Hos Mommer

11. oktober 2017

Det hele er kun en overgang …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 17:22
Tags: ,

Der er mange overgange.
Det hele er vel egentlig kun en overgang … disse ord kan man trøste sig med, hvis livet bliver lidt svært i en periode. Det går over igen, og det gør det da som regel også. Da jeg havde kræft, var det de ord, jeg sammenbidt sagde til mig selv, når kemoterapien bevirkede, at jeg fik lidt vel rigeligt med selvmedlidenhed.
Hvis der er overgang i et eller andet elektrisk, er det ikke så godt – så skal der en ekspert ind over.
En stemme kan være i overgang. Men det er den kun en overgang.
Jeg oplevede overgangen til efterlønstilværelsen som aldeles smertefri – rent mentalt, om ikke andet, selv om jeg en overgang var fysisk syg.
En overgang kan være glidende, brat, gradvis eller flydende. Jeg måtte lige tænke over forskellen på glidende og flydende, men den er der. Forskellen.
Overgang har mange betydninger.
Det kan også være i form af noget mere konkret, fx en jernbaneovergang eller en fodgængerovergang.
Men kender I en andeovergang? Sådan en har vi ikke så langt fra os, i en lille, idyllisk gadekærslandsby ved navn Alslev.
Som burde have heddet Andslev.

Alslev andeovergangAlslev andeovergang (1)

Der kan ikke gå to voksne mennesker ved siden af hinanden på den smalle andeovergang, men der kan sagtens gå en hel lille andefamilie.

15 kommentarer »

  1. Sådan en overgang har jeg aldrig set. Det er da en sød tanke at lave sådan overgang – det må vel så være en svømmefodgængerovergang?

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 11. oktober 2017 @ 18:32 | Svar

    • Ja, det kunne man også kalde den 🙂

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2017 @ 21:36 | Svar

  2. Oh, jeg elsker den slags! Ordet “gang” er som ilt i kemiens verden; det kobler sig til (næsten) alt. Tak for tankevækkeren, som vi kan kalde tankegangen. Den er gangbar, selvom ordet har verbalt tøj på.

    Kommentar af Eric — 11. oktober 2017 @ 20:38 | Svar

    • Overtøj, måske? Eller overgangstøj her midt i en overgangsperiode 😉
      Men velbekomme – jeg var næsten klar over, at du ville være helt med her.

      Kommentar af Ellen — 11. oktober 2017 @ 21:39 | Svar

  3. Dejligt med lidt humor! Man må så bare håbe, at andemor med ællinger vælger den anviste overgang, når vejen skal krydses! 🦆

    Kommentar af Fru Moll — 11. oktober 2017 @ 21:53 | Svar

    • Hehe, jeg tænkte også lige over, hvordan de mon får trafiktrænet de ænder 😉

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2017 @ 07:45 | Svar

  4. Det er den sødeste overgang, jeg har set 🙂

    Kommentar af betty — 11. oktober 2017 @ 22:57 | Svar

    • Ja, det er godt fundet på 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2017 @ 07:46 | Svar

  5. Hvis alting var konstant ville vi vist kede os ihjel. Jeg elsker, at der er overgange; årstider, traditioner, morgen, aften, dag, nat og overgange i humør, beskæftigelse osv. Der er overgange man helst ville være foruden, men andeovergangen er en af humørsprederne.

    Kommentar af fiberfryd — 12. oktober 2017 @ 08:31 | Svar

    • Al den overgangstænkning fik mig til at huske Pete Seegers ‘Turn, turn, turn’ (med ord lånt fra biblen). Vi kendte måske bedst udgaven med The Byrds … https://youtu.be/eiprqeaydik

      Kommentar af fiberfryd — 12. oktober 2017 @ 09:03 | Svar

      • Enig: Der skal forandring til. Både med og uden overgange 🙂
        Åhh, tak for at minde mig om et af mine yndlingsnumre med et af mine absolutte yndlingsbands fra dengang i gamle dage

        Kommentar af Ellen — 12. oktober 2017 @ 15:27 | Svar

  6. Tak for et fint indlæg. Det er dejligt at lege med ord, og skiltningen ved andeovergangen er bare så sød.

    Kommentar af Kirsten — 12. oktober 2017 @ 09:56 | Svar

    • Velbekomme, og ja, ordlege er sjove lege 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2017 @ 15:28 | Svar

  7. Det er interessante tanker andeovergangsskiltet har afstedkommet. Det er egentlig uroligt man har sådan et færdselsskilt, men hvorfor ikke. Hvad med en undergang, en tunnel, er det også en overgang?

    Kommentar af Jørgen — 12. oktober 2017 @ 20:11 | Svar

    • Haha, nej, det kan vel næppe hedde en overgang, men med ordet undergang forbinder man godt nok noget ganske andet 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2017 @ 21:10 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.