Hos Mommer

31. oktober 2017

Juleforberedelser

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 21:13
Tags: , ,

Ja, jeg er altså trods alt ikke begyndt at pynte op til jul endnu … halloweengræskarrene skal lige væk inden vi begynder på det mere julede.
Der er flere former for juleforberedelser.
For eksempel har jeg lige købt min egen julegave. Det bliver måske lidt svært at blive overrasket juleaften, men hvad gør man ikke for at få noget, man ønsker sig?
John spurgte hvad jeg ønskede mig i julegave, og følgende konversation udspillede sig:
Et elektrisk krydsnøgleapparat.
Hvad er det??? 
Det er sådan en dims, der kan lave garnnøgler, og som jeg ikke behøver at få krampe i armene af for at anvende. Den er nok billigst at imagekøbe i England.
– Og hvad hedder sådan en dims på engelsk?
– Electric yarn winder.
– Kan du ikke bare selv bestille den? Jeg aner jo intet om mærker, kvaliteter eller størrelser. 
Det gjorde jeg så …
Bagefter blev jeg stillet bl.a. dette spørgsmål, som er vist på billedet til højre. Man kan jo ikke købe så meget som en gang mobilporto, uden man bagefter skal spørges hvordan købeoplevelsen var, men denne gang kunne jeg ikke engang få lov at betale uden at skulle svare på disse to spørgsmål.

Babufutter fra Miss LemonI dag har jeg afleveret seks par bittesmå futter til Røde Kors til deres julebasar. Der var ikke et øje tørt, da de andre nørklere så dem, men de er altså også små – de to mindste par passer nok næsten bedst til for tidligt fødte babyer, men nu kommer de på basaren, så får vi se, om der er nogen, der vil have dem med hjem.
Det var dermed også en slags juleforberedelse.

Endelig var den tredje af slagsen, at vi har haft støvet lidt rundt for at finde et sted, jeg kan købe de foretrukne landænder til fortæring juleaften.
På en af vores småture rundt i nærområdet så vi for et par uger siden et sted, der på et skilt reklamerede med, at de sælger lammekød, oksekød og fjerkræ, så der kørte vi hen i går.
Den kødsælgende dame beklagede dog, at hun ikke havde fået ændret sit skilt, for hun solgte faktisk ikke længere fjerkræ. Da jeg forklarede, at det drejede sig om mine juleænder, kendte hun en, som jeg kunne prøve at ringe til, hvilket jeg gjorde i morges.
Med held. Jeg skulle bare beslutte, hvad mine ænder skulle veje. 2½, 3, 3½ eller 4 kilo? Vi snakkede lidt om, hvor meget svind der vil være, hvilket ikke er 31 oktober 2017 (7)ret meget; der er meget kød på, fordi de har gået ude og motioneret og snasket i alt det gode, som ænder nu engang kan lide at snaske i.
Det er jo lige præcis derfor, jeg helst vil købe landænder direkte fra avleren.
Jeg får en mail, når jeg kan komme og hente dem i ugen op til jul. Perfekt.

Det var morgenens solopgang også tæt på at være. Smukt var det i hvert fald.
Vandet var fyldt med blishøns og både på det og i luften var der ænder, måger og gæs.

31 oktober 2017 (1)

16 kommentarer »

  1. Det er godt at være i kontrol, hedder det vist på nudansk. De er nu charmerende, futterne.

    Kommentar af Jørgen — 31. oktober 2017 @ 21:20 | Svar

    • Ja – det kan jeg godt lide at være.
      De er noget så søde, de små 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2017 @ 21:48 | Svar

  2. De små babyfutter er bare så søde! De skal nok blive solgt.

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 1. november 2017 @ 06:28 | Svar

    • Tak – det håber jeg da, at de bliver 🙂

      Kommentar af Ellen — 1. november 2017 @ 09:38 | Svar

  3. Arghhh, juleforberedelser! Vil du nu lige … Godt, at jeg først fik læst i dag, hvor det trods alt er blevet november. Men når du er så tidligt ude, kan det jo være, at du ganske glemmer, hvad du får i julegave 😉

    Kommentar af Fruen i Midten — 1. november 2017 @ 08:58 | Svar

    • Jeg synes nu, det er i orden med forberedelserne – det var noget helt andet, hvis jeg var begyndt at julepynte 😉
      Hehe, ja, det kunne man da håbe på …

      Kommentar af Ellen — 1. november 2017 @ 09:37 | Svar

  4. DET var godt nok en flot morgen, du havde. Vores var flot, men dog væsentligt blegere end din 😉
    Jeg er sikker på, at de små futter går som varmt brød. De er vanvittig søde.
    Men jul – argh – den kommer dog listende helt stille og roligt, og pludselig får man travlt, hvis man ikke som du har været ude med i det mindste noget af det i forvejen.

