Hos Mommer

12. oktober 2017

Æblets by

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 16:58
Tags:

Rubinola er et æble, der er svært at opdrive. Det er Filippa også. Hvorfor finder jeg udelukkende yndlingsæbler, der ikke er til at få fat i?
Det er ret irriterende …
I dag løste vi problemet ved at køre over til hele Sveriges æbleby, Kivik på Sveriges østkyst, for der ved vi, at de har Rubinola. Det er også der, de har vores årgangsmost til Charlotte – og i det hele taget flere forskellige dejlige slags most.
Det havde de da også i dag, Rubinola altså, så der blev investeret i en kasse, samt forskellige slags most, så vi har til julen over – englænderne kommer nemlig her til jul.

Æblefestival i Kivik
imageEfter dette kørte vi en tur ned på havnen i Kivik, hvor de for sidste dag i år havde den 12 x 9 meter store tavle lavet af æbler. Den står på samme sted hvert år, og hvert år er det et nyt motiv. Det for i år er ikke det flotteste – og alligevel er det jo superflot at kunne skabe et sådant kunstværk. Tænk at have det overblik der skal til lige at lave noget, der fylder 108 m2. Jeg er behørigt imponeret.
Man aner en romantisk historie her: I de første år (1988-2000) var tavlerne skabt af Helge Lundstrøm, så kom der en Emma Karp ind billedet, i samarbejde med en Jan Lagger, men fra 2005 har det været Emma Karp Lundstrøm, der alene har stået for kreationen.
Her kan alle æbletavlerne gennem årene ses – de er altså flotte! Se blot Helge Lundstrøms Millenium her til højre.
I dag bliver det som sagt taget ned, og det er da også blevet vanskeligt at se, hvad det skal forestille – derfor både mit eget foto og et lånt.
Da jeg kom helt tæt på, var de fleste æbler ulækre og pilrådne.

Æblefestival i Kivik (2)Æblefestival i Kivik (4)

Der pyntes med æbler på mange måder op til den store æblefestival sidst i september.
Selv mågerne spiser æbler … det var jeg ikke klar over, at de gjorde.

Æblefestival i Kivik (1)Æblefestival i Kivik (3)

11 kommentarer »

  1. Rubinola synes jeg ikke jeg har hørt om, og har du skrevet om det før, har jeg ikke hørt efter, men det lyder jo som om det er et interessant æble at have, jvf. google. Filippa kender jeg så glimrende som min barndoms meget gode æble. Det var da godt de havde en kasse i Kivik.
    Her i haven er James Grieve elendige i år, men der er en del Belle de Boskop at gøre godt med.

    Kommentar af Jørgen — 12. oktober 2017 @ 20:18 | Svar

    • Jeg skrev om Rubinola for næsten præcis et år siden, den 16. oktober, faktisk.
      Belle de Boskoop er bare verdens bedste madæble – lige en anelse for sure som spiseæble i mine øjne, men jeg ved der er mange der kan lide at spise det som det er.

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2017 @ 21:09 | Svar

  2. Og det indlæg falder jo godt i tråd med forrige indlæg om overgange. Sådan et maleri har sin levetid, men hvor er det smukt og fantastisk at det kan laves.

    Kommentar af Lene — 12. oktober 2017 @ 21:15 | Svar

    • Det har du da ret i – den sammenhæng havde jeg ikke selv set.
      Men ja, smukt er det – en overgang 😉

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2017 @ 21:25 | Svar

  3. Jeg tror, at man i æbleavlen har fokuseret meget på det robuste, transportvenlige og (langtids)holdbare – og smagen er dermed kommet i anden række. De gamle, smagfulde æblesorter kan ikke klare sig på den parameter, så de er vist kun at finde i privathaver. Kivik i æbletiden er på listen, så når gemalen engang tager sig sammen til at gå på pension …

    Kommentar af fiberfryd — 13. oktober 2017 @ 01:01 | Svar

    • Det kan næsten kun være det, der er forklaringen, men det er så ærgerligt.
      Behold endelig Kivik på listen – der er flere gode sager at hente der 🙂

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2017 @ 07:29 | Svar

  4. Der MÅ være havefolk i dit nærområde, som har et Filippatræ eller to stående. Det er jo noget at en rejse til det fynske, for at få den æblesort.
    Filippa har også været dyrket prof. tidligere, så gamle plantager på din egn burde også være en mulighed.

    Kommentar af natural2222 — 13. oktober 2017 @ 04:27 | Svar

    • Det er der nok, men ikke på vores vej, og længere ud i bekendtskaberne er vi endnu ikke nået.
      Jeg har søgt højt og lavt på nettet, men uden held, og jeg kan jo desværre ikke stemme dørklokker i hele Sydsjælland …
      I har dem åbenbart til salg på Fyn? Jeg må få det koordineret til næste år, for at køre udelukkende for det, er lige voldsomt nok, som du også er inde på.

      Kommentar af Ellen — 13. oktober 2017 @ 07:34 | Svar

      • Jeg vil prøve at undersøge, om nogen stadig har Filippa i deres sortiment. Jeg kender pt. ingen, der sælger dem; men jeg har et utal af bekendte, som har et træ eller to i haven. Jeg har et enkelt i mit læhegn, som jeg i sin tid podede på en vildstamme og plantede ind, hvor nogle af buskene var gået ud.

        Kommentar af natural2222 — 14. oktober 2017 @ 06:00 | Svar

      • Undskyld. Jeg kom lige i tanke om en mulighed her i nærheden, og ganske rigtigt havde de Filippa i sortimentet:
        http://www.fjordvangfrugtplantage.dk/
        Det er tilmed et særpræget sted at besøge og en gammel frugtavler, der bestemt har sine egne meninger.
        Stedet er næsten en udflugt værd i sig selv; men man kunne også lige køre de sidste 3-4 km og gå en tur i den åbne park på Hofmansgave.
        http://www.hofmansgave.dk/index.asp?DocumentID=735

        Kommentar af natural2222 — 14. oktober 2017 @ 06:11 | Svar

        • Tusind tak, Farmer! Både for Filippa og for turisttip … jeg tror jeg prøver at lokke John med på en omvej, når vi skal til Jylland midt i november.
          Podning kunne også være en ide.

          Kommentar af Ellen — 14. oktober 2017 @ 08:57 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.