Hos Mommer

27. september 2017

Herlig mad!

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:01
Tags:

For nogle få søndage siden havde vi besøg af en af mine gamle kolleger og hendes mand. Vi kom – blandt så mange andre ting – også ind på LCHF-mad, at vi var begyndt at leve efter den metode og at vi rent faktisk havde tabt os.

– Ved du godt, at Årstiderne har en low carb-kasse?
– Nej? Er den god? Er Årstiderne ikke meget dyre?
– Jojo, det har de. Den er rigtig god. Det er ikke helt billigt, men alligevel rimeligt, og det bedste af det hele: ALT er med i kassen, inklusive opskrifter. Du slipper for at finde på i hele fem dage!
– Ohhhh!!!
(Her skal man forestille sig mindst 25 glade smileyer.)

Det var nemlig især det sidste, der tiltalte mig allermest. Nu har jeg været den hovedansvarlige for den daglige aftensmad siden jeg var 16 år, hvor min mor blev syg, og jeg måtte tage over. Hun fandt dog på, så det var først, da jeg blev 20 og flyttede hjemmefra, jeg selv skulle finde på, hvad menuen skulle stå på, men det er så også næsten 45 år.
Det er bare det værste: Altid at skulle finde på. Det er såmænd ikke så slemt at lave maden; det har jeg ikke noget imod, men finde på, finde på, finde på … puhhh, det er sejt sommetider. Det har dog hjulpet lidt med internettet, som er rigt på inspiration, og inden da var jeg flittig bruger af alverdens kogebøger, både egne og bibliotekets.
John var ikke til nogen som helst hjælp. Det gjorde og gør ikke noget, at han ikke laver mad (jeg nyder at kunne overlade køkkenafrydningen til ham med god samvittighed), men når jeg spurgte, hvad jeg dog skulle finde på til aftensmaden, troede han, at han hjalp mig ved at svare: Det ved jeg ikke …  bare find på noget nemt.
Arrgghhhh – thanks for nothing. Det var jo netop det, der var problemet! Jeg var tom for ideer! Efter nogen tid holdt jeg op med at spørge …

IMG_7954 

Men så bragte Helle Årstiderne ind i mit liv. Første kasse low carb ankom i går. Der er bogstavelig talt alt – selv en lille pose indeholdende en spsk sojasovs, hvilket jeg ellers ville mene hørte med til ‘basiselementerne’, som vi forventes at ligge inde med.
Herover er der mad til to personer i fem dage, og jeg kan fortælle, at det tilsyneladende passer fint med den tildelte mængde.
Jeg skal bare gøre, som der står – det eneste jeg selv skulle bidrage med i aftes, var salt, peber og olivenolie.
Det er anderledes, men gode retter, jeg bliver sat i gang med – i går var der frisk koriander i, som jeg ellers ikke bryder mig særlig meget om, men nu havde jeg besluttet at gå all in, og det smagte forbavsende godt. Man vil også kunne få øje på en fennikel, som er endnu værre end koriander (fennikel smager af lakrids eller Kongen af Danmark-bolsjer eller, oh skræk, en blanding af disse to), men nu får vi se … ellers må jeg bare gå sulten i seng den aften …
Også her var der en ekstragevinst: Opskrifterne går så meget i detaljen, at selv John mente han vil kunne arbejde efter dem: Skær peberfrugterne i tern på 2 x 2 cm. Skær porren i ringe på 1 cm.
Det kan ikke blive mere konkret, hvilket gør Nielsen glad, så han mente nok, at han ville prøve af lave maden en af aftenerne.
Jeg har meldt mig til at få kassen hver tredje uge, men jeg har vist allerede besluttet mig til at ændre det til hver anden.

24 kommentarer »

  1. Jeg er sikker på, at du på et eller andet tidspunkt har overvejet at lave en madplan, men at det af en eller anden grund blev opgivet. Det virker fint for os. Det meste bliver lavet eller forberedt i weekenden, så det er åh så nemt, når man kommer mør hjem fra arbejde. Vi har endda en lille tavle, hvor vi skriver planen på med kridt i forskellige farver – så er man ikke i tvivl om, hvornår det nu er, at det er 🙂

    Samtidig føres “maddagbog”, så man flere år bagud kan se, hvad der var på menuen – det kan også være inspiration til en træt fantasi.

