Hos Mommer

26. september 2017

Man ved, man er pensionist, når …

Filed under: Uncategorized — Ellen @ 18:05
Tags: ,

Med fare for at fornærme nogen. På forhånd undskyld …
Men altså … man ved, man er pensionist, når man melder sig ind i Røde Kors’ nørkleklub.
Det har jeg gjort – jeg spurgte, om man kunne blive passivt medlem, for jeg havde egentlig hverken tid eller lyst til at komme i nørkleklubben hver tirdsag eftermiddag, men vil meget gerne have alle deres opskrifter, fordi jeg har så meget garn og så mange rester, jeg ikke nænner at kassere.
Jeg fik en meget sød mail tilbage om, at hun da gerne ville komme på min adresse, medbringende garn, pinde og opskrifter. Hun kunne selvfølgelig ikke vide, hvor mobil jeg er eller ikke er, men jeg skyndte mig at skrive tilbage, at jeg takkede for tilbuddet, men at jeg ville komme til deres normale møde i dag for at hilse på nørkledamerne.

IMG_7946

Jeg havde strikket et tæppe, hvor jeg fik brugt temmelig meget garn fra de af mine plantefarvningsforsøg, der mest gav 50 shades of yellow.
Det havde jeg naturligvis med i dag, hvor jeg fik en sød og venlig velkomst af de strikkende fruer.
Jeg fornærmer nok ikke nogen ved at konstatere, at jeg var den yngste deltager … en bliver 90 år lige om lidt, en fejrer guldbryllup på lørdag (og har i den anledning inviteret os hjem til hende på tirsdag); de fleste er vel mellem 70 og 80 år, men de var friske hele bundtet og som sagt hyggelige og elskværdige. Jeg tog de ord i mig igen, som jeg heldigvis kun havde sagt til mig selv, for jeg har faktisk fået lyst til at deltage i det omfang, det er muligt – i dag sagde jeg bare, at der vil være en del tirsdage, hvor jeg ikke har mulighed for at komme.

P1070307

Der er også den lille ekstragevinst, at de fleste har boet her på egnen stort set altid, så allerede på dag ét har jeg fået fortalt en del lokalhistorie – fx havde guldbryllupsdamen gået i skole med en, der dengang boede her i Den Stråtækte – alle var straks udmærket klar over, hvor jeg bor, for alle kender vores hus. Det har jeg tidligere fundet ud af via min frisør …
Jojo, det skal såmænd nok blive hyggeligt med den nørkleklub, og der er atter blevet slået en fordom ihjel. Der blev snakket mere, end der blev strikket. 
Flittige er de dog ikke desto mindre, damerne – der kom et ordentligt vred færdigt strik på bordet. Jeg tabte underkæben og sagde holddaOP, hvor er I flittige! Det vil jeg aldrig kunne leve op til!
Fluks sagde de næsten i kor, at det altså ikke er en konkurrence, og om man kommer med lidt eller meget, er aldeles ligegyldigt. Punktum.

20 kommentarer »

  1. Hep, den fordom om at man skal være pensionist for at komme i RK nørkleklub kan jeg godt være med til at slå ihjel. MIN nørkleklub tæller adskillige medlemmer UNDER 60, men det ældste medlem er altså 93.
    Flot, flot log-cabin tæppe.
    Ja, de er ret flittige de nørklere – både i Køge og Præstø.
    Jeg kommer kun i min nørkleklub en gang om måneden – når der er afleveringsdag. Og til de øvrige sociale arrangementer.

    Kommentar af Kisser — 26. september 2017 @ 19:18 | Svar

    • Har I virkelig nogle <60 år? I har måske også flere medlemmer end i Præstø – der står, at vi er 18-19 damer mellem 55 og 88 år. De unge kom så bare ikke i dag 😉
      De er meget flittige, og nu må vi se, hvor tit jeg finder på at komme …

      Kommentar af Ellen — 26. september 2017 @ 19:57 | Svar

  2. Det lyder også til at være ret vanskeligt at være passivt medlem i en klub der fordrer noget aktivitet – men bortset fra det, så er det da vist en win-win-situation!

    Kommentar af Maude — 26. september 2017 @ 19:55 | Svar

    • Hehe, det var måske ikke lige det optimale udtryk at anvende 😉
      Men hyggeligt var det jo, så ja, det må være win-win.

