Hos Mommer

30. oktober 2017

Bedre end æbleskud

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:49
Tags: ,

Bagved vores hus, op mod de åbne marker, ligger der et stort, gammelt hus. Dettes ejere udstykkede den meget store grund for 30-40 år siden til fem grunde og beholdt kun, hvad der svarer til to store parcelhusgrunde. De – et barnløst par – beholdt en stor prydhave, en frugthave og en stor urtehave. Deres eneste arving var deres nevø, som derfor nu ejer huset; en mand og hans kone, der begge nu er et sted i halvfjerdserne, og som kun bruger det som sommerhus. Vi har hilst på dem nogle gange … vi fik at vide, at vi bare skulle byde ham på en god, stærk øl, så var det gode bagboskab så godt som allerede etableret. Andre af vores naboer siger, at det er et surt og underligt par, men de har åbenbart ikke fået tricket med øllen at vide, for vi opfatter dem ikke som sure. Han fik skam også hurtigt hevet to gode øl indenbords, da vi bød ham.

De har fem æbletræer og to pæretræer, og sidste år, som var et uhyre rigt æbleår, bed jeg hovedet af al skam og spurgte dem direkte, om jeg måtte gå op og tage nogle af deres nærmest tonsvis af æbler. Jeg kan ellers ikke lide at tigge, men jeg var næsten sikker på, at de ikke kunne bruge dem alle selv, men vidste i sagens natur ikke, om de havde nogen aftaler vedrørende æblerne.
De sagde: “Ja, selvfølgelig må du det – tag så mange, du kan bruge”.
Som tak gav jeg dem et par glas af hver af de tre forskellige æblechutneyer, jeg blandt andet brugte deres æbler til.
I år sagde de ikke noget om æblerne, da jeg havde en hæksnak med dem, og jeg ville ikke tigge igen – har også rigeligt med æblechutney nu, hvor den slags lækkerier ikke er så godt at indtage med LCHF-diæten. Lidt friske æbler kan man dog altid bruge, og jeg havde faktisk overvejet at lade som om sidste års besked var en generel tilladelse og gå op og plukke lidt, men jeg gjorde det ikke – det føltes alligevel forkert og ikke helt legalt.

Æbleforæring

I dag kom han og bankede på, bærende på tre store poser med æbler. To med Ingrid Marie og en med Lobo.
Jeg var helt rørt over, at de to gamle plukket alle de æbler til mig … det kunne jeg da selv have gjort, men det var godt nok sødt af dem.
Det var de eneste træer, der havde givet frugt i år – de tre andre æbletræer blomstrede på et forkert tidspunkt, ligeledes pæretræerne, for de havde ikke fået en eneste pære i år, hvor de sidste år nærmest druknede i både æbler og pærer.
”Og du skal altså ikke at give os noget af det, du laver af æblerne – det er ikke derfor, du får dem. Det mener jeg!”

Han spurgte også, om jeg ville have et par dahliaknolde – “du sagde jo, at du så godt kunne lide vores dahliaer, og vi graver dem op i dag”. Det ville jeg gerne, men bare et par stykker, sagde jeg, for jeg har så mange, bare ikke lige deres variant.
Der gik en time, så stod han med en hel bærepose fuld af dahliaknolde. Jeg tabte helt mælet, men fik dog takket pænt og lovet ham nogle af mine ‘byttere’ (dvs. dahliaer, som jeg har mere end én plante/knold af), når jeg har gravet dem op.

Flink mand. Han ville ikke engang ind og have en øl som tak – ville gerne nå hjem til Hvidovre inden det blev mørkt.

22 kommentarer »

  1. Det er guld værd at have et godt naboskab.
    Skønt med alle æblerne 🙂

    Kommentar af Kisser — 30. oktober 2017 @ 19:29 | Svar

    • Ja … det er godt at flytte på landet 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2017 @ 19:49 | Svar

  2. Det var da en dejlig foræring – flink nabo 🙂

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 30. oktober 2017 @ 19:42 | Svar

    • Ham vil vi gerne holde os gode venner med 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2017 @ 19:50 | Svar

  3. Åhr, hvor det var fint!… ❤️

    Kommentar af Maude // skøreliv.dk — 30. oktober 2017 @ 20:27 | Svar

    • Ja, det var et smukt træk fra hans side 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2017 @ 21:54 | Svar

  4. Gavmildhed er nu ikke det værste man kan møde. Han må have en øl en anden gang.

    Kommentar af Jørgen — 30. oktober 2017 @ 21:41 | Svar

    • Det får han helt sikkert også 🙂

      Kommentar af Ellen — 30. oktober 2017 @ 21:54 | Svar

  5. Det er naboskab, når det er bedst. Vi har haft pænt med pærer i år, men æblerne blev ikke til noget, så jeg har allerede været i gårdbutikken og købe æbler flere gange i år. Vi bor i et rigtigt syltekvarter, hvor vi alle bager, sylter og konserver alle sammen.

