Hos Mommer

14. oktober 2017

To forskellige slags suk

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:41
Tags: , ,

Tidligt i morges kunne man på FB se en post i et sprogforum, hvor vedkommende, som var en ung, sprogstuderende (!) kvinde, skrev følgende: Burde et forlag ikke kunne stave? Herunder et indsat billede med en tekst, jeg desværre ikke helt husker, men noget lignende som … gode romaner, gode krimier og masser af gode oplevelser.
Den første kommentar lød: Øhhh, hvor er fejlen?
Svaret lød: Det hedder ‘massere af oplevelser’!  (Her må man gerne forestille sig mit opgivende suk.)
Så kom der ellers kommentarer i en lind strøm. Min egen første reaktion var, at jo, forlaget kan godt stave, men det kan du ikke! Jeg skrev det dog ikke.
Reaktionerne var forskellige og dog ens: Det her er forhåbentlig en joke?! – Mener du det seriøst? – Massere er noget, en massør gør. – Dette er lidt betænkeligt, når man tænker på, hvilken uddannelse du er i gang med. – Det *hedder* da ‘masser af’ …
Der gik mindre end en time, så slettede hun posten. Hun har forhåbentlig lært noget i dag, men det var hun ikke stor nok til at indrømme. 
Det er anbefalelsesværdigt at tjekke den slags, inden man sender det i cyberspace. Især i en sproggruppe, men den unge dame har været skråsikker.

Ved fiskesøerne

I dag har det været regnfuldt, gråt og halvtrist hele dagen, så for at foretage os et eller andet, kørte vi til Olofström via de fiskesøer, vi godt kan lide at besøge. Vi smiler hver gang, når vi ser, at der står tyskere i camouflagedragter og fisker. Bider der flere på, når man har den slags tøj på, mon?
I dag stod der ingen på netop denne bro, men det ser også ud til, at en våddragt var mere nødvendig end camouflagedragt. Et smukt motiv var det dog.

I Olofström gik vi i ICA Maxi – i går ødelagde jeg min dejskraber, så der skulle investeres i en ny, og mon ikke der kunne opstå et behov eller to i det store supermarked?
Det kunne der. Den dejskraber kom til at stå mig i 866 svenske kroner … til absolut nødvendige ting, naturligvis. Nu er årets julegavepapir fx i hus; de har altid noget herovre, jeg bedre kan lide end de danske udgaver.

Den gamle stenbro ved Vilshult (1)

På vejen hjem fra Olofström gjorde vi holdt ved en gammel stenbro. Efterårsfarverne er nu også ganske kønne i gråvejr, men der var flere gange undervejs, hvor vi nærmest faldt i svime over farverne og talte om, hvor flot det ville have været i solskin.

Den gamle stenbro ved Vilshult (3)

En anden fordel ved det grå vejr er, at man kan tage med lille blænde og dermed eksponere i længere tid og få sig lidt silkevand.

Den gamle stenbro ved Vilshult (9)

Med fare for at gentage mig selv: Efteråret ER da smukt, ikke sandt? (Her må man gerne forestille sig mit betagede suk.)

12 kommentarer »

  1. Det er ikke så godt med den unge sprogstuderendes svigtende mod, men hun har sikkert nok fået et og andet at tænke over.
    Det var da ellers en ordenlig gang “behovs opståen” i det supermarked.
    Farverne på billederne gør sig sandelig fint i gråvejr.
    I morgen er halvdelen af efteråret gået!

    Kommentar af Jørgen — 14. oktober 2017 @ 19:25 | Svar

    • Ja, det må vi tro på, at hun har.
      Det er sjovt med behovsopståen – og ja, efterårsfarverne gør sig godt i al slags vejr.
      Det der sidste lader jeg som om jeg slet ikke så … det er for tidligt at tænke på vinteren!

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2017 @ 21:18 | Svar

  2. Dansk er en svær en, men point for at hun ønsker det korrekte. Efterårets farvespil er formidabelt, og det gør ikke noget, at de lover op mod 20°. Det kan tids nok ændre sig.