    Kommentar af Conny — 1. november 2017 @ 10:06 | Svar

    • Det er sjældent, den er så rød som her, men det er bare med at få den kassen, når den er der.
      De er noget så nuser, de små futter.
      Den kommer nemlig snigende, og nu, hvor jeg har alverdens tid, har jeg lovet mig selv aldrig mere at blive julestresset – det ville være for fjollet.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2017 @ 10:11 | Svar

  5. Hvem der bare kunne strikke… lød det misundeligt.
    Det er ganske hyggeligt med juleforberedelser – uanset hvad de drejer sig om. OG skønt at have alverdens tid til det.

    Kommentar af Kisser — 1. november 2017 @ 15:52 | Svar

    • Det kommer snart igen, Kisser 🙂
      Det er da bare så hyggeligt – også når jeg skal til de ‘rigtige’ juleforberedelser. I år bliver det ekstra hyggeligt, fordi englænderne kommer her og holder jul.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2017 @ 17:42 | Svar

  6. Et krydsnøgle apparat – elektrisk eller ej – er også på min ønskeliste. Efterhånden er det ellers ikke meget tilbehør, man kan komme til at bruge penge på.
    Bedårende futter!

    Kommentar af Kirsten — 1. november 2017 @ 18:57 | Svar

    • Ihh, hvordan har du dog kunnet undvære et krydsnøgleapparat så længe? Det er da dræbende at skulle vinde fed op i hånden 🙂
      Det kræver selvfølgelig også en garnvinde …
      Ja, de er noget så søde.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2017 @ 19:01 | Svar

  7. Hvordan man undværer et krydsnøgleapparat? Man køber kun garn, der er i nøgler 🙂 Godt at du har fået gaven i hus. Jeg ved end ikke, hvad jeg ønsker mig. jeg forstår mere og mere min far, som altid sagde: dejlige børn. Det bliver nok de vanlige oplevelsesønsker.
    Og sikke en udsigt, I har.

    Kommentar af Lene — 1. november 2017 @ 20:46 | Svar

    • Ja, det er da en måde at omgås et krydsnøgleapparatbehov på – men man kan ikke kaste sig ud i plantefarvning, så. Eller købe nogle af de fantastiske garner, man kan finde rundt omkring på markederne 🙂
      Det bliver sværere og sværere at finde på gode gaveønsker, og jeg forstår også bedre og bedre min far, som på det punkt var meget lig din 🙂
      Vi har nemlig en enestående god udsigt – dette billede er taget fra vores gæsteværelse.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2017 @ 21:04 | Svar

  8. Åh, et elektrisk krydsnøgleapparat … Ja, så blev det lige til endnu et juleønske. Til gengæld har jeg fået fingre i en gammel svensk haspemølle, så nu er det meget lettere at vinde garn op til fed.
    Jeg har stadig masser af ønsker til jul og fødselsdag, for jeg er virkelig dårlig til at købe noget der bare minder om overflødig luksus til mig selv. Men jeg må til at lære det, for der er skruet meget ned for antallet af gaver i vores familie de seneste år. Når det gælder garn og strikkegrej, går det fremad; på Fanø købte jeg hele fem strikkebøger/hæfter – og den slags kom ellers altid på ønskesedlen.
    Min far var mindre imødekommende; han ønskede sig bare ‘fred og ro’! 😉

    Kommentar af fiberfryd — 3. november 2017 @ 10:31 | Svar

    • Det gjorde det minsandten 🙂 Heldige dig – der er endnu et ønske til mig, men en haspemølle er jeg overbevist om, at jeg (også) selv er nødt til at skaffe …
      Du er jo en ønskeperson at give gaver – vi andre flottenheimere, der bare køber los, er irriterende 🙂
      Din far har da vist ellers fred og ro nok – medmindre han mente det i sin yderste konsekvens.

      Kommentar af Ellen — 3. november 2017 @ 10:40 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.