Hos Mommer

17. oktober 2017

Jeg HADER, når den slags sker!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:24
Tags: ,

Jeg er normalt meget forsigtig med at anvende ordet ‘hade’. Det er et meget stærkt ord, som jeg helst vil reservere til noget, jeg virkelig … hader … og ikke bare ikke bryder mig om eller lignende. Faktisk er der næsten intet, jeg virkelig hader – og, så vidt jeg lige husker, heller ingen, jeg virkelig hader.
Det, der skete for mig i går, hører ind under hade-kategorien. Virkelig. Jeg havde helt ondt i maven og jeg fik en lettere hovedpine.
P1070325Jeg skulle lige tjekke min mini-pc, inden vi drager afsted til England, fordi jeg havde en lumsk mistanke om, at jeg ikke kunne huske passwordet til min webmail. Det er et halvt år siden, jeg sidst har brugt den, og da passwordet er kompliceret (det skal de jo være), var jeg i tvivl.
Og det var godt, jeg var det det, for jeg kunne ikke huske det. For at få et nyt, skulle jeg gøre det via one.com, som hoster mit domæne (har det et dansk ord?). Så kunne jeg gudhjælpemig heller ikke huske det password – det var særdeles længe siden, jeg var inde på det kontrolpanel, og det stikord, jeg havde noteret mig vedr. passwordet, var ikke nok.
Nå, men jeg anmodede om at få et nyt til selve domænet, og da det var i orden, ændrede jeg selv i webmailen.
Men.
Så virkede den almindelige mail ikke. Jeg kunne godt modtage mails, men jeg kunne ikke sende. Grrrr. Jeg så rødt …

Jeg startede en chat med one.com, som indledte med at fortælle mig, at mine ind- og udgående porte var for gamle, så jeg skulle lige sætte mailprogrammet op igen, inden vi rigtig kunne komme videre. Han sendte et link til hjælp til hvilke parametre jeg skulle indtaste.
imageGrrrr igen. Den slags plejer altid at drille mig, og denne gang var da ingen undtagelse, sikkert fordi det ikke var helt entydigt, hvad der ville virke.
Der var bare ikke noget af det, der virkede! Jeg prøvede samtlige kombinationer, men intet hjalp.
Jeg chattede igen, og denne gang var det en anden, som sagde, at den udgående server husker de gamle parametre, så det var nok derfor, jeg ikke kuinne få det til at virke (hvad filan skulle jeg så ændre for?). Prøv at sætte mailen op i Outlook. Det tog mig en krig, og det endte med ikke at virke overhovedet, så det er skrottet.
Udserveren virkede stadig ikke, men til gengæld kom mine mails ind tre gange, fordi jeg havde oprettet flere klienter til afprøvningerne. Det er nok derfor – så bliver programmet forvirret; slet dem alle undtagen én. (Hvorfor siger I så, at man kan have ubegrænset antal klienter?)
Det virkede naturligvis heller ikke. Nu var der gået fire timer, og jeg havde ondt i maven, både af stress og arrigskab.
Jeg kan godt både sende og modtage mails via webmailen, men jeg vil helst ikke kun bruge den, da den er lidt mere primitiv i sine funktioner, men det er ret besværligt ikke at kunne besvare en mail uden at skulle skifte mellem almindelig mail og webmail.
Jeg gav op for i går.
I morges havde jeg sovet mig til lidt mere gåpå-mod, og jeg startede en ny chat.
Nu kom der en tredje ind i billedet:
Ja, det kan godt drille. Jeg kan anbefale, at du sætter din mail op med Thunderbird.
Prøv nu bare på at hjælpe mig med dette i stedet for, svarede jeg, og så spurgte han efter et par ting, jeg skulle tjekke, og bad mig om at sætte flueben til, at udgående mail skal autentificeres. Okay. Password? Ups. Hvis det er det gamle, har jeg et problem …
MEN DET VIRKEDE!!! Efter et par forsøg, så jeg er ikke klar over, om det var domænepasswordet eller mailpasswordet, der blev accepteret, men jeg er fuldkommen ligeglad, for nu kan jeg modtage og sende mail samme sted fra.
Hvor var det godt, at jeg ikke skulle sidde med alt det bøvl ovre i England …

Reklamer

16 kommentarer »

  1. Pyhhh ha! Jeg kan også blive ganske vanvittig når teknikken driller – hvem kan ikke det?!

    Kommentar af Maude — 17. oktober 2017 @ 18:05 | Svar

    • Ja, jeg bliver det i hvert fald. Hjemme hos os er det mig, der er den it-kloge, men jeg er desværre ikke så klog endda, og jeg kan godt mærke, at det snart er fem år siden, jeg havde tæt kontakt med en it-afdeling.

