ihærdighed er efterlignelsesværdig. Jeg arbejder lidt for usystematisk i haven, men kan godt lide at noget sker, og det er nu ikke så lidt jeg har fået styr på. Der mangler blot en del endnu.
    Roser er en fornøjelse af have i haven.

    Kommentar af Jørgen — 2. november 2017 @ 20:09 | Svar

    • Pyt med systemerne, bare vi når det, vi skal – eller vil – nå.
      Ja, de er – især de velduftende.

      Kommentar af Ellen — 2. november 2017 @ 20:55 | Svar

  6. Myreflittige Ellen. Trods mangel på plejekrævende planter er efterårsarbejdet i haven langt fra færdigt og spørgsmålet er om jeg overhovedet når det. Men jeg har modtaget mine løg fra Peter Nyssen og i weekenden skal de i jorden. Lidt senere end godt er, men sådan plejer det altid at gå her 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 3. november 2017 @ 10:40 | Svar

    • Jeg er altså ikke så flittig …
      Så du købte fra Peter Nyssen!? Det er altså også svært at lade være med at lade sig friste. Og pyt med tidspunktet – jorden er stadig fin og egnet til løgnedlægning 🙂

      Kommentar af Ellen — 3. november 2017 @ 10:42 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.