Hos Mommer

13. oktober 2017

Det findes ikke meget smukkere

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 14:05
Tags: ,

Når jeg vågner op til sådan en dag som i dag, kan jeg godt fortryde, at vores hus er sat til salg. Næsten. Ikke, når jeg tænker én gang til.
Men efteråret fås nok ikke meget smukkere end dette, så jeg vil lige belaste jer med et billede eller to.
Farverne er næsten helt New Englandske (ganske som jeg også konstaterede for et år siden), men der mangler den knaldrøde, som vist kun sukkerahornen kan præstere.
Efteråret er steget i anseelse hos mig, efter jeg jobstoppede. Nu er det på lige fod med forår og sommer, således at disse tre må dele en årstidsførsteplads, med vinteren på andenpladsen. Jeg vil ikke undvære nogen af vores årstider, heller ikke vinteren, men det bliver aldrig den bedste – hverken med eller uden sne.

IMG_8112

Træerne i skellet på nordsiden af grunden.

IMG_8116

IMG_8113

Vandet står helt op til broen nede ved åen – det er længe siden det har gjort det.
Nu må Sydsverige have fået det vand, mange har klaget over manglen på det meste af året, med brønde der løber tørre midt under opholdet heroppe.
Det har vi kun prøvet én gang, og det er mange år siden. Vi løste problemet ved at stoppe et dræn til, hvilket resulterede i den ønskede højere grundvandsstand, samt at en eng et stykke fra huset bliver lidt oftere oversvømmet end før, men vi har ikke været løbet tør for vand siden, og da der ikke længere er køer eller andre husdyr, der skal græsse på den eng, er vi temmelig ligeglade – vi vil hellere have vand i vores brønd.

Vildsvinene har hærget på vej ned mod åen og også på den anden side af vores hus, inde i skoven … igenigen er vi særdeles lykkelige for vores elhegn rundt om grunden.

Disse bittesmå bægre på nederste billede har jeg også foreviget et utal af gange, men jeg bliver lige betaget hver gang de står der og lyser så fint op mod mig.

Apropos bægerlav … lige om lidt vil jeg ud og samle lav. Jeg læser nogle steder, at man kun skal tage det, der er faldet på jorden, for lav er ekstremt langsomtvoksende, så naturen kan ikke tåle, at vi plukker det levende fra træerne.
Taget i betragtning, hvor mange tons forskelligt lav der findes bare i vores nærområde, har jeg ikke tænkt mig at mobilisere nogen skrupler over at plukke fra de grene, jeg kan nå. Beklager.

IMG_8119

14 kommentarer »

  1. Når efteråret arter sig som anført, er det betagende smukt. Og det store findes fint i det små.

    Kommentar af Jørgen — 13. oktober 2017 @ 14:46 | Svar

    • Vi er jo så enige 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2017 @ 16:09 | Svar

  2. Jeg holder meget af efteråret og alle dets smukke farver – især med sol på 🙂

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 13. oktober 2017 @ 15:21 | Svar

    • Ja … det bliver unægteligt smukkere at se på 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2017 @ 16:09 | Svar

  3. Efterårssol med blå himmel og gyldent løv er vist det smukkeste der findes! Og duften af efterår!
    Lavet klarer sig nok, når det vokser i de mængder. Jeg kan se, at selv bænken på broen er leveringsdygtig i farvemateriale 😉

    Kommentar af fiberfryd — 13. oktober 2017 @ 16:11 | Svar

    • Det er SÅ smukt – jeg elsker disse varme, gyldne farver.
      Vi vælter os simpelthen i forskellige laver heroppe 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2017 @ 19:46 | Svar

  4. Det midterste billede fik mig til at tænke på Canada.
    Lav til plantefarvning?

    Kommentar af Kisser — 13. oktober 2017 @ 19:33 | Svar

    • Ja, det kunne det nok godt minde lidt om.
      Okkeja – lav kan farve i mange, smukke farver – hvis man laver ‘suppen’ rigtigt.

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2017 @ 19:47 | Svar

  5. Jeg nåede lige at blive helt overrasket og trist over dine første ord, om at huset var til salg. Og tænkte på den stråtækte. Men I er jo i Sverige. Pyh, det var godt 🙂
    Ja, der er så smukke farver om efteråret. I dit forrige indlæg fortæller du om de fantastiske æbleopstillinger. Jamen, hvor er det flot. Sikke en kreativitet. Flotte billeder du har taget.

    Kommentar af betty — 13. oktober 2017 @ 23:43 | Svar

    • Det var ikke for at bekymre dig – og mht. til Den Stråtækte, skal der gå et eller andet grueligt galt, hvis den skulle sættes til salg. Herfra flytter vi ikke frivilligt.
      Tak for de pæne ord 🙂

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2017 @ 09:57 | Svar

  6. Efteråret kan være smukt. Ligesom de øvrige årstider. Jeg er tilhænger af variationen.

    Kommentar af conny — 14. oktober 2017 @ 00:31 | Svar

    • Ganske enig – jeg ville nødig bo i et land uden skiftende årstider.

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2017 @ 09:58 | Svar

  7. Der er så mange smukke nuancer i efterårets farveskala… selv om jeg stadig synes, det er vemodigt at sommeren (som vi aldrig fik) er slut… vil jeg heller ikke undvære årstidernes skiften!
    Den vinterhalvåret byder på hygge, levendelys og masser af krea-tid.

    Kommentar af Anne Holtegård Clausen — 14. oktober 2017 @ 10:33 | Svar

    • Jeg er enig i, at det altid er lidt vemodigt, når endnu et år går på hæld, men jeg synes nu egentlig ikke den sommer var så dårlig, som så mange skriver om 🙂
      Og ja: Der er dejlige, indendørs aktiviteter, som ikke er lige så hyggelige, når det er lyst udenfor.

      Kommentar af Ellen — 14. oktober 2017 @ 10:42 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.