    Kommentar af Pigen fra landet — 30. oktober 2017 @ 22:11 | Svar

    • Ja, det er … jeg kom til at tænke på vores tur til ‘kirsebærland’, og hvad han sagde om et dårligt kirsebærår. Jeg tror heller ikke, det er et godt æble- og pæreår i år.
      Det er godt at bo i et syltekvarter 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2017 @ 09:07 | Svar

  6. Det er skønt med gode naboer, som også er betænksomme.

    Kommentar af Conny — 31. oktober 2017 @ 12:51 | Svar

    • Det er nemlig et af goderne ved at være flyttet herned. Naboerne er meget bedre 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2017 @ 21:23 | Svar

  7. Der ER altså en særlig smag ved æbler, som man har måttet række langt efter. Noget af det bedste ved efteråret er, i min optik, at få en tur langs vilde hække og hegn, og smage på de bær og frugter, som er kommet der, helt af sig selv.
    På den anden side smager æbler, som man har fået lov at plukke, eller endda overrakt, muligvis en anelse sødere :-).
    Under alle omstændigheder er det perfekt, at have friske forsyninger i baghaven, og ikke-sure naboer.

    Kommentar af Fru Z — 31. oktober 2017 @ 13:51 | Svar

    • Enig, og jeg elsker også at gå ud i naturen og selv finde/plukke/samle de ting, der kan komme i glas og gryder, men gode og gavmilde naboer er heller ikke at foragte 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2017 @ 21:24 | Svar

  8. Skønt med æbler 🙂 Hvad skal de så bruges til, når du har chutney nok?

    Kommentar af Fruen i Midten — 31. oktober 2017 @ 14:49 | Svar

    • De kan holde sig et par måneder, så de skal nok blive brugt. Vi spiser dem friske hver dag til morgenmad, og jeg bruger meget at stege dem sammen med løg og hvidkål som tilbehør til aftensmad. Nogle af dem bliver tørret; børnene elsker tørrede æbler og spiser det som slik. Og endelig skal de jo også i juleanden 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2017 @ 21:26 | Svar

  9. Lækkert med sådanne gaver. 🙂

    Kommentar af Lene — 31. oktober 2017 @ 17:31 | Svar

    • Ja, det er 🙂

      Kommentar af Ellen — 31. oktober 2017 @ 21:27 | Svar

  10. Sådan skal det være!
    Nu har du en dahlia, hvor du kan tænke på bagboens venlighed, hvert år når den blomstrer eller blot spirer frem.
    Det er noget af det vi nyder mest i haven: Tænke på de forskellige personer, vi har fået blomster og buske i tidens løb. Desværre er mange givere døde og borte fra vi fik de første ved vores indflytning i foråret 1982; men mindet lever.
    Det er noget andet en mindes et lavpristilbud fra en supermarkedscontainer.

    Kommentar af natural2222 — 1. november 2017 @ 06:28 | Svar

    • Det er nemlig rigtigt – selv om jeg har hørt nogen påstå, at man helst skal stjæle blomster/stauder; så gror de bedst 😉
      Det er da rigtig godt at kunne mindes de døde ved at gå en runde i haven og så tænke på dem, når man når frem til ‘deres’ plante.

      Kommentar af Ellen — 1. november 2017 @ 10:09 | Svar

  11. Valnødder, æbler, pærer i gode år og dahliaknolde .. Det er flinke naboer I holder jer!
    Men hvis man selv er venlig og imødekommende, kan nogle af de ‘sure’ mennesker (som måske bare er tilbageholdende eller direkte sky) åbne sig 🙂

    Kommentar af fiberfryd — 3. november 2017 @ 10:07 | Svar

    • De er flinke og søde alle sammen!
      Du har ret – det handler ofte mest om ens egen tilgang til dem. Undtagen dem i det grimme, røde hus 😉

      Kommentar af Ellen — 3. november 2017 @ 10:37 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.