    Kommentar af Eric — 27. september 2017 @ 18:49 | Svar

    • Jeg har ikke kun overvejet, for i de 2½ år, vi har boet hernede, har jeg lavet ugeplaner (eller mere), fordi vi har så langt til mine yndlingssupermarkeder.
      Det har faktisk fungeret glimrende, men jeg skulle jo stadig finde på det hele!
      Maddagbogen har jeg ikke prøvet, men det er da en god ide.

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 18:55 | Svar

  2. Jeg er så enig – det værste er at være den, der skal finde på, hvad der skal på bordet dag efter dag. Jeg laver gerne madplaner, men det sker tit, at de må ændres, fordi jeg ikke kan få fat i de (økologiske) varer, jeg skal bruge.

    Kommentar af www.randiglensbo.dk — 27. september 2017 @ 19:19 | Svar

    • Irriterende, hvis man ikke kan få det, man skal bruge – det er så yderligere et incitament til at prøve Årstiderne – det er jo for det meste økologiske varer, de kører med.

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 20:55 | Svar

  3. Uhm, det ser lækkert ud. Hvad er det der ligger til højre for broccolien? Jeg kan ikke rigtig se det. Jeg gætter: svampe eller en artiskok?
    Det er da en skøn løsning at få det hele serveret (næsten). Men også at prøve noget andet og nyt.
    Spændt på hvad du synes om fenniklen.

    Kommentar af Kisser — 27. september 2017 @ 20:01 | Svar

    • Det er østershatte – altså svampe. Og de smager godt!
      Det er en rigtig god løsning – der er noget for næsten enhver smag.
      Det er jeg også spændt på – jeg har det virkelig stramt med fennikel!

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 21:00 | Svar

  4. Prøv med vandgrød, fløjlsgrød, pærevælling, øllebrød og den slags. Eller spejlæg med spinat. Eller … Her i huset lykkes det fruen at få en ide hver dag, men det er ikke let at forstå hvordan det lader sig gøre. Maddagbogen som Eric omtaler er en god ide, måske skulle jeg give mig til at skrive den ganske som jeg skriver skridt op.

    Kommentar af Jørgen — 27. september 2017 @ 20:02 | Svar

    • Jeg kan desværre bare ikke lide grød af nogen art, og eftersom jeg bestemmer, så … 🙂
      Det lykkes jo også mig at finde på noget hver dag; det er bare ikke særlig sjovt at skulle det.

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 21:02 | Svar

  5. Åh, det lyder godt. Måske skulle jeg prøve. Det er ikke nemmere at finde på, når det kun er en selv, der skal spise 🙂

    Kommentar af betty — 27. september 2017 @ 21:18 | Svar

    • Jeg kan anbefale det – de har vist to forskellige kasser til enlige. Det er ret smart, for man får ikke noget tilovers.

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 09:09 | Svar

  6. Åh ja, det er jo det jeg også bliver så frustreret over, det med at være opfindsom når der skal laves aftensmad. Når jeg spurgte Flemming, var svaret ALTID hakkebøf med bløde løg, så der var heller ikke meget hjælp at hente. Måske jeg også skulle prøve en kasse en periode, det lyder som en god ide 🙂

    Kommentar af Margrethe — 27. september 2017 @ 21:41 | Svar

    • Din Flemming var ikke et hak bedre end min John, kan jeg se 🙂
      Du kunne da give det en chance – det er SÅ dejligt ikke at skulle finde på.

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 09:10 | Svar

  7. Jeg elsker fennikel og meget gerne grillet. Til gengæld er jeg ikke ret vild med den palmekål, som jeg vist kan skimte mellem forsyningerne. Jeg er spændt på, om de kan komme til at smage godt ?

    Kommentar af Fru Z — 27. september 2017 @ 22:41 | Svar

    • Det kunne den i hvert fald ikke komme til i går – palmekålen var bestemt ikke nogen succes!

