Hos Mommer

8. oktober 2017

Du bli’r hvad du spiser

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 20:35
Tags: , , ,

Hvis man bliver, hvad man spiser, så bliver jeg snart til en rigtig flødebolle, hvilket jeg egentlig ikke er specielt interesseret i.
De to veninder Anette og Annette begyndte i aftes lige efter middagen at tale om et flødebolle-fabriksudsalg, de vist sommetider frekventerer.
Uh, tal ikke om flødeboller, sagde jeg naivt, jeg ELsker flødeboller – jeg kunne godt spise fem på én gang!
Der gik ikke fem minutter, så stod de to damer ved siden af mig, bærende på hver sin æske friske flødeboller.
Og jeg er på kur. Var på kur, åbenbart. Både Ditte og jeg havde ellers holdt den pænt under strikkefestivallen, bortset fra vinen. Og lidt dessert … og et stykke tærte, men den var der frugt i …
Men altså, de der flødeboller … jeg spiste fem, og da jeg kom tilbage efter at have vasket hænder, stod der tre til på min plads, men dem tog jeg med hjem. Nu havde selv jeg fået nok!

P1070341P1070352

Maden på Silkeborg Vandrehjem var uforskammet lækker, og det var den også, da vi var der i 2008. Heldigvis passede den fint til LCHF-konceptet – vi sprang bare kartofler, ris og brød over – der var rigeligt at vælge imellem alligevel.
Som allerede skrevet, var det eneste, vi skulle koncentrere os om, at hygge, snakke, strikke og spise.
Faktisk var der sørget så godt for os, at vi ikke behøvede at rejse os fra stolen for andet end den sidstnævnte aktivitet …

P1070355    P1070346

Personalet var så søde – bordene var pyntet med små garnnøgler på lysbakkerne. Så føler man sig velkommen.
De fortalte, at de var så glade for at have sådan en flok kvinder som gæster, for vi sætter stor og ægte pris på al den gode og veltilberedte mad, hvorimod fx en flok sportsentusiaster bare tænker på at få hældt en masse føde indenbords meget hurtigt og så ellers ud af røret igen.

Der var arrangeret besøg hos Madam Munch, Geilsk og Katrinelund. Jeg var med til de to førstnævnte, hvilket desværre fristede sådan en som mig alt for meget, så mit garnlager er nu øget en del mere, end jeg nok lige havde planlagt hjemmefra. Både farvelageret og det med garnet, som er til direkte brug. Farvelageret blev øget med et kilo blandet hamp/uldgarn, som jeg er lidt spændt på, hvordan opfører sig.

P1070357

På vejen hjem plukkede vi lige et stort græskar hver. De var så store, at vi knap nok kunne løfte dem ind i bilen, men ind kom de, og nu ligger der et stort græskar og pynter fint udenfor.
Nu skal jeg bare lige have fundet plads til yderligere 2,2 kg garn.
Godt, jeg kun mangler at lukke af på sjalet af noget af det indigofarvede garn, jeg har strikket som en gal på hele weekenden. Det hjælper lidt på samvittigheden. To Røde Kors-huer og et par babyleggings er også parat til aflevering.

22 kommentarer »

  1. Og nu fik jeg pludselig virkelig meget lyst til flødeboller!… ❤️

    Kommentar af Maude — 8. oktober 2017 @ 20:50 | Svar

    • De smager da også bare vildt godt! 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2017 @ 20:54 | Svar

  2. Ufint at friste på den måde.. med flødeboller altså🙈
    Veltillavet mad er noget andet. Som du skrev, man kan være høfligt selektiv😇 Jeg er imponeret af den fine bordpynt. Så indbydende at gå til bords på den måde.
    Åh.. jeg gad godt have været med på de udflugter. Satser på at Fredericia kan “erstatte” det. Om jeg kan styre garnlageret må tiden vise! God strikkefornøjelse med dine indkøb.
    Også græskarret… skal det skæres ud til Halloween?

    Kommentar af Anne Holtegård — 8. oktober 2017 @ 20:52 | Svar

    • Det var meget ufint af de to damer …
      Det var godt alt sammen – mad, pynt og udflugter, men du må satse på Fredericia.
      Ja, det ender nok med en udskæring 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2017 @ 20:56 | Svar

  3. Der må være plads til lidt manglende selvdisciplin med mellemrum. Forleden så jeg at 6 flødeboller på tilbud koster 65 kr. Man sparede 34 kr. Så er det bedre med 6 for 5 kr. når behovet er så stort!