      Kommentar af Ellen — 26. september 2017 @ 19:59 | Svar

  3. Mommer the Noerkler. Det lyder som en god ide for en videbegærlig pensionist at komme en tirsdag her og der.

    Kommentar af Jørgen — 26. september 2017 @ 20:13 | Svar

    • Ja … den vinkel med større lokalhistorisk kendskab havde jeg ikke forudset, men den er slet ikke så tosset endda 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2017 @ 22:30 | Svar

  4. Nye fællesskaber er ikke værst, og det må da være sjovt at være den yngste! Nu kan du vel kalde dig nørklenørd …

    Kommentar af Eric — 26. september 2017 @ 20:19 | Svar

    • Det er nemlig rart til en afveksling at være yngst – selv når det er i form af en nørklenørd 🙂

      Kommentar af Ellen — 26. september 2017 @ 22:31 | Svar

  5. Det er et flot og festligt tæppe, du har strikket. Er det altsammen garn, du selv har farvet? Det lyder hyggeligt med sådan en nørkleklub. Jeg, som ikke-strikkende, anede ikke, de fandtes. Men det er en god ide.

    Kommentar af betty — 26. september 2017 @ 21:45 | Svar

    • Jeps, hver en centimeter af det er hjemmefarvet 🙂
      Nej, det kan du da heller ikke vide, når du ikke selv strikker eller syr, for de syr også i de klubber … der er masser man kan lave, hvis man orker.

      Kommentar af Ellen — 26. september 2017 @ 22:33 | Svar

  6. stort smil her……fra mig som hver eneste dag er den ældste og ville gå i nørkleklub hvis jeg kunne,,,,,bare for at være yngst i et selskab 😉

    Kommentar af udvandreren — 27. september 2017 @ 06:58 | Svar

    • Haha, det kan jeg godt forstå … det er efterhånden heller ikke så tit, man oplever det 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 09:02 | Svar

  7. Som du ved er jeg ikke pensionist, der går en del år endnu, men jeg har været passiv medlem af nørkelklubben i Sakskøbing i ca 15 år, hvor jeg både syr og strikker til Røde Kors, men jeg har aldrig sat mine ben der, fordi det er i min arbejdstid. Jeg afleverer mine ting hos en anden nørkledame.

    Kommentar af Pigen fra landet — 27. september 2017 @ 07:02 | Svar

    • Det er ganske rigtigt nogle dårlige mødetidspunkter, hvis man arbejder, men glimrende for os, der ikke gør det. Det vigtigste er jo dog, at du gider.
      De har i øvrigt flere opskrifter på bluser med rund hals, så tak 😉

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 09:04 | Svar

  8. Dit log-cabin tæppe er så flot, dejlige shades of yellow 🙂 Det er sådan en god ide at bruge sine rester på strikketing til RK, jeg får helt lyst til at gøre det samme 🙂

    Kommentar af Margrethe — 27. september 2017 @ 08:17 | Svar

    • Det er nemlig en god ide … garnet går ikke til spilde, men til en god sag i stedet 🙂

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 09:05 | Svar

  9. Det næste bliver nok, at du bliver kaldt ‘unge dame’ 😀 Men det er da sikkert smadderhyggeligt at sidde der og pludre og få lidt lokalt sladder med som bonus 🙂 Er de forresten ikke vildt imponerede over dine hjemmefarvede garner?

    Kommentar af Fruen i Midten — 27. september 2017 @ 10:34 | Svar

    • Hehe, man ved jo aldrig!
      Jeg er nu mere interesseret i lokal historie end i lokal sladder … uhhh, pudse, pudse glorie 🙂
      Jo, lidt var de – en spurgte oven i købet, om jeg tog imod bestillinger …

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 11:03 | Svar

  10. Og så kan man få kassen til 1 person, har jeg set! Værd at overveje …

    Kommentar af Rasmine — 27. september 2017 @ 20:15 | Svar

    • Jeg går ud fra, at dette er en kommentar til indlægget om Årstidskassen 😉
      Man kan få til én person, men man skal jo selv tilberede maden – det troede jeg ikke, du ville?

      Kommentar af Ellen — 27. september 2017 @ 20:53 | Svar


RSS feed for comments on this post.

Fyr løs! Din kommentar er meget værdsat

Blog på WordPress.com.