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 09:11 | Svar

  8. Den kasse har jeg også haft et godt øje til … Måske er det nu jeg skal prøve? Altså når vi er færdige med at farte Danmark rundt i denne omgang 😉

    Kommentar af fiberfryd — 27. september 2017 @ 23:22 | Svar

    • Det skulle du prøve, Ditte – vi kan jo tale lidt mere om det i weekenden 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 09:12 | Svar

  9. Jeg har i et års tid fået vegetar kasse hveranden uge, har også prøvet flere andre slags. Syntes det er dejlig at den bliver stillet ved min dør og ikke selv skal købe ind. Og ja spiser alt men hvor er der mange spænende retter uden kød som jeg ikke kendte så glæder mig altid til kassen.
    Syntes det giver frihed at ikke skal tænke på hvad man skal lave af mad i de dage tror du bliver glad for det .

    Kommentar af Jonna — 28. september 2017 @ 06:10 | Svar

    • Du fremhæver lige præcis de ting, der gjorde, at jeg måtte prøve konceptet, Jonna: Ikke handle, ikke finde på, ny og spændende mad 🙂
      Jeg er sikker på, at jeg bliver ved i hvert fald et stykke tid – jeg er lidt spændt på, hvor varierede kasserne er.

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 09:14 | Svar

  10. Skønt billede af kassens indhold! Da Den Lille Familie boede hos os i de første måneder af året, var Aarstidens kasser deres bidrag til madbudgettet. Efterhånden som jeg lærte deres indgangsvinkel til opskrifterne, blev jeg rigtig glad for kasserne. Så jeg kan kun tilslutte mig dine roser. OG frustrationerne over at skulle finde på HVER ENESTE DAG.

    Kommentar af Conny — 28. september 2017 @ 10:35 | Svar

    • Det var en god måde at blive introduceret til kasserne på.
      Jeg kan li’som fornemme på både dig og de øvrige kommentarer, at vi vist er temmelig mange, der er TRÆTTE af at skulle finde på hver eneste dag 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 12:54 | Svar

  11. Kunne være sjovt at prøve, men jeg spekulerer på, om jeg er for kræsen. Jeg kan f.eks. ikke lide nogen former for rå løg, og porrer og forårsløg m.m. kan jeg heller ikke lide tilberedt.
    Bortset fra det behøver jeg ikke finde på. Det meste af det varme mad, vi får, er noget grøntsagsrodsammen. Af samme grund er jeg lidt betænkelig ved mængden af kød i kassen, men det er jo nødt til at være der, når det er en LCHF-kasse.

    Kommentar af Kirsten — 28. september 2017 @ 16:22 | Svar

    • Hmmm … det lyder ganske rigtigt som om den kasse ikke lige er noget for dig … men har du set udvalget af kasser? Der er mange forskellige, og måske er der også en, der passer bedre til din smag?

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 17:01 | Svar

  12. Årstiderne er ikke billig, men som regel er alt friskt og delikat samt med ingredienser, der ikke lige er til at få i den lokale butik. God fornøjelse med dit valg og fravalg af madplansbeslutningkraft. De eneste anker, jeg har mod det, er mængden af emballage (og unødig individuel transport til kunden) samt fastlåsningen til vide, hvad man skal spise, men det sidste er åbenbart en lettelse for dig (og andre jf. div. kommentarer).
    Mvh.
    PS: Hvis en af retterne er en sammenkogt ret, som det ofte er i de “almindelige” måltidskasser, så kan det være en god ide, at lave den ret en af de første dage, mens man alligevel laver mad, da den så lige er til at varme (og på dagen evt. tilsætte det friske rå grønt, der hører til), så der er nem mad en dag, når tiden er knap.

    Kommentar af Kristine — 28. september 2017 @ 17:24 | Svar

    • Johtak, men jeg har nu ikke ligefrem fravalgt min madplansbeslutningkraft, kun 25 % af den indtil videre, men det er en fint for mig, og lige nu nyder jeg det bare – kalder det alt andet end fastlåsning, men en form for en lille madferie.
      Emballagen? Der er da mindre af det, end hvis jeg handler i supermarkedet, og træ- og flamingokasserne tager de retur.
      Ang. dit PS, så er jeg sikker på, at det er et velment tip, men tror du virkelig ikke, at jeg efter næsten 45 år som eneansvarlig for maddelen af husholdningen, samt et fuldtidsarbejde, hvor jeg ofte var væk 11 timer om dagen, ikke har lært at økonomisere mest muligt med min fritid? 🙂

      Kommentar af Ellen — 28. september 2017 @ 19:38 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.