    Kommentar af Eric — 14. oktober 2017 @ 20:15 | Svar

    • Sådan kan man selvfølgelig sige, men jeg synes jo nok, hun burde have vidst bedre.
      Nej det gør ikke spor med milde dage – så holder mine fine dahliaer også det længere 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2017 @ 21:21 | Svar

  3. Ak, ja. Suk.
    Du skulle være taget sydpå i stedet. Vi har haft det mest fantastiske vejr i dag. Varmt og tørt.
    Det var en dyr dejskraber. Jeg tænkte den må være noget ganske særligt, men tiøren er faldet 😉

    Kommentar af Pigen fra landet — 14. oktober 2017 @ 20:34 | Svar

    • Ja, så har I været heldigere med vejret end os, men vi satser på, at det fine vejr rammer præstøområdet fra og med i morgen 🙂
      Hehe, så jeg behøver ikke at afsløre, at dejskraberen kun kostede 27 kroner? 😉

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2017 @ 21:23 | Svar

  4. Hvor er der smukt i dit Sverige. Sikke farver… og jeg synes, fotos i diset vejr har sin egen skønhed. Som du selv skriver, giver det nogle fototekniske muligheder😊
    Og vand er altid spændende at fotografere.
    Der er godt nok højvande i søen!
    Dejskraber+ det løse… du kan få meget julegaveindpakningspapir for de penge🤔

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 15. oktober 2017 @ 12:21 | Svar

    • Ja, når solen er væk, er der bare andre fotomuligheder.
      Det er en flydebro, så den ligger sådan uanset vandstand, men den er vist gået lidt i stykker.
      Det kan jeg, men så meget gavepapir havde jeg nu ikke brug for 😉

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2017 @ 16:10 | Svar

  5. Sikke nogle skønne billeder. Iflg. min fætter er det ikke så meget tøjet, men bevægelserne, som fiskeren gør, der kan skræmme fiskene. Mærkeligt nok er de ikke helt dumme, disse finnede undervandshvirveldyr.
    Jeg ser jo også et sprogforum på FB med mellemrum, og bruger det somme tider. Fx. har jeg (ved at spørge) fundet ud af at de fleste af de ivrige sprogrevsere i modsætning til undertegnede ikke havde dansklærere, som underviste i den “høje” udtale af dansk, hvor man ikke laver mange elisioner osv.
    Det gik derfor endnu en gang op for mig, at mine lærere havde hjulpet mig til det, som nok var det sjoveste job jeg har haft, som radiomedarbejder og speaker 1978-1984.

    Kommentar af Donald — 15. oktober 2017 @ 16:32 | Svar

    • Jeg tror mere på din fætter end på de camouflerede tyskere!
      Du godeste, Donald, der fik du mig alligevel – jeg måtte slå elision op 🙂
      Hvad pokker, har du været radiospeaker? Det lyder godt nok spændende!

      Kommentar af Ellen — 15. oktober 2017 @ 18:23 | Svar

      • Ja, det var så godt, men der var flere forskellige elementer, som gjorde at jeg opgav at forsøge at holde fast på jobbet. Det var vikarjob, og jeg var bange for ikke at få fast job, og jeg kunne heller ikke være sikker på de løse timer, jeg havde i skolevæsenet. Et Computer-firma tilbød mig job til en acceptabel løn, og med hus og familie lød det som en løsning, der ville være gavnlig.

        Ja, jeg har aldrig fået snakket om det, så jeg skriver et længere blog-indlæg snarest! 🙂

        Kommentar af Donald — 16. oktober 2017 @ 14:44 | Svar

        • Den beslutning ville nok de fleste have truffet – jeg ville i hvert fald heller ikke have is nok i maven til en usikker indkomst, hvis jeg kunne få en sikker – men lidt ærgerligt, selvfølgelig, når det var et spændende job.

          Kommentar af Ellen — 16. oktober 2017 @ 14:55 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.