Hos Mommer

15. oktober 2017

Ligusterfascist?

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:20
Tags:

Det håber jeg ikke, at jeg er. En ligusterfascist, altså. Som jeg husker ordet, der blev flittigt brugt i halvfjerdserne, betyder det småborgerlig og svæversynet, hvilket er en ikke særlig attraktiv etiket at få hæftet på sig.
Har man nogen sinde hørt om en ligusteraktivist? Det er jeg måske nærmere, hvis man kan forestille sig en person, der nok har stærke holdninger om en masse ting, men som sjældent aktivt råber op om dem uden for matriklen.
I sidste uge var jeg en ligustersværmer i ti minutter – jeg sværmede rundt ude ved ligusterhækken, som vi (heldigvis) kun har på én side af huset, for at imageplukke bærrene fra den. Det blev i alt til knap 400 gram, som blev kogt i en times tid, hvorefter bærrene blev siet fra.
Det var lidt spændende, selv om Ditte uden synderligt held havde forsøgt sig, da vi holdt vores seneste plantefarvningsseance. Jeg brugte alle bærrene til kun 2 x 25 gram garn, nemlig første og andet bad. Det er i teorien alt for mange bær, men Dittes sørgelige og blege resultat taget i betragtning, var det oplagt.
Suppen var dybt mørklillablå, men da jeg kom garnet i skyllevandet, forsvandt langt det meste af farven! Skyllevandet lignede fuldstændig den farve man får, når man vasker noget der har været rødkål i.
Den smule farve, der blev tilbage i garnet, var en svag, meleret grålig søgrøn. Ikke nødvendigvis grim, faktisk kan jeg ganske godt lide den, men uomtvisteligt en anden farve end forventet med det dybblålilla udgangspunkt. Man ved simpelthen aldrig, hvad udfaldet bliver med planter …

Lav i ammoniak 0 timerLav i ammoniak 24 timerLav i ammoniak 5 døgnLav dag 13

Det fine, lysegråhvide lav, jeg lagde i ammoniak, har foreløbig udviklet sig som vist herover. Det er efter hhv. 0 timer, 1, 5 og 13 døgn.
Det er tydeligt at se udviklingen, men jeg syntes ikke ligefrem, den går i den ønskede/forventede lilla retning, så jeg tog en lille prøve ud og farvede fem gram garn. Jeg ved godt, at det skal stå 60 dage, men jeg var nødt til at se, hvor jeg var henne.

Lav - første forsøg 1Lav - første forsøg 2

Jeg var herhenne. Meget langt fra lilla, og ingen ved, hvad der sker, når der er gået yderligere 1½ måned, men dette her er i hvert fald keeedeligt.
Ikke desto mindre lader jeg det stå, for nu skal forsøget køres til ende, og ydermere har jeg plukket en anden slags lav (Peltigera neopolydactyla), som er sjælden i Danmark, men meget almindelig i Sverige, og som skal afprøves. Den bliver måske kedelig, da den ikke hedder canina til efternavn … men så er det forsøgt.
Jeg her også taget noget randbæltet hovporesvamp med hjem, som skal koges af til farveekstrakt. Hvo intet vover, intet vinder.

10 kommentarer »

  1. Det er stadig spændende at se hvad forskellige muligheder giver af farver. Det er åbenbart forbundet med nogen overraskelse af og til, idet man jo skulle synes …, men sådan er det ikke nødvendigvis. Hvad mon den ultimative overraskelse bliver?

    Kommentar af Jørgen — 15. oktober 2017 @ 20:07 | Svar

    • Nogle planter (eller svampe eller laver) er forholdsvis farvesikre, og andre kan virkelig overraske – mig, i hvert fald … men hvis jeg kendte svaret på dit spørgsmål, var det jo ikke en overraskelse 😉

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2017 @ 12:53 | Svar

  2. Den grønne er da ganske pæn. Det er sjovt at se og læse om, hvordan nogle farver bare sådan forsvinder, mens andre udvikler sig i helt andre retninger end forventet.

    Kommentar af Conny — 16. oktober 2017 @ 12:23 | Svar

    • Ja – det er en fascinerende verden, jeg fik begivet mig ud i der.

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2017 @ 12:53 | Svar

  3. Den ligustergrønne er lækker, synes jeg. Og lav-farven tror jeg i hvert fald er moderne, selv om jeg ikke fatter hvorfor. Mener også, den er dødssyg til blege danskere, men det er der mange blege danskere, der er helt uenige med mig i.

    Kommentar af Kirsten — 16. oktober 2017 @ 14:04 | Svar

    • Jeg er ganske enig mht. lav-farven. Og også jeg er ligeglad med, om den er moderne. Hvis den er grim, eller hvis ikke den klæder mig, så vil jeg ikke bruge den.

      Kommentar af Ellen — 16. oktober 2017 @ 14:17 | Svar

  4. Det er da en superlækker farve, du fik ud af ligusteren. Er det et bejdset og et ubejdset fed du har lagt i suppen? Så skyder jeg på, at det er det nederste der er bejdset … Den kunne jeg godt tænke mig at eftergøre. Lavfarven synes jeg ligner det, mange får ud af avocadoen. Den vil sikkert være rigtig fin i et fair isle mønster. Jeg får ikke farvet p.t., der er lidt for mange strikkeprojekter, nu vinteren nærmer sig (undskyld). Til al overflod ‘kom jeg til’ at starte på Filcolanas mysteriesjal, hvor første del kom i fredags. Der skal bruges seks forskellige farver i garn svarende til det vi har farvet, så nu er der valgt tre gange cochenille og tre gange salvie 😉

    Kommentar af fiberfryd — 17. oktober 2017 @ 08:44 | Svar

    • Nej, det er første og andet bad.
      Det kunne godt minde lidt om avocadofarven, men den er vist lidt blegere, tror jeg.
      Spændende! Har du farvet med salvie? Jeg må da vist lige have set på det mysteriesjal …

      Kommentar af Ellen — 17. oktober 2017 @ 09:33 | Svar

      • Ja, salvie og mynte. Jeg glemmer jo, at du ikke er på Instagram (ja ja, jeg ved det godt, ikke plage 😊 )
        I dag har jeg forsøgt mig med små prøver i en kraftig plantesuppe (70 g bær til kun 9 g garn) på bær af laurbærkirsebær. Jeg forestillede mig, at det ville ende i retning af liguster, som jeg ikke har lige for hånden. Jeg har endnu kun set det i kunstigt lys, så jeg glæder mig til at se resultatet i dagslys. Det ubejdsede garn ser grålilla ud, mens den bejdsede ser ud til at være en mørk blågrågrøn.

        Kommentar af fiberfryd — 17. oktober 2017 @ 23:59 | Svar

        • 🙂 Nu har jeg set dit billede, og det er flotte farver. Jeg har lige tjekket min laurbærkirsebær, men den har ikke mange bær. Tror dog alligevel, at jeg skal prøve med dem, jeg kan skrabe sammen …

          Kommentar af Ellen — 18. oktober 2017 @ 10:13 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.