Hos Mommer

28. september 2017

Farverne udvikler sig

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 15:04
Tags: ,

IMG_7955Det blæser og blæser – det er et rigtigt efterårsvejr i dag, bortset fra, at det ikke regner. Det gjorde det til gengæld i går, hvor vi havde et temmelig aggressivt tordenvejr hængende over os i over en time. På samme time fik vi 23 mm vand, så ligefrem skybrud var det ikke, men det var slemt nok endda.
Vildvinen (og ikke rådhusvinen, som jeg troede den hed – tak til min planteguru Ditte) bliver rødere og rødere dag for dag, og om ikke længe vil den være smukt rød over det hele.
Jeg elsker den farve, som er det nærmeste, vi kommer på de farver, vi så for et år siden i USA, og på grund af hvilke vi gik glip af vores lokale røde farver.

P1070311IMG_9957

Jo, efteråret har skam sine gode sider, men det der blæsevejr kan jeg sagtens undvære. Havde det ikke været for det, kunne jeg sagtens have haft siddet oppe på terrassen i dag, for der er lunt nok, men det piber lige ind, hvor man sidder, desværre, og det bliver hele tiden lidt værre, for de hvide heste nede på vandet udvikler sig støt og roligt fra shetlandsponystørrelse til noget, der mere ligner den engelske shire-hest.

Lav i ammoniak 0 timerLav i ammoniak 1 time

Det er ikke kun de røde farver på bådehuset og de hvide heste på vandet, der udvikler sig.
Det gør dette farvebad også … det er (mest) rensdyrlav overhældt med 5 % salmiakspiritus.
Det første billede er taget efter 0 timer; det andet efter en time.
Egentlig forestiller jeg mig, at det skal ende med at have en lilla-bordeaux-agtig farve, men så skal det stå i uger eller måske oven i købet måneder, hvor det hver dag får en lille rystetur og lidt frisk luft, da farveudviklingsprocessen er iltkrævende.
Det var sjovt at se, hvordan det tørrede og derfor meget lysegrå lav omgående tog denne fantastiske gulgrønne farve, i samme øjeblik, som salmiakspiritusopløsningen blev hældt over det.
Nu er det bare at væbne sig med tålmodighed … hvilket som bekendt ikke er min stærke side, men jeg behøver jo ikke at stå og kigge på det hele tiden.

14 kommentarer »

  1. Skal det også blive til garnfarve ?? Salmiakspiritus! Fortæl fortæl 🙂
    På denne årstid er det jeg rigtigt savner de store danske skove og alle de flotte farver.

    Kommentar af udvandreren — 28. september 2017 @ 15:43 | Svar

  2. Elsker denne her årstid; det er fantastisk! ❤️

    Kommentar af Maude — 28. september 2017 @ 16:32 | Svar

    • Jeg holder også meget af efteråret – det værste ved den er, at den indvarsler vinteren, som er den årstid, jeg holder mindst af 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 17:04 | Svar

  3. Ja. det var da et heftigt torden- og regnvejr, vi havde i går. Der har været en anelse langt imellem de rigtig flotte septemberdage i år, men det kan være, at vi kan være så heldige, at oktober byder på nogle lune, solrige dage. Men uanset hvordan vejret arter sig, så holder jeg ligesom du og Maude rigtig meget af denne årstid 🙂

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 28. september 2017 @ 17:17 | Svar

    • Det cyklede godt nok noget omkring her, men det har det så også gjort hos dig.
      Vi har måske ikke haft mange rigtig gode dage, men nogle har vi da haft af slagsen … DMI lover en fantastisk oktober, men lad os nu se – de har bestemt ikke altid ret i deres forudsigelser.

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 17:20 | Svar

  4. Jeg er også vild med efteråret, men også vinteren. Der skal dog helst være sne, så jeg får min lysdosis og min snelængsel dækket 🙂

    Kommentar af Lene — 28. september 2017 @ 17:54 | Svar

    • Hehe, den med sneen har vi vist været inde på før – der er vi nok ikke helt enige, selv om jeg bedre kan ‘acceptere’ sne nu, hvor jeg ikke længere har en lang transporttid til arbejdet.

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 19:39 | Svar

  5. Det har ikke regnet her, hver i går eller i dag, men i går kunne vi se, at regnen havde passeret 1-2 km vest herfor. Det blæser rigeligt i dag, men vi må vel finde os i at det er efterår. Spændende hvad der kommer ud af farveudtrækningsprocessen.

    Kommentar af Jørgen — 28. september 2017 @ 19:42 | Svar

    • Så I gik helt fri af det lidt slemme uvejr? Der kan man bare se …
      Efteråret kan man nok ikke stille så meget op imod – og farvebadet er nok først klar i løbet af vinteren!

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 19:50 | Svar

  6. Hvis bare der ikke kom vinter bag efter, så tror jeg, at jeg kunne være ret glad for efteråret med alle de smukke farver, det bløde lys og de helt særlige lugte. Men jeg skal virkelig tage mig sammen for at nyde nuet og ikke fokusere på vinteren.

    Kommentar af Fruen i Midten — 29. september 2017 @ 08:54 | Svar

    • Du beskriver aldeles præcist, hvordan jeg har det med efteråret!

      Kommentar af Ellen — 29. september 2017 @ 09:04 | Svar

  7. Her har vejret artet sig fint, det regnede kun i nat og var uden torden, hvilket passer mig overmåde godt! 😉
    Har du lavet klorprøven på dit lav, siden du har valgt ‘salmiakmetoden’? Vi ses snart.

    Kommentar af fiberfryd — 29. september 2017 @ 17:36 | Svar

    • Det var godt … det er straks mere spændende med i morgen …
      Nej, jeg satsede, fordi jeg havde set flere websites med noget lav, der lignede mit, og hvor de brugte salmiak.
      Yes, vi ses 🙂

      Kommentar af Ellen — 29. september 2017 @ 19:45 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.