    Kommentar af Jørgen — 8. oktober 2017 @ 21:24 | Svar

    • Åh, tak, Jørgen – lidt support er godt lige nu …
      Det var ellers vildt dyrt for flødeboller – jeg fik da heldigvis mine ganske gratis 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2017 @ 21:35 | Svar

  4. Tøhø, du var da usædvanlig nem at lokke på afveje. Det er da vist godt, at vi kun ses een gang om året. Tak for denne gang. Vi ses næste år UDEN flødeboller. Anette

    Kommentar af Anette — 8. oktober 2017 @ 21:53 | Svar

    • Ja, jeg var vist lidt for nem, men jeg har et svagt punkt mht. flødeboller, så jeg vil sætte pris på, hvis du ikke frister igen næste år 🙂
      Og selv tak … trods alt 😉

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2017 @ 22:29 | Svar

  5. Tø-hø, så meget for stålsatte flødebollebeslutninger. Men oh, fristelse er svær … Skidt: Du går bare 20 km i morgen 🙂

    Kommentar af Eric — 8. oktober 2017 @ 22:09 | Svar

    • Jeg kan modstå alt, undtagen fristelser. Og 20 km i morgen virker ikke spor fristende 🙂

      Kommentar af Ellen — 8. oktober 2017 @ 22:30 | Svar

  6. Tø hø, man skal jo altid passe på hvad man siger til sådan en strikkefestival….og kan man spise fem, så kan der også klemmes tre mere ned😉😉😉😉
    Ja vi ses til næste år, med eller uden flødeboller. Vi har kun det sjov vi selv laver, og det er vi nemlig gode til😆 – og fortsat god vind med LCHF….
    Annette

    Kommentar af Annette Lyngby — 8. oktober 2017 @ 23:17 | Svar

    • Man skal vare sin mund, men John hjalp mig med de sidste flødeboller 🙂
      Nemlig … vi ses, og tak – det varer nok en uges tid, inden jeg tør veje mig igen 😉

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2017 @ 08:07 | Svar

  7. Flødeboller kan ikke friste mig, det kan den mad, du viser billeder af, til gengæld sagtens. Sådan fristes vi forskelligt.
    Var vejret med jer? Her var det fantastisk både fredag og søndag, men lørdagen var ret våd, for at sige det mildt.

    Kommentar af Pigen fra landet — 9. oktober 2017 @ 07:10 | Svar

    • Hver ting til sin tid … inden vi spiste den fristende mad, kunne de ikke have fristet mig med flødeboller 😉
      Jeg tror det har været det samme weekendvejr over det meste af landet. Det regnede næsten hele lørdagen i Silkeborg, og John meldte det samme fra præstøegnen.

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2017 @ 08:10 | Svar

  8. Flødeboller tæller slet ikke i noget regnskab, tror jeg på – jo lækkerhedsregnskabet.
    Gad vide, om den Stråtækte har elastiske vægge, med alt det garn og græskar du “får” med dig hjem …

    Kommentar af Conny — 9. oktober 2017 @ 11:23 | Svar

    • Hmmm. Skulle det mon virkelig være sådan? Det kunne godt nok være rart :-=
      Græskarret skal opholde sig udenfor, så det udgør ikke noget problem 😉

      Kommentar af Ellen — 9. oktober 2017 @ 15:06 | Svar

  9. Rart at høre, at der er andre end mig, der kan spise mere end én flødebolle. Jeg synes ellers, de fleste mener, at man bliver åh så mæt af bare en enkelt.
    For nogle år siden mente man, at flødeboller var den mindst usyndige slags slik, der kunne opdrives. Det er vist nu om dage blevet afløst af 70+% chokolade. Men måske flødeboller med 70% chokolade også er på den mindst slemme side?

    Kommentar af Kirsten — 10. oktober 2017 @ 02:11 | Svar

    • Det gør “de fleste” vist også, men jeg bliver hverken fysisk eller psykisk mæt af én – en enkelt er kun en appetitvækker og kalder på flere. Nu er der selvfølgelig forskel på størrelsen af dem, og disse var ret små 🙂
      Mon ikke det bare er en god undskyldning? Der må være masser af sukker i en flødebolle. 70 % chokolade bryder jeg mig desværre slet ikke om, så det er udelukket for mit vedkommende – jeg vil hellere undvære 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2017 @ 09:35 | Svar

  10. Flødeboller går man aldrig fejl af og jeg er tilhænger af koncepterne: Der er ikke noget, der er forbudt, der er noget man skal spise mindre af og noget man skal spise mere af – og Husk at nyde det du vælger at spise.

    Kommentar af Lene — 10. oktober 2017 @ 05:33 | Svar

    • Det koncept er også fint nok, hvis man har en vægt, der ‘bare’ skal holdes, hvilket jeg nok skal nå til, men det dur altså ikke, når vægten skal ned.
      Men bare rolig: Jeg nød virkelig mine små forsyndelser i weekenden – det kan man lige så godt, ellers kan man lige så godt lade være 🙂

      Kommentar af Ellen — 10. oktober 2017 @ 09:37 | Svar

  11. Puh, jeg tror de (kun) tre flødeboller jeg spiste, har kureret mig for flødebollespiseri i en lang periode! Men at blive fodret af tre gange om dagen med den utrolig gode mad de serverede; det savner jeg allerede 😉 Det var en dejlig tur og mit store græskar lyser op på terrassen, når det er lidt for gråt derude.

    Kommentar af fiberfryd — 12. oktober 2017 @ 08:22 | Svar

    • Ja, det kunne jeg næsten fornemme … mine fem kurerede desværre ikke mig for noget som helst i den retning.
      Det var en dejlig weekend, og jeg kunne også sagtens vænne mig til at blive opvartet på den måde 🙂

      Kommentar af Ellen — 12. oktober 2017 @ 15:24 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Skab en gratis hjemmeside eller blog på WordPress.com.