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2017 @ 19:05 | Svar

  2. Det kan jeg virkelig sætte mig ind i. Jeg får kvalme og åndedrætsbesvær, når jeg havner i lignende situationer, og stresser helt vildt.
    Godt du fik styr på det – og hils i England.

    Kommentar af Fru Z — 17. oktober 2017 @ 21:33 | Svar

    • Jeg er åbenbart ikke den eneste! Faktisk rart at vide, for jeg føler, at jeg måske overreagerer.
      Jeg hilser, tak 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2017 @ 10:14 | Svar

  3. Jeg fik det også helt dårlig – på dine vegne. Det var skisme godt du fik det til at virke. Der er ikke meget der er værre, og det sker altid i, i forvejen pressede situationer.

    Kommentar af Tina — 17. oktober 2017 @ 21:51 | Svar

    • Tak for solidaritet, Tina!
      Det var heldigvis ikke så presset endda, for vi skal først afsted på fredag, men jeg var meget glad for, at jeg var i god tid 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2017 @ 10:15 | Svar

  4. Det er vist en situation de allerfleste afskyr/hader. Man er så afmægtig, fordi man, uanset hjemmevant omgang med it, ikke kan stille noget som helst op. Og når supporten så også virker lidt svævende … GYS!

    Kommentar af fiberfryd — 18. oktober 2017 @ 00:08 | Svar

    • Det er min erfaring, at en del supportere helst vil skyde skylden på alt andet end netop deres vidunderlige produkt – især når man viser sig at være forbi den mest elementære form for hjælp 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2017 @ 10:17 | Svar

  5. Sådanne situationer opstår af og til. Det er aldrig sjovt, men at aktivere så stærke følelser som had er måske en anelse overdrevet. Jeg arbejder pt på at finde ud af hvorfor en hjemmeside viderestilles til en anden, hvilket jeg ikke mener at have sørger for.
    Host betyder blot at være vært for domænet, men det er vist ikke så almindeligt at man taler om at man beværter domænet. Bare man ikke blander hoster sammen med nyser, så går det vel.

    Kommentar af Jørgen — 18. oktober 2017 @ 08:00 | Svar

    • Også kun anelse! Når det kan afstedkomme så stærke reaktioner, hvad der skal meget til for mit vedkommende, så er der voldsomme følelser på spil 🙂
      Jeg ved godt godt, hvad host betyder, men kan ikke se, at man har fundet et dansk ord for værtsskabet.

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2017 @ 10:22 | Svar

  6. Stakkels dig! Jeg kan anbefale det gratis program KeePass (søg på KeePass Password Safe). Det bruger jeg til at huske de rigtig mange kodeord, PIN-koder og hvad ved jeg. Så er der kun ét password, jeg SKAL huske, nemlig det til KeyPass. Der er også en version, jeg har liggende på et USB-stik – så synkroniserer jeg (facilitet i programmet), når der er tilføjet eller ændret noget, og jeg kan have mine passwords med mig.

    Kommentar af Eric — 18. oktober 2017 @ 16:26 | Svar

    • Åh tak, lige det ord jeg havde brug for at høre (‘stakkels’, hvis du skulle være i tvivl …).
      Jeg lader Google Chrome om at huske de fleste af mine forholdsvis ligegyldige passwords, men de mest kritiske, som netbank, webmail, webdomæne og bloggen vil jeg ikke skrive nogen steder – med glemsomhedsresultatetet her som det desværre mulige udfald.
      Det er nok argumentet for at bruge dit anbefalede KeePass – tak for tip.

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2017 @ 21:48 | Svar

  7. At hoste i betydningen at være (vice)vært for hjemmesider mm. er dansk jf. Retskrivningsordbogen, men et dansk synonym for at hoste kan jeg ikke komme på med mindre at hjemmesidefacilisering er OK.
    Mvh.

    Kommentar af Kristine — 18. oktober 2017 @ 17:16 | Svar

    • Jeg kunne jo også selv have slået det op, men det gjorde jeg så ikke … men nu ved jeg, at det også hedder at hoste på dansk – tak for det. Det ser egentlig kun mærkeligt ud på tryk. Når man udtaler det, virker det slet ikke forkert 🙂

      Kommentar af Ellen — 18. oktober 2017 @ 21:51 | Svar

  8. Jeg blev træt ved bare at læse om det. Jeg er ved at stå helt af, og det dur jo ikke. Men jeg orker ikke at jeg med årene er blevet den eneste IT-kyndige herhjemme. Så jeg forstår din reaktion 🙂

    Kommentar af Lene — 19. oktober 2017 @ 08:13 | Svar

    • Nej, det dur nemlig ikke, men hvor ville jeg dog ønske, at jeg havde en it-afdeling lige i nærheden. Jeg bruger alt for meget tid på noget, en dygtigere end mig kunne have klaret på ingen tid.

      Kommentar af Ellen — 19. oktober 2017 @ 